250EUR boete zorgkas

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van steven
Lid vanaf: 13/03/2006
1631 berichten

Ik heb het vlaggen: 250E administratieve geldboete. Die voor mijn echtgenote zal er waarschijnlijk ook nog aankomen. Da's dan 500E.

Sinds 2002 moet elke Vlaming van +25j jaarlijks 25 eur bijdragen aan de Vlaamse zorgkas, en dit telkens op 30/04. Daar was toen nogal wat deining omtrent.

Nu schijnt dat ik voor 2005, 2006 en 2008 te laat betaald heb. Hoe dat komt weet ik niet - ik moet dat eens nakijken (misschien met online banking de uiterste datum ingegeven ofzo, ofwel onduidelijke communicatie vanuit de ziekenkas).

Ik heb dus al mijn bijdragen sinds 2002, zij het 3x te laat, betaald.

Ik heb nooit aangetekende rappels e.d. ontvangen.

Verdict: 250 euro administratieve boete. Juridische grond: Ministerieel Besluit uit 2006 (!) dus na (deel van) de feiten.

Ik ben bovendien ook nog eens een jaar geschorst mocht ik ooit 'hulpbehoevend' worden.

Er zijn 100.000 vlamingen in dezelfde situatie.

Ik moet mijn klanten 4 jaar na datum toch ook geen boetes met terugwerkende kracht in de strot rammen die bovendien 10x het (iets) te laat betaalde factuurbedrag bedragen. Mijn klanten reageren al verontwaardigd als ze een aangetekende rappel krijgen bij 1 maand achterstal (=2 maand na factuurdatum) en er is nog NOOIT iemand die de intresten betaald heeft.

En ondertussen de overheid ZELF die weeeeken of maaaanden wacht met de betaling van mijn facturen ivm overheidsopdrachten.

Ik heb geen probleem met boetes, maar 250 euro omdat ge 3x te laat 25 euro betaald hebt, dat is toch buiten alle proporties? Ik bedoel: als ik tegen +170/u over de snelweg raas, kost mij dat nog maar 205 eur.

Zelfs Electrabel of Belgacom rekenen zo geen woekerboetes aan.

Reacties

afbeelding van Michel
Lid vanaf: 10/03/2006
790 berichten
Rapporteer

dieke wrote:
... Bij mijn weten de enige organisatie die u zonder officiële gepersonaliseerd ingebrekestelling en de andere geijkte procedures, ineens 250 euro aan uw broek mag lappen (allez, hier wordt dat dus 500, ik zal al maar wat aan de kant zetten)

Euhm, de enigste? Toe er nog TV taks afzonderlijk te betalen was, ook aan mijne rekker.

Ik juist apart gaan wonen. Aansluiting gedaan voor TV, geen enkel probleem.

Na bijna 3 jaar een grote campagne : zwartkijkers die zich nu aanbieden zouden enkel de laatste 3 jaar moeten betalen(let wel : die zich vrijwillig aanmelden). Ik denk, ik ben met alles in orde, dus 3 jaar verstreken, ik brief in de bus.

In die brief : geachte heer, tijdens een 'toevallige' controle van onze database met die van de tv-aansluitingen heb jij al 3 jaar niet meer betaald. Dus een boete, we kunnen wel slechts 3 jaar teruggaan ( ook toevallig dat die controle dan op 3 jaar uitkomt natuurlijk). Boete was de

3 jaar dubbel betalen.

Nooit geen aanmaning gehad, nooit niks. Wel een hoop toevalligheden.

afbeelding van Tabasco
Lid vanaf: 30/05/2008
1916 berichten
Rapporteer

Tomski wrote:
felix wrote:
monalisa wrote:
'k Vind het toch wel straf hoeveel mensen hier die boete krijgen! :shock: Is dat nu uit onwetendheid, onduidelijkheid, onwil, geen overschrijvingsformulier ontvangen, te veel overschrijvingsformulieren ontvangen...???

Dit heeft niet alleen iets met betalingen te maken. Mensen bekijken hun post gewoon niet meer. Net hetzelfde met mail. Hoe vaak moet je niet aandringen om een antwoord te krijgen?

Ik vermoed dat er een soort van informatiemoeheid heerst.

Dat klopt als een bus...

..........

Nu gaat Telenet via domic van de rekening dus die enveloppes bleven gesloten liggen in het bakje inkomende post, idem voor de mobistar facturen...

maar ik ben die dagelijkse post zooooooo beu hé... dat stopt gewoon niet

Ge moet daar dus wel mee opletten he? bij ons is zo de tele-distributie afgesloten omdat we dat ongeopend hadden laten zitten in en envelop van Telenet... (vroeger was dat Mixt-it of zoiets en herkende ge diene envelop direct)

het was wel dezelfde dag nog opgelost SmileSmileSmileSmile

(krachtoer van mij) maar fijn is anders Sad

afbeelding van Tabasco
Lid vanaf: 30/05/2008
1916 berichten
Rapporteer

BTW: bij mijn ziekenfonds staat die "zorgverzekering" gewoon mee op de rekening die ik moet betalen voor de bijdragen....

afbeelding van FatmanBert
Lid vanaf: 23/01/2007
7081 berichten
Rapporteer

Ik vind die nieuwe oproepbrieven van de autokeuring heel verwarrend. Vroeger zag je meteen: ah mijn groene kaart, maar nu is dat precies een commercieel leafletje. Heb het al twee keer per ongeluk weggegooid.

afbeelding van Meisje
4283 berichten
Rapporteer

FatmanBert wrote:
Ik vind die nieuwe oproepbrieven van de autokeuring heel verwarrend. Vroeger zag je meteen: ah mijn groene kaart, maar nu is dat precies een commercieel leafletje. Heb het al twee keer per ongeluk weggegooid.

Hier zijn ze nog gewoon groen. Pas nog eentje gehad (eind januari).

Dat komt toch vanuit Brussel (of toch ergens centraal), of ben ik nu zo mis?

afbeelding van Anonymous
Lid vanaf: 01/01/1970
16979 berichten
Rapporteer

Wij krijgen nu momenteel geen oproepbrieven, maar toen de kinderen hun polo nog heel hadden, wel, en ik geef fatman groot gelijk!

Dat kaartje was heel duidelijk, en nu is dat een brief, waar je bijna niet aan ziet wat het is..

administratie, ne mens komt iets tegen: wij hebben geen kindergeld getrokken deze maand. Ineens kreeg man een week of 2 -3 geleden een brief van kinderbijslagfonds, dat ze geen gegevens van zijn werkgever hadden, dat ze hem kwijt waren sinds juni 2008...nu, man is niet veranderd van job. Hij laat de personeelsdienst bellen, dat alles gewoon hetzelfde is gebleven, maar nee, hij is geschrapt. We hebben zo nog es een keer meer dan 2000 euro aan achterstallen van kinderbijslag getrokken, zolang had dat geduurd voor dat weer in orde was. en da's toch elke maand 237 euro he...

afbeelding van monalisa
Lid vanaf: 27/03/2006
8095 berichten
Rapporteer

Meisje wrote:
FatmanBert wrote:

Hier zijn ze nog gewoon groen. Pas nog eentje gehad (eind januari).

Dat komt toch vanuit Brussel (of toch ergens centraal), of ben ik nu zo mis?

Ik heb er ook twee weken geleden nog eentje gekregen. Ook zo'n herkenbaar groen kaartje gelijk altijd. Vreemd dat dat niet overal hetzelfde is...

afbeelding van felix
1631 berichten
Rapporteer

Niet zo vreemd. Het is niet overal hetzelfde 'bedrijf' dat instaat voor de keuring.

afbeelding van Nevermore
Lid vanaf: 12/03/2006
16782 berichten
Rapporteer

Hier enkele weken terug de overschrijvingen binnen voor de ziekenkas (CM).

Vriendin wordt dit jaar 26 en er zat een apart formulier bij voor betaling zorgkas. Geen verdere uitleg naar "te betalen voor" of reglementen of eender wat. Wel een website en e-mailadres.

Als je dan gaat zoeken vindt je wel Wanneer moet de jaarbijdrage worden betaald.

Een heel gedoe dus vooraleer je weet wanneer er zeker moet betaald worden en info over de boete.

(en ja, ik betaal pas tegen de vervaldatum van een factuur en geen weken op voorhand)

Mijn betaalformulier voor jaarlijkse bijdrage zorgkas heb ik nog niet ontvangen...

afbeelding van tilt!
Lid vanaf: 02/06/2006
6425 berichten
Rapporteer

Nevermore wrote:

(en ja, ik betaal pas tegen de vervaldatum van een factuur en geen weken op voorhand)

En met de winst die je daarmee doet kan je op 't einde van't jaar ne coca gaan drinken ?

Oe - oe, wait a minute ...

Toch niet want op een zichtrekening heb je geen intresten.

Oe - oe, dan kan je evengoed direct betalen en zo vermijden dat je boetes krijgt ?! Wink

If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

afbeelding van Nevermore
16782 berichten
Rapporteer

Puur principe Tilt!

Als men mij moet betalen gaan ze dat ook niet vroeger doen dan nodig.

Ik zet trouwens zo weinig mogelijk op m'n zichtrekening. Als ik vandaag een factuur binnen krijg en door die al direct te betalen richting nul ga, dan wacht ik liever tot er terug loon op de zichtrekening staat om dan pas de factuur (binnen termijn) te betalen.

Ipv direct betalen en dan overschrijven van de spaar naar de zichtrekening. En dan na storten loon van de zicht naar de spaarekening.

Straf dat jij geen intresten op je zichtrekening hebt. 't is nagnoeg niets maar ik krijg wel intresten.

afbeelding van tilt!
Lid vanaf: 02/06/2006
6425 berichten
Rapporteer

De intresten die je krijgt is idd zo goed als niets, en worden al direct opgesoupeerd door alle kosten die aan een zichtrekening vashangen.

Jij doet wat je wil, en je mag zeker vasthouden aan principes.

Mijn principe is de gemakkelijkste manier, zeker als het mij niets kost.

Overschrijvingen komen binnen en worden direct betaald, nooit geen gedoe, geen websites moeten afzoeken om te zien wanneer je allerlaatst kan overschrijven, geen papieren die her en der blijven liggen, en 3 jaar na datum ook geen gezaag over "vergeten" overschrijvingen die ongeopend blijven liggen en waar dan 250 Euro moet op betaald worden.

Ieder zijn manier, maar ik zie de voordelen in de mijne. Wink

***edit***

Laat 500 a 1000 Euro meer op je zichtrekening staan en je kan altijd alle facturen betalen zonder te moeten skipperen tussen je verschillende rekeningen. De intrest op 500 a 1000 Euro is toch ook zo goed als niks.

Bovendien komt wat extra geld op de zichtrekening altijd van pas, al is't voor één of ander noodgeval.

Nee, ik zie echt niet waarom sommigen het zichzelf *zo* moeilijk kunnen maken.

If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

afbeelding van Nevermore
16782 berichten
Rapporteer

Ik snap niet waar of hoe ik het mij moeilijk maak hoor.

Waarom moet ik extra geld op m'n zichtrekening hebben staan om facturen direct te betalen terwijl ik 30 of 90 dagen krijg???

btw: ik heb nog NOOIT een aanmaning gekregen of "boete" of "administratieve kost" moeten betalen.

afbeelding van Meisje
4283 berichten
Rapporteer

tilt! wrote:
Nee, ik zie echt niet waarom sommigen het zichzelf *zo* moeilijk kunnen maken.

Het is dat ik zone mens ben die nog alle post open doet, en dan de rekeningen betaal (eens per week tenzij er een dringende tussen zit):

maar bij tot nu toe alle rekeningen staat er duidelijk op voor wanneer ze betaald moet zijn (ik ben wel één van de weinige die ook de juiste info krijgt ivm zorgverzekering Wink ) en ik kan heel mooi een datumpje aanklikken dat het overgeschreven moet worden.

Als alles klaar is, moet ik er ook niet meer van wakker liggen of iets te laat betaald is of niet, en ik kan toch rekeningen uitstellen (nuja, als zelfstandige/bvba/whatever weet je ook wel dat er rekeningen binnenkomen om "u" tegen te zeggen, hé, dat is geen kwestie van effe 500 of 1000 euro meer op de rekening te zetten (Edit: dat geldt volgens mij ook voor particulieren, betaal maar eens een paar verzekeringen en wat autotax ofzo...).

Enfin, om maar te zeggen dat het niet altijd moeilijk moet zijn, hé, een rekening later betalen LolWink .

afbeelding van Nevermore
16782 berichten
Rapporteer

Meisje wrote:
(Edit: dat geldt volgens mij ook voor particulieren, betaal maar eens een paar verzekeringen en wat autotax ofzo...).

Voila