250EUR boete zorgkas

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van steven
Lid vanaf: 13/03/2006
1631 berichten

Ik heb het vlaggen: 250E administratieve geldboete. Die voor mijn echtgenote zal er waarschijnlijk ook nog aankomen. Da's dan 500E.

Sinds 2002 moet elke Vlaming van +25j jaarlijks 25 eur bijdragen aan de Vlaamse zorgkas, en dit telkens op 30/04. Daar was toen nogal wat deining omtrent.

Nu schijnt dat ik voor 2005, 2006 en 2008 te laat betaald heb. Hoe dat komt weet ik niet - ik moet dat eens nakijken (misschien met online banking de uiterste datum ingegeven ofzo, ofwel onduidelijke communicatie vanuit de ziekenkas).

Ik heb dus al mijn bijdragen sinds 2002, zij het 3x te laat, betaald.

Ik heb nooit aangetekende rappels e.d. ontvangen.

Verdict: 250 euro administratieve boete. Juridische grond: Ministerieel Besluit uit 2006 (!) dus na (deel van) de feiten.

Ik ben bovendien ook nog eens een jaar geschorst mocht ik ooit 'hulpbehoevend' worden.

Er zijn 100.000 vlamingen in dezelfde situatie.

Ik moet mijn klanten 4 jaar na datum toch ook geen boetes met terugwerkende kracht in de strot rammen die bovendien 10x het (iets) te laat betaalde factuurbedrag bedragen. Mijn klanten reageren al verontwaardigd als ze een aangetekende rappel krijgen bij 1 maand achterstal (=2 maand na factuurdatum) en er is nog NOOIT iemand die de intresten betaald heeft.

En ondertussen de overheid ZELF die weeeeken of maaaanden wacht met de betaling van mijn facturen ivm overheidsopdrachten.

Ik heb geen probleem met boetes, maar 250 euro omdat ge 3x te laat 25 euro betaald hebt, dat is toch buiten alle proporties? Ik bedoel: als ik tegen +170/u over de snelweg raas, kost mij dat nog maar 205 eur.

Zelfs Electrabel of Belgacom rekenen zo geen woekerboetes aan.

Reacties

afbeelding van steven
1631 berichten
Rapporteer

Icecoldkillahh wrote:

nee ik weigerde dat te betalen, maar uiteindelijk toch maar gedaan...Ik vind dat hele rotte SPA idee, smerige sossen, maar niks... dus jah...

smerige SOS, de SPA was tegenstander Wink

http://www.hbvl.be/Archief/guid/gennez- ... 028874cdae

billen bloot zenne

afbeelding van Canakris
Lid vanaf: 21/05/2007
89 berichten
Rapporteer

steven wrote:
Icecoldkillahh wrote:

nee ik weigerde dat te betalen, maar uiteindelijk toch maar gedaan...Ik vind dat hele rotte SPA idee, smerige sossen, maar niks... dus jah...

billen bloot zenne

²

afbeelding van andy666
Lid vanaf: 12/03/2006
2484 berichten
Rapporteer

we kunnen misschien massaal een mailtje sturen naar de zorgkast om onze 'status' van betalingen op te vragen. kwestie van ze wat extra werk te geven met hun boetegeld...

afbeelding van Icecoldkillahh
Lid vanaf: 17/07/2006
8165 berichten
Rapporteer

steven wrote:
Icecoldkillahh wrote:

billen bloot zenne

tis een sossen principe, dus smerig sossen principe dan Wink

ik heb de zorgkas eens gemaild met wat uitleg, over hoe je de 'strikes' kan opvragen, en hoe alles in elkaar zit. Khou jullie op de hoogte...

afbeelding van Rogerke
Lid vanaf: 05/02/2007
2921 berichten
Rapporteer

ge zult wss uw rijksregisternummer moeten ingeven op een website die hiernaar doorlinkt

afbeelding van steven
1631 berichten
Rapporteer

Icecoldkillahh wrote:

ik heb de zorgkas eens gemaild met wat uitleg, over hoe je de 'strikes' kan opvragen, en hoe alles in elkaar zit. Khou jullie op de hoogte...

flauw flauw

soit, ik heb eens gebeld. Als ge 3x niet betaald hebt vòòr 30 april, hebt ge een boete aan uw been. Geen schorsing.

Als ge niet betaalt vòòr 31 december, dan hebt ge 4 maand schorsing aan uw been als het ooit zover komt dat ge zorgbehoevend zijt. En staat uw boeteteller op 1.

DUS als ge betaalt tussen 30 april en 1 december, telt alleen de boeteteller en niet de schorsing.

Als ge 5 jaar correct betaalt, vervalt uw teller terug op nul. Maar de maanden schorsingstermijn kunnen nooit meer ongedaan gemaakt worden.

:roll:

afbeelding van Rogerke
2921 berichten
Rapporteer

steven wrote:

Als ge 5 jaar correct betaalt, vervalt uw teller terug op nul.

maar je geraakt niet van die wachtrij?

afbeelding van hoow
Lid vanaf: 23/01/2007
15896 berichten
Rapporteer

Maar 250euro boete????? voor 3 keer 25€ te betalen????

dat kunnen ze toch niet verantwoorden?

afbeelding van steven
1631 berichten
Rapporteer

hoow wrote:

't is een administratieve boete, geen penale boete. Of zoiets.

Ze hebben dat gewoon beslist per MB in 2006. Voila. Democratie he. Slikken en zwijgen.

afbeelding van Rogerke
2921 berichten
Rapporteer

hoow wrote:

Als de overheid zegt dat het zo is, dan is het zo, jammer genoeg niks aan te doen :cry:

afbeelding van Icecoldkillahh
Lid vanaf: 17/07/2006
8165 berichten
Rapporteer

steven wrote:
Icecoldkillahh wrote:

flauw flauw

soit, ik heb eens gebeld. Als ge 3x niet betaald hebt vòòr 30 april, hebt ge een boete aan uw been. Geen schorsing.

Als ge niet betaalt vòòr 31 december, dan hebt ge 4 maand schorsing aan uw been als het ooit zover komt dat ge zorgbehoevend zijt. En staat uw boeteteller op 1.

DUS als ge betaalt tussen 30 april en 1 december, telt alleen de boeteteller en niet de schorsing.

Als ge 5 jaar correct betaalt, vervalt uw teller terug op nul. Maar de maanden schorsingstermijn kunnen nooit meer ongedaan gemaakt worden.

en moet je uit u eigen beweging weten dat je elk jaar voor 30 april moet storten? Of sturen zij je een overschrijvingsformulier jaarlijks?

afbeelding van A m y
Lid vanaf: 14/03/2007
60 berichten
Rapporteer

Tom1979 wrote:
Krijgt elke belg dit? Ik kan mij niet herinneren dit ooit betaald te hebben en ik weet ook helemaal niet waarover dit gaat. Is dit voor particulieren of bedrijven?

Je krijgt het ook niet als je in Nederland werkt.

Ik had het als grensarbeider ooit 2x betaald omdat ik gewoon niet beter wist en dat hebben ze me toch netjes terugbetaald.

maar ik mag dan weer in NL gaan betalen ...

afbeelding van steven
1631 berichten
Rapporteer

Elk jaar in de loop van februari krijg je een 'uitnodiging tot betaling'.

Maar zorg dus dat je tijdig betaalt.

lees zeker de link die ik enkele berichten geleden heb gepost: laattijdige betaling komt u zeer duur te staan. En ze maken geen onderscheid tussen niet-betalers en late betalers.

afbeelding van hoow
Lid vanaf: 23/01/2007
15896 berichten
Rapporteer

ja dan had je beter niet betaald Sad

afbeelding van steven
1631 berichten
Rapporteer

neen toch niet, want dan wordt ge bijkomend ook nog eens geschorst, onomkeerbaar en voor de rest van uw leven. 4 maand per niet-betaling (of veeeel te late betaling, lees: het jaar daarop pas. Mijn echtgenote zit in dat geval. Zij had inderdaad beter NIETS meer betaald voor dat jaar)