250EUR boete zorgkas

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van steven
Lid vanaf: 13/03/2006
1631 berichten

Ik heb het vlaggen: 250E administratieve geldboete. Die voor mijn echtgenote zal er waarschijnlijk ook nog aankomen. Da's dan 500E.

Sinds 2002 moet elke Vlaming van +25j jaarlijks 25 eur bijdragen aan de Vlaamse zorgkas, en dit telkens op 30/04. Daar was toen nogal wat deining omtrent.

Nu schijnt dat ik voor 2005, 2006 en 2008 te laat betaald heb. Hoe dat komt weet ik niet - ik moet dat eens nakijken (misschien met online banking de uiterste datum ingegeven ofzo, ofwel onduidelijke communicatie vanuit de ziekenkas).

Ik heb dus al mijn bijdragen sinds 2002, zij het 3x te laat, betaald.

Ik heb nooit aangetekende rappels e.d. ontvangen.

Verdict: 250 euro administratieve boete. Juridische grond: Ministerieel Besluit uit 2006 (!) dus na (deel van) de feiten.

Ik ben bovendien ook nog eens een jaar geschorst mocht ik ooit 'hulpbehoevend' worden.

Er zijn 100.000 vlamingen in dezelfde situatie.

Ik moet mijn klanten 4 jaar na datum toch ook geen boetes met terugwerkende kracht in de strot rammen die bovendien 10x het (iets) te laat betaalde factuurbedrag bedragen. Mijn klanten reageren al verontwaardigd als ze een aangetekende rappel krijgen bij 1 maand achterstal (=2 maand na factuurdatum) en er is nog NOOIT iemand die de intresten betaald heeft.

En ondertussen de overheid ZELF die weeeeken of maaaanden wacht met de betaling van mijn facturen ivm overheidsopdrachten.

Ik heb geen probleem met boetes, maar 250 euro omdat ge 3x te laat 25 euro betaald hebt, dat is toch buiten alle proporties? Ik bedoel: als ik tegen +170/u over de snelweg raas, kost mij dat nog maar 205 eur.

Zelfs Electrabel of Belgacom rekenen zo geen woekerboetes aan.

Reacties

afbeelding van Rogerke
Lid vanaf: 05/02/2007
2921 berichten
Rapporteer

Delphine wrote:
en moet je op je 25ste dan iets in orde maken op voorhand ofzo

of komt er dan gewoon automatisch een brief toe?

op je 26ste komt dat toe, da's gewoon een brief met 4 lijnen tekst en een overschrijving aan bevestigd

afbeelding van steven
1631 berichten
Rapporteer

Voor al zeker één jaar is de betaling onmiddellijk gebeurd na een rappel in .. december. Direct betaald na die rappel, maar jaren later blijkt dat verloren moeite te zijn geweest. Je had immers al lang voor 30 april moeten betalen.

Dus eens je te laat bent in één bepaald jaar, maakt het voor dat jaar niks meer uit of je betaalt of niet. Alle betalingsherinneringen ten spijt.

:roll:

afbeelding van hoow
Lid vanaf: 23/01/2007
15896 berichten
Rapporteer

Tomski wrote:
Delphine wrote:
en moet je op je 25ste dan iets in orde maken op voorhand ofzo

of komt er dan gewoon automatisch een brief toe?

op je 26ste komt dat toe, da's gewoon een brief met 4 lijnen tekst en een overschrijving aan bevestigd

Maar er zijn verschillende kassen die proberen dat te innen bij je.

dus let wel op dat je het niet te dikwijls betaald ook.

gewoon aan je eigen ziekenkas is wel het simpelste.

afbeelding van steven
1631 berichten
Rapporteer

Op de CM ziekenkas waren ze via telefoon zeker van hun stuk dat ge pas voor 31 december moet betalen. Daarom dat ze de rappels pas in december versturen. :roll: :roll: :roll: :roll:

FOUT dus, ge MOET betalen vòòr 30 april. Stomstom dat ze in december dan nog rappels versturen.

De derde betaling is gebeurd op 30/05 in plaats van 30/04. Allicht tikfout bij de online banking programmatie. Dure tikfout zenne.

afbeelding van Pigjes
Lid vanaf: 06/04/2007
3102 berichten
Rapporteer

hoow wrote:
Ik heb een heel lijstje met al mn terugkomende vaste kosten en weet precies hoeveel ik daar elke maand voor apart moet houden

voor mij geen verrassingen als alle verzekeringen in januari opeens tergelijk toekomen.

maja ik ben dan ook een beetje een freak.

Ik heb dat ook, in Excel. Maar ik merk wel dat bepaalde rekeningen van de staat altijd vroeger komen elk jaar ...

afbeelding van Pout
Lid vanaf: 12/10/2007
961 berichten
Rapporteer

dus als ik het goed begrijp:

normaal krijg je een overschrijving hiervoor?

Dan zallet wel ok zijn.

afbeelding van whacker
Lid vanaf: 29/10/2008
2565 berichten
Rapporteer

Tomski wrote:
whacker wrote:
OK, dan heb ik strike 1.

Pas over 3 jaar een probleem dus... Smile

niet als je de komende 2 jaar tijdig betaalt Wink

Dat ben ik niet van plan.

afbeelding van hoow
Lid vanaf: 23/01/2007
15896 berichten
Rapporteer

steven wrote:
Op de CM ziekenkas waren ze via telefoon zeker van hun stuk dat ge pas voor 31 december moet betalen. Daarom dat ze de rappels pas in december versturen. :roll: :roll: :roll: :roll:

FOUT dus, ge MOET betalen vòòr 30 april. Stomstom dat ze in december dan nog rappels versturen.

De derde betaling is gebeurd op 30/05 in plaats van 30/04. Allicht tikfout bij de online banking programmatie. Dure tikfout zenne.

bestaat daar geen ombudsdienst voor ofzo?

250€ om te laat te betalen is toch buiten elke redelijkheid.

afbeelding van Rogerke
2921 berichten
Rapporteer

whacker wrote:
Tomski wrote:
whacker wrote:
OK, dan heb ik strike 1.

Pas over 3 jaar een probleem dus... Smile

niet als je de komende 2 jaar tijdig betaalt Wink

Dat ben ik niet van plan.

In that case, you're screwed Lol

afbeelding van Icecoldkillahh
Lid vanaf: 17/07/2006
8165 berichten
Rapporteer

ik heb al 2 jaar te laat betaald, dus nog eentje en ik heb het dan ook bengelen?? :evil:

afbeelding van Rogerke
2921 berichten
Rapporteer

Icecoldkillahh wrote:
ik heb al 2 jaar te laat betaald, dus nog eentje en ik heb het dan ook bengelen?? :evil:

affirmatief jongeman :mrgreen:

afbeelding van Delphine
Lid vanaf: 22/02/2008
932 berichten
Rapporteer

Icecoldkillahh wrote:

Al 2 jaar die overschrijving te laat gekregen ofzo?

afbeelding van whacker
Lid vanaf: 29/10/2008
2565 berichten
Rapporteer

2 + 1 is inderdaad 3, hehe.

afbeelding van Rogerke
2921 berichten
Rapporteer

straks een topic "welke bouwposten kan je niet meer betalen wegens zorgverzekeringsboete?"

ik ga voor 3 designpriezekes Lol

afbeelding van Icecoldkillahh
Lid vanaf: 17/07/2006
8165 berichten
Rapporteer

Delphine wrote:
Icecoldkillahh wrote:

Al 2 jaar die overschrijving te laat gekregen ofzo?

nee ik weigerde dat te betalen, maar uiteindelijk toch maar gedaan...Ik vind dat hele rotte SPA idee, smerige sossen, maar niks... dus jah...

als je googled op boete en zorgkas, dan kom je redelijk wat fora tegen waarin men die leuke wet aanklaagt...

Trouwens als je de eerste keer te laat betaald hebt, en je moest ooit geld uit de zorgkas nodig hebben, moet je ook extra lang wachten :roll: