• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Verf bijkleuren RAL 9016 -> 9010

bladez

Nieuw Lid
Lid geworden
10 nov 2011
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Mijn schoonvader heeft per ongeluk 20l verkeerde kleur van Capalor Ampisilan compact verf besteld.
Nu zit ik met kleur RAL 9016, verkeerswit, maar ik zou hem willen bijkleuren naar RAL 9010, creme wit.
In de winkel zeggen ze dat niet kan met hun verfmengmachine omwille van een pigmentcombinatie probleem.
Zou ik dat toch niet kunnen bekomen met een cremekleurig pigment en manueel mengen?
De huidige potten gebruiken als tussenlaag en overschilderen met het juiste kleur is geen optie want alles heeft reeds 2 lagen gekregen.
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
De reden is dat er meer zwart pigment in Ral 9016 zit dan in Ral 9010.  Dus dit kan je onmogelijk nog rechttrekken.  Pigmentkleuren bij doen is geen probleem maar je kan  ze niet meer verwijderen. 

Je kan zelf proberen met kleine doseerflesjes pigment zoals je zelf aanbrengt met geel-oker. 

Maar gebruik dan een mixer en druppel het pigment en maak een test na iedere druppel op een wit A4-blad die je laat drogen of met haardroger droog maakt.

Doe dit bij beide potten.

Dan heb je een 3e pot nodig (leeg ) waar je beide potten dan kan indoen en die mix je samen zodat je 1 kleur bekomt die je dan kan gebruiken.  Gebruik die potten niet apart want een fractie van een pigmentdruppel is genoeg om een ander kleur te hebben.

Als je dan halverwege je muur/plafond bent ... en retouches lukt je ook niet meer.

 
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
De winkel heeft het wel bij het juiste eind.
Die verf pot is een basis met een hoeveelheid pigmentatie voor het kleur RAL 9016.
Indien je gaat overpigmenteren ga je inboeten aan verfkwaliteit.
Het gepruts met een pigmentfles
Sorry, koopt u direct een nieuwe pot, gegezeur of getreur. 
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
bladez zei:
Mijn schoonvader heeft per ongeluk 20l verkeerde kleur van Capalor Ampisilan compact verf besteld.
Nu zit ik met kleur RAL 9016, verkeerswit, maar ik zou hem willen bijkleuren naar RAL 9010, creme wit.
In de winkel zeggen ze dat niet kan met hun verfmengmachine omwille van een pigmentcombinatie probleem.
Zou ik dat toch niet kunnen bekomen met een cremekleurig pigment en manueel mengen?
De huidige potten gebruiken als tussenlaag en overschilderen met het juiste kleur is geen optie want alles heeft reeds 2 lagen gekregen.

Kijk het toch maar eens goed na allemaal. RAL 9010 is "zuiver wit". RAL 9001 is "crème wit".
 

bladez

Nieuw Lid
Lid geworden
10 nov 2011
Berichten
98
Waarderingsscore
1
Punten
8
Excuses voor de verkeerde benaming, de nummers zijn echter wel juist.

Ik ga toch eens een poging wagen met gele oker pigment, anders is het dure verf om in de vuilbak te gooien. Bedankt voor het advies iedereen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan