Mijn eerste Gyproc wanden

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Desperation
Lid vanaf: 30/07/2008
146 berichten

Ik ben van plan om binnenkort zelf te beginnen aan het plaatsen van een Metal Stud Gyproc wanden.
In een ander topic was ik eral over begonnen, maar dat ging toen nog meer over de keuze tussen Ytong vs. Gyproc, voor mijn part mag deze eventueel wel verwijderd worden.
Gyproc dus ... We gaan in een reeds bestaande ruimte (nieuwe aanbouw in 2015) 3 muren (A, B, C) plaatsen waardoor we een extra badkamer gaan creëren.

Op bijhorend plan wordt de bestaande muur A verlengd, komt in muur B een deuropening en sluit muur C aan met de reeds bestaande muur.
Nu heb ik daar over verscheidene vragen:
- Plaats ik eerst wand A, dan C, en daartussen B, of gewoon A,B, C in die volgorde?
- Aangezien ik wand A wil verlengen, zet ik mijn profiel dan op 12,5mm van de huige muur, zodat de Gyproc aansluit op wand A?
- Moet ik (zoja hoe?) de Gyproc met de bestaande muur "verbinden"? Alle muren worden trouwens nadien betegeld.
- Betreft wand B, op hoeveel cm plaats ik het profiel van de deur zodat mijn deur mooi uitkomt aan de hoek, zodat je tussen de muur en deurlijst een 5 à 10 cm over houdt en zodanig dat mijn deuromlijsting toch op een paar cm van de binnenste (en buitenste) hoek staat?
- Aan wand C, komen de badkamermeubels te hangen. Hiervoor dacht ik eigenlijk een dubbele wand te maken waarbij tussen beide wanden de (afvoer) leidingen kunnen lopen, aangezien deze toch wat (te) breed zijn om in een gewoon profiel te steken.
De afvoer loopt immers niet in de grond, maar via de reeds bestaande muur waar muur C tegen komt. Aan de binnenzijde komt uiteraard overal groene Gyproc.
Kan ik voor wand C (binnenzijde) multplex platen gebruiken om deze te verstevigen?
Ik heb hier immers nog 2,5 panelen liggen van 1,5cm dik en de platen zijn denk ik 250 x 122cm en liggen hier toch maar in de weg in de garage.

Dan nog wat algemene vragen/opmerkingen:
- Doordat ik niet zeker weet of de hoek van de reeds bestaande rode muren 90° is, kan ik moeilijk de totaalsom van wand A nemen, om de lengte van wand C te nemen veronderstel ik?
- Het is wel zo dat de vloer van de bestaande ruimte reeds betegeld is, en dat de buitenzijde van de badkamerwand B bijna pal op een voeg komt te staan. Om dit exact te laten uitkomen, veronderstel ik dat ik dan de dikte van de plint moet nemen + de dikte van de Gyproc, om dan de onderste horizontale Metal Stud te plaatsen? Speelt dit dan ook weer een rol voor de volgorde van de wanden te plaatsen?
- Aangezien het om 3 muren gaat die bij elkaar aansluiten, leg ik dan eerst mijn grondlatten om te zien of alles eerst goed uitkomt?
- Ik kan mij inbeelden, of heb er toch wat schrik voor, dat wanneer ik op het oog (via de waterpas) alle profielen recht op elkaar plaats, mijn profiel op de vloer en die op het plafond, toch niet loodrecht op elkaar zullen staan?

Overmorgen mag ik in principe naar de "Gyprocverantwoodelijke" van bouwpunt, die me zal bijstaan voor het berekenen van alle materialen en me ook tips zal meegeven.
Die mens, als het nog dezelfde is, heeft die prima gedaan een 5 jaar geleden bij het plaatsen van mijn Gyproc plafond van diezelfde aanbouw.
Ik had tot toen amper een Gyproc plaat in mijn handen gehad en moest nu een volledig plafond van 40m² plaatsen en dat is me toen ook goed gelukt met wat zweten en zwoegen ...
Oja, bijna vergeten!
Voor de buitenkant die aansluit op een extra woonruimte, welke Gyproc plaat gebruik ik daar?
De gewone of toch eventueel een Habito plaat?
Normaal komen aan deze buitenwand geen zware voorwerpen te hangen, maar ik dacht voor geluidsisolatie EN sterkte dat dit misschien beter is of is dit puur "overkill"?
Alvast bedankt ... en laat de tips maar komen.

planbk.jpg

Reacties

afbeelding van Caroto
Lid vanaf: 27/10/2019
741 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Begin hier al eens mee wink 

http://www.doehetzelfgyproc.be

Amateurke 2

afbeelding van Desperation
Lid vanaf: 30/07/2008
146 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Daar heb ik nochthans de voorbije dagen genoeg tijd op doorgebracht, en heeft me al heel wat geholpen, maar geeft me toch niet onmiddelijk antwoorden op de praktische vragen, ook al omdat meestal voorbeelden gebaseerd zijn op 1 muur, niet op 2 of 3 muren...

Wanneer ik bv. ingeef "sterke muren", dan stelt hij inderdaad zo'n habito plaat voor, maar dan is de vraag of dat effectief nodig is als gewone binnenmuur?

Ik ben wel al blij dat ik in het begin  al mijn materiaal zelf had uitgerekend, en  dat de calculator mij exact dezelfde hoeveelheden en materialen voorstelde wink

afbeelding van Caroto
Lid vanaf: 27/10/2019
741 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik ging als amateur Gyproc bouwer nog wel antwoorden, maar dan kon je al beginnen. devil
Wat antwoorden en vragen los uit de pols.

1. Je moet op voorhand beslissen welke deur je gaat nemen, standaard of speciale inbouw, welke hoogte en breedte, hier moet je je deuropening aan aanpassen.

2. Je moet op voorhand weten hoe je de muren gaat afwerken. Langs binnenkant lees ik volledig tegelen, dus vermoed ik dat je deze zelf ruw gaat plamuren? Ga je zelf tegelen? Ga je de kant aan de woonruimte ook zelf plamuren of ga je dat laten doen? Ga je ze laten plamuren of een volledig laagje laten uitbezetten?

3. Of je nu wand A of wand C eerst plaatst is niet zo belangrijk. Als het niet op een centimeter komt maakt dat niet uit. Stel dat wand A echt niet langer mag zijn kan je die eerst zetten. Ik neem altijd eerst de laser (in drie richtingen) en plaatst die langs de wanden en hoeken om te zien of de hoek inderdaad 90° is, of er schuine wanden of plafonds zijn zodat je daar al rekening mee kan houden. Indien dat het geval is zal je ergens een keuze moeten maken welke hoek je recht wil, en welke hoek het minder belangrijk is.  Als dat bepaald is, snij ik de grondprofielen en controleer de lengtes ervan weer met de laser en kijk of alles past.

4. Als je enkel een Gyproc plaat wil plaatsen bij wand A, dien je die inderdaad de dikte van de Gyproc 'achteruit' te plaatsen, zet je Gyproc dubbeln dubbele dikte dan.
Zet je OSB en Gyproc dan die dikte nemen en de C profiel die hoeveelheid achteruitzetten.
Gyproc daar vastschroeven aan de bestaande muur met pluggen en vijzen, aangezien alles betegeld wordt, komt het niet op een halve millimeter op aan.
En moet je gewoon zorgen dat alle vlakken in een rechte lijn liggen.

5. Afwerking lengte in de deurhoek: Afhankelijk van je deurkeuze.
Ik plaats daar meestal een stuk van 9 à 10cm, dan hou je na afwerking ongeveer 7cm over tussen je lijst en de hoek.
Plaats in de C profielen een houten balk van 4 op 4 cm zodat je daar de deuromkadering makkelijk in kan vastschroeven.
In die hoek plaats ik dan vaak een cls balk van 9 op 4 in beide C profielen gestoken.

6. Wand C: Ja, je kan die multiplex gebruiken. Dubbele wand is goed voor akoestiek, slecht voor portemonnee.
Als het alleen voor de dikte van leidingen is kan je ook bredere C en U profielen nemen, ik dacht 7,5cm i.p.v. de standaard? Daar krijg je afvoer makkelijker in kwijt.

Voor dat laatste groepje vragen:
Gebruik geen waterpas, enkel laser die in 3 richtingen tegelijk kan stralen. Dan zie je gelijkertijd de hoek die je gaat maken en ook de plaats waar je op je plafond uitkomt. 
Pas alles uit met grondprofiel, leg er desnoods telkens een reepje OSB en Gyproc bij voor je vast begint te boren om de opbouw voor jezelf te verduidelijken tot je ervan overtuigd bent dat alles 'recht' staat en overal goed uitkomt met de materialen die je gepland hebt.

Amateurke 2

afbeelding van Desperation
Lid vanaf: 30/07/2008
146 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Alvast bedankt!

't zijn gewone standaardeuren (thys) die ik ga plaatsen, hopelijk hebben ze dezelfde soort/kleur nog dan een jaar of 5 geleden, al zie ik die denk ik regelmatig terugkomen in reclamefolders van Gamma, Hubo, Zelfbouwmarkt...

De binnenkant ga ik laten betegelen, de buitenkant ga ik gewoon schilderen .

Gyproc raadt me trouwens aan om zo'n Webersys pack te nemen, om alles waterdicht te hebben, maar ik vraag me af of dat nodig is? We werken trouwens met een douchebak, geen betegelde douchevloer. 
De persoon die komt betegelen, doet dit alle dagen voor zijn job, en werkt zeer veel voor een bedrijf dat badkamers installeert.
Normaal zie ik hem nog eens zondag en kan ik het hem ook nog zelf eens vragen.

Wat betreft die dubbele wand, had ik eerst ook gedacht aan bredere profielen (MSV 100), maar zo'n afvoerbuis van de lavabo is 40/50 mm, dan vroeg ik me af of die profielen "sterk" en breed genoeg gaan zijn voor EN die Multiplex platen EN nog eens die meubels te dragen?

Ik heb me trouwens onmiddelijk een 360° laser gekocht, want dat lost idd veel op en duid onmiddelijk alle lijnen aan waar de profielen moeten komen op vloer en plafond, met mijn waterpas had ik inderdaad staan sukkelen!

 

 

afbeelding van Regis07
Lid vanaf: 03/02/2011
1817 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

... Wat betreft die dubbele wand, had ik eerst ook gedacht aan bredere profielen (MSV 100) ...

Niet enkel de MSV  50 en 100, er bestaan er nog andere!
Bv: Gyproc Metal Stud MSV en de afmetingen gelden ook voor de MSH

Uw wand B kan u wel uitvoeren met een breder profiel, dat laat u toe om de multiplex tussen de profielen te verwerken zoals het Gyproc Training Center aanleert, diepe inbouwdozen te gebruiken, afvoerbuizen Ø 50mm weg te bergen, ...
Gebruik ook even Google zoeken met "achterhout Metal Stud".

Ne keer uw eerste plaat gezet is en mooi in het lood hangt dan is de volgende plaat uw leidraad voor het volgend profielen.
Aandacht voor de plaatsrichting van het MSV profiel.
De stelling van pythagoras,  of een opvouwbare bouwhaak of een correct gezaagde driehoek zijn ook hulpmiddelen.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9846 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als je een beetje zwaarder gerief aan een metalstud wand wil hangen, dan moet de OSB (of eerder multiplex) IN het profiel en niet OP het profiel. En als je het dan écht sterk wil maken, voor bvb een hangend badkamermeubel met 2 lavabo's waarop je ook nog wat adult plezier kan hebben (elk wat wils - we oordelen niet) dan moet het ook nog eens met houten latten tussen de individuele vertikale studs die dan rug-aan-rug staan.
Dat is voor gevorderden, maar niet moeilijk.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van Tomvdw
Lid vanaf: 28/06/2017
414 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je kan de Gyproc website gebruiken  als particulier maar dan zie je bijna geen technische info.
Zoek op de site als 'architect' of 'plaatser' en je vind direct veel meer en betere info over plaatsingsvoorschriften en constructie mogelijkheden. 

afbeelding van Caroto
Lid vanaf: 27/10/2019
741 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

D I Y schreef:

Als je een beetje zwaarder gerief aan een metalstud wand wil hangen, dan moet de OSB (of eerder multiplex) IN het profiel en niet OP het profiel. En als je het dan écht sterk wil maken, voor bvb een hangend badkamermeubel met 2 lavabo's waarop je ook nog wat adult plezier kan hebben (elk wat wils - we oordelen niet) dan moet het ook nog eens met houten latten tussen de individuele vertikale studs die dan rug-aan-rug staan.
Dat is voor gevorderden, maar niet moeilijk.

Een wand waar de osb op de profielen gezet is i.p.v. ertussen gaat echt niet begeven.
Vooraleer die wand begeeft ligt heel dat badkamermeubel al in stukken op de grond.  
Misschien wel sterker, maar voor huishoudelijk gebruik toch niet nodig. 

Amateurke 2

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9846 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Aangezien de OSB vasthangt aan de Stud met niet meer dan enkele gefosfateerde vijsjes van 3mm diameter doorheen een verzinkt plaatje van 0,6 mm zou ik daar toch niet zo gerust in zijn...
en Gyproc zelf duidelijk ook niet.
Ze zullen het waarschijnlijk al voorgehad hebben dat de vijsjes uitgescheurd zijn.

Maar inderdaad, in vele gevallen is het niet echt een probleem.
Daarom ook dat ik zei: als het écht sterk moet zijn.

Ik zou er zelf echter geen keukenkasten aan ophangen, aan een tiental Gyprocvijsjes.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van Desperation
Lid vanaf: 30/07/2008
146 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mag je de multiplex dan wel in het MSH profiel laten steunen op de grond?
In tegenstelling tot de Gyproc plaat die je op 1cm van de grond plaatst, komt deze in principe toch niet/nooit in contact met water?

Ik dacht eerst mijn buitenste platen te plaatsen, dan de isolatie en dan de binnenste (groene) plaat.
Maar dat wordt dan moeilijk om die multiplex nog vast te vijzen veronderstel ik?
De reden dat ik dit wou doen is omdat ik nog niet 100% exact weet welke hoogte/breedte de afvoer en de waterleidingen komen aangezien ze achteraf pas de meubels komen plaatsten.

afbeelding van Desperation
Lid vanaf: 30/07/2008
146 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Regis07 schreef:

... Wat betreft die dubbele wand, had ik eerst ook gedacht aan bredere profielen (MSV 100) ...

Niet enkel de MSV  50 en 100, er bestaan er nog andere!
Bv: Gyproc Metal Stud MSV en de afmetingen gelden ook voor de MSH

Uw wand B kan u wel uitvoeren met een breder profiel, dat laat u toe om de multiplex tussen de profielen te verwerken zoals het Gyproc Training Center aanleert, diepe inbouwdozen te gebruiken, afvoerbuizen Ø 50mm weg te bergen, ...
Gebruik ook even Google zoeken met "achterhout Metal Stud".

Ne keer uw eerste plaat gezet is en mooi in het lood hangt dan is de volgende plaat uw leidraad voor het volgend profielen.
Aandacht voor de plaatsrichting van het MSV profiel.
De stelling van pythagoras,  of een opvouwbare bouwhaak of een correct gezaagde driehoek zijn ook hulpmiddelen.

(Iemand) een idee hoe groot de openingen zijn voor een MSV 125 profiel? 

Want op het net kom ik vaak de standaard 28mm gaten tegen, maar dat volstaat toch helemaal niet voor afvoerbuizen van Ø 50mm?

 

 

afbeelding van Caroto
Lid vanaf: 27/10/2019
741 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je kan die multiplex laten steunen tot op de grond, maar nodig is dat niet.  

Je kan in die profielen de gaten een beetje vergroten zodat je afvoer eringaat. Dat is geen probleem, zolang je maar niet in de buis boort of vijst nadien. laugh

Amateurke 2

afbeelding van Regis07
Lid vanaf: 03/02/2011
1817 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De MSH is een glad profiel.
Daartegen heb je voorgemaakte gaten/openingen in het MSV en deze worden doorgaans gebruikt voor elektriciteitsdraden door te steken.
Vandaar dat de MSV altijd op dezelfde wijze/richting geplaatst wordt.
Voor het boren van het gat van uw afvoerbuis gebruik je een klokboor.

Aan de hand van uw vragen zou ik u aanraden om bij Gyproc/Knauf hun basisopleiding te volgen.

afbeelding van Desperation
Lid vanaf: 30/07/2008
146 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Euhm, ik weet nu heus wel hoe alle profielen geplaats moeten worden en de welke en waar (MSH/MSV) ik moet gebruiken, hoor.wink

Mijn bedoeling was (op aanraden van Gyproc, dacht ik) om een dubbele wand te maken.
Dus een wand waar de buitenste platen op komen, dan een tussenspatie van 6cm (waar de afvoerbuizen van 50 mm en eventueel de watertoevoer tussen kunnen), om dan weer een wand te plaatsen, die dan dient als binnenafwerking.

Hier werd geopperd (uit budgetoverweging?) om gewoon een dikker profiel te nemen.
Alleen zie ik dat die gaten ook "maar" 28mm bedragen, dus hier passen de afvoerbuizen niet in.
En ik weet niet in hoeverre het de bedoeling is om in meerdere MSV profielen (van bijvoorbeeld 100mm of 125mm) een gat te beginnen boren van minstens 60mm...
Op die van 125mm kan dat misschien nog meevallen, maar aan die van 100mm zou ik toch serieus twijfelen wat stabiliteit betreft.

 

afbeelding van Desperation
Lid vanaf: 30/07/2008
146 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Caroto schreef:

Je kan die multiplex laten steunen tot op de grond, maar nodig is dat niet.  

Je kan in die profielen de gaten een beetje vergroten zodat je afvoer eringaat. Dat is geen probleem, zolang je maar niet in de buis boort of vijst nadien. laugh

Denk je niet dat een gat van 60mm geen problemen gaat geven op een profiel van 100 of 125mm?
Trouwens, die afvoerbuizen zal sowieso niet door de bestaande gaten kunnen, want ik denk niet dat
Het de bedoeling is dat mijn afvoerbuis 'waterpas" gaat liggen. laugh