• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Hebben spots op 230V een andere "kleur" dan spots

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Iemand moet mij helpen om deze eeuwenoude discussie tussen mij en m'n vriendin te laten stoppen. :(



Zij beweert dat spots op 12 Volt een geler licht hebben dan spots op 230 Volt. Klopt dat, of is dat iets van in "the early day's" dat nog steeds stand houdt ?
 
Lid geworden
8 dec 2006
Berichten
138
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb hetzelfde voor gehad met mijn vriendin. :D

Ik was van plan spots te nemen op 230 volt maar mijn vriendin dacht daar anders over..

Hebben een 'demo' gehad in een verlichtingszaak en de lichtopbrengst op 12 volt is inderdaad beter.

Gevolg.. We hebben gekozen voor spots op 12v.
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Tja, bij haar gaat het meer over de "kleur" van het licht.

12 Volt zou zachter en warmer zijn dan 230 Volt.

Ik probeer haar wijs te maken dat - als je de twee niet naast elkaar ziet - je nooit het verschil zal zien + dat IMO spots op laagspanning mettertijd zullen uitsterven daar je spaarlampen en LED's in dezelfde armaturen kan draaien als die tenminste op 230 Volt staan.

Zij otoh heeft indertijd (2 jaar geleden) dik betaald voor een trafo aan de zekeringkast en wil persé die trafo gebruiken, ook al zijn al de mooie en betaalbare armaturen op 230 Volt.
 
Lid geworden
19 jan 2007
Berichten
196
Waarderingsscore
0
Punten
0
Soms moet je je been maar eens stijf houden. Ik kies ook om geen enkele transfo toe te laten voor verlichting, behalve in de badkamer ivm veiligheidsvoorschriften. En het is waar enkel als je de 2 naast elkaar ziet is er een verschil.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Hoe hoger de stroom door de gloeidraad, hoe witter die opgloeit (en dus hoe witter het licht). Een hogere stroom (Ampère) bij hetzelfde vermogen (Watt) kan alleen maar bij een lagere spanning (volt).



Maw, als alle andere parameters gelijk blijven, geeft een 12V lamp witter licht dan een 230V.

In praktijk hebben het type lamp en de reflector veel meer invloed op de kleur van het licht dan de spanning; de omgevingsfactoren (muren, vloer, meubels...) nog meer.
 
Lid geworden
21 nov 2006
Berichten
90
Waarderingsscore
0
Punten
0
230V spots hebben een geler en warmer licht dan spots op 12V, dat is zowiezo een feit. Als je de 2 naast elkaar gebruikt zal je zeker het verschil zien. Ook is de levensduur van lampen op 230V korter dan deze op 12VDC. Hou er ook rekening mee dat de transfo ook ooit kapot gaat...





Groeten, Koen
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
424
Waarderingsscore
0
Punten
0
Quote:
230V spots hebben een geler en warmer licht dan spots op 12V



In de 2 verlichtingszaken waar ik ben langsgeweest vertelde men net het tegenovergestelde : 12V is warmer licht dan 230V. Ook de electricien zegt hetzelfde. Bij mij dus overal spots op 12V.



Wie heeft gelijk? Ik heb geen idee.



De misverstanden zijn dus de wereld nog niet uit.



Als later blijkt dat 220V de standaard wordt, gooi je je transfo er tussenuit en zet je alles rechtstreeks op 220V.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
2.209
Waarderingsscore
0
Punten
0
StevenF wrote:
Quote:
230V spots hebben een geler en warmer licht dan spots op 12V



In de 2 verlichtingszaken waar ik ben langsgeweest vertelde men net het tegenovergestelde : 12V is warmer licht dan 230V. Ook de electricien zegt hetzelfde. Bij mij dus overal spots op 12V.



Wie heeft gelijk? Ik heb geen idee.



De misverstanden zijn dus de wereld nog niet uit.



Als later blijkt dat 220V de standaard wordt, gooi je je transfo er tussenuit en zet je alles rechtstreeks op 220V.



Ik heb in mijn keuken 2 circuits op 230V (voor spaarlampspots) en 2 circuits op 12V met transfo. De 230V spotjes zijn nu 50W's, de 12V zijn 35W's. Ze geven allebei ongeveer evenveel licht. Met de 12V bespaar je dus stroom (maar je kan er geen spaarspot in plaatsen tenzij leds).

Qua lichtkleur vind ik de 12V beter licht, maar alles hangt idd af van de lichtkleur van de spot, de kwaliteit van de reflector en van de lichtstraalhoek.
 
Lid geworden
1 feb 2007
Berichten
94
Waarderingsscore
0
Punten
0
my 2 cents:

12v spots werken op een lagere spanning en hebben dus een hoger ampèrage nodig om hetzelfde vermogen te leveren.

Met als gevolg dat de spoel/draad van de lamp dikker moet worden, en minder omwentelingen heeft.

Het lijkt me logisch dat een kortere dikkere draad geler licht geeft dan een fijnere, lange draad.

Verklaart trouwens ook waarom 12v spots duurzamer zijn: draad is dikker.



Maar ik kan der ok grandioos langs zitten... :oops:
 
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
161
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik wil wel de waarheid en niets anders dan de waarheid vertellen maar er zullen toch nog mensen zijn die het niet zullen/willen geloven. :D



12V geeft meer licht/watt, is witter (meer blauw), en gaat langer mee dan spots op 230V. Waarom? Wel rdr2180 heeft een deel van het antwoord al gegeven maar het is niet helemaal waar wat Frusty zegt dat een kortere draad geler licht geeft, in wel tegendeel.



Pak een tasje koffie en zet u neer:

Door laagspanning te gebruiken moet er een hoger amperage gehanteerd worden om een bepaald vermogen te behalen (vb 50W = 4A bij 12V en 0,2A bij 230V). Hierdoor moet een dikkere gloeidraad gebruikt worden voor 12V. Tot hiertoe nog geen reden om verschillen tussen 12V en 230V te hebben maar nu komt de aap uit de mouw: verdamping van de groeidraad!!! Het metaal van de gloeidraad dat opgewarmd wordt, verdampt (dat zie je als een soort aanslag op kapotte of oude lampen). Dit wil zeggen dat dunnere draden veel vlugger zo dun worden dat ze doorsmelten, dus moeten ze de temperatuur lager houden om toch een zekere levensduur te hebben. Lagere temperatuur betekent een lagere "zichtbaar - infrarood"-verhouding van de uitgezonden straling en dus een lagere lichtopbrengst. Door de verschuiving (wet van Wien) naar het rodere licht zal het licht er ook geler beginnen uit te zien => 230V geeft geler licht.



Voila zo simpel is dat :idea:



De kritische lezer kan meer info vinden als hij zoekt naar

" de verschuivingswet van Wien"

" stralingswet van Planck"

" black body radiation"
 
Lid geworden
1 feb 2007
Berichten
94
Waarderingsscore
0
Punten
0
JeroenB wrote:
12V geeft meer licht/watt, is witter (meer blauw), en gaat langer mee dan spots op 230V. Waarom? Wel rdr2180 heeft een deel van het antwoord al gegeven maar het is niet helemaal waar wat Frusty zegt dat een kortere draad geler licht geeft, in wel tegendeel.



I stand corrected!

Misschien doe je die indruk op omdat 12v systemen meestal maar rond de 20 à 30w zitten? Dunno.

In ieder geval heb ik hier in huis beide. De 12v's komen (veel)geler over, maar zijn slechts 10w. De 230's zijn hier 50w. Persoonlijk hou ik meer van 12v.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
ik vind persoonlijk 12V spots mooier van licht, net omdat ze witter zijn, geel is mss gezellig, maar teveel geel is euh..niet gezellig meer



met mijn philips lichtjes (de duurste reeks) nu gewoon te zijn, haal ik, denk ik, 220V spots er zo uit, geven gewoon minder licht, en geler.



topicstarter's vriendin wil geel licht, dan eigenlijk 220V!!

Maar mijn "wit" 12V licht, is zeker nog niet ongezellig (a la het witte licht, dat juweliers vaak gebruiken op hun zilver).



Soms wil ik veel licht, soms gezelliger licht, maar gezelliger licht gaat ook best gepaard met minder licht, daarom staat er een dimmer tussen. half gedimd, is minder licht en meteen (uiteraard) ook geliger licht.



220V vind ik best ok, maar ik mis het vele, witte licht, als ik eens alles goed verlicht wil hebben (krant lezen ofzo).

12V met dimmer biedt beide...



ivm spaarlampen, tja, daar hield ik geen rekening mee, als je dat wenst te doen, is 220V je beste maatje op't moment..
 
Lid geworden
19 jan 2007
Berichten
196
Waarderingsscore
0
Punten
0
straks hoeft deze discussie niet meer:

"Minister van Leefmilieu Bruno Tobback is gewonnen voor het Australische idee om gloeilampen te verbieden. Tobback wil het idee meenemen naar de federale regeringsonderhandelingen later dit jaar. "

Rest nog leds of spaarlampen
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
jopos wrote:
"Minister van Leefmilieu Bruno Tobback is gewonnen voor het Australische idee om gloeilampen te verbieden. Tobback wil het idee meenemen naar de federale regeringsonderhandelingen later dit jaar. "

zal hem veel stemmen opleveren :?

hoe zou zijn eigen huis verlicht zijn ?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
rdr2180 wrote:
jopos wrote:
"Minister van Leefmilieu Bruno Tobback is gewonnen voor het Australische idee om gloeilampen te verbieden. Tobback wil het idee meenemen naar de federale regeringsonderhandelingen later dit jaar. "

zal hem veel stemmen opleveren :?

hoe zou zijn eigen huis verlicht zijn ?



Ik ben voor omdat het elec. verbruik voor verlichting met 80% zou verminderen.
 

rsc

Lid geworden
20 jul 2006
Berichten
359
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kunnen ze dan ook de straatverlichting uitschakelen s'nachts! Of toch zeker deze ook vervangen door spaarlampen (of is dat al zo ??).



Zou volgens mij ook al veel besparen.



Maar we wijken af van de vraag.



Wij gaan ook voor 230volt. Vooral voor het gemak. Geen problemen met kapotte transfo's of de kabels die te lang zijn.
 
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
161
Waarderingsscore
0
Punten
0
rsc wrote:
Kunnen ze dan ook de straatverlichting uitschakelen s'nachts! Of toch zeker deze ook vervangen door spaarlampen (of is dat al zo ??).



Straatverlichting (de gele) is de meest efficiënte verlichting dat tot de dag van vandaag op de markt is (200 lm/W). Ter vergelijking TL (80-100lm/W) spaarlampen 80lm/W, LED (op heden nog maar 30-40 lm/W) gloeilampen 10-20lm/W en halogeen iets hoger. Om nog meer te besparen op straatverlichting zullen ze moeten worden uitgedoofd (daar heb ik niets op tegen!).



Voor onze spotjes zijn we ook voor 230V gegaan al is het de meest energieverslindende oplossing. Ik hoop dat in de nabije toekomst aanvaardbare alternatieven zullen om over te schakelen naar energievriendelijke verlichting. Ik hoop stilletjes op LED. Ik heb nu reeds 3 LED spotjes op 230V maar qua lichtopbrengst en efficiëntie is het nog niet helemaal op punt.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan