• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Elektriciteit bij renovatie

Den ouwe

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
Mijn dochter en schoonzoon hebben een bestaande woning gekocht, en zijn die aan het renoveren. Ik ga de elektrische installatie, CV en sanitair voor mijn rekening nemen.

Aanvankelijk gekozen voor domotica (Logo! Siemens) maar blijkt toch te duur (7000 à 11.000 €). Dan maar traditioneel. Bij de offertevraag stellen zich een aantal problemen:

Grootte van de verdeelborden (er zijn er 2): is voor diff 4p (300 mA), 5 aut. 2p 16A, 5 aut 2p 20A, 1 aut 4p 16A een bord van 72 mod (4x18) ok of te groot. Zit in het bord een rail (16 mm2) voor de aardingsgeleider en (6+ mm2) voor equipotentiaalverbindingen.

Voor 1 diff 4p 40 A 300 mA type A, 2 diff 4p 40 A 30mA type A, 12 aut 2p 16A, 16 aut 2p 20 A een bord van 144 mod: idem dito vraag? Aardingsrail?

Heb nog een aantal praktische vragen m.b.t. de connecties (waar?) met voorbedrade buis (3G2.5, 5G1.5). In mijn schooltijd (45 jaar geleden) gebeurde dat in een aftakdoos. De groothandel zegt mij dat zoiets niet meer wordt gedaan, maar waar dan wel? De volgende vragen voor een volgende keer. Als iemand mij bij deze vragen al kon helpen.



:?: :oops:
 
Lid geworden
13 sep 2007
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens mij zijn die verdeelborden "ietsjes" te groot (mag hoor, kosten alleen meer).

Het eerste geval zijn 28 modules, dus zou 36 (2 x 18) al voldoende zijn.

Het tweede geval zijn 68 modules, dus zou 72 (4 x 18) al voldoende zijn.



De zekeringskasten hebben een aardingstrail. 16mm² is wel wat wringen, ma da lukt wel.

De bijkomende equipotentiaalverbingen zou ik niet in het verdeelbord laten vertrekken, maar op de aardingsbrug (klem).



Groeten



Koen
 

Den ouwe

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
koenyb wrote:
Volgens mij zijn die verdeelborden "ietsjes" te groot (mag hoor, kosten alleen meer).

Het eerste geval zijn 28 modules, dus zou 36 (2 x 18) al voldoende zijn.

Het tweede geval zijn 68 modules, dus zou 72 (4 x 18) al voldoende zijn.



De zekeringskasten hebben een aardingstrail. 16mm² is wel wat wringen, ma da lukt wel.

De bijkomende equipotentiaalverbingen zou ik niet in het verdeelbord laten vertrekken, maar op de aardingsbrug (klem).



Groeten



Koen



Hallo Koen



Bedankt voor je toelichting. De borden waren aanvankelijk gedimensioneerd voor een domotica-installatie met Logo's van Siemens. Ik vermoedde al dat ze nu wat te groot zouden zijn.



Met vriendelijke groeten
 

Den ouwe

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb nog zo een prangende vraag:

Hoe begin je nu aan zo een installatie? Eerst sleuven maken (ik heb zo een dubbele slijpschijf) neem ik aan. Maar waar start je best? Boven op zolder (er zijn 3 verdiepingen) of aan de teller op het gelijkvloers? Welke voorbedrade buizen leg je eerst: verlichting of stopcontacten? Waar maak je best de connecties?

Weet iemand een nieuwbouw of renovatiepand waar ik eens een kijkje zou kunnen nemen? Als die niet in onze regio ligt (Tienen) dan is dat geen probleem voor de installateur. Als je dat eens kan bekijken terwijl de opbouw nog aan de gang is, dan weet je hoe je er moet aan beginnen. Ik zal heus niet in de weg lopen.



Groeten :roll:
 

herriejr

Lid
Lid geworden
28 feb 2007
Berichten
398
Waarderingsscore
1
Punten
16
Zeker niet in het wilde weg beginnen.



Eerst eens mooi uittekenen (op een plannetje of een stuk papier) waar hoeveel stopcontacten moeten komen, waar de lichtpunten komen en waar welke schakelaar voor welk lichtpunt komt.



Ook eens nadenken welke lichtpunten samen op één kring zullen zitten en welke stopcontacten op één kring zullen zitten.



Op basis daarvan kan je uittekenen/uitdenken hoe je kabels allemaal zullen lopen en hoeveel (kilo)meter kabels je nodig zal hebben.



Als je hebt bepaald hoe je kabels zullen lopen, dan kan je de sleuven gaan slijpen voor deze kabels en je kabels erin leggen he.



Voor stopcontacten wordt 3G2,5 genomen (voorbedrade buis met 3x ne 2,5mm² erin). Voor lichtpunten volstaat 1,5mm², maar je kan hier altijd opteren voor 2,5mm² (kan eventueel op termijn iets meer mogelijkheden bieden).



Oh ja, voor de aansluiting van een (elektrisch) vuur zijn wat zwaardere kabels nodig, 3G6 of 5G4 - dit hangt ervanaf of er een monofasige of driefasige aansluiting is.
 

Den ouwe

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
herriejr wrote:
Zeker niet in het wilde weg beginnen.



Eerst eens mooi uittekenen (op een plannetje of een stuk papier) waar hoeveel stopcontacten moeten komen, waar de lichtpunten komen en waar welke schakelaar voor welk lichtpunt komt.



Ook eens nadenken welke lichtpunten samen op één kring zullen zitten en welke stopcontacten op één kring zullen zitten.



Op basis daarvan kan je uittekenen/uitdenken hoe je kabels allemaal zullen lopen en hoeveel (kilo)meter kabels je nodig zal hebben.



Als je hebt bepaald hoe je kabels zullen lopen, dan kan je de sleuven gaan slijpen voor deze kabels en je kabels erin leggen he.



Voor stopcontacten wordt 3G2,5 genomen (voorbedrade buis met 3x ne 2,5mm² erin). Voor lichtpunten volstaat 1,5mm², maar je kan hier altijd opteren voor 2,5mm² (kan eventueel op termijn iets meer mogelijkheden bieden).



Oh ja, voor de aansluiting van een (elektrisch) vuur zijn wat zwaardere kabels nodig, 3G6 of 5G4 - dit hangt ervanaf of er een monofasige of driefasige aansluiting is.



Hallo Herriejr



Bedankt voor je toelichting.

De locatie en het aantal kringen (verlichting en stopcontacten) is reeds bepaald en staat op het architectenplan. De bedrading is ook benaderend bepaald (behalve die voor de elektrische oven, ik wist niet dat die zwaarder moest zijn), ik weet dus waar alles moet komen en naar waar welke voorbedrade buis moet lopen.

Jij hebt dus het traject van elke buis uitgetekend, vervolgens de sleuven uitgeslepen en dan de buizen gelegd?

Voor het uitzagen van gaten voor de inbouwdozen in holle wanden (bvb. Gyproc) kan Legrand een gatenboor leveren. Weet jij of zoiets ook voor metselwerk bestaat, of moet dat allemaal met de slijpschijf gebeuren?

Nogmaals bedankt voor de info, ik leer elke dag iets bij! :)
 

SoKa

Lid
Lid geworden
22 sep 2007
Berichten
266
Waarderingsscore
1
Punten
16
Die verdeelborden die kunnen inderdaad kleiner.



Wanneer je op je grondschema bepaald hebt waar de toestellen moeten komen, moet je de plaats van deze toestellen uitzetten op de muren (aftekenen).



Voor stopcontacten neem je vb een afstand van 20 à 25 cm van het vloeroppervlak, voor een schakelaar 110 cm.



Dan slijp je de omtrek van de openingen in waar de inbouwpotjes moeten komen en de sleuven naar boven en/of beneden.



Je kapt alles uit.



Je zet je potjes vast in de muur m.b.v. mortel (of gips). Maak wel eerst de holtes stofvrij door ze wat te besproeien met water. Dan plakt de mortel beter.



Nu kan je je voorbedrade buizen leggen. Ik zou beginnen met de lichtkringen te leggen (niet dat het veel uitmaakt) van achter naar voor. Dus eerst de laatste schakeling die om een bepaalde automaat moet komen, dan ge je naar de voorlaatste enz. Zodat je eindigt met de voorbedrade buis die naar het verdeelbord gaat.



Aftakkingen maak je in de inbouwdoosjes waar je schakelaars in komen. Je takt af met insteekklemmen (Wago-klemmen).



Bij stopcontacten zijn voor L, N en PE-draad telkens 2 openingen voorzien. Eentje om toe te komen en een om te vertrekken. Hier zou ik niet werken met insteekklemmen.

Je mag max 8 enkelvoudige of meervoudige stopcontacten op één kring plaatsen. Wasmachine, droogkast en afwasmachine allen apart en onder een diff van 30 mA.



Wat de aarding betreft:

Je vertrekt vanuit je hoofdaardingsklem (T) met ne geel-groene van min. 10 mm² naar je verdeelkast.



Je vertrekt vanuit je hoofdaardingsklem (T) met ne geel-groene van 6 mm² naar de gasteller, waterteller, collectoren van verwarming, .... Deze mag nergens onderbroken worden.



Je vertrekt vanuit je hoofdaardingsklem (T) met ne geel-groene van 4 mm² naar je badkamer en daar aard je de afvoer van het bad (als dit al nodig is), de radiator.



Een boek dat ik u kan aanraden is het installatieboek van vynckier. Daarin vind je zowat alles wat je moet weten.



Mvg,
 
Lid geworden
13 sep 2007
Berichten
41
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi



let er wel op dat je stopcontacten min. 25 cm van de vloer staan. (Arei)

Lichtschakelaars zet ik persoonlijk op 130 cm van de vloer.



Voor de elek. oven is 3 x 2.5 mm² voldoende. (afzekeren op 20A) (wel geen andere belasting, dus enkel en alleen de oven op die kring)



Groeten :D



Koen
 

Den ouwe

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
koenyb wrote:
Hoi



let er wel op dat je stopcontacten min. 25 cm van de vloer staan. (Arei)

Lichtschakelaars zet ik persoonlijk op 130 cm van de vloer.



Voor de elek. oven is 3 x 2.5 mm² voldoende. (afzekeren op 20A) (wel geen andere belasting, dus enkel en alleen de oven op die kring)



Groeten :D



Koen



Hallo Koen,



Voor de oven heb ik een apart stopcontact en stekker, die op een aparte automaat staan 20A 4p. Voor de bedrading koos ik 3x2.5 mm2 + N. Dus bedankt voor de bevestiging.

Ik ben ook op zoek gegaan naar het "Installatieboek van Vynckier", ik las dat het een prima naslagwerk is voor installateurs. Weet jij soms waar je het boek kan vinden? Bij Vynckier (GE) verwijzen ze me naar een downloadbare catalogus, maar ik vrees dat ze de vraag niet goed hebben begrepen.

Weet jij soms ook waar je de symbolen kan vinden (bij voorkeur elektronisch, doch desnoods op zo een plastic tekenlat) voor het tekenen van het eendraadschema?



Met vriendelijke groeten en nogmaals bedankt voor de nuttige info.
 

Den ouwe

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
Kamicazze wrote:
de symbolen staan hier ergens op het forum in een sticky topic.

redelijk snel te vinden.



//edit:

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?t=9838



Bedankt Kamicazze!



Moet je om die symbolen te gebruiken over Cadcam beschikken? Of Visio (is dat een light versie van cad)? Ik bezit geen van beide. Cadcam niet omwille van de hoge kostprijs, ik ben maar een arme bruggepensioneerde. Visio niet omdat ik dat niet ken. Waar kan je dat vinden? Is dat duur in aankoop?



Groetjes :)
 

Den ouwe

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
Den ouwe wrote:
Kamicazze wrote:
de symbolen staan hier ergens op het forum in een sticky topic.

redelijk snel te vinden.



//edit:

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?t=9838



Bedankt Kamicazze!



Moet je om die symbolen te gebruiken over Cadcam beschikken? Of Visio (is dat een light versie van cad)? Ik bezit geen van beide. Cadcam niet omwille van de hoge kostprijs, ik ben maar een arme bruggepensioneerde. Visio niet omdat ik dat niet ken. Waar kan je dat vinden? Is dat duur in aankoop?



Groetjes :)



Heb ondertussen ontdekt dat die Visio een toepassing is van Microsoft die ca. 40 € kost. Bestaat er geen andere (goedkopere) mogelijkheid om de symbolen van een eendraadsschema te gebruiken? Ik kan daarvoor toch geen programma aanschaffen dat ik later niet meer ga gebruiken.

Ik heb wel het installatiehandboek van Vynckier op de kop kunnen tikken (17,23 €), een zeer handig naslagwerk waar je de meeste informatie kunt vinden om aan de slag te gaan bij de installatie.

Weet iemand waar ik een ontmanteltang kan vinden (voor kabel), die op blz 134 staat afgebeeld? :?
 

herriejr

Lid
Lid geworden
28 feb 2007
Berichten
398
Waarderingsscore
1
Punten
16
Den ouwe wrote:
Weet iemand waar ik een ontmanteltang kan vinden (voor kabel), die op blz 134 staat afgebeeld? :?



Zo eentje?

Klik hier



Heb hier nu een link naar de Brico gezet, maar ook te vinden in de Gamma, Hubo, ... of een speciaalzaak natuurlijk.
 

Den ouwe

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
herriejr wrote:
Den ouwe wrote:
Weet iemand waar ik een ontmanteltang kan vinden (voor kabel), die op blz 134 staat afgebeeld? :?



Zo eentje?

Klik hier



Heb hier nu een link naar de Brico gezet, maar ook te vinden in de Gamma, Hubo, ... of een speciaalzaak natuurlijk.



Neen, zo eentje heb ik. In het installatieboek staat een foto van een eenvoudige kabelstripper, die over de kabel schuift en wanneer daar aan trekt snijdt die de mantel open zonder de draden te kwetsen. Met een stanleymes is dat zowel gevaarlijk voor je vingers als voor de geleiders.



Groetjes
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.136
Waarderingsscore
0
Punten
0
Den ouwe wrote:
herriejr wrote:
Den ouwe":fxh03ss3 wrote:
Weet iemand waar ik een ontmanteltang kan vinden (voor kabel), die op blz 134 staat afgebeeld? :?



Zo eentje?

Klik hier



Heb hier nu een link naar de Brico gezet, maar ook te vinden in de Gamma, Hubo, ... of een speciaalzaak natuurlijk.



Neen, zo eentje heb ik. In het installatieboek staat een foto van een eenvoudige kabelstripper, die over de kabel schuift en wanneer daar aan trekt snijdt die de mantel open zonder de draden te kwetsen. Met een stanleymes is dat zowel gevaarlijk voor je vingers als voor de geleiders.



Groetjes

een ontmanteltang is inderdaad iets anders. ziet er van ver uit als een stanleymes, maar met een haak aan. Kabel inleggen. "haak" aantrekken, ronddraaien (dus mantel afsnijden op gewenste afstand) dan drukken op de knop om het mes te doen draaien en dan trekken, zodat de mantel opengesneden wordt.[/quote]
 

herriejr

Lid
Lid geworden
28 feb 2007
Berichten
398
Waarderingsscore
1
Punten
16
hallo wrote:
een ontmanteltang is inderdaad iets anders. ziet er van ver uit als een stanleymes, maar met een haak aan. Kabel inleggen. "haak" aantrekken, ronddraaien (dus mantel afsnijden op gewenste afstand) dan drukken op de knop om het mes te doen draaien en dan trekken, zodat de mantel opengesneden wordt.



Aha, zo iets. Ben ik ook nog mee bezig geweest de maandag. In de Brico (tsja, geen andere DHZ-zaken binnen bereik van het werk tijdens de middag) gekocht voor 2,69 euro als ik mij niet vergis (al meer als een maand geleden met zo een "In promo"-stickertje erop - ligt er nog altijd met dat stickertje "in promo" op).

Staat ook nog apart mesje op (om gewoon te snijden) en dat is vlijmscherp. Gelukkig zit er een beschermend plasticje rond.
 

Den ouwe

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
herriejr wrote:
hallo wrote:
een ontmanteltang is inderdaad iets anders. ziet er van ver uit als een stanleymes, maar met een haak aan. Kabel inleggen. "haak" aantrekken, ronddraaien (dus mantel afsnijden op gewenste afstand) dan drukken op de knop om het mes te doen draaien en dan trekken, zodat de mantel opengesneden wordt.



Aha, zo iets. Ben ik ook nog mee bezig geweest de maandag. In de Brico (tsja, geen andere DHZ-zaken binnen bereik van het werk tijdens de middag) gekocht voor 2,69 euro als ik mij niet vergis (al meer als een maand geleden met zo een "In promo"-stickertje erop - ligt er nog altijd met dat stickertje "in promo" op).

Staat ook nog apart mesje op (om gewoon te snijden) en dat is vlijmscherp. Gelukkig zit er een beschermend plasticje rond.



Ik heb er eentje in de Makro gekocht, volgens de aanwijzigingen van herriejr. Mijn tang kost wel iets meet (6.98 €). Het noemt Kabelmesser is van het merk Jokari, en dient voor het ontmantelen van kabel van 8 - 28 mm.

Die Windows Visio voor het tekenen van het eendraadschema (met de symbolen die op dit forum werden verspreid) heb ik nog niet op de kop kunnen tikken. Zoals het een programma van Microsoft betaamt, liggen de prijzen her en der nogal ver uiteen. Dat wordt dus nog effe het internet afschuimen!



Groetjes :D
 

Den ouwe

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo iedereen!



Wij hebben zopas alle materiaal besteld voor het uitvoeren van een (nieuwe) elektriciteitsinstallatie in het renovatiepand van mijn dochter. De Meutter in Heist/o/Berg bleek daarbij veruit de goedkoopste.

Vanaf volgende week beginnen wij de sleuven in te slijpen (met zo een dubbele slijpschijf).

Wat gebruiken jullie om die sleuven mooi horizontaal en loodrecht te laten lopen? Een geleidelat op de muur bevestigen? Aftekenen? Met wat? Potlood lukt niet zo goed op (afgekapte) baksteen. Krijt?

Zet je de geribde buis naderhand direct vast met mortel?

het installatiemateriaal (zonder de schakelaars, stopcontacten, etc) zal vermoedelijk de ganse winter (zonder verwarming) doormaken. Is dat een probleem (condensatie)? Idem dito voor de (droge) waterleidingen.



Met vriendelijke groeten
 

herriejr

Lid
Lid geworden
28 feb 2007
Berichten
398
Waarderingsscore
1
Punten
16
Den ouwe wrote:
Wat gebruiken jullie om die sleuven mooi horizontaal en loodrecht te laten lopen? Een geleidelat op de muur bevestigen? Aftekenen? Met wat? Potlood lukt niet zo goed op (afgekapte) baksteen. Krijt?



Hetgeen het beste lukt om af te tekenen is goed, als dat krijt is, dan is dat krijt ;-)

Geleidelat vind ik persoonlijk wat overkill. Dan ben je meer tijd kwijt met telkens die geleidelat te bevestigen enz dan met slijpen.



Den ouwe wrote:
Zet je de geribde buis naderhand direct vast met mortel?



Zo direct moet dat niet. Misschien best zorgen dat je zoveel mogelijk hetzelfde in één stuk door kan doen? Eerst leidingen leggen, dan toesmeren enz. (met mortel).

Als je de hele tijd gaat veranderen van taak, dan kan je dat heel veel tijd kosten.



FF overdrijven:

je slijpt één sleuf, je stopt met slijpen, dan kap je die ene sleuf uit, dan kabeltje erin leggen en dan onmiddellijk toesmeren. Je moet hierbij de hele tijd van materiaal e.d. wisselen wat veel tijd kost, dus zo 'direct vastzetten' moet dat nu ook weer niet hoor ;-)



Tip: eventueel kan je een stukje preflex nemen en net iets breder snijden dan de sleuf en dat dan in de sleuf knellen zodat de preflex niet kan weglopen. Ook handig bij het toestrijken met mortel.



Den ouwe wrote:
het installatiemateriaal (zonder de schakelaars, stopcontacten, etc) zal vermoedelijk de ganse winter (zonder verwarming) doormaken. Is dat een probleem (condensatie)? Idem dito voor de (droge) waterleidingen.



Met vriendelijke groeten



Denk niet dat dit veel kwaad zal kunnen.
 

Den ouwe

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2007
Berichten
46
Waarderingsscore
0
Punten
6
herriejr wrote:
Den ouwe wrote:
Wat gebruiken jullie om die sleuven mooi horizontaal en loodrecht te laten lopen? Een geleidelat op de muur bevestigen? Aftekenen? Met wat? Potlood lukt niet zo goed op (afgekapte) baksteen. Krijt?



Hetgeen het beste lukt om af te tekenen is goed, als dat krijt is, dan is dat krijt ;-)

Geleidelat vind ik persoonlijk wat overkill. Dan ben je meer tijd kwijt met telkens die geleidelat te bevestigen enz dan met slijpen.



Den ouwe":361qx317 wrote:
Zet je de geribde buis naderhand direct vast met mortel?



Zo direct moet dat niet. Misschien best zorgen dat je zoveel mogelijk hetzelfde in één stuk door kan doen? Eerst leidingen leggen, dan toesmeren enz. (met mortel).

Als je de hele tijd gaat veranderen van taak, dan kan je dat heel veel tijd kosten.



FF overdrijven:

je slijpt één sleuf, je stopt met slijpen, dan kap je die ene sleuf uit, dan kabeltje erin leggen en dan onmiddellijk toesmeren. Je moet hierbij de hele tijd van materiaal e.d. wisselen wat veel tijd kost, dus zo 'direct vastzetten' moet dat nu ook weer niet hoor ;-)



Tip: eventueel kan je een stukje preflex nemen en net iets breder snijden dan de sleuf en dat dan in de sleuf knellen zodat de preflex niet kan weglopen. Ook handig bij het toestrijken met mortel.



Den ouwe wrote:
het installatiemateriaal (zonder de schakelaars, stopcontacten, etc) zal vermoedelijk de ganse winter (zonder verwarming) doormaken. Is dat een probleem (condensatie)? Idem dito voor de (droge) waterleidingen.



Met vriendelijke groeten



Denk niet dat dit veel kwaad zal kunnen.



Bedankt voor de praktische tips!



Groetjes :D[/quote]
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan