Vloeren op te diepe en ongelijke chape - welke optie kiezen?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
41 berichten

Ik heb twee ruimtes die moeten gevloerd worden met een Belgische blauwsteen van 15 mm dikte, 30 x 30 cm en redelijk maatvast met daarin twee 'tapijten' van recup cementtegels, 13 à 17 mm dikte, 14 x 14 cm, minder maatvast. Mijn initiele vloerder schatte in om alles in11mm dikbedlijm te leggen met een chape die dus 2 6mm onder de pas zou liggen.
Dikbed vraagt minder precisie, moet de chapper gedacht hebben.
Het resultaat is een vloer die niet pas ligt en op de meeste plaatsen ook enkele mm tot één cm te diep.
In de ene ruimte ligt de chape gemiddeld 4 mm dieper, van -25mm tot max. -37 mm onder de pas, in de andere ruimte ligt de chape gemiddeld 7 mm dieper, van -26 mm tot  max. -35 mm onder de pas.

Als ik de pas in beide ruimtes behoud zit ik dus met lijmdiktes van respectievelijk 10 tot 22 mm in eerste ruimte en 11tot 20 mm in tweede ruimte.
Gezien dikbedlijm flex, er ligt namelijk vloerverwarming aardig kostelijk is, heb ik ondertussen een regeling met de chapper dat hij de meerkost van de lijm bovenop die 11 mm op zich neemt.
De vloerder heeft afgehaakt wegens gezondheidsproblemen.
So far, so good.
Maar nu ben ik een nieuwe vloerder aan het zoeken om de klus te klaren.
De moeilijkheid is dat drie vloerders drie verschillende opties voorleggen om met deze 'suboptimale chape' om te gaan.
Ik leg ze graag eens voor aan de specialisten hier om de beste piste te kiezen.
1. Vloerder 1, wil gewoon alles met een middelbedmortel, merk Rywalit middelbed flex, van 5 tot 20 mm leggen op de ongelijke chape.
2. Vloerder 2, zegt dat je dit nooit deftig kan leggen in dik- of middelbed zonder fouten te maken, bv. te diep, te hoog, holtes, ... en dat dit veel tijd gaat vragen omdat je niet met eenzelfde kam kan lijmen.
Zijn voorstel is om eerst alles te egaliseren, te verhogen met egaline.

Moet hier ook een toevoegingsmiddel bij voor vvw?
Tot hij een gemiddelde lijmdikte van 5 à 8 mm overhoudt om dan met een flexlijm en een lijmkam van 1cm te lijmen.
Hij wil die speling tot 8 mm houden om zeker te zijn dat hij de ongelijke diktes van de recup cementtegels kan opvangen.
Dit impliceert dus een egalinelaag van 2 tot 12 à14 mm over beide ruimtes en een meerkost van 2.000 euro voor 60 m².
3. Vloerder 3, volgt vloerder 2 dat er te veel risico's op geknoei zijn om alles in dikbed te leggen.
Maar hij vindt de laag egaline ook te dik en te duur om tot een vlot lijmbare hoogte te komen.
Zijn voorstel is om eerst met een iets minder dikke laag te egaliseren tot 28 mm onder de pas, egalinelaag van 1 à 9 mm dikte, zonder toevoegingsmiddel vvw om daarna nog 3 à 4 mm hoogte te winnen met een Schlüter ontkoppelingsmat (lijm + mat), waarop hij vervolgens met een lijmkam van 1cm alle tegels lijmt.
Deze vloerder denkt dat dit systeem de meeste zekerheid biedt om barsten te voorkomen en is overtuigd dat de combinatie Schlüter met 'gewone egaline' goedkoper zal zijn dan dikkere egalinelaag met duur dispersiemiddel. Daarnaast vertrouwt hij het niet om bovenop een relatief dikke egalinelaag te tegelen zonder ontkoppelingsmat, de tegels worden in dambordverband gelegd, dus niet met verspringing.
Tot zover de opties.
Wij vinden het moeilijk kiezen en mogelijks zullen kenners hier zeggen dat de juiste optie er nog niet eens bij zit.
Opgelet, de chape uitbreken en alles opnieuw leggen is geen optie.
Alvast bedankt,

Reacties

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
11794 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als de chape al verschillen vertoont en daar dan nog eens tegels met verschillende diktes op ... dan zou ik werken met een mortelbed. 
Tegels vol en zat in de mortel, geen geklungel met dure lijm, geen geklooi met verschillende kammen en zeker zo stevig. 
Met een mortelbed kan je hoogteverschillen tussen chape en of tegel opvangen tot 1 à 2 cm verschil. 

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
41 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zou ook voor een klassiek mortelbed kiezen moest er geen vloerverwarming onder liggen. 

Maar ik begrijp dat dit voor een tegel op vloerverwarming geen optie is.
Of wordt een middelbedmortel flex met dikte tussen 5 en 20 mm op een zelfde manier verwerkt als klassieke mortel waardoor de tegels ook 'vol en zat' gelegd worden?
Hoe gaat dat dan trouwens in zijn werk zonder kam?
Dus ook geen dubbele verlijming en hoe wordt vermeden dat er geen luchtholtes onder de tegels komen?

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1436 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vol en zat impliceert, volgens mij, dat er geen lucht onder zal zitten. Indien goed uitgevoerd natuurlijk.

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
41 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Gisteren aan één van de vloerders voorgelegd, die zegt dat je met dikbedlijm niet 'vol en zat' kan leggen, want dan duw je door de elasticiteit van de lijm je pas gelegde tegels rondom de tegel die plaatst naar omhoog. 
Dat houdt steek, lijkt me.
Daarnaast heb je voor 'vol en zat' minstens overal 2 cm  onder de tegel nodig, die ruimte heb ik niet.
Gezien ik ook  vloerverwarming heb en met flex-lijm moet werken kan ik bovenstaande piste definitief verlaten.
Rest de vraag welk van de drie opties nu het meest aangewezen is?
 Egaline, al dan niet met Schlüter of niet?

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
11794 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het werken met tegels vol en zat in de mortel bij vloerverwarming is toch geen probleem?
Waarom zou dat niet mogen?
De warmteoverdracht tussen vloerverwarming en daarop de chape en dan via mortel of lijmbed is nagenoeg gelijk. 

Vol en zat in de mortel kan gerust met met een bed van 1 cm tot 2cm.
Bij 0,5 cm kan het ook nog maar dat is moeilijker.
Naar ik voel is je vloerder éne die je enerzijds het voorzich zelf graag gemakkelijk maakt, lijmen kan iedereen maar vol en zat in de mortel is een kunst op zich en anderzijds jou graag op kosten jaagt met dure lijm en egalisatie.

Vol en zat in de mortel wil zeggen dat de mortel is aangemaakt met meer water zodat een tegel door tikken naar beneden komt en dat zowel de tegel als de chape wordt aangezogen voor een goede hechting.
Soms wordt voor deze hechting kleefcement toegevoegd aan de mortel, is als de tegel van geen kanten aanzuigt, blauwe hardsteen en keramische tegels zijn daarvan een goed voorbeeld.

Tevens impliceert 'vol en zat'  ook op het feit dat de voegen nat moeten worden ingewassen met een vloeibaar voegmengsel zodat alle holten onder de steen worden gevuld.
'Vol en zat' houdt ook in dat het voegen pas na enkele dagen tot een week na plaatsing kan en mag gebeuren.
Je mortel moet zijn aanmaakwater laten verdampen via de voegen, als deze voegen dicht zitten krijg je natte vegen op je tegelrand.

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
41 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

lukanar schreef:

Het werken met tegels vol en zat in de mortel bij vloerverwarming is toch geen probleem?
Waarom zou dat niet mogen?
De warmteoverdracht tussen vloerverwarming en daarop de chape en dan via mortel of lijmbed is nagenoeg gelijk. 

 

 

Dacht dat klassieke mortel niet samenging met VVW omdat die niet de elasticiteit bezit die een Flexlijm wel heeft om warmte-expansies op te vangen uit VVW.  Wil die piste ook gerust overwegen, maar inderdaad geen enkele vloerder die me momenteel het voorstel deed. 

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
41 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vandaag vierder optie na passage vloerder: tegels plaatsen in een legmortel (vol en zat dus toch) waar een S1-lijm aan wordt toegevoegd voor enerzijds vlottere plaatsing en voor anderzijds flexibiliteit t.a.v. vloerverwarming. De legmortel wordt met truweel aangebracht op chape en zo nodig (voor hechting) ook lijm met kam op onderkant tegel. 

 

De vloerder heeft 15 jaar ervaring met zulke plaatsing, naar eigen zeggen zonder problemen. De kant-en-klare legmortel die gebruikt wordt is Cantillana Egalfix, de lijm die wordt toegevoegd is de Mapei Vario S1.

 

Ik ben geneigd te denken dat dit inderdaad de vlotste plaatsing garandeert (met lijmkam werken op lijmdiktes die varieren van 10 tot 23mm kan niet eenvoudig zijn) en dus ook budgetgewijs de betere optie is. Mijn voornaamste zorg blijft de compatibiliteit met vloerverwarming. Kan zo'n legmortel de temperatuurverschillen wel aan?

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
13514 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Kan zo'n legmortel de temperatuurverschillen wel aan?

Zo groot zijn die verschillen niet met vvw

Zonder de vvw worden ze in de winter kouder en is het verschil met de zomer als de zon er op valt veel groter.

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6080 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Op een chape met behoorlijk grote ongelijkheden is de traditionele methode een goede oplossing.  Als ik  het goed gelezen heb, worden de tegels met verspringende voegen geplaatst. In dat geval wordt op de chape eerst een ontkoppelingsmat geplaatst.  De dikte van die mat varieert van 0.87mm tot 3.0mm.  De samenstelling van de legspecie wordt aangepast aan de soort tegel.  Een cementtegel is veel poreuzer dan een blauwe steen en kan dus meer water opzuigen.  Een keramische tegel zuigt geen water op.  De legspecie dient natuurlijk flexibel genoeg aangemaakt te worden om de tegels vol en zat erin te kunnen kloppen.  Die tegelvloer is de dag nadien probleemloos beloopbaar.  Mits goed uitgevoerd is er maar 1 nadeel : meer werkuren.  

foto : vervangen keramische tegelvloer na deels weghalen van de bestaande chape 

jp

afbeelding van Fredman
Lid vanaf: 04/06/2007
41 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Blauwe steen wordt gewoon met doorlopende voeg gelegd, hoor.  De twee tapijten in cementtegels liggen temidden van de blauwe steen en zullen (gezien ander formaat) niet de voegen van de blauwe steen kunnen volgen. Binnen het tapijt liggen de cementtegels uiteraard gewoon met doorlopende voegen. 

Denk je dat er een ontkoppelingsmat nodig is louter omwille van dat tapijt aan cementtegels?

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6080 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Met doorlopende voegen en bij deze formaten is een ontkoppelingsmat niet nodig. 

jp