Ontkoppelingsmat nodig?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Scheerschuim
Lid vanaf: 30/06/2015
52 berichten

We gaan keramisch parket plaatsen op VVW en de afmeting van de tegel zal 120 cm op 20 cm zijn met een dikte van 1cm.
Ik hoor langs alle kanten andere zaken, de ene zegt dat ontkoppelingsmatten moeten, terwijl anderen dit overbodig en weggesmeten geld vinden.
Idem voor dubbele verlijming.

Stel dat we toch deze matten plaatsen, wat is de correcte werkwijze?
Dient er een overlap te zijn op de mat?
Of is het de bedoeling dat dit naast mekaar gelegd wordt?
Wat is een aan te bevelen merk en prijs?
Doen of niet doen?
Gevolgen voor de hoogte van de chape?

Reacties

afbeelding van kristof01
Lid vanaf: 30/06/2013
72 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

degen die zegt dat ( bij keramisch parket op vvw , waarschijnlijk in wildverband ook) geen ontkoppeling en dubbele verlijming in vraag stelt zou ik al zeker niet mee verder gaan ....

de spanning die optreed in de chape wordt dan rechtstreeks doorgegeven aan de tegels , de ontkoppelingsmat gaat dit opvangen , vb omnimat sc  ( dikte 0,9mm) .

correcte plaatsing ( volgens mij althans) : 

- droge chape ( opstartprocedure  vvw doorgemaakt) 

-hechtingsprimer op chape ( minder zuigende chape = tegellijm droogt niet te snel uit ) 

-omnimat verlijmen ( dunne lijmlaag kam ongeveer 4x4mm max 6x6mm  ) 

-tegels lijmen op mat ( zeker dubbel lijmen , eventueel vloeibedlijm en vlakke lijmlaag op achterkant tegel) 

-formaat 120x20  eventueel met nivileersysteem plaatsen  

- tegellijm min. type c2s1 ( van omnicol de pl85 ) 

-opvoegen met cg2wa voegsel  ( licht flexibel en waterwerend = minder vuil en verkleuring na verloop van tijd) 

 

 

over de uitzetvoegen heb ik geen zicht kwa oppervlaktes , met de omnimat kunnen uitzetvoegen niet nodig zijn tot aantal m².

 

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6179 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Problemen met barstende vloertegels bestaan al vele jaren. Vloerder Werner Schlüter uit Iserlohn (Duitsland) heeft daarvoor de ontkoppelingsmat Ditra uitgevonden, die  reeds meer dan 25 jaar wereldwijd wordt gebruikt zonder problemen.  Die orginele mat wordt ondertussen lustig gecopieerd. 

Droge chape ontstoffen - primer voor zuigende ondergronden - mat verlijmen met vloeibedlijm Ditra FBM, lijmlaag 1mm, Ditra lijmkam 3mm - mat aandrukken met een wel - de banen mat naast mekaar leggen zonder overlapping - ter hoogte van de zetvoegen in de chape de mat onderbreken;  ook de tegelvloer en die voegen opspuiten,  ofwel bewegingsprofielen gebruiken - de mat vullen met tegellijm, klasse C2TE S1  (platte kant van de lijmkam) en daarop de lijmrillen trekken - voegsel klasse CG2W Ar - siliconen natuursteen nemen voor alle uitzetvoegen : geen kleurverschil tussen de voegen aan de buitendorpels en de uitzetvoegen tussen de tegels. 

Dikte primer : 0.0mm - vloeibedlijm 1.0mm, goed aangedrukt - mat 3.0mm - tegellijm vanaf 3.0mm. 

2016  = Ditra FBM 43.37 / zak 25kg - mat Ditra 25 op rol van 30 lm 15.33 / lm op rol van 5 lm 18.50 / lm - merk van primer, tegellijm en voegsel : naar keuze.

Omnimat SC is een platte mat - fabrikant Omnicol vraagt alleen hun produkten te gebruiken bij de plaatsing : primer Omnibind TP - tegellijm Omnicem PL85 - voegsel Omnifill 100WD.  De fabrikant laat toe de mat over de zetvoegen van de chape te laten doorlopen tot een oppervlakte van 550m²,  met uitzondering van de deuropeningen. Zelfplaatsers kunnen geen garantie vragen of inroepen. Plaatsing : idem mat Ditra 25. 

Dikte primer : 0.0mm - Omnicem PL85 1.0mm, goed aangedrukt - mat 0.87mm - Omnicem PL85 vanaf 3.0mm. 

2015 = Omnibind TP 69.97 / 15 liter - Omnicem PL85 grijs 30.53 / zak 25kg -mat Omnimat SC op rol van 30 lm 15.30 / lm op rol van 10 lm 16.36 / lm - Omnifill 100WD 32.23 tot 60.70 ngl kleur / zak 25 kg. 

jp

afbeelding van Scheerschuim
Lid vanaf: 30/06/2015
52 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dit was hetgeen ik zocht van informatie! Ik heb dankzij jullie betoog besloten om niet verder te gaan met de gecontacteerde vloerder.

Ik heb ondertussen gesprekken opgestart met een andere stielman. Deze zag het nut van de dubbele verlijming en de ontkoppelingsmat WEL in. Echter een nivelleersysteem wou hij niet gebruiken bij keramisch parket omdat deze tegel bol zou staan - in het midden hoger dan op de zijkant, waardoor je met het nivelleersysteem de tegel uit de lijm trekt door de oneffenheid van de tegel daarnaast. 

Ik weet niet goed wat hiermee te moeten doen, want ik haat verschillen tussen tegels. Dat de voeg altijd dezelfde is met zo'n systeem vond ik ook mooi meegenomen. 

Raden jullie ook een nivelleersysteem af bij een keramisch parket?

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6179 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat nivelleersysteem bestaat al enkele jaren en wordt door vele vloerders gebruikt.  Persoonlijk zie ik op tegen de nadelen ervan, die ook door de invoerders worden toegegeven. De trektang volgt de kleinste weerstand : het lichten van de tegel uit de tegellijm is gemakkelijker dan een tegel dieper in de lijmlaag te duwen.  Bij het systeem wordt er vanuit gegaan dat geen enkele tegel nog moet opgelicht worden om de laag tegellijm aan te passen. Nogal logisch, dan verliest het systeem zijn sterkste argument :  "het gaat sneller". 

Goedkoop keramisch parket heeft de grootste toleranties kwa vlakheid. Die tegels zitten soms reeds bol in de verpakking en een trektang zal die niet rechttrekken. Sommige fabrieken vragen daarom de voegen zo weinig mogelijk te laten verspringen om de ongelijkheid tussen de tegels ter hoogte van de kruisende voegen zo klein mogelijk te houden. Op een workshop heb ik gezien dat de demonstreerder dat parket niet gelijk kon trekken met zijn tang. Hij heeft dan een sterkere tang genomen en daarmee trok hij de voetjes kapot. 

Het nivelleersysteem zorgt niet voor gelijke voegen;  de clip trekt alleen de gemakkelijkste tegel uit de lijm, maar trekt de tegels niet tegen de clips. Het is wel zo dat vroeger de clips veel dikker waren (veel dikkere voegen) en dat die nu ook in dunnere en meerdere diktes bestaan. Des te dunner de clip, des te gemakkelijker kan je die kapot trekken. Om dat probleem te beperken, vragen ze nu een extra dikke lijmlaag en het verspringen van de voegen zo klein mogelijk te houden. Er zijn ook nog problemen met het verwijderen van de clips, omdat sommige toch nog in de voegen blijven zitten. Daarom bestaan er nu clips met een verdunning op de kruising van de T en die hebben een ander probleem : als je te hard nijpt, dan scheuren ze gedeeltelijk of helemaal af. Maken ze de clips steviger, dan wordt het moeilijker om ze te doen breken bij het verwijderen. 

Niet vlak keramisch parket kan je ook niet vlak plaatsen. Als een andere vloerder dat wel kan, zet ik graag een stap opzij. 

jp 

afbeelding van Scheerschuim
Lid vanaf: 30/06/2015
52 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jp, 

Bedankt voor je deskundige uitleg. Maar ik weet niet zeker of ik het allemaal juist begrepen heb...

Dus,  je bent geen voorstander van een nivelleersysteem omdat het a) trager werkt, b) mogelijk de tegel uit de lijm trekt en c) minder mooi resultaat geeft als je werkt met goedkope parkettegel met een grotere tolerantie qua vlakheid??

- Kan ik aan een tegelhandelaar deze tolerantie van vlakheid achterhalen? In welke eenheid wordt dit dan uitgedrukt?

-Als een hele vloer aan mekaar hangt met zo'n nivelleersysteem, zag ik in een YouTube filmpje dat ze vlak na het leggen over de vloer liepen zodat de lijm goed tegen de tegel hangt. Is dit een tegenargument?

Vraag blijft uiteraard, waar vind je een goede vlakke tegel zodat je met een nivelleersysteem kan werken?

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6179 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het enige voordeel van het nivelleersysteem is de snelheid van werken. 

Een tegelhandelaar zou normaal van al zijn tegels de cataloog van de fabriek in huis moeten hebben, waarin hij de eigenschappen van de tegels kan raadplegen.  De betere fabrieken zetten die eigenschappen op hun site in een technische fiche, helaas nooit in het nederlands op een paar uitzonderingen na. Vermeldt de fabriek alleen de gegevens van zijn eigen labo of geen technische fiche, wil dat zeggen dat de fabriek zijn tegels niet laat controleren door een onafhankelijk labo.  Dat laatste labo doet testen op de tegels en bepaalt dan de diverse eigenschappen van de aangeboden tegels. De resultaten van die testen worden dan vergeleken met de normen (EN voor de europese, ISO voor de internationale) die gelden voor tegels;  de eigenschappen die binnen de toelaatbare normen vallen, mag de fabriek dan vermelden in zijn technische fiche.  Het kan zijn dat een fabriek een technische fiche vrij geeft voor maar 1 of een paar collecties of voor alle collecties.  

De eerste eigenschap van de tegels zijn de dimensionele afmetingen.  Eén van die eigenschappen is de vlakheid ...  planarità (italiaans), planeidad (spaans), planaridade (portugees), flatness (engels), planéité (frans), ebenheit (duits).  Die wordt aangeduid in procenten : de tegel mag dan een afwijking hebben in concaaf (hol) en/of in convex (bol).  Formule omrekening : lengte van de tegel x 1.4 x het percentage. Als in de technische fiche staat dat het procent slaat op de diagonaal, dan is de formule : lengte van de tegel x het percentage.   (die 1.4 staat voor het berekenen van de diagonaal) .  De fabrieken geven helaas zelden de vlakheid aan voor hun parkettegels. Nu, als de fabriek voor zijn even grote of grotere tegels een laag percentage bekomt, dan zullen hun parkettegels ook aan dat percentage beantwoorden. Een tweede toets is de lengte van de tegels en een derde toets is de prijs van de tegels. Daarnaast komen nu ook de flexibele parkettegels op de markt. 

Op you tube staan wat filmkes over dat systeem en op sommige kan je zelfs duidelijk zien dat de aangrenzende tegel uit de tegellijm wordt opgetrokken. Je formuleert het zeer goed :  de trektang duwt de spie door de clip en trekt de clip uit de tegellijm tot tegen de onderkant van de tegel en trekt dan de tegel naar boven. Des te meer  clips je plaatst,  des te meer verbindingen je bekomt tussen de tegels, waardoor de spieën de tegels tegen mekaar vasthouden, zodat ze niet kunnen inzakken. Bij het plaatsen de tegels op de voetjes van de clips, komen ze natuurlijk op de laag tegellijm terecht. Dat wel, maar nadien worden ze eruit getrokken en zal er zeker nog wat tegellijm aan de onderkant van de tegel blijven hangen. Schuif je de voetjes van de clips op de chape, dan trek je tegellijm in de voegen van de tegels - de clips zitten dan vast in de tegellijm, breken niet of moeilijk af en je zit met verharde tegellijm in de voegen.  Probeer een clip onder de tegel te steken en plaats er dan een tegel op : de tegel duwt de clip in de tegellijm en daarna trekt de spie de clip uit de lijm tot aan de tegel en dan beiden samen naar omhoog.  

Mijn persoonlijke ervaringen  : korte formaten zijn meestal zeer goed vlak -  120 en méér zijn gevoelig voor ongelijkheid kwa vlakheid;  meestal bolvormig  - de duurdere zijn minstens 10mm dik en van goede tot zeer goede kwaliteit. Een gebogen tegel kan je nooit vlak plaatsen, zelfs niet met de sterkste metalen trektang uit  het nivelleersysteem. Haal de tegels uit de verpakking en zet ze tegen mekaar, zichtzijde tegen zichtzijde en meet dan het verschil op beide uiteinden : dat wordt het minimale verschil bij niet verspringende voegen, te verhogen met de lengte van de verspringingen.  Hoe groter de verspringing van een bolle tegel  : des te meer ongelijkheden, niet alleen op de kruistende voegen, maar ook op de beide middelpunten van elke aangrenzende tegel. Een parkettegel, net zoals elke andere tegel, die niet volledig in de lijm ligt, klinkt hol door de lucht eronder.  

jp

 

afbeelding van KoyKoy
Lid vanaf: 19/03/2017
2 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dag JP of iemand anders die er veel van kent Smile

 

Vraagje onze vloer die we wilen nemen heeft een PLANARITÀ van 0,5% (zou blijkbaar +/- 2mm afwijking zijn) en is 0,9mm dik.

Is dit oké of aan de hoge kant?

 

Wat ik niet zo goed begrijp is als een ontkoppelingsmat er toch voor zorgt dat je exact dezelfde uitzetvoegen moet hebben en respecteren als zonder ontkoppelingsmat. Wat is dan het voordeel dan nog? Nog minder risico op scheuren, terwijl je eigenlijk al garantie hebt en aanspreekbaarheid bij scheuren als je netjses de uitzetvoegen volgt zonder ontkoppelingsmat? Gewoon uit nieuwsgierigheid.

 

Verder nog een vraagje, ons terras zouden we graag doorleggen. De fabrikant zegt dat de tegel tot -25°C ggaat. Is dit een groot risico om niet met 2cm tegels te werken? De antislipwaarde  is wel maar R9 en zou eigenlijk 10 moeten zijn maar ik neem aan dat dit dan nog niet wil zeggen dat het spiegelglad wordt in de Winter. Er zit wel degelijk structuur in de deze karamische parket dus.

 

Alvast bedankt.