Nieuwe erker: hoe vloer afwerken?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2603 berichten

Hieronder zie je foto's van onze nieuwe erker. Je ziet hier de poutrellen in beton gegoten, en het 'uitstekende' deel is geisoleerd.

Mijn vraag: hoe werk ik dit af?

  • Moet ik extra isolatie voorzien? Veel ruimte is daar niet voor, max 1-1,5cm als ik niet te hoog wil komen t.o.v. het raamprofiel. De rest van de voorgevel is trouwens evenmin geisoleerd, het is een oud huis met massieve muren.
  • Moet er een dampscherm of iets dergelijks over?
  • Ik dacht als vloer gewoon een vezelplaat te leggen en deze te schilderen. Wat is het beste hiervoor, MDF of multiplex? Hoe maak ik deze dan vast, want schroeven is zoals je kunt zien niet mogelijk. Lijmen?

 

Reacties

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2603 berichten
afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
15343 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Eerst alles bouwen en dan tot de ontdekking komen dat er geen ruimte is voor isolatie?

En er ook niets bedacht is voor afwerking?

Dan heeft het ook geen zin om de vraag te stellen.

 

Persoonlijk denk ik dat je er alleen nog een vloer of tablet in kan plaatsen.

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2603 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Nog iemand een constructief antwoord?

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7966 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zou je eventueel een foto van de buitenzijde kunnen plaatsen?

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2603 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hoop dat deze foto een beetje duidelijk is

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15395 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je hebt het je zelf wel ontzettend lastig gemaakt met niet alles te overdenken .

Vandaar die opmerking van Janus dus.

Veel ruimte heb je niet, 1-1.5cm.

Isolatie mag je vergeten, maar daar ben je dus zelf al achter gekomen.

De vloer in de kamer zelf , ga je die behouden of wordt daar ook iets mee gedaan?

Mogelijke afwerkoplossingen:

Hout , maar ik zou dan persoonlijk gaan naar beplanking in plaats van plaatwerk.

Natuursteen kan natuurlijk ook .

Eventueel een gepolierde betonlaag op aanbrengen , maar dat is dan wel wree dunnekes. Met alle risico op barsten en scheuren.

Beide kan je alleen nog maar lijmen maar dan vraag ik me wel af wat die kussensvormige zaken zijn die ik zie. Isolatie? Ja? Daar kan je niet op lijmen.

Wat zegt de architect eigenlijk? Heb je die al op het matje geroepen ?

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2603 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb zelf de constructie niet uitgedacht, dat is eigenlijk vooral 'al doende' gekomen met meerdere werfbezoeken van architect, aannemer en ingenieur. Het heeft vooral lang geduurd (dat lag aan allerlei factoren) dus uiteindelijk waren we gewoon blij dat het 'af' was.

Bestaande vloer in de kamer is originele planché maar met een breed gat erin (daar waar de osb plaat ligt op de foto's). Dat gat moet dus mee gedicht worden, ik wou hier een brede trap maken. De vloerplanken liggen haaks op de erker, dus eventuele planché in de erker moet in dezelfde richting komen, maw vele korte stukjes plank naast mekaar. Niet zo mooi denk ik.

Die 'kussens' is isolatie van het uitstekende deel. De zichtbare beton is op de bestaande muur. Aangezien die muur in zijn geheel niet geisoleerd is lijkt het nutteloos dit stukje uitgebreid te isoleren. Ik dacht eventueel aan een dun laagje om het verschil tussen het geisoleerde uitstekende deel en de ongeisoleerde beton te verkleinen.

Ik zal de architect nog eens om raad vragen; tot nu toe is er altijd licht over de afwerking gegaan, genre 'ja een houten plaat erop ofzo'. Maar ik stelde de vraag hier om meer ideeën te krijgen, gezien het hier vol vakmensen en creatieve geesten zit.

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15395 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mmm, dit bewijst men overtuiging dat je beter alles uittekent voor dat je begint en alles en plein laat en 'al doende ' halfslachtige oplossingen aanreikt zonder verder te kijken dan die korte neus.

Soit, wijst het op een verdoorgedreven beroepsmisvorming van me. ' Als je het kan tekenen, kan je het maken '

Persoonlijk zou ik je beplanking evenwijdig met de langste zijde nemen. Je isolatiekussens tussen de poutrels kan dan blijven zitten. Je beplanking ( tand en groef) kan je dan lijmen met soudal fixx-all op deze ontvette poutrels. Trek je niets aan dat deze haaks op de legrichting van de ruimte ligt, de erker is een eigen zone.

Wat ik wel zou doen is de afgewerkte hoogte van de beplanking even laten doorlopen in de ruimte ( dat gat is dan ineens weggewerkt) Je erker wordt dan iets ruimer van breedte. Nu kan je amper iets plaaten. Je kan daar alleen een beetje staan en naar buiten kijken.

Wat ik niet snap in heel deze constructie dat er niemand heeft gezegd: maar ik wil dat de vloer van de erker even hoog ligt als de vloerpas van de kamer.

afbeelding van Jockari
Lid vanaf: 18/02/2009
1340 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dacht spontaan aan een epoxyvloer-afwerking. Maar hoe die opbouw juist in z'n werk gaat weet ik niet.

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2603 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Oorspronkelijk bericht geplaatst door lukanar

Wat ik wel zou doen is de afgewerkte hoogte van de beplanking even laten doorlopen in de ruimte ( dat gat is dan ineens weggewerkt) Je erker wordt dan iets ruimer van breedte. Nu kan je amper iets plaaten. Je kan daar alleen een beetje staan en naar buiten kijken.

Wat ik niet snap in heel deze constructie dat er niemand heeft gezegd: maar ik wil dat de vloer van de erker even hoog ligt als de vloerpas van de kamer.

Dat doorlopen om het gat weg te werken was sowieso de bedoeling.

Qua 'iets plaatsen', meer dan wat plantjes zal het sowieso niet worden (het is een slaapkamer). En als we oud zijn een paar stoelen, niks mis met naar buiten kijken Smile

De vloer van de erker gelijk met de vloerpas was praktisch niet mogelijk. Zie foto van buiten: dan zit je in de lijst. Er zullen nog andere praktische bezwaren geweest zijn. En er zou sowieso een verschil geweest zijn tussen de bestaande planche en de erkervloer.

Merci voor de tips!

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10977 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zou IETS isoleren, pak EPS platen van 1cm of liefst 2cm, daar moet geen dampscherm op, dat kan als je er een plaat oplegt dat beetje krachtverdelend werkt. Ondergrond zal trouwens goed uitgevuld moeten worden nog, veel te veel gaten op dit moment.

Qua plaat erbovenop: hout zet veel te veel, daar moet je dan zettingsvoegen van minstens 5mm laten...  ook al valt het specifiek bij multiplex nog mee, misschien kan je eens bekijken of fermacel vloerplaten een optie zijn? Die zijn niet krachtdragend, maar samen met de isomo en het feit dat daar hopelijk niet te veel gewicht opkomt.. ca va nog ... anders toch OSB of multiplex....

Isoleren... die eerste centimeters doen veel.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15522 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als ik het goed begrijp ga je sowieso een hoogteverschil hebben tussen het vloertje in de erker en de kamervloer.

Ik zou dan dat vloertje zo hoog mogelijk leggen waarbij je de raamprofielen mee inwerkt tot juist aan de glaslatten. Zo kan je het maximum aan isolatie onder het vloertje voorzien. Die betonbalk en bijkomend die poutrels zijn een te grote koudebrug om zonder of met een te  minieme isolatie te laten. 

Als vloertje zou ik dan ook denken aan een multiplexplaat uit één stuk, geschilderd of gevernist, naargelang de kwaliteit van de plaat.

Isolatieplaten lijmen op de poutrels en tegen de muren en zijkanten, multiplexplaten lijmen op de isolatieplaten en tegen muren en raamprofielen. Probeer dit zo luchtdicht mogelijk af te werken.

Het gat in de kamervloer zou ik op gelijke hoogte met de kamervloer herstellen, anders gaat dat een hinderlijk obstakel vormen.

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2603 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dit topic eens opnieuw oprakelen. Het is wat blijven liggen door vochtproblemen, na regenval bleek er een beetje water binnen te sijpelen door de profielen van het raam. Na verschillende ingrepen door de ramenboer leek het probleem uiteindelijk opgelost, tot er na de zware regenval gisteren toch weer een beetje water bleek te zijn binnengekomen. Maargoed, hier wil ik het nu niet over hebben.

Qua afwerking ga ik zoals charel aangaf toch zo dik mogelijke isolatie voorzien, met een vloertje van houten plaatmateriaal. Dit vloertje laat ik wel naar buiten komen zodat ook dat gat weggewerkt wordt. Omdat er nu een hoogteverschil van 30-35 cm gaat zijn tussen plankenvloer en erker, wil ik wel nog een extra traptrede voorzien. Inderdaad, dat gaan een obstakel vormen in de kamer voor degene die aan de linkerzijde van het bed slaapt (ik dus), maar dat moet ik er maar bijnemen.

Mijn vraag is nu eigenlijk, aangezien ik dit zelf ga afwerken, welk gereedschap koop ik best om deze klus te klaren? Ik heb nog geen invalzaag en het moment is gekomen om me er een aan te schaffen. Dan kan ik er (deze week al) ineens de OSB voor de ondervloer van de badkamer mee op maat zagen. En later, als de afwerking van het hele huis min of meer rond is, kan ik er wat op maat gemaakte meubels (kastje boven toilet, vestiairekast, barkast voor platenspelers, misschien tv meubel...) mee maken. Ik heb niet de ambitie om schrijnwerker te worden, dus ik moet niet het duurste van het duurste hebben dat jarenlang dagelijks moet presteren. Maar ik wil wel gereedschap waarmee ik precies kan zagen en proper werk afleveren.

Of denken jullie eerder, laat je platen op maat zagen en knutsel het dan gewoon in mekaar? 

Wat is trouwens het beste plaatmateriaal om dit af te werken? Ik dacht aan waterwerende MDF (met het oog op de vochtproblemen - die uiteraard ook nog bij de bron zullen worden aangepakt - maar just to be sure). MDF lijkt me ook makkelijker af te werken dan multiplex.

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2603 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ter illustratie (er was hier iemand die van tekeningen hield):

Nog een paar complicaties: de erker is waterpas, de vloer niet. Ook de breedte vooraan de erker en achteraan in de erker verschillen 1 cm. Diepte van de erker links en rechts is ook ongeveer 1 cm verschil. Oude huizen, gotta love it *boredom*

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15395 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Toch geen houten platen? Neem eens echte planken ! Ga veel straffer overkomen.

 

Hoe diep is dat ? 40-50cm ? Ik zou die bovenste bordes toch wat breder maken , zeg pakweg een 90 cm diep.

En dan die 2 kopjes links en rechts van de erker, zijn nu zo wat boter noch vis noch vlees, die wordt dan sowieso breder ( 25-30 cm?) Laat die dan ook helemaal doorlopen tot tegen de linkse en rechtse muur.

Die extra trede?? Ik heb daar eerlijk gezegd men twijfels over.

Wat is de totale hoogte dat je boven de bestaande vloerpas uitkomt? 20-22 cm? Dan kan dit als binnentree worden gezien. Ik zou daar opwerken.

Mijn idee

luk