"level systeem" - vloer leggen

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Jonas 12
Lid vanaf: 01/10/2017
88 berichten

Beste allen,

 

Voor het plaatsen van onze tegel (60 x 60) zouden wij willen werken met het “level systeem” gezien het de eerste keer is dat we zelf tegels zullen plaatsen. In de instructievideo’s op internet ziet dit er een handig en vlot hulpmiddel uit: heeft iemand hier persoonlijke ervaring mee? Is dit aan te raden?

 

Ik lees wel dat deze enkel bestaan in 1, 2 of 3 mm voegbreedte. Wij zouden de gewone voegen op 2 mm willen houden, wat dus geen probleem vormt, maar de dilatatievoegen op 4 mm, wat in dit systeem niet bestaat. Hoe kunnen we dit best oplossen volgens jullie?

 

Alvast bedankt,

 

Mvg,

Reacties

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12519 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als je nog nooit hebt gevloerd zou ik niet beginnen met ne 60x60 te gaan leggen in uwe living. Zelfs niet met dat level systeem.  Begin dan met uwe garagevloer te tegelen, en de vloer in uw tuinhuis.

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1976 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Iets van 4mm tussen de tegels steken.

Blokskes of kruiskes.

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
9876 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Heb zelf geen ervaring met systeem, wel al bij kennissen geweest die het gebruikt hebben. Enorm veel 'holle' regels waarbij ook de voeg begint te brokkelen.
Waarom 2mm niet aanhouden ?

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1976 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@Mario: afhankelijk van de grootte van de vlakken gescheiden door uitzegvoegen is 2 mm maar weinig om uit te zetten. Neen? Als dat goed gedaan valt dat niet echt op hoor 4 mm.

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van rdr2180
Lid vanaf: 18/03/2006
1783 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zeker als je weinig of geen ervaring hebt met tegels plaatsen, werkt een leveling systeem heel prettig en is het vooral gemakkelijker om tegels goed vlak aan alkaar te laten aansluiten, maar ik hoor intussen van meer en meer vloerders dat ze het sowieso gebruiken als ze grote keramische tegels moeten plaatsen - de ene zegt vanaf 45cm, de andere vanaf 60cm en een derde zei dat hij het alleen voor keramisch parket gebruikt. De hoofdreden is dat grote keramische tegels door het bakproces altijd wat bol staan - hoe groter de tegel, hoe groter de bolling - en dat je dat op geen andere manier kan rechttrekken. Het spreekt voor zich dat je in zo een geval kwalitatieve lijm moet gebruiken en heel nauwkeurig de plaatsingsvoorschriften van de lijmfabrikant moet volgen (uithardingstijd volledig respecteren !!), anders komen je tegels terug los of breken ze achteraf bij ongelijke belasting.

Een leveling systeem is geen vervanging voor een ongelijke ondergrond, die moet je nog altijd zo goed mogelijk voorbereiden om een goed resultaat te krijgen. Zeker als je nog niet eerder tegels geplaatst hebt, blijft juist dat de grootste uitdaging.

Er wort wel eens beweerd dat zo'n leveling systeem de tegels terug uit de lijm zou trekken en ik kan me voorstellen dat er omstandigheden zijn waarin dat kan gebeuren. Ik heb zelf verschillende leveling systemen uitgeprobeerd om in ons vorige huis tegels van 30x60 en 45x45 te leggen, bij mijn broer weer een ander systeem geprobeerd voor tegels van 60x60 en uiteindlijk nog een ander om in ons nieuwe huis tegels van 60x60 en 75x75 te leggen. Alles bij elkaar een paar honderd m², en in mijn ervaring trek je met elk van die systemen de tegel alleen naar beneden - ik trek wel de keggen eerst met d hand aan voor ik de tang er op zet. De professionele systemen zijn heel vergelijkbaar, alleen het Knauf systeem dat bij DHZ-zaken verkocht wordt geeft een veel minder goed resultaat, het breekt gemakkelijker af terwijl je aan het plaatsen bent en het is nog een pak duurder ook.

Bij professionele systemen heb je clips voor verschillende tegeldiktes (meestal "standaard" en "large") en voor verschillende voegbreedtes. De systemen die ik ken gaan tot voegbreedtes van 3mm, maar met die dikste kan je zonder probleem een uitzettingsvoeg van 4 mm of meer overbruggen als je er bijkomend van die tegelkruisjes tussen stopt. Hou er wel rekening mee dat er altijd een plaatje onder de tegel blijft zitten, dus als dat aan beide kanten van de uitzettingsvoeg vastgelijmd zit, lijkt me dat niet zo'n god idee. Met een multitool kan je dat na het uitharden van de lijm en voor het voegen wel terug doorzagen...

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6179 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat onderwerp is in een andere topic reeds behandeld. 

@thomas dhaese :  die blokskes zijn plaatjes van 1mm tot 5mm dikte (blauw, zwart, rood, wit, geel).  Ze bestaan ook in de vorm  van spie.  Fabrikant :  www.knudsenkilen.dk.   Zeer goed flexibel én vormvast materiaal, ongevoelig voor vocht en laat geen sporen na, ook niet op natuursteen of houtachtigen.  Ondertussen in de meeste bouwhandels te vinden in een doos met een mengeling van de diverse diktes in een beperkte hoeveelheid.

@rdr2180 : dit keer niet helemaal eens.  Onlangs hebben we met de tegelexpert en een paar collega's testen uitigevoerd.  De lager gelegen tegel wordt wel degelijk uit de lijmlaag opgetrokken, zoals de meeste invoerders ook toegeven en soms zelfs expliciet op hun folder vermelden.  

Het lijkt alsof dit het Ei van Columbis is.  Dat is het zeker niet en is in geen geval een vervanging van het bestaande principe van het oplichten van een tegel met aanpassing van de lijmlaag, wat meer arbeidsintensief is.  Dat is trouwens de enige troef die ze uitspelen en zelfs die troefkaart klopt niet.  

jp

afbeelding van rdr2180
Lid vanaf: 18/03/2006
1783 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

vloerder jp schreef:

Het lijkt alsof dit het Ei van Columbis is.  Dat is het zeker niet en is in geen geval een vervanging van het bestaande principe van het oplichten van een tegel met aanpassing van de lijmlaag, wat meer arbeidsintensief is. 

Ben ik het helemaal mee eens: een tegel die te laag ligt, moet er voor mij terug uit en met de juiste lijmdikte opnieuw gelegd worden - idem als de tegel niet voldoende ondervuld blijkt. Dat kost inderdaad meer werk en kan heel frustrerend zijn (zeker als het al laat is en je alleen voor die tegel toch wat lijm moet bij aanmaken), maar zelfs als zelfbouwer met alleen de ervaring van tegels die ik voor mezelf of onmiddellijke familie gelegd heb (en veel gekregen kennis van JP / bouwinfo Smile ),  heb ik al vrij snel geleerd dat als je op zo'n dingen toegeeft, je dat achteraf toch opnieuw moet doen.

Anders dan in ons vorige huis, heb ik nu het geluk om op een zeer goed vlak geplaatste chape te werken (afgewerkt met een laagje intermaster, dus hij is onbeschadigd gebleven), waardoor het een stuk gemakkelijker is om de tegels mooi vlak te leggen. Alleen blijven het wel keramische tegels en met een grootte van 75x75 zijn er hier en daar toch die wat boller staan. Met het leveling systeem krijg ik dat aangepast en zonder is het me nog niet gelukt...

Knap overzicht, trouwens, die info-fiche - er zijn er dus nog een pak meer dan ik al gezien heb. Het systeem dat ik nu gebruik is Qerato (ik denk dat het een "eigen merk" versie van Fix-Plus of Raimondi is).

afbeelding van grandscenicman
Lid vanaf: 04/12/2011
1498 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik heb onlangs mijn vloer zelf gelegf met dit systeem . 

Mijn chape was ook kaarsrecht en ik heb gewerkt met witte lijm van compactuna.

Chape insmeren met kam 8 mm en de tegels met de vlakke kant ( een heel dun laagske dus zoals je zal zien/zag op youtube....)

Mijn tegels zijn ook 600x600 mm en waren gerectificeerd , dat wil zeggen dat ze allemaal even groot zijn en je erg smalle voegen kan nemen.

Heb voor heel m'n vloer tegel per tegel gewerkt : 1 stuk chape insmeren ( net iets groter dan een tegel...) en 1 tegel insmeren , ( een zuignap op de tegel , omdraaien op de patattenbak omdat die open is bovenaan/vooraan en maken dat de tegel ingesmeerd was.........mijn vloer was wat "ruw" en heb ondervonden dat die zuignap niet eeuwig vast blijft plakken..)

Het is vooral zaaks om de lijm mooi egaal te verdelen op de tegel en op de chape en de richting van de "strepen" allemaal in dezelfde richting te smeren. Tenminste dat deed ik toch voor zover het mogelijk was .

Soms komt het niet goed uit en dan is de richting dwars ...( een smalle boord en dan moest ik de kopse kant van de lijmkam gebruiken....

In video's op het www heb ik ook gezien dat je in principe  tegels naar boven kan "trekken " door het leveling -systeem en dat dit eigenlijk niet nadelig is als je de juiste lijm maar gebruikt en als het "liften" ook geen meerdere mm's is......er zit rek op de lijm maar je zal zelf wel aanvoelen als er echt te weinig lijm onder zit en de tegel moet nog hoger...

Zelf heb ik wel elke tegel goed aangedrukt in t midden en alle zijkanten , dit om zeker te zijn dat heel de tegel "pakte" in de lijm op de chape. Mijn gedacht was dat wanneer ik dit niet deed , dat er dan mogelijks geen volledige verlijming zou zijn van de 2 delen lijm op elkaar.

Ik raad aan om per 600 mm 3 spiekes te nemen , ( op 10 cm , midden en wederom op 10 cm van de kant) , soms breekt er wel eens 1tje af en dan heb je nog dat middenste spieke...hoewel die eigenlijk best veel centen kosten....( maar dat is dan bij keramisch parket , die vreten die spiekes omdat dat smalle en lange tegels zijn...)

 

Succes !

 

 

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6179 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Knap overzicht, trouwens, die info-fiche - er zijn er dus nog een pak meer dan ik al gezien heb. Het systeem dat ik nu gebruik is Qerato (ik denk dat het een "eigen merk" versie van Fix-Plus of Raimondi is).

De handelsnaam Qerato heb ik gevonden, maar de fabrikant niet.  De infofiche is ondertussen wat aangevuld.

jp

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6179 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

grandscenicman schreef:

Chape insmeren met kam 8 mm en de tegels met de vlakke kant ( een heel dun laagske dus zoals je zal zien/zag op youtube....)

Eerst lijm op de tegel en dan op de chape, zodat de chape minder tijd krijgt om het water uit de tegellijm op te zuigen.  Een primer beperkt dat voor een groot deel.  

Mijn tegels zijn ook 600x600 mm en waren gerectificeerd , dat wil zeggen dat ze allemaal even groot zijn en je erg smalle voegen kan nemen. 

Een voeg van 2mm is geen probleem bij rtt tegels. 

Heb voor heel m'n vloer tegel per tegel gewerkt : 1 stuk chape insmeren ( net iets groter dan een tegel...) en 1 tegel insmeren , ( een zuignap op de tegel , omdraaien op de patattenbak omdat die open is bovenaan/vooraan en maken dat de tegel ingesmeerd was.........mijn vloer was wat "ruw" en heb ondervonden dat die zuignap niet eeuwig vast blijft plakken..)

Een zuignap met klemmen houdt die tegels moeilijk of niet vast.  Een zuignap met pomp is veel beter. 

In video's op het www heb ik ook gezien dat je in principe  tegels naar boven kan "trekken " door het leveling -systeem en dat dit eigenlijk niet nadelig is als je de juiste lijm maar gebruikt en als het "liften" ook geen meerdere mm's is......er zit rek op de lijm maar je zal zelf wel aanvoelen als er echt te weinig lijm onder zit en de tegel moet nog hoger...

Het nivelleersysteem is bedoeld om een minimaal hoogteverschil gelijk te "trekken".  Tegels met een grotere tolerantie kwa vlakheid worden met doorlopende voegen geplaatst.  Als je die tegels met verspringende voegen plaatst, zal je met een ijzeren tang zeer veel kracht moeten zetten, waardoor de clip kan of zal afbreken.  Met een minder sterke tang lukt het helemaal niet.   Als de tang de tegel kan indrukken, komt de overtollige lijm in de voeg terecht, waardoor de clip ook in de lijm komt vast te zitten en die zal bij het verwijderen niet afbreken aan het platte voetje en in de voeg blijven steken.  Sommige fabrikanten hebben daarop iets gevonden door de verbinding in de T van clip smaller te maken, waardoor ze makkelijker afbreekt.  Probleem : als je iet of wat kracht zet bij de plaatsing breekt die clip al door en kan je herbeginnen.  

Zelf heb ik wel elke tegel goed aangedrukt in t midden en alle zijkanten , dit om zeker te zijn dat heel de tegel "pakte" in de lijm op de chape. Mijn gedacht was dat wanneer ik dit niet deed , dat er dan mogelijks geen volledige verlijming zou zijn van de 2 delen lijm op elkaar.

Bij dat systeem is dat één van de nadelen.  Een tegel wordt niet in de lijm geduwd, maar erin geschoven voor een optimaal kontakt met de lijm en zo weinig mogelijk lucht onder de tegel.   Bij dat inschuiven zal er dikwijls wat te veel aan tegellijm  in de voegen terechtkomen en steken de clips ook vast in die lijm.  

Ik raad aan om per 600 mm 3 spiekes te nemen , ( op 10 cm , midden en wederom op 10 cm van de kant) , soms breekt er wel eens 1tje af en dan heb je nog dat middenste spieke...hoewel die eigenlijk best veel centen kosten....( maar dat is dan bij keramisch parket , die vreten die spiekes omdat dat smalle en lange tegels zijn...)

Heel wat fabrieken van keramisch parket vragen een minimale verspringing (soms amper 10 tot 15 centimeter) van de voegen om zodoende het hoogteverschil tot een minimum te beperken.  De algemene regel voor die tegels is een verspringing van 1/4 tot 1/3 van de lengte van de tegel bij een  normale tolerantie.  Keramisch parket is gevoelig voor hoogteverschillen.  Plaats een tegel en schuif die vast in de tegellijm.  Licht de tegel op aan 1 kant en dan kan je zien dat een tegel soms zelfs meerdere centimeters (afhankelijk van de lengte en de kwaliteit) kan opgelicht worden uit de lijm.  

Succes !

 

 

 

afbeelding van rdr2180
Lid vanaf: 18/03/2006
1783 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

vloerder jp schreef:

Knap overzicht, trouwens, die info-fiche - er zijn er dus nog een pak meer dan ik al gezien heb. Het systeem dat ik nu gebruik is Qerato (ik denk dat het een "eigen merk" versie van Fix-Plus of Raimondi is).

De handelsnaam Qerato heb ik gevonden, maar de fabrikant niet.  De infofiche is ondertussen wat aangevuld.

jp

De voorbije week heb ik nieuwe clips van Qerato besteld om een laatste stuk in de badkamer af te werken en heb tot mijn grote teleurstelling moeten vaststellen dat de clips veranderd zijn, waardoor de bestaande keggen er enkel nog met flink wat kracht in passen :(. De leverancier antwoordt dat de clips inderdaad "verbeterd" zijn, maar dat de oude clips zouden moeten blijven passen (klopt min of meer: ik krijg ze er nog in, maar er is zo veel kracht nodig dat het niet meer vlot werkt en dat de tegels beginnen verschuiven...)

Op zich klopt het wel dat het een verbetering is, als de oude clips platgedrukt waren (gebeurt wel eens in de bak of onder een tege), braken ze wel eens af en de nieuwe zijn steviger. Dit bevestigt wel mijn vermoeden dat dit een OEM van FixIt is, die maken er juist reclame mee dat hun clips sterker zijn. Moest ik vandaag een nieuw systeem nodig hebben, is de kans groot dat ik terug deze keuze maak, alleen jammer dat mijn 600 oude clips nu voor de vuilbak zijn...