Keramisch parket zonder ontkoppelingsmat maar met OMNICOL PL200

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Yolienx
Lid vanaf: 27/02/2019
2 berichten

Graag had ik een vraagje voor al de vloerders in deze forum (of ja alle mensen die hier ervaring mee hebben).

Onze chape in de nieuwbouw ligt ongeveer een weekje dus de tijd begin te korten om erop te vloeren en ik wil graag goed voorbereid zijn.
wij hebben vloerverwarming en gaan een keramische tegel leggen van 120X20X0,7
Ik heb altijd gehoord dat je een ontkoppelingsmat moet leggen MAAR,
ik heb ondertussen wat opzoekwerk gedaan en ben terecht gekomen om de tegellijm OMNICOL PL200
deze zou naar 't schijnt zo gebruikt kunnen worden ZONDER ontkoppelingsmat.
Iemand hier ervaring mee? het zou ons een heleboel werk besparen!

alle hulp of info zou welkom zijn!

in bijlage heb ik een printscreen gemaakt van de info op de website van OMNICOL.

naamloos.png

Reacties

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
16125 berichten
Rapporteer

geven ze schriftelijk de garantie dat er geen problemen komen met keramische tegel?

afbeelding van Yolienx
2 berichten
Rapporteer

Toepassingen

Verlijming van o.a. alle mogelijke (dunne) keramische vloer- en wandtegels, zelfs van die met een porositeit < 0,2%, (glas)mozaïek en steenstrips, niet vervormingsgevoelige kunststeen, (gekalibreerde) natuursteen, cement-composiet tegels. Gebruik de witte kwaliteit bijvlekgevoelige natuursteensoorten alsook op sulfaathoudende ondergronden. Zeer geschikt voor het l men van dunne en groot formaat tegels, keramische parkettegels in (wild)verband op verwarmde vloeren, Omnicol ontkoppelingsmatten en voor de verlijming van harde en zachte isolatieplaten. Toepasbaar voor het verl men op ondergronden waar mogel ke spanningen kunnen optreden, ter vervanging van ontkoppelingsmatten.

Voorbeelden van toepassingen z n o.a. openbare ruimtes, supermarkten, luchthavens, wegrestaurants, winkelgaler en, perrons, zwembaden, industriële ruimtes.

dit staat in de productinformatie van de lijm.

de vloer hebben wij apart aangekocht (los van de lijmen) en de tegels gaan we zelf leggen.
vandaar de nodige informatie..

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
10611 berichten
Rapporteer

"kan" vervangen.....
Lange tegel en dan maar 7mm dik....
Vraag een schriftelijke bevestiging van Omnicol met de garantie dat zij alle kosten op zich nemen als er problemen ontstaan. Let er dan ook op dat ze een slechte plaatsing jou niet kunnen aanwrijven...

afbeelding van vloerder jp
Lid vanaf: 13/03/2006
6179 berichten
Rapporteer

Geen ervaring mee en sta meteen niet te springen. Je hebt ook nog de SikaCeram 295 Star S2 lijm en voor grote formaten de webercol XXL en de Rywalit FK X Mega S2.  De toekomst zal de deugdelijkheid moeten uitwijzen.  Niekske tegen innovatie, maar ben nogal nuchter realistisch en wacht liever, terwijl ik gerust kan slapen.  Met een staenis rooster in de chape hoeft geen ontkoppelingsmat en ook geen wapening  www.staenis.be  . Dat rooster heeft de testen van het WTCB doorstaan. 

jp 

afbeelding van Yolienx
2 berichten
Rapporteer

bedankt voor de reacties.

ja de chape ligt ondertussen al dus die staenis is helaas geen optie meer.

ik vroeg me dan wel af; stel ik neem de ontkoppelings mat van omnicol SC deze is 0,87MM
hoeveel  mm, cm lijm komt er dan nog tussen? want ik heb de indruk dat onze chape redelijk hoog is gelegd tov de deur en raam dorpels... 

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1977 berichten
Rapporteer

Yolienx schreef:

bedankt voor de reacties.

ja de chape ligt ondertussen al dus die staenis is helaas geen optie meer.

ik vroeg me dan wel af; stel ik neem de ontkoppelings mat van omnicol SC deze is 0,87MM
hoeveel  mm, cm lijm komt er dan nog tussen? want ik heb de indruk dat onze chape redelijk hoog is gelegd tov de deur en raam dorpels... 

Hoeveel plaats heb je nog van chape tot deur- en raamdorpels of schuifraam?

Thomas
BLOG: 9070!

6179 berichten
Rapporteer

Omnicol vraagt hun SC mat én de vloertegels te plaatsen met hun lijm Omnicem PL85. 

Voor de mat is een lijmdikte van 1mm na het wellen voldoende. Als er bij het wellen een teveel aan lijm vanonder de mat komt, verminder je de hoeveelheid lijm. 

jp

afbeelding van daver11
Lid vanaf: 22/07/2016
101 berichten
Rapporteer

ik heb zelf vorige zomer ceramisch parket ( tegels 180 cm x 26 cm)  gelegd zonder mat . cika ceram lijm ( 275 ? )

tot hiertoe alles ok ...

6179 berichten
Rapporteer

Mario_ schreef: "kan" vervangen..... Lange tegel en dan maar 7mm dik.... Vraag een schriftelijke bevestiging van Omnicol met de garantie dat zij alle kosten op zich nemen als er problemen ontstaan. Let er dan ook op dat ze een slechte plaatsing jou niet kunnen aanwrijven...

Wishfull thinking, denk ik. De garantie van Omnicol voor hun mat bevat heel wat beperkingen en die voor hun nieuwe lijm (als die garantie zou bestaan), zal allicht even streng zijn, vermoed ik. 

jp

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
10611 berichten
Rapporteer

vloerder jp schreef:

Mario_ schreef: "kan" vervangen..... Lange tegel en dan maar 7mm dik.... Vraag een schriftelijke bevestiging van Omnicol met de garantie dat zij alle kosten op zich nemen als er problemen ontstaan. Let er dan ook op dat ze een slechte plaatsing jou niet kunnen aanwrijven...

Wishfull thinking, denk ik. De garantie van Omnicol voor hun mat bevat heel wat beperkingen en die voor hun nieuwe lijm (als die garantie zou bestaan), zal allicht even streng zijn, vermoed ik. 

jp

idd, ik haalde daarom nog maar 1 worrdje aan uit het geheel "KAN"  dus alleen dat woordje is al reden genoeg om geen garantie te hoeven geven.