Houten vloer vervangen door betonvloer

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Stefan_r
Lid vanaf: 29/12/2018
0 berichten

Hallo,

Wij hebben een oude woning gekocht die beschikt over een houten vloer op een balklaag. Onder de houten vloer is ongeveer 40cm ruimte beschikbaar.
De nieuwe vloer wordt voorzien van vloerverwarming.

Het idee is om de houten balklaag te verwijderen en een betonvloer op zand te storten met als opbouw (incl. alle bijbehorende folies);:
- Isolatie
- Gewapende betonvloer
- Cementdekvloer incl. vloerverwarming
- Tegelvloer
Nu twijfel ik of er maatregelen getroffen dienen te worden voor ventilatie en of de betonvloer van onder of boven geisoleerd dient te worden.

Alvast bedankt,

Stefan

 

Reacties

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
2045 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer
  • Heb je volle muren of spouwmuren?
  • Wat is de algemene conditie van de funderingmuren qua vocht?
  • Hoe zit het met de algemene vochthuishouding rondom de woning... goede natuurlijke drainage?
  • Plannen om de muren te isoleren?
afbeelding van dhaesebart
Lid vanaf: 06/02/2018
6 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Beste Stefan, 

Bij renovaties spelen niet alleen de bestaande structuur een rol , maar dien je zeker en vast eerst te bekijken wat de algemene toestand is van het gebouw , zoals Keon al aangaf . 

Momenteel bestaan er oplossingen om de totale vloeropbouw , inclusief isolatie en vloerverwarming te gaan uitvoeren en de betonplaat te integreren samen met de isolatiemortel.

Wordt al vrij vaak gebruikt bij renovaties van beschermde gebouwen omdat het gewicht van dat soort opbouw merkelijk lager ligt dan te werken met een betonplaat en bovendien gaat het sneller en heb je 1 arbeidsgang minder dus tijdswinst.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13187 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Stefan,

Die betonplaat is hoogstwaarschijnlijk zinloos.
Indien de ondergrond voldoende stabiel is of stabiel kan gemaakt worden dan volstaat het bijvoorbeeld om hierop een folie te leggen met daarop de isolatieplaten ( 12 tot 20 cm). Nog eens een folie, vloerverwarming, chape en vloerafwerking.

afbeelding van dhaesebart
Lid vanaf: 06/02/2018
6 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Charel,

Absoluut akkoord dat de betonplaat overbodig is , enkel denk ik indien er extra leidingen dienen gelegd te worden dat de platen een vrij intesieve oplossing zijn, niet? (snijden, opvullen voegen, ... en niet zeker dat de leidingen 100% omringd worden?). 

Ik ben van mening dat een EPS-mortel met een hoge lambda-waarde en in voldoende dikte een goeie oplossing is : bvb lambda 0.060 en dikte 25 cm geeft een R-waarde van 4.17, meer dan voldoende voor renovatie én

bovendien  OK voor renovatiepremie). Wat denk jij hier van? 

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13187 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

dhaesebart schreef:

Charel,

Absoluut akkoord dat de betonplaat overbodig is , enkel denk ik indien er extra leidingen dienen gelegd te worden dat de platen een vrij intesieve oplossing zijn, niet? (snijden, opvullen voegen, ... en niet zeker dat de leidingen 100% omringd worden?). 

Ik ben van mening dat een EPS-mortel met een hoge lambda-waarde en in voldoende dikte een goeie oplossing is : bvb lambda 0.060 en dikte 25 cm geeft een R-waarde van 4.17, meer dan voldoende voor renovatie én

bovendien  OK voor renovatiepremie). Wat denk jij hier van? 

Het systeem dat je aanhaalt is zeker ook te overwegen. Ik gaf maar een voorbeeld, er zijn wellicht nog wel meer werkwijzes die in aanmerking kunnen komen. 

Wat die leidingen betreft, dat kan eventueel een bijkomende moeilijkheid zijn maar niet onoverkomelijk. leidingen kunnen bijvoorbeeld onder de isolatie in de volle grond gelegd worden of ze kunnen in de isolatielaag gecentraliseerd worden of langs de kanten lopen.

Belangrijk is natuurlijk ook het kostenplaatje bij elk van de mogelijke systemen en met dezelfde isolatiewaarde, maar als de betonplaat al kan worden weggelaten is dat al een serieuze minprijs.

 

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
2045 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zou toch maar uitkijken met zomaar over te stappen naar een vloer op volle grond (met of zonder betonnen plaat).

De ventilatie onder de houten roostering zorgt er nu voor dat de funderingsmuren naar binnen toe kunnen opdrogen... door daar vanalles tegenaan te storten, verdwijnt die mogelijkheid tot opdrogen en stijgt het vocht verder door tot boven het vloerniveau en "plots" zit je met een "opstijgend vocht"-probleem.

Wil je een vloer op volle grond, dan zal je toch eerst een funderende onderlaag moeten voorzien die voldoende dampopen is en waar - zo hoog mogelijk - een soort drainagebuis in is verwerkt om dat funderingspakket te kunnen "ventileren" (buis zorgt voor de afvoer van damprijke lucht).

Aan de buitenzijde van de funderingsmuren steek je bij voorkeur een noppenfolie (met erboven een druiplijst zodat er geen regen achter de folie dringt) zodat de funderingsmuur ook aan de buitenzijde kan opdrogen.

Als dampopen funderingsmateriaal zou ik opteren voor glasschuimgranulaat (is meteen ook uw bodemisolatie).

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13187 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het enige waar je voor moet zorgen bij een vloer op volle grond is dat de ondergrond stabiel is en dat er een folie wordt voorzien om het opstijgend vocht te stoppen. Die folie wordt omhooggetrokken tot het peil van de vloerafwerking waar er nog een randisolatie wordt voorzien.

Ventilatie, dampopenheid  en drainering van die ondergrond hebben geen enkel zin !

Opstijgend vocht in de muren is uiteraard ook iets om aandacht voor te hebben maar dat heeft niets te maken met de vloeropbouw, dat is gewoon een ander aandachtspunt.

Trouwens, de waterkering in de muren zit normaal net boven de afgewerkte vloer en het gedeelte van de muur of de fundamenten onder die waterkering kan gewoon even vochtig (of droog) blijven als de omringende ondergrond.

En die noppenfolie aan de buitenkant van de fundamenten met bijhorende druiplijst ?? Als dat zinnig zou kunnen zijn dan gaan we nog werk hebben, dan moeten we dat bij alle bestaande woning alsnog gaan doen.

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
2045 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het gaat hier om een "oude woning"... wie zegt dat er überhaupt enige waterkering in de muren is ingebouwd?

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13187 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Keon schreef:

Het gaat hier om een "oude woning"... wie zegt dat er überhaupt enige waterkering in de muren is ingebouwd?

Niemand zegt dat, dat moet gewoon bekeken worden.

En als blijkt dat er geen is dan is het nu het moment om ook dat te voorzien, net zoals wellicht nog een aantal zaken bij de renovatie.

Maar dat staat los van de vloeropbouw en is ook geen reden om de fundamenten bloot te graven en er een nopenfolie tegen te plaatsen.

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
2045 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je kan vermijden dat optrekkend vocht vanuit uw funderingsaanzet tot aan het vloerpeil komt door dit vocht zo snel (= zo laag) mogelijk te laten uitdampen, vandaar de noppenfolie. Vroeger bouwde men daarvoor zelfs ondergronds een spouwmuur.

Daarenboven moet je met waterkerende lagen opletten als het om volle muren gaat... in een volle muur heb je immers ook dalend vocht (slagregen, interne condens,...). Een waterkering zal verhinderen dat dit vocht in de bodem kan trekken waardoor je eveneens natte gevelplinten krijgt net als bij "optrekkend vocht"... 

Droge funderingsmuren verminderen verder het warmte verlies richting bodem omdat de lambdawaarde van een droge baksteen quasi de helft is van een natte baksteen. Je hebt er dus alle belang bij om de muur zo snel mogelijk vanaf de aanzet uit te drogen.

In plaats van een noppenfolie zou je ook een pakket glasschuimgranulaat (ingepakt in geotextiel) kunnen plaatsen tegen de funderingsmuur en afgedekt met een (schuine) deksteen of iets dergelijks... (met tegels of dekstenen net naast een gevel moet je wel opletten omdat dit weer opspattend water geeft tegen de gevel aan waardoor de regen- en vochtbelasting op de gevelplint extra toeneemt).

Tot enkele weken geleden zou ik geadviseerd hebben om een XPS of PUR/PIR-isolatieplaat langs de funderingsmuur te steken maar XPS/PUR/PIR zuigt zich vol water na verloop van tijd en is dus geen oplossing.

Foamglas (in blokvorm) isoleert de muur wel blijvend maar verhindert het uitdampen omdat het volvlaks met bitumen mmoet worden vastgekleefd... dus ook geen oplossing.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13187 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Sorry hoor Keon, maar het begint weer heel erg op te vallen dat je niet de minste praktische ervaring hebt met de dingen die je verkondigt ! 

Je vind links en rechts van alles op het net, je brengt dat samen in een andere situatie en je maakt daar uw eigen soepje van. Laat mij er dan maar die grote korrel zout bijdoen.