Hoe metalstud bevestigen aan stalen profiel?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Stef Pillaert
Lid vanaf: 11/10/2014
11 berichten

Gegroet,

ik zou een metalstud-profiel moeten bevestigen aan een stalen balk (wegens uitwerken met gyproc rond een raam, waarboven een stalen "poutrel" zit die de vloer ondersteunt - ik kan eigenlijk niet anders dan daar mijn metalstud aan bevestigen).

Ik probeer met zelftappende schroefjes ("pgb fasteners zelfborende schroeven CK 3,5X9,5"), dit had men mij in de DHZ-winkel aangeraden.

Wat gebeurt er: als ik de schroefjes met de boormachine probeer in te draaien, gaan die vanzelf door de metalstud, en ze lijken zich ook in het stalen profiel te boren, ik schat een goede 2-3 mm diep. Maar dan geraak ik niet meer verder: de schroefjes blijven maar ronddraaien, en lijken niet te "bijten". Als ik blijf proberen, komen er wel steeds meer metaaldeeltjes die zich ophopen rond de magnetische bit, maar ik maak maar geen vorderingen; de schroefjes vallen er gewoon weer uit als ik stop met de boormachine.

Boor ik verkeerd? (te snel? niet genoeg kracht? Ik moet wel uit de hand en ondersteboven boren, dus erg veel kracht kan ik niet zetten...)

Of gebruik ik de verkeerde schroefjes? De schroefjes slagen er in elk geval wel in om een gaatje te boren in het stalen profiel....

Alle suggesties welkom....

Stef

Reacties

afbeelding van paso
Lid vanaf: 16/11/2009
6539 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Stef het boorgedeelte van het schroefje moet minstens even lang zijn als de metalen balk dik is.

Je kunt ook voorboren met de diameter van het boorgedeelte.

afbeelding van Stef Pillaert
Lid vanaf: 11/10/2014
11 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dit gaat jammer genoeg niet, ik kan niet "rond" de flenzen, het plafond sluit onmiddellijk tegen het stalen profiel aan...

afbeelding van kristof01
Lid vanaf: 30/06/2013
72 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

mischien niet de snelste manier , maar wel stevig ... ik boor eerst gaten van 4,5mm in metalstud en dan overboren in de poutrel , de metal stud gaten boor ik uit naar 6,5mm en in de poutrel trek ik draad van M6, dan metal stud vastzetten met bouten m6 en rondel , en dan nog is parabond over de lengte van de metalstud en da komt nimeer los

afbeelding van bert_vrk
Lid vanaf: 21/10/2006
34 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

zelftappertje voorboren in diameter iets kleiner dan schroefje... Als dat niet werkt, zoals eerder vermeldt: draad tappen in M5 of M6