Ter info: daarom beter geen AEG-vaatwasser

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1967 berichten

De vraag naar "welke keukentoestellen zijn goed" passeert hier af en toe. Nu heb ik voor een klant zijn AEG-vaatwas hersteld die het probleem vertoont van zowat elke AEG de laatste 10 jaar: die rubbers zijn blijkbaar niet bestemd om in contact te komen met vet of afwasproducten. Meestal verwijzen we deze vaatwassers naar 't stort (vaak zijn ze rond de 8 jaar oud), deze was 6 jaar oud en de klant wou 'm nog laten herstellen.

Dus bij deze een paar foto's van de "kwaliteit" van AEG. En wat het nog veel erger maakt: ja, heel het waterhuis (witte bak) moet vervangen worden, want dat darmpje zit er aan geplakt. En ja, heel de pomp moet vervangen worden, want dat darmpje zit aan het pomphuis geplakt en dat pomphuis is ook niet apart te krijgen.

Je zal mij niet horen zeggen dat andere merken dit soms eens niet krijgen, maar bij AEG is het wel opvallend. En ik geloof niet dat AEG-gebruikers vettigere mensen zijn dan al de rest.

En voor u denkt: "dan een Bosch/Siemens/NEFF": die hebben een nog veel leukere ingebouwde afdankfout. Om te meten of er water in de kuip zit gaan die kijken hoeveel stroom de circulatiepomp trekt. Immers, een pomp waar water in zit is iets zwaarder belast en trekt wat meer stroom. MAAR: als die pomp ook maar een beetje begint te slijten (soms al na 4 - 5 jaar) trekt ze ook wat meer stroom, de lagers draaien immers een fractie zwaarder. Dus het toestel "denkt" dat het water in de kuip blijft staan, niet weggepompt geraakt, en geeft dus een foutmelding. Oplossing? Nieuwe circulatiepomp ... reken dan al maar op € 300.

Volgende keer misschien nog eens foto's van Beko's met bedrading in de deur die afbreekt door de deur open en toe te doen ... 
Hopelijk helpt dit topic mensen verder bij hun keuze.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

Reacties

afbeelding van KurZon
Lid vanaf: 11/12/2011
104 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hopelijk heb ik dan meer geluk met de Miele G7560 sCVI die ik me onlangs heb aangeschaft ter vervanging van de huidige Miele vaatwasser (die intussen ook al 22 jaar oud is, en eigenlijk nooit iets gemankeerd heeft)

afbeelding van Kwakkel
Lid vanaf: 13/10/2011
374 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Interessant, maar misschien nog interessanter om een oplijsting van fabrikanten waar ze zo geen trucjes toepassen? 

afbeelding van Englishdude
Lid vanaf: 20/12/2014
1234 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zou toch maar oppassen met dergelijke beweringen en goed bedoelde "adviezen".

Ik weet niet wat de hoogte is van uw kennis en of ervaring ter zake maar enkele voorbeelden zijn nog geen bewijs van een slecht product al of niet bewust ingebouwd door de fabrikant. Er zal zeker een reden zijn waarom het een aan het ander is vast geplakt. Kan zelfs zijn dat dit een kwaliteits"verbetering" is en niet een gebrek zoals u laat vermoeden. Het kan ook gaan om een serie met slechte productie waar AEG van op de hoogte is. Dus stel ik mij de vraag of u AEG daar al mee geconfronteerd hebt en wat was hun uitleg.

Ik vraag mij ook af waarom iemand denkt dat het hier d'office gaat om toegepaste (dus opzettelijke ingebouwde ? )  truukjes. Alleen al de titel lijkt mij een regelrechte aanval op de credibiliteit integriteit van AEG die toch niet gekend staan om brol op de markt te smijten

Misschien eens de moed samen rapen en AEG aan te schrijven alvorens zomaar dingen op het internet te gooien en hen de kans geven op weerwoord. Er zijn tal van fabrikanten (bv auto's) die een probleem pas na jaren ontdekken en er wel iets aan doen via terugroep acties. Hopelijk heeft dit voor u geen gevolgen want grote concerns zoals AEG lachen daar niet mee. Me dunkt dat bouwinfo dit bericht beter schrapt en dat dergelijke zaken worden onderzocht of bekeken door organisaties zoals Testaankoop die werkelijk de nodige middelen en expertise bezitten

afbeelding van invis
Lid vanaf: 07/01/2018
249 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Waar wij onze eerste miele kapot meegeholpen hebben is om 7 jaar lang altijd op "eco" stand te wassen. Met onze nieuwe proberen wij nu toch minstens 2 maal per week op het lange/warme(re) programma te wassesn en de andere keren op het normale programma.

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1967 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik herstel ondertussen al 20 jaar huishoudtoestellen, als je zoiets meld ben je altijd de eerste en de enige die dit tegenkomt. En ik denk dat het ondertussen al 3 verschillende reeksen zijn waar AEG met slechte rubbers kampt.

Of het echt bewust is durf ik niet met zekerheid beweren, maar dat die problemen gekend zijn en er niks aan gedaan wordt, daar ben ik 100% zeker van.

Terugroepacties gebeuren enkel als er een meer dan serieus risico bestaat dat er meerdere doden gaan vallen, en al lang niet meer omdat er een minderwaardig onderdeel in een toestel zit.

En als je als klant een tussenkomst vraagt op een toestel van meer dan 4 jaar oud kan je 't ook vergeten, wees gerust, ik heb al vaak genoeg geprobeerd. Zelfs bij Miele, die zijn daar Duits categoriek in. Tenzij je natuurlijk een schreeuwend duur "verlengde waarborg"-contract koopt.

Miele is over 't algemeen genomen degelijker gebouwd, maar als je toch pech hebt en bijvoorbeeld een Defecte elektronica of motor hebt (wat al snel aan € 3 - 400 verkocht wordt, hoewel dat volgens mij geen € 50 kan kosten om te maken), dan kan het hen ook geen fluit schelen als het toestel ouder is dan 4 jaar. Je krijgt wel altijd beleefd zo 'n "jammer maar helaas"-mailtje terug. Waarom ze voor die uitzonderlijke gevallen dan eens niet in hun commercieel budget tasten is mij een raadsel - die misnoegde klant zal immers tegen al wie het wil horen gaan zeggen: "zo 'n duur toestel en na 6 jaar al € 500 kosten aan, nooit nog Miele". Maar ja, als je dat bij Miele zegt vinden ze dat je rare ideeën hebt en zeggen ze dat dat hééééééél weinig voorvalt. Hewel, zeg ik dan, doe in die weinige gevallen dan iets om de klanten bij u te houden. Euh, neen, dat gaat niet, hoor je dan.

Miele is wel één van de weinige fabrikanten die, eens toestellen op de markt zijn, eventueel herstelonderdelen nog verbetert om dezelfde fout te voorkomen. Maar als het buiten waarborg is betaal je 't wel natuurlijk; toegeven dat ze een fout hadden èn opdraaien voor de kosten doet niemand meer.

AEG mag mij gerust eens zeggen waarom ze die darmen aan dat huis lijmen, ik durf er geld opzetten dat dat gewoon goedkoper is dan een slangklem plaatsen. En pomp en pomphuis zijn als geheel "made in china", dat zal ook goedkoper zijn om dat in 1 stuk te bestellen dan in 3 stukken...

Het moest mij gewoon even van het hart dat de kwaliteit van de huishoudtoestellen steeds bedroevender wordt, de prijzen van de onderdelen belachelijk hoog, en de kans op een geslaagde herstelling steeds kleiner. En hoe komt dat? Klanten die bij ketens kopen, die mekaar met lage prijzen de duvel aandoen en dan van de fabrikant eisen dat dat toestel goedkoper geleverd wordt...

Ik denk dat je binnen 5 à 10 jaar de meeste toestellen gewoon direct op de vuilhoop mag smijten. "Maar dat gaat naar Recupel zelle", jaja, en de firma's die dit recycleren halen dat allemaal volgens één of ander charter uit elkaar (er van uitgaande dat er eens niet een paar camions op de boot naar China of Afrika verdwijnen, maar Recupel zegt toch af en toe eens te controleren). Maar bij mijn weten is herstellen nog altijd milieuvriendelijker dan volledig nieuw moeten maken.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van Tom DV
Lid vanaf: 29/08/2009
1587 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat is wel een vertekend beeld. Op zulke toestellen wordt normaal geen onderhoud gedaan wat wil zeggen dat mensen u enkel contacteren wanneer een toestel stuk is. Jij ziet dus enkel toestellen die stuk zijn. Het is dus zeer moeilijk om idee te hebben hoeveel procent er stuk gaat. AEG is veel verkocht dus kunnen er ook veel stuk gaan. Bij bv. auto's ligt dit enigszins anders. Die komen regelmatig op onderhoud en zodoende kan er wel een vergelijking gemaakt worden van auto's die veel problemen hebben.

afbeelding van Englishdude
Lid vanaf: 20/12/2014
1234 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Beste BI- lid Stefaan

Je bent toch wel heel erg naïef hoor. Sorry.

We're fucked all the way. We kunnen het niet meer veranderen, het is al te laat. Door ons eigen schuld en die van een ander. Wij willen goedkoop en de anderen willen winst. Milieu, duurzaamheid, kwaliteit en service ? My ass.

We zijn gedoemd, dat is nu eenmaal onze natuur.
Denk je dat één van die klootjanussen in Davo wakker ligt van onze kleine Greta?
Is Greta een doemdenker zoals Donald Duck zei? Neen hoor, ik denk het niet.
Ze is wanhopig en een kloot zoals Donald wordt er geil van en staat te mastruberen op zijn podium terwijl hij er nog applaus voor krijgt ook van diegenen die het minste verstand hebben.  Alles wat we doen is te kleinschalig. Zonnepaneeltjes, elektrische autootjes,  m,n hoela  politici zitten in de zakken van het kapitaal. Dat kapitaal bepaalt hoe erg het zal zijn over 500 jaar. En we hebben allemaal boter op ons hoofd, want ook mijn aandeeltjes moeten opbrengen, denkt de kleine Belg of  Japanees.
En de techneut of product ontwerper die een onderdeel maakt dat  € goedkoper is door de rubber eraan vast te pakken die krijgt een pluim en een premie. Dat streelt zijn ego en de volgende keer gaat ie gewoon verder. Die denkt niet aan zijne kleine die over 25 jaar met een masker naar school moet.
De vraag of het ooit zo ver komt is obsoleet geworden.
De vraag wanneer is realistischer, maar ik denk dat het geen 100 jaar meer zal duren.

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2668 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Cava nog Englishdude? Moeten we gene therapeut bellen?
Ja, alles is om zeep. Maar het is altijd al om zeep geweest en het zal altijd om zeep zijn.
En de gewone mens probeert er het beste van te maken. Bv. door zijn medemens te waarschuwen voor brol marchandise.

't Is nog al nie naar de wuppe.

afbeelding van Englishdude
Lid vanaf: 20/12/2014
1234 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ja hoor met mij alles oke. crazygood
Nu die reactie was geschreven op moment dat mijn snuifkes op waren.
Dealer is op vakantie dus t'is efkes moeilijk. help

Maar ik denk eerder dat onze milieu activisten en andere optimisten eerder nood zullen hebben aan therapie zodra ze beseffen dat er niks aan te doen valt. Toen niet nu niet en ook niet wat gaat komen. En ja, je hebt gelijk om efkes dat fee lgood gevoel te hebben doen we hier en daar een wat dingetjes.
Maar dat is nog minder dan een druppel op een hete plaat. Het is ijdele hoop om te denken dat we ons zelf willen reden.
Jij niet, een ander niet en ikke ook niet.
Dus klagen over die wasmachine en als maar meer en meer onvervangbare onderdelen en dus het ganse machine op de stapel. helpt weinig. En zo zijn er talloze zaken. 

Zelfs hier zijn we er onderhevig aan.
Zie sommige topics over gereedchap. Liever de goedkope rommel en aartsgevaarlijk boorbreekhamer van dunaldilidl want als het kaopt is dan wisselen we toch gewoon om. Dus ook hier maken we ons daar schuldig aan waar Stefaan over klaagt. We hebben allemaal boter op ons hoofd.

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12637 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wij zijn heel content van onze AEG wasmachine (die is nu wel vorig jaar vervangen na iets minder dan 20jaar) en droogkast.

Droogkast heb ik al eens de turbine vervangen (de zware ventilator). Waar ik toen van in mijn haar krabde is 't volgende: Wisselstuk kostte in België ongeveer het dubbele + transportkosten dan in Duitsland waar transport was inbegrepen.

 

 

afbeelding van JokeVDH
Lid vanaf: 04/08/2012
400 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wij hebben ook een AEG vaatwas. Daar zijn we niet zo tevreden over. Hij geeft heel vaak de foutmelding 'pomp geblokkeerd'. De monteur is dat spul eens helemaal komen open vijzen (net binnen garantieperiode). Gevolg: het ruttelt nu ook nog als een jewelste en de foutmelding komt nog steeds terug. Conclusie van de monteur: u gebruikt te veel spoelmiddel. De machine denk dat het schuim water is dat hij nog moet weg pompen. Het gekke is, als ik de machine open doe bij zo'n foutmelding staat er NOOIT schuim is, zelfs geen water... 

Onze AEG microgolfoven ben ik ook minder tevreden over, die roest helemaal langs binnen.

afbeelding van GunSmoke007
Lid vanaf: 17/11/2011
1537 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik vind net dat we dit soort probleemaankaartingen meer zouden moeten toelaten. Zo krijgt de consument een beeld van welke toestellen welke gebreken hebben en gaat de consument een extra factor krijgen waarop hij zijn aankoop kan baseren. De manier waarop dit in dit geval gebracht is daar kan misschien aan gewerkt worden maar de opzet is zeker niet verkeerd te noemen.

@Enk:

Een toestel dat 20 jaar oud is kan je niet meer vergelijken met een nieuw toestel, zo kan ik 100den toestellen beginnen vergelijken. Komt erop neer dat ze dit niet meer maken en heb je toch een toestel dat lang lang lang meegaat dan heb je een uitzondering.  Om één voorbeeldje te geven, ik heb al jaren Dyson stofzuigers, en de laatste generatie was de motor zeer snel opgeblazen. De oude toestellen hebben zaken opgezogen waar ze niet voor bekwaam zouden zijn enz... maar die leven nog en doen hun werk nog. Resultaat, ik heb een Miele gekocht enkel en alleen om ze geen extra aankoop te gunnen want ik weet dat bij hen de kans even groot is ondertussen.

afbeelding van Englishdude
Lid vanaf: 20/12/2014
1234 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Gunsmoke007

Ik heb in sé ook geen probleem met het bekend maken of aankaarten van "een mogelijks probleem"

Maar de geposte topic is gebaseert op éénzijdig en te nauwe basis om voor absoluut waar te worden aangenomen. Als er zo'n probleem is dan moet dat onderzocht worden op een objectieve en bredere basis waarin alle betrokken partijen een tem hebben

Dan pas kan je mijn inziens spreken over een gefundeerde argumentatie 

afbeelding van art
Lid vanaf: 13/05/2009
2235 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Englishdude schreef:

Gunsmoke007

Ik heb in sé ook geen probleem met het bekend maken of aankaarten van "een mogelijks probleem"

Maar de geposte topic is gebaseert op éénzijdig en te nauwe basis om voor absoluut waar te worden aangenomen. Als er zo'n probleem is dan moet dat onderzocht worden op een objectieve en bredere basis waarin alle betrokken partijen een tem hebben

Dan pas kan je mijn inziens spreken over een gefundeerde argumentatie 

Niet dat mijn post nu zal maken dat dat we een objectieve en brede basis van meldingen hebben, maar al 3 generaties lang (broer/mezelf,ouders en grootouders) verkopen en herstellen wij Bosch witgoed en gereedschappen. wij kunnen TS zeker bijtreden in zijn vaststellingen. 
de klant is er zeker niet mee gediend en als hersteller ook niet want het straalt op je af. 

afbeelding van gert.bovens
Lid vanaf: 19/03/2015
1079 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Oei laat ik net een keuken vol AEG toestellen besteld hebben... Hopelijk valt het mee... 

Ik begrijp wel het argument en ja ook hier was de keuze vooral voor het financiële deel... Of alles in Neff of dergelijke zoveel beter is heb ik dan ook mijn twijfels over. 

 

Greetz Gert