Geen 140 cm koelkast met deur-op-deur in Ikea keukenkast ?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Anoldi
Lid vanaf: 09/03/2013
23 berichten

We willen een nieuwe Ikea keuken installeren, maar de apparatuur kopen we elders.  We hebben een Siemens KI52LAD40 koelkast gekozen (140 cm hoog), maar nu lees ik dat die niet in een Ikea kast zou kunnen geplaatst worden.  Dit om twee redenen :

1. Een koelkast van 140 cm hoog zou niet passen in een Ikea kast
2. De koelkast is deur-op-deur, terwijl in de Ikea kast enkel een koelkast met sleepdeur zou kunnen komen.

Deze info komt van een Coolblue site : https://www.coolblue.be/nl/advies/koelkast-diepvriezer-ikea-keuken.html

Klopt dit ?  Is het echt niet mogelijk om die koelkast in een Ikea kast te plaatsen ?  Of heeft iemand dit toch al gedaan ?  En ging dat vlot zonder problemen ?

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7119 berichten
Rapporteer

Ga gewoon naar de ikea en vraag dat daar terwijl je de keuken samenstelt.

Ik zie toch dat de huidige kolomkasten bij Ikea vanaf 140cm binnenhoogte zijn, en de deurtjes ook 140cm zijn. Op die Coolblue pagina wordt alvast niets gezegd over koelkasten van 140cm...

Je koopt toch eerst je keuken en dan pas de bijpassende toestellen? Omgekeerd werkt niet zo goed wanneer je niet voor maatwerk kiest.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
6676 berichten
Rapporteer

Ik heb een ijskast van 177 cm (KI81RAD30) met deur op deur en heb geen problemen ondervonden bij de installatie in mijn Ikea keuken. Hebben ze een deur van 140 cm? Zo ja, absoluut geen probleem. Zo niet, ga je een groter deurtje moeten inkorten.

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van bgcw
Lid vanaf: 22/05/2011
2151 berichten
Rapporteer

als je een deur hebt inderdaad van 140 past het. enkel geen scharnieren op u kast zetten (logisch Wink )

afbeelding van Anoldi
23 berichten
Rapporteer

Bedankt DIY voor je reactie. 

D I Y schreef:

Ga gewoon naar de ikea en vraag dat daar terwijl je de keuken samenstelt.

Dat gaan we zeker nog doen ! 

Ik zie toch dat de huidige kolomkasten bij Ikea vanaf 140cm binnenhoogte zijn, en de deurtjes ook 140cm zijn. Op die Coolblue pagina wordt alvast niets gezegd over koelkasten van 140cm...

Op de Coolblue pagina staat "102, 140 en 145 centimeter hoge koelkasten of vriezers passen nooit in een IKEA keuken".  Ik vind dit nogal eigenaardig terwijl ze kolomkasten van 240 cm aanbieden.  Vandaar mijn vraag... 

afbeelding van bgcw
2151 berichten
Rapporteer

probleem zal eerder zijn dat ze geen kasten hebben met een nis van 140.

afbeelding van Anoldi
23 berichten
Rapporteer

Nu7s schreef:

Ik heb een ijskast van 177 cm (KI81RAD30) met deur op deur en heb geen problemen ondervonden bij de installatie in mijn Ikea keuken. Hebben ze een deur van 140 cm? Zo ja, absoluut geen probleem. Zo niet, ga je een groter deurtje moeten inkorten.

bgcw schreef:

als je een deur hebt inderdaad van 140 past het. enkel geen scharnieren op u kast zetten (logisch Wink )

Bedankt Nu7s en bgcw voor jullie reacties !  Wij hebben de Voxtorp greeploze deur gekozen.  Die is er niet in 140 cm, maar wel in 40 en 100 cm.  Ikea biedt een verbindingsstuk aan zodat je een deur van 140 cm kan maken en zoals Nu7s die deur-op-deur installeerd.  Dus dat zou geen probleem mogen zijn.  Misschien is het probleem in de kast zelf.  Daarin zijn enkele vaste leggers, en misschien laten die niet toe om er de koelkast van 140 cm erin te krijgen.  Met een goeie Ikea hack zou het toch mogelijk moeten zijn om daar een mouw aan te passen...

afbeelding van Anoldi
23 berichten
Rapporteer

bgcw schreef:

probleem zal eerder zijn dat ze geen kasten hebben met een nis van 140.

Inderdaad dat denk ik ook. Ga het nog navragen bij Ikea.  Maar als dit zo zou zijn moet dat toch op te lossen zijn... ?  Kolomkast aanpassen zodat de nis min. 140 cm is...

afbeelding van bgcw
2151 berichten
Rapporteer

tuurlijk, vaste legger voorzichtig tussen uit zagen. nieuwe legger op juiste hoogte met eventueel passtukje onder achter de deur. beetje handigheid lukt dat allemaal Wink

afbeelding van D I Y
7119 berichten
Rapporteer

Net eens de montagedocumentatie van metod hoge kast 60x60x220cm bekeken op ikea.be.

Daarin is duidelijk dat de vaste banken geplaatst worden volgens behoefte (de hoogte van de koelkast dus).

Maar de deurtjes zijn allesbepalend. Als de koelkast echt ten volle 140cm overmeten is, dan kom je er niet, want je hebt enkele cm bovenen onder extra nodig om de vaste liggers (eventueel half) mee te bedekken. 137cm zal dan zowat het maximum zijn...

afbeelding van Anoldi
23 berichten
Rapporteer

Ik kom juist terug van Ikea waar ik dit geval heb voorgelegd.  Hun antwoord is :

1.  de vaste legger kan op de gewenste hoogte gemonteerd worden (zoals DIY al schreef).
  2. met deur-op-deur montage hadden ze geen ervaring (maar zou volgens Nu7s geen probleem mogen zijn)
  3. Dus de nis kan op de gewenste grootte gemonteerd worden, maar dan hangt het ervan af of de deur hoog genoeg is om de koelkast + helft van de leggers te bedekken (ook al vermeld door DIY !)
  4. Ze zeiden ook "je koopt best een koelkast van Ikea, dan ben je zeker".  Dat is inderdaad zo, maar we willen toch liever andere toestellen.

Volgende stap : opnieuw contact opnemen met Siemens om de juiste maten van de koelkast te vragen.  Het zou zonde zijn moesten we eentje kopen die niet past...

O ja, bij Ikea zeiden ze ook nog dat de Ikea deur die op de vaatwasser komt glijdend moet gemonteerd worden, anders krijg je de vaatwasser niet open onder het werkblad.  Ik heb dit nog niet nagekeken, maar vermoed dat zoiets standaard is.

afbeelding van D I Y
7119 berichten
Rapporteer

In de docu van de koelkast staat 139,6 cm overmeten

afbeelding van Anoldi
23 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

In de docu van de koelkast staat 139,6 cm overmeten

Inderdaad :

Nismaat (H x B x D): 140 x 56 x 55 cm
Afmetingen toestel (H x B x D): 139.7 x 55.8 x 54.5 cm

Dus nismaat 140 cm, en daarbij nog 1.8 cm voor dikte legger is dan 141.8 cm.  Dan kom ik er niet met een deur van 140 cm.  Het zal dus een deur van 160 cm worden die aan boven- en onderzijde 10 cm uitsteekt.  Dat zou zeker voldoende moeten zijn.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
7698 berichten
Rapporteer

laat ze dan enkel aan de bovenzijde uitsteken, dan heb je nog een stuk bergruimte boven de frigo in de kast. met een kleine ruimte eronder ben je helemaal niets.

afbeelding van Anoldi
23 berichten
Rapporteer

Mario_ schreef: laat ze dan enkel aan de bovenzijde uitsteken, dan heb je nog een stuk bergruimte boven de frigo in de kast. met een kleine ruimte eronder ben je helemaal niets.

Goed advies !  Gaan we zeker doen !  Bedankt Mario.

afbeelding van Anoldi
23 berichten
Rapporteer

O ja, bij Ikea zeiden ze ook nog dat de Ikea deur die op de vaatwasser komt glijdend moet gemonteerd worden, anders krijg je de vaatwasser niet open onder het werkblad.  Ik heb dit nog niet nagekeken, maar vermoed dat zoiets standaard is.

Blijkbaar kan je geen Ikea deur van 80 cm vast monteren op de Siemens SN658X03TE vaatwasser, want dan kan die niet volledig openen.  Goed om te weten : je kan een tussenstuk aankopen (niet bij Ikea, google "adapt-r") dat een glijsysteem voorziet tussen de vaatwasser en de deur.  Dan werkt het wel !