Welke lijm voor ijzer op hout?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
241 berichten

Op de middenboomtrap wil ik niks van bevestigingsmateriaal zien.
De treden worden 1cm ingezaagd zodat ze niet kunnen kantelen, de lijm zou dan dienen zodat ze niet kunnen verschuiven.
Het is een oude eiken balk van 100 jaar oud.

Reacties

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
3936 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Twee-componentenlijm (epoxy) zou moeten lukken.

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
15470 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Een paar schroeven met wat plamuur lijkt mij toch wat veiliger.

afbeelding van Tom DV
Lid vanaf: 29/08/2009
1514 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik ben toch ook niet overtuigd van epoxy op een trap. Tenzij er epoxy bestaat die heel soepel blijft maar anders denk ik toch dat die epoxy redelijk snel gaat barsten. 

afbeelding van marc.vv
Lid vanaf: 19/09/2008
844 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je last op elke trede haaks twee stukken draadstang en boort overeenkomend in dat hout twee iets grotere gaten.

Als je dat dan vastplakt zal dat veel steviger zijn (beetje zoals een chemsich anker).

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
3936 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Zolang de stalen plaat in de sleuf van de houten balk blijft zitten, ligt de plaat stabiel.

Je kan misschien in de sleuf nog twee gaten boren en twee pinnen lassen op de kant van de plaat en die dan in die gaten kloppen/lijmen.

afbeelding van fido
Lid vanaf: 15/06/2006
2819 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Plaatje onder de trede vijzen en daar de trede op lassen. 

afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
241 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Een plaatje onderaan de trede is een optie maar zal niet zo mooi zijn denk ik, en om dan terplaatse te lassen met baguetten kans dat de las niet goed gaat zijn.

Die 2 pinnen in de gleuf is ook een optie. Maar om in de praktijk uit te voeren het zal van de eerste keer juist moeten zijn, ofwel pinnen inkloppen die aan de trede gelast worden.

Op de foto ligt er 130kg op de trede die niet vast ligt.

Ofwel moet ik sneden op het te lijmen vlak van de plaat slijpen voor betere hechting en bv.  kleine gaten van 5mm diep in het hout boren zodat de lijm goed plakt?

 

 

afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
241 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

marc.vv schreef:

Je last op elke trede haaks twee stukken draadstang en boort overeenkomend in dat hout twee iets grotere gaten.

Als je dat dan vastplakt zal dat veel steviger zijn (beetje zoals een chemsich anker).

Ook een optie om ze nog te kunnen corrigeren. De enige referentie heb ik nog aan de streepjes op de mal, veel zaagsneden van de kettingzaag lopen niet recht.

Het voordeel is wel dat ze bijna allemaal iets groter dan 45° zijn zodat er nog callage plaatjes tussen kunnen.

afbeelding van Regis07
Lid vanaf: 03/02/2011
1817 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Is deze 100 jarige eikenbalk behandeld geweest tegen allerlei hout ongedierte?
Is de balk scheurvrij op de plaatsen waar een metalen trede komt te liggen?
Welke afmetingen hebben de metalen treden? Dus L x Br x D van de plaat.
Welke afmetingen heeft de ligplaats van de trede waar de verlijming zou gebeuren?
Kan of wil je de metaal trede iets dieper leggen in het hout dan die 1cm?
Welke druk ontstaat er als iemand niet centraal loopt?

Ik ken niet de manier van traplopen van de TS, hard naar boven stappen of als iemand licht loopt.

afbeelding van marc.vv
Lid vanaf: 19/09/2008
844 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ook een optie om ze nog te kunnen corrigeren. De enige referentie heb ik nog aan de streepjes op de mal, veel zaagsneden van de kettingzaag lopen niet recht.

Wanneer je een houten plankje maakt met de grootte van een trede, waar je twee gaten in maakt met de diameter van de te gebruiken draadstang, kan je prima aftekenen zowel op de metalen trede als op de houten balk. 
Je legt dan de metalen treden zoals ze zouden moeten liggen en vervangt één voor één elke trede ne keer door dat houten plankje en tekent de gaten af.

afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
241 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Regis07 schreef:

Is deze 100 jarige eikenbalk behandeld geweest tegen allerlei hout ongedierte?
Ik ga er van uit van niet. De balk moet sowieso nog gedemonteerd worden want beneden is de optrede 21cm i.p.v. 19,4cm.
Zal hem dan nog eens behandelen tegen de houtworm. Er heeft een worm ingezeten juist maar in de buiten schil/ fineerlaag?

Is de balk scheurvrij op de plaatsen waar een metalen trede komt te liggen?
Er lopen geen scheuren in het verlengde van de sleuf. Juist bovenaan is er een scheur.

Welke afmetingen hebben de metalen treden? Dus L x Br x D van de plaat.
750 x 220 x 10mm
Welke afmetingen heeft de ligplaats van de trede waar de verlijming zou gebeuren?
Gemiddeld 15 x 20cm.

Kan of wil je de metaal trede iets dieper leggen in het hout dan die 1cm?
Dit kan maar dan komt de balk minder sterk. De balk is 27 x 20,5cm.
De sleuven zitten niet aan de helft, na de sleuf is er nog 17cm over.

Welke druk ontstaat er als iemand niet centraal loopt?
De trap loopt goed, in het midden davert het een beetje maar minder dan verwacht.
Langs onder ligt die nog niet vast dus het daveren kan nog verbeteren.
Nog niet op de treden gelopen nu ze nog niet vast liggen.

Ik ken niet de manier van traplopen van de TS, hard naar boven stappen of als iemand licht loopt.
De aantrede is 20cm en de optrede 19,4cm bij het naar boven gaan.
Naar beneden is de aantrede 18cm.
Bij mijn vorige trap was die aantrede 13cm bij het naar beneden gaan.
De traphoogte is 309cm + 1,5cm
Trapval 300cm
Traplengte 430cm

 

afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
241 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bijkomende info.
Bovenaan gemoteerd met 8 houtdraadbouten van M10 x 80mm en voorgeboord.

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
15470 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

marc.vv schreef:

Je last op elke trede haaks twee stukken draadstang en boort overeenkomend in dat hout twee iets grotere gaten.

Als je dat dan vastplakt zal dat veel steviger zijn (beetje zoals een chemsich anker).

Boor 2 gaten in elke trede.
Plaats de trede op de boom, teken de gaten af of boor ze direct in de boom.
Klop er twee pinnen in, las de pinnen aan de bovenzijde aan de plaat en slijp het vlak.

afbeelding van tuurruysschaert
Lid vanaf: 07/10/2018
241 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Met deze optie is er het minste werk met en ook een mooi resultaat.
Ik zat er daarnet ook aan te denken maar dan met dikke vijzen die verzonken zitten om nog callage er tussen te krijgen en als ze allemaal gemonteerd zijn alles toe lassen en vlakslijpen.

In combinatie met lijm of zou dat overkill zijn?

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
15470 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zie die lijm helemaal niet zo zitten eigenlijk.