Roostering versterken

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Jerre75
Lid vanaf: 11/02/2019
3 berichten

Dag iedereen,

Vraagje:
Het is hier al vele malen de revue gepasseerd maar toch graag wat advies voor mijn probleem.
Verbouwing zolder tot leefruimte. Ik heb eerst het dak vervangen, inclusief balk- en keperherstelling door hevige aantasting houtworm. Uiteraard alles zeer goed behandeld tegen verdere aantasting. Vervolgens geïsoleerd met rotswol en PIR.
Nu is de vloer aan de beurt, alles hangt goed door en veert enorm. Planken er af gehaald, ook hier weer aantasting van houtworm. Die beestjes hebben jarenlang vrij spel gehad ... De planken zijn er echt aan voor de moeite, bij de balken is het 2 voor 12. Al het vermolmde hout weggekapt (5 van de 17 hebben van jan), 1 balk volledig moeten weghalen. Al bij al valt het nog mee, ik had erger verwacht.
Nu komt het probleem: overspanning van 4.60 m en de huidige balken zijn slechts 6.3 x 12 cm (!). Nu komt de vraag: welke afmeting van planken gebruik ik om er langs beide kanten van de balken tegen te lijmen en vijzen? Ideaal zou zijn 36 x 225, maar dan verhoog ik de vloer met 10cm. Is 30 x 175 of zelfs nog kleiner ook niet voldoende? Ik herhaal, ik schroef en lijm ze langs beide kanten. Of is het toch beter om volledig nieuwe balken 75 x 225 met raveeldragers te steken tussen de bestaande balken en ook los hiervan? Dan kom ik wel in de problemen met mijn glaswol als geluidsisolatie tussen de balken en stijg ik ook weer 10 cm.
Om volledig te zijn: alles uitbreken is geen optie, de kamers er onder zijn volledig afgewerkt en in gebruik, het plafond is bevestigd aan de bestaande balken. Als de zolderruimte klaar is kan ik op die kamers wel het plafond uitbreken en opnieuw doen, maar als ik de planken op de huidige balken vastschroef kunnen deze balken uiteraard niet meer verwijderd worden en moet ik ook hier het plafond laten zakken (om mooi recht te werken) en dat doe ik liever niet. Is het in dit geval een optie om het doorgezakte deel dat onder de planken doorhangt, weg te zagen met een decoupeerzaag?
Ik trek normaal gezien goed mijn plan en heb al heel watertjes doorzwommen maar hier weet ik niet echt goed wat de beste oplossing is.
Advies please Smile

Reacties

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
2071 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Maak er houten I-profielen van door telkens twee kepers van pakweg 40x40 ertegen te schroeven/lijmen, twee onderaan en twee bovenaan.

Als alternatief kan je ook stalen L-profielen nemen.

Als ondervloer kan je dan nog een stevige multiplexplaat (min 18mm dik) leggen die ook weer vastschroeft. Die MPX platen leg je met hun houtnerven (volgens de lengterichting van de plaat) in de lengterichting van de balken en je begint in het midden. Zie bovenaan in deze schets in dit topic.

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1457 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

http://secbvba.be/frontend/files/publications/15/houten-roostering-voor-...

hart op hart afstand ook eens nameten en bekijk de tabel eens

 

 

 

afbeelding van Jerre75
Lid vanaf: 11/02/2019
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Jerre75 schreef:

Dag iedereen,

 

Vraagje:

 

Het is hier al vele malen de revue gepasseerd maar toch graag wat advies voor mijn probleem.

Verbouwing zolder tot leefruimte. Ik heb eerst het dak vervangen, inclusief balk- en keperherstelling door hevige aantasting houtworm. Uiteraard alles zeer goed behandeld tegen verdere aantasting. Vervolgens geïsoleerd met rotswol en PIR.

Nu is de vloer aan de beurt, alles hangt goed door en veert enorm. Planken er af gehaald, ook hier weer aantasting van houtworm. Die beestjes hebben jarenlang vrij spel gehad..De planken zijn er echt aan voor de moeite, bij de balken is het 2 voor 12. Al het vermolmde hout weggekapt (5 van de 17 hebben van jan), 1 balk volledig moeten weghalen. Al bij al valt het nog mee, ik had erger verwacht.

Nu komt het probleem: overspanning van 4.60m en de huidige balken zijn slechts 6.3 x 12 cm (!). Nu komt de vraag: welke afmeting van planken gebruik ik om er langs beide kanten van de balken tegen te lijmen en vijzen? Ideaal zou zijn 36 x 225, maar dan verhoog ik de vloer met 10cm. Is 30 x 175 of zelfs nog kleiner ook niet voldoende? Ik herhaal, ik schroef en lijm ze langs beide kanten. Of is het toch beter om volledig nieuwe balken 75 x 225 met raveeldragers te steken tussen de bestaande balken en ook los hiervan? Dan kom ik wel in de problemen met mijn glaswol als geluidsisolatie tussen de balken en stijg ik ook weer 10cm.

Om volledig te zijn: alles uitbreken is geen optie, de kamers er onder zijn volledig afgewerkt en in gebruik, het plafond is bevestigd aan de bestaande balken. Als de zolderruimte klaar is kan ik op die kamers wel het plafond uitbreken en opnieuw doen, maar als ik de planken op de huidige balken vastschroef kunnen deze balken uiteraard niet meer verwijderd worden en moet ik ook hier het plafond laten zakken (om mooi recht te werken) en dat doe ik liever niet. Is het in dit geval een optie om het doorgezakte deel dat onder de planken doorhangt, weg te zagen met een decoupeerzaag?

Ik trek normaal gezien goed mijn plan en heb al heel watertjes doorzwommen maar hier weet ik niet echt goed wat de beste oplossing is.

Advies please Smile

 

 

 

Keon schreef:

Maak er houten I-profielen van door telkens twee kepers van pakweg 40x40 ertegen te schroeven/lijmen, twee onderaan en twee bovenaan.

Als alternatief kan je ook stalen L-profielen nemen.

Als ondervloer kan je dan nog een stevige multiplexplaat (min 18mm dik) leggen die ook weer vastschroeft. Die MPX platen leg je met hun houtnerven (volgens de lengterichting van de plaat) in de lengterichting van de balken en je begint in het midden. Zie bovenaan in deze schets in dit topic.

 

@Keon:

 

Bedankt voor je reactie. Echter: 2 kepertjes van 40x40 er tegen zetten, dan schiet er nog 40mm over als middensectie, kan je bezwaarlijk een I-profiel noemen. Door het doorhangen kan ik trouwens de onderste niet helemaal onderaan zetten als je begrijpt wat ik bedoel. Ik moet het echt oplossen met planken tegen vijzen of nieuwe balken.

 

@Jan 007

 

HOH is 40cm en dan heb ik in principe voor deze overspanning 70x225 nodig, had ik reeds opgezocht. Maar als ik planken vastschroef langs beide kanten tegen de bestaande "balken" (nu ja, wat je balken kan noemen: 12 x 6.3), kan ik dan niet wat minder dimensioneren? bvb 3 x 17.5?

 

Alvast bedankt aan jullie beiden 

btw: hoe vermijd je de herhaling van de antwoorden? ik krijg die grijze blok niet weg

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
2071 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als je de doorbuiging er ook nog wenst uit te halen dan kan je misschien een omgekeerde U maken met een keper van 63x63 (of een variante) en twee planken (of stroken MPX).

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1457 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ja dat zijn zo wat gokjes, zal al zeker iets opbrengen, maar hoeveel ?

of zoals je in de tabel kan zien kan je met hart/hart afstand ook veel goedmaken,  ha nee dat gaat niet want balken hangen door nu en moet een vlakke bovenkant bekomen scratch head

mss overal een zelfde maat van balk tussenplaatsen als dat gaat? dan hart/hart 20 ipv 40, en geen vloerverhoging, en op de bestaande latje langs de zijkant om een vlak te bekomen

overal alle balken goed aan elkaar bevestigen zodat het 1 stijve vloer vormt

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7755 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Naast de bestaande roostering een nieuwe maken, zoals het hoort, met de juiste hoogte, en dan de zoldervloer iets hoger uitkomen. Verschillende te kleine balken naast elkaar lost niets op, je kan dat in die omstandigheden nooit aan elkaar vastmaken op een manier die blijvend sterk is. De huidige bestaande balkenlaag dient dan enkel nog om het plafond eronder vast te houden...

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Jerre75
Lid vanaf: 11/02/2019
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan 007 schreef:

ja dat zijn zo wat gokjes, zal al zeker iets opbrengen, maar hoeveel ?

of zoals je in de tabel kan zien kan je met hart/hart afstand ook veel goedmaken

mss overal een zelfde maat van balk tussenplaatsen als dat gaat? dan hart/hart 20 ipv 40, en geen vloerverhoging

overal alle balken goed aan elkaar bevestigen zodat het 1 stijve vloer vormt

 

Dezelfde maat opnieuw gaan zetten heb ik geen vertrouwen in, dat is maar 12cm hoog. De kracht van die balken zit hem net in de hoogte. Er nieuwe tussen plaatsen is zeker een optie maar dan ineens deftige, het nieuwe probleem is dan dat ik  bijna geen plaats meer heb tussen al die balken voor geluidsisolatie. Naderhand alles zijdelings en haaks verbinden was sowieso het plan.

 

 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1457 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ja dan enige optie lat van  220/30 langs de zijkant en verstevigen bestaande balken, en vloer 10cm hoger

zou dit maar langs 1 kant doen je bestaande balk heeft ook nog kracht + de 220/30 en deze werken samen zou wel ok moeten zijn

afbeelding van Tom DV
Lid vanaf: 29/08/2009
873 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Jerre75 schreef:

 het nieuwe probleem is dan dat ik  bijna geen plaats meer heb tussen al die balken voor geluidsisolatie. Naderhand alles zijdelings en haaks verbinden was sowieso het plan.

 

 

Aangezien je zo doorhamert op de geluidsisolatie zou ik dit niet met glaswol doen.

Eerder met rotswol met een hoge densiteit.  (bv rocksono extra)

En op de osb een geluiddempende mat met daar dan de vloer op.

 

Grtz

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7755 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als je een volledig nieuwe balkenlaag legt (telkens in het midden tussen de oude balken), leg dan toch die 75x220 en leg de nieuwe zoldervloer dan zodanig dat je aan de trap een volledige trede omhoog komt (+/-18cm, zie de overige treden van die trap), dan is dat probleem aan de trap toch al opgelost (je maakt dan een extra valse trede). Dan heb je ruimte zat om geluidsisolatie tussen te steken: 6 tot 8cm rockwool onder de nieuwe balken (en dus tussen de oude), en veel meer zal wellicht niet nodig zijn. Bovendien heb je geen contact meer tussen de nieuwe en oude balkenlaag, en dus ook geen doorslag van contactgeluid meer. Dus met enkel die 8cm is het klankkast-probleem naar onder toe ook al opgelost, al kan je tussen de nieuwe balken ook nog 18 cm rotswol steken natuurlijk, dan is er naar boven toe ook geen klankkast meer. Een rubbermat tussen OSB en vloertje zal dan wel niet meer nodig zijn.

Tussen de nieuwe balken kan je nog klossen steken, zodat er extra stijfheid is, maar dan daarvoor geen 220 hoog nemen zodat er geen contact met de oude balken komt.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
13493 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als de zolderruimte klaar is kan ik op die kamers wel het plafond uitbreken en opnieuw doen, maar als ik de planken op de huidige balken vastschroef kunnen deze balken uiteraard niet meer verwijderd worden

Ik zou op deze redenering verder werken.

Dus nu nieuwe balken tussen de oude leggen met daarop de nieuwe vloer.

En dan kan je later altijd nog het plafond en de oude balken wegbreken om een nieuw plafond tegen de nieuwe balken aan te brengen. Na wegname van de oude balken kan je zoals het hoort klossen en geluidsisolatie aanbrengen  tussen de nieuwe balken.

afbeelding van Jerre75
Lid vanaf: 11/02/2019
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 

Nieuwe balken zijn het best maar krijg dat ook maar eens boven.. Zolder is +60m², dat zijn bijna 40 balken. Prijskaartje = 1400€

Het plankenverhaal beperkt de mogelijkheden achteraf en is ook wat minder degelijk, kost wel maar 600€

 

Beslissen op basis van kostprijs ten koste van kwaliteit is niet ok maar na de rekensom moest ik toch even kreunen.. Het is nu ook niet zo dat dat brol is met planken.

 

Voer tot nadenken, ik ben er nog steeds niet uit.