Eettafel zelf maken maar hoe verzagen?

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Woumen
Lid vanaf: 24/08/2009
840 berichten

[ATTACH=CONFIG]10311[/ATTACH]

Ik wil mijn eettafel zelf maken en wil de poten in de trend van de foto hierboven.

Zijn dit verschillende platen op elkaar om deze dikte te bekomen of kan ik een plaat van deze dikte aankopen?

Hoe verzaag je zoiets van deze dikte, met welke zaagmachine?

Indien ik zelf alles uit teken kan ik iets dergelijks laten uitzagen in de omgeving van West-Vlaanderen?

Reacties

afbeelding van Kristiaan
Lid vanaf: 26/01/2010
97 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik denk één plaat:

http://www.metsawood.nl/Bouwmaterialen/kerto/Pages/Kerto-S.aspx

maar dan wel met nog een witte HPL/laminaat erop gekleefd.

afbeelding van Maaike Maai
Lid vanaf: 14/05/2013
1791 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik denk (gezien wat onregelmatigheden) dat de plaat in het voorbeeld 4 tegen elkaar gelijmde platen zijn.

Maar je kan, zoals Kristiaan zei, ook met 1 plaat van die dikte werken.

Waar in W-V er iemand zit die je hierbij kan helpen... geen idee.

Moest ik zoiets zelf willen maken zou ik zo tewerk gaan (zeker niet de meest efficiënte methode).

Eerst een mal maken waartegen de bovenfrees aan kan lopen.

Dan achtereenvolgens 4 (dunne) platen frezen, waarvan er twee met laminaat bekleedt zijn (beide kanten gezien de plaat anders scheef trekt). Dan alles op elkaar lijmen (met dus 2 laminaatlagen ertussen).

Dan met de hand(schuurmachine) bijschuren.

Maar ik zou eerder met vol hout werken, niet met multiplex. Dus ook geen laminaat.

afbeelding van Maaike Maai
Lid vanaf: 14/05/2013
1791 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik denk (gezien wat onregelmatigheden) dat de plaat in het voorbeeld 4 tegen elkaar gelijmde platen zijn.

Maar je kan, zoals Kristiaan zei, ook met 1 plaat van die dikte werken.

Waar in W-V er iemand zit die je hierbij kan helpen... geen idee.

Moest ik zoiets zelf willen maken zou ik zo tewerk gaan (zeker niet de meest efficiënte methode).

Eerst een mal maken waartegen de bovenfrees aan kan lopen.

Dan achtereenvolgens 4 (dunne) platen frezen, waarvan er twee met laminaat bekleedt zijn (beide kanten gezien de plaat anders scheef trekt). Dan alles op elkaar lijmen (met dus 2 laminaatlagen ertussen).

Dan met de hand(schuurmachine) bijschuren.

Maar ik zou eerder met vol hout werken, niet met multiplex. Dus ook geen laminaat.

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12587 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Maaike Maai;1904033 wrote:
Ik denk (gezien wat onregelmatigheden) dat de plaat in het voorbeeld 4 tegen elkaar gelijmde platen zijn.

Maar je kan, zoals Kristiaan zei, ook met 1 plaat van die dikte werken.

Waar in W-V er iemand zit die je hierbij kan helpen... geen idee.

Moest ik zoiets zelf willen maken zou ik zo tewerk gaan (zeker niet de meest efficiënte methode).

Eerst een mal maken waartegen de bovenfrees aan kan lopen.

Dan achtereenvolgens 4 (dunne) platen frezen, waarvan er twee met laminaat bekleedt zijn (beide kanten gezien de plaat anders scheef trekt). Dan alles op elkaar lijmen (met dus 2 laminaatlagen ertussen).

Dan met de hand(schuurmachine) bijschuren.

Maar ik zou eerder met vol hout werken, niet met multiplex. Dus ook geen laminaat.

Denk ook dat het hier over 4 platen gaat. Je ziet 'duidelijk' 4 kleurstroken van gelijke dikte.

Zou zelf ook zo te werk gaan als DHZ. Ik zou anders niet weten met welk gerief ik zo diep die rondingen zou kunnen maken. Ik zou wel, voor aan het freeswerk te beginnen, met een wip of invalzaag de grote stukken al weg zagen.

afbeelding van kimbo
Lid vanaf: 19/01/2007
882 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

in het voorbeeld zijn er idd 4 multiplexen tegen elkaar gelijmd.

en eigenlijk slordig gedaan ook. als ze nu eens elke plaat 90° gedraaid hadden tov de voorgaande, dan was het lijnwerk netter. ik kan het niet zo goed zien op de foto maar ik denk zelfs dat het multiplexen zijn met een dunne fineerlaag erop, wat het ook wat slordiger maakt.

tip als je het zelf wil doen: koop u deftige multiplex en vraag of de houtlagen overal even dik zijn. bij de constructie multiplex durven ze die lagen al eens overlappen of een stukje missen. en ik denk dat je dat niet zichtbaar wil hebben bij uw tafel.

afbeelding van kimbo
Lid vanaf: 19/01/2007
882 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

in het voorbeeld zijn er idd 4 multiplexen tegen elkaar gelijmd.

en eigenlijk slordig gedaan ook. als ze nu eens elke plaat 90° gedraaid hadden tov de voorgaande, dan was het lijnwerk netter. ik kan het niet zo goed zien op de foto maar ik denk zelfs dat het multiplexen zijn met een dunne fineerlaag erop, wat het ook wat slordiger maakt.

tip als je het zelf wil doen: koop u deftige multiplex en vraag of de houtlagen overal even dik zijn. bij de constructie multiplex durven ze die lagen al eens overlappen of een stukje missen. en ik denk dat je dat niet zichtbaar wil hebben bij uw tafel.

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Allé ...

Hoe ik dit zou maken ?

Met een frees

http://www.bovenfrezenshop.nl/p/16073/kantenfrees-hw-d19-s12-l67/

Dit is een freesje met een loopwieltje dat tegen een mal kan lopen ...

1. Ik zou een houthandel zoeken die een "formica" die ik mooi vind kan laten kleven op een multiplex die ik mooi vind ( langs 1 zijde)

2. Ik zou bij deze houthandel dus mijn grof zaagwerk laten doen en voorzien in 4 platen met 1 laag fomica van 1.0 bij 1.0 m en 4 multiplexen van dezelfde afmeting.

3. Ik zou bij iemand met een lasersnijmachine in ijzerplaat een "gewenste" vorm laten snijden in staalplaat van 1.5 mm ... ( tevens zou ik in deze vorm gaatjes laten voorzien om deze op de muliplex te schroeven )

4. Eerste multiplex nemen en de vorm hier opschroeven ... tussen beide steek ik enkele triplex bandjes van 5 mm dik ...

5. Plaat omdraaien , goed inspannen op werktafel en bovenfrees gebruiken ...

freesdiepte instellen dat wieltje mooi tegen staalvorm loopt zonder dat de snijkanten van de frees deze raken ...

6. freeszijde eens manueel licht schuren ...

7. Tweede plaat verlijmen tegen de eerste ( na droging) ... en idem frezen ... je gebruikt nu de eerste plaat als geleider ...

8. Eerst multiplex met formica verlijmen op de "dubbele vorm" ... en voorzichtig frezen ...

9 Daarna andere zijde ( frees een milimetertje dieper of ondieper zetten zodat je terug op een "scherp" stukje zit ...)

10. Alles mooi manueel schuren , formica afplakken en de kopse kanten "behandelen" met vernis ... porienvuller ...

Hiervoor zou ik raad vragen aan een ander forumlid Biggrin ...

Moet denk ik wel lukken zo ... als DHZ..

k.b.

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Allé ...

Hoe ik dit zou maken ?

Met een frees

http://www.bovenfrezenshop.nl/p/16073/kantenfrees-hw-d19-s12-l67/

Dit is een freesje met een loopwieltje dat tegen een mal kan lopen ...

1. Ik zou een houthandel zoeken die een "formica" die ik mooi vind kan laten kleven op een multiplex die ik mooi vind ( langs 1 zijde)

2. Ik zou bij deze houthandel dus mijn grof zaagwerk laten doen en voorzien in 4 platen met 1 laag fomica van 1.0 bij 1.0 m en 4 multiplexen van dezelfde afmeting.

3. Ik zou bij iemand met een lasersnijmachine in ijzerplaat een "gewenste" vorm laten snijden in staalplaat van 1.5 mm ... ( tevens zou ik in deze vorm gaatjes laten voorzien om deze op de muliplex te schroeven )

4. Eerste multiplex nemen en de vorm hier opschroeven ... tussen beide steek ik enkele triplex bandjes van 5 mm dik ...

5. Plaat omdraaien , goed inspannen op werktafel en bovenfrees gebruiken ...

freesdiepte instellen dat wieltje mooi tegen staalvorm loopt zonder dat de snijkanten van de frees deze raken ...

6. freeszijde eens manueel licht schuren ...

7. Tweede plaat verlijmen tegen de eerste ( na droging) ... en idem frezen ... je gebruikt nu de eerste plaat als geleider ...

8. Eerst multiplex met formica verlijmen op de "dubbele vorm" ... en voorzichtig frezen ...

9 Daarna andere zijde ( frees een milimetertje dieper of ondieper zetten zodat je terug op een "scherp" stukje zit ...)

10. Alles mooi manueel schuren , formica afplakken en de kopse kanten "behandelen" met vernis ... porienvuller ...

Hiervoor zou ik raad vragen aan een ander forumlid Biggrin ...

Moet denk ik wel lukken zo ... als DHZ..

k.b.

afbeelding van Galenbo
Lid vanaf: 11/04/2012
5582 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat ziet er iets uit dat uitgefreesd is met een CNC machine.

De wat grotere houtbewerkers hebben dit allemaal staan, en als je zelf het voorbereidende werk doet in de vorm van een duidelijke, volledige en compatibele tekening is dit vrij goedkoop. Vooral in dit geval, t is een zuiver 2D model.

http://www.youtube.com/watch?v=QfR3Y8aRZ6k

In uw provincie zijn staan er zeker 100 zo'n machines, en zeker 10 van de eigenaars gaan zo'n kleine werkjes willen doen voor partikulieren.

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Uit vol hout ...

Lijkt mij moeilijk ... hoe ga je de nerfrichting dan laten gaan voor visueel "mooi" en sterkte te combineren ...

k.b.

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Uit vol hout ...

Lijkt mij moeilijk ... hoe ga je de nerfrichting dan laten gaan voor visueel "mooi" en sterkte te combineren ...

k.b.

afbeelding van kimbo
Lid vanaf: 19/01/2007
882 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

je kan het ook verschillende keren laten uitfrezen in de CNC machine en daarna verlijmen.

zo zal de fabrikant het ook wel doen. 4 x multiplex + afwerklaagje in de plaatpers verlijmen en daarna de CNC erover laten gaan.

ipv een stalen mal kan je deze ook in MDF ofzo maken. dan kan je mooi uw mal bijschaven/schuren/zagen tot hij perfect is..

ofwel gebruik je dit speelgoedje: http://www.toolnation.nl/catalog/product/view/id/55598?s=qw

afbeelding van kimbo
Lid vanaf: 19/01/2007
882 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

je kan het ook verschillende keren laten uitfrezen in de CNC machine en daarna verlijmen.

zo zal de fabrikant het ook wel doen. 4 x multiplex + afwerklaagje in de plaatpers verlijmen en daarna de CNC erover laten gaan.

ipv een stalen mal kan je deze ook in MDF ofzo maken. dan kan je mooi uw mal bijschaven/schuren/zagen tot hij perfect is..

ofwel gebruik je dit speelgoedje: http://www.toolnation.nl/catalog/product/view/id/55598?s=qw

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

kimbo;1904096 wrote:

ipv een stalen mal kan je deze ook in MDF ofzo maken. dan kan je mooi uw mal bijschaven/schuren/zagen tot hij perfect is..

Maar als je mal maakt uit MDF (met wipzaag) dan is deze mogelijks niet overal mooi haaks / recht ...

Met stalen mal kan je bovendien mooi rekening houden met radiussen van afrondinge etc ...

Maar het kan perfect uit MDF ...

k.b.

afbeelding van K.B.
Lid vanaf: 19/02/2009
11832 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

kimbo;1904096 wrote:

ipv een stalen mal kan je deze ook in MDF ofzo maken. dan kan je mooi uw mal bijschaven/schuren/zagen tot hij perfect is..

Maar als je mal maakt uit MDF (met wipzaag) dan is deze mogelijks niet overal mooi haaks / recht ...

Met stalen mal kan je bovendien mooi rekening houden met radiussen van afrondinge etc ...

Maar het kan perfect uit MDF ...

k.b.