'Renovatiepremie tot 10.000 euro' ?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van pIcAsSo!
Lid vanaf: 13/03/2006
657 berichten

12/09 Renovatiepremie tot 10.000 euro (GvA)

Particuliere verbouwers kunnen binnenkort tot 10.000 euro krijgen wanneer ze een woning renoveren.

De premie kan maximaal een derde bedragen van de totale kostprijs van de renovatie. Vlaams minister-president Yves Leterme noemde de bedragen op de jaarvergadering van de Vlaamse Confederatie Bouw.

De zogenaamde renovatiepremie komt bovenop de bestaande specifieke premies die vandaag al door de verschillende overheden worden uitgereikt. De Vlaamse overheid ziet de maatregel als een belangrijke stimulans voor woningrenovatie.

De precieze modaliteiten zoals maximale inkomensgrenzen en duur van de maatregel zijn nog niet bekendgemaakt. Leterme zei nog dat voor 2007 een budget van 28,5 miljoen euro zou worden vrijgemaakt, maar volgens het kabinet van minister Marino Keulen, bevoegd voor Wonen, is bijna het dubbele nodig.

Reacties

afbeelding van Maarten van Gorp
Lid vanaf: 03/10/2016
6 berichten
Rapporteer

Als je werken laat uitvoeren

Tellen de uren ook mee met deze premie ?

Maarten van Gorp
afbeelding van bramvdb
Lid vanaf: 17/01/2010
338 berichten
Rapporteer

Beste,

normaal gezien enkel de materialen, maar je kan dit best nazien bij de netwerkbeheerder,

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
10791 berichten
Rapporteer

'Netwerkbeheerder' heeft niets te zien met de renovatiepremie.
De facturen die u mag toevoegen mogen werkuren bevatten zoals bv ramen en deuren of een nieuw dak....

afbeelding van sdhaens
Lid vanaf: 11/10/2013
4 berichten
Rapporteer

Ik had nog even een vraag over de renovatiepremie en of we hier aanspraak op kunnen maken.

Mijn man heeft in dec 2008 renovaties laten uitvoeren (nieuw buitenschrijnwerk). 
Begin 2009 heeft hij de renovatiepremie aangevraagd (ik durf nu niet gelijk zeggen of hij toen als alleenstaande of als samenwonende dit heeft aangevraagd en dat maakt wss wel een verschil uit)

Nu willen we samen een woning kopen, maar die zal ook moeten gerenoveerd worden.
Wss zal de renovatie doorgaan in sept 2017.

Als ik alles goed lees dan zou ik kunnen de renovatiepremie aanvragen ergens na begin 2019. Want dan is het 10 jaar geleden dat de vorige premie is aangevraagd. En zijn onze facturen nog geen 2 jaar oud.

Klopt mijn redenering?

En wat ik ook niet zo goed begrijp is dat je voor een totale renovatie (en dat is het zo ongeveer wel) de renovatiepremie in 2 moet gesplitst worden en tussen die 2 aanvragen 1 jaar moet zitten. Dus in principe gaat mijn bovenstaande redenering dan niet 100% lukken, maar wel 50%. Tenzij we bepaalde werken (denk aan gevelwerken) een jaar uitstellen dan zou het wel lukken. Klopt dit?

Alvast bedankt om even mee te denken.
Gr

Stefanie

afbeelding van jonasv
Lid vanaf: 04/06/2014
689 berichten
Rapporteer

even snel nog uit mijn hoofd

maar die 10 jaar slaat op het huis waar de premie is voor aangevraagd.. niet de persoon

dus nieuwe woning = nieuwe premies... 

Het kan wel zijn dat de vorige eigenaar al premies heeft aangevraagd en je moet wachten

afbeelding van Bej
Lid vanaf: 07/09/2014
81 berichten
Rapporteer

10jaar huis en 10jaar persoon. Dus om de 10jaar kan je aanvragen.

afbeelding van Derichen
Lid vanaf: 05/05/2017
2 berichten
Rapporteer

Ik heb volgende vraag.

Ik heb vorig jaar een nieuwe woning gekocht en ondertussen zijn hierin  meerdere werken uitgevoerd, die in aanmerking komen voor een renovatiepremie.

Om na te gaan of wij hier recht op hadden, heb ik een mail gestuurd naar de dienst Wonen Vlaanderen.  Van de directeur is er antwoord gekomen dat wij hier recht op hadden, want er in het verleden geen renovatiepremie op ons adres is toegekend.Ik had ondertussen ook al is gebeld naar deze dienst en toen is ons ook meegegeven dat wij hierop recht hadden.

Nu heb ik mijn dossier voor aanvraag 2 of 3 maanden geleden uitgewerkt en opgestuurd. Gisteren stak er een brief in de bus met de mededeling dat we hier geen recht op hadden aangezien er op ons adres reeds een premie is toegekend in 2009.

Dit spreekt hun eerdere berichtgeving tegen.

Mijn vraag is of het nuttig is om op deze weigering tot premie beroep aan te tekenen? Of zal dit niets uitmaken. Ik heb de mail van de directeur nog in mijn bezit waarin staat dat er geen premie is toegekend op onze woning. Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,

Groetjes Joachim

afbeelding van Mario_
10791 berichten
Rapporteer

indien er reeds een premie is voor uitgekeerd, kan je niets doen, ook al heb je een mail met andere info.

(Denk ook niet dat de 'directeur' zich met die mailing bezig houdt.)

Over welke werken spreken we ?  Heb je een postinterventiedossier  ?

afbeelding van Derichen
Lid vanaf: 05/05/2017
2 berichten
Rapporteer

Toch wel, ik heb zijn mail in bijlage gestoken.  Het is ook met hem dat ik gebeld heb.

De  uitgevoerde werken zijn een nieuw dak + nieuwe ramen en deuren. Deze werken komen in aanmerking voor een renovatiepremie, dus dit is het probleem niet.

Ik heb inderdaad een postinterventiedossier.

In beroep gaan heeft dus geen zin?

Mvg,

Joachim

afbeelding van Mario_
10791 berichten
Rapporteer

Klopt het met het dossier dat er werken zijn gebeurd voor 2009 ?
Hebt u ook de info van de eerdere uitkering ?
Je kan altijd eens proberen. Denk niet dat je een premie gaat krijgen. Maar zulke foute info, dan nog van een persoon in dergelijke functie..... onaanvaardbaar. (Als de info niet zou kloppen)
Er is toch geen hernummering gebeurd? Bij ons in straat is dat gebeurd. Nr 18 werd nr 12.....

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1658 berichten
Rapporteer

je kan natuurlijk een poging wagen, maar kan je bewijzen dat door die eerdere communicatie er kosten zijn gemaakt die niet zouden gemaakt zijn als je wist dat er geen recht meer zou zijn op die renovatiepremie ?

mvg,

WB

afbeelding van Efje
Lid vanaf: 10/07/2017
1 berichten
Rapporteer

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het aanvragen van de renovatiepremie volgens het nieuw systeem?
Wij hebben onze aanvraag 10/12/15 aangevraagd voor verbouwingen april 2015.
Deze nieuwe premie ging van kracht oktober 2015.
1e aanvraag is goedgekeurd voor 5000€. 2e aanvraag is dus een jaar later ingediend 20/12/2016, voor de overige 2 categorieen.
Groot was mijn verbazing toen ik vandaag een brief kreeg dat deze niet wordt toegekend! Wij hebben reeds een premie ontvangen is de verdediging.
Bizar aangezien je deze toch in 2 stukken moet indienen?

Bellen lukt nt wegens Vlaamse feestdag.
Hopende op.wat duidelijkheid van jullie.

afbeelding van Sousske
Lid vanaf: 17/06/2012
263 berichten
Rapporteer

Efje, hoe is het nog afgelopen met jouw dossier? 

afbeelding van Sousske
Lid vanaf: 17/06/2012
263 berichten
Rapporteer

Wordt er ook een renovatiepremie toegekend bij het plaatsen van een warmtepomp?

Ik had precies ergens gelezen dat dit niet onder de werken valt die recht geven op een renovatiepremie.

unknown

afbeelding van Jeroen V.
Lid vanaf: 07/10/2014
29 berichten
Rapporteer

Neen, voor een warmtepomp kan je een premie aanvragen bij de netbeheerder.