'Renovatiepremie tot 10.000 euro' ?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van pIcAsSo!
Lid vanaf: 13/03/2006
657 berichten

12/09 Renovatiepremie tot 10.000 euro (GvA)

Particuliere verbouwers kunnen binnenkort tot 10.000 euro krijgen wanneer ze een woning renoveren.

De premie kan maximaal een derde bedragen van de totale kostprijs van de renovatie. Vlaams minister-president Yves Leterme noemde de bedragen op de jaarvergadering van de Vlaamse Confederatie Bouw.

De zogenaamde renovatiepremie komt bovenop de bestaande specifieke premies die vandaag al door de verschillende overheden worden uitgereikt. De Vlaamse overheid ziet de maatregel als een belangrijke stimulans voor woningrenovatie.

De precieze modaliteiten zoals maximale inkomensgrenzen en duur van de maatregel zijn nog niet bekendgemaakt. Leterme zei nog dat voor 2007 een budget van 28,5 miljoen euro zou worden vrijgemaakt, maar volgens het kabinet van minister Marino Keulen, bevoegd voor Wonen, is bijna het dubbele nodig.

Reacties

afbeelding van VVS
Lid vanaf: 11/07/2008
5951 berichten
Rapporteer

Kwyns;1889316 wrote:
Wij hebben deze week onze brief ontvangen met de facturen die geschrapt zijn... dit zijn alle facturen die er 'teveel' in zaten, dus waar we meer dan het maximumbedrag hadden. Verder is er niets geschrapt. Gaan ze dit nadien nog nader bekijken of kunnen we er van uit gaan dat al de rest dan gewoon aanvaardt is? Eind mei krijgen we de betaling..

Ze hebben u uitdrukkelijk meegedeeld dat (en wat) ze u gaan uitbetalen?

afbeelding van VVS
5951 berichten
Rapporteer

Kwyns;1889316 wrote:
Wij hebben deze week onze brief ontvangen met de facturen die geschrapt zijn... dit zijn alle facturen die er 'teveel' in zaten, dus waar we meer dan het maximumbedrag hadden. Verder is er niets geschrapt. Gaan ze dit nadien nog nader bekijken of kunnen we er van uit gaan dat al de rest dan gewoon aanvaardt is? Eind mei krijgen we de betaling..

Ze hebben u uitdrukkelijk meegedeeld dat (en wat) ze u gaan uitbetalen?

afbeelding van timschuur
Lid vanaf: 03/02/2014
1 berichten
Rapporteer

Zonet mijn dossier gaan indienen te Antwerpen. Ontvangstbewijs gekregen en de melding dat alles binnen de 8MAANDEN zou uitbetaald zijn. Ik dacht gelezen te hebben dat alles binnen de 3 maanden achter de rug zou zijn????

afbeelding van VVS
5951 berichten
Rapporteer

timschuur;1906729 wrote:
Zonet mijn dossier gaan indienen te Antwerpen. Ontvangstbewijs gekregen en de melding dat alles binnen de 8MAANDEN zou uitbetaald zijn. Ik dacht gelezen te hebben dat alles binnen de 3 maanden achter de rug zou zijn????

Vertraging zeker bij de verwerking? Je weet ten minste dat je het hebt gekregen, en dat het komt.

afbeelding van VVS
5951 berichten
Rapporteer

timschuur;1906729 wrote:

Vertraging zeker bij de verwerking? Je weet ten minste dat je het hebt gekregen, en dat het komt.

afbeelding van bertdb
Lid vanaf: 23/05/2011
66 berichten
Rapporteer

Wij kochten in december 2011 een deels gerenoveerde woning, wij hebben de woning zelf verder gerenoveerd en afgewerkt.

De verkoper (particuliere makelaar) heeft in 2011 buitenmuur laten bezetten/isoleren en vooraan nieuwe ramen laten plaatsen.

Ik heb deze originele facturen van hem gekregen maar ze staan natuurlijk op zijn naam..

Mijn vraag: kan ik deze facturen inbrengen in mijn renovatiepremie?

- Nee?: de facturen staan niet op mijn naam, verkoper heeft destijds alles betaald..

- Ja?: er werd nooit een renovatiepremie voor aangevraagd, in principe heb ik het deel van renovatie bijbetaald bij mijn aankoopprijs van de woning..

afbeelding van Zelf-Brouwer
Lid vanaf: 08/03/2013
46 berichten
Rapporteer

bertdb;1913153 wrote:
kan ik deze facturen inbrengen in mijn renovatiepremie?

- Nee?:

De facturen mogen op de aanvraagdatum niet ouder zijn dan 3 jaar. Ze mogen evenmin dateren van voor de datum waarop u een zakelijk recht kreeg op de woning waarvoor u de premie aanvraagt.

https://www.wonenvlaanderen.be/premies/vlaamse_renovatiepremie/wat_en_voor_wie_is_de_vlaamse_renovatiepremie

afbeelding van Zelf-Brouwer
Lid vanaf: 08/03/2013
46 berichten
Rapporteer

bertdb;1913153 wrote:
kan ik deze facturen inbrengen in mijn renovatiepremie?

- Nee?:

De facturen mogen op de aanvraagdatum niet ouder zijn dan 3 jaar. Ze mogen evenmin dateren van voor de datum waarop u een zakelijk recht kreeg op de woning waarvoor u de premie aanvraagt.

https://www.wonenvlaanderen.be/premies/vlaamse_renovatiepremie/wat_en_voor_wie_is_de_vlaamse_renovatiepremie

afbeelding van bertdb
66 berichten
Rapporteer

OK Bedankt, dat is duidelijk!

afbeelding van bertdb
66 berichten
Rapporteer

OK Bedankt, dat is duidelijk!

afbeelding van flipkos
Lid vanaf: 11/08/2011
76 berichten
Rapporteer

Vrijdag 3 juli 2015 nam de Vlaamse Regering een principiële beslissing om vanaf 1 november 2015 de Vlaamse renovatiepremie opnieuw in te voeren.

Let op: deze beslissing is voorlopig en dus nog niet definitief. Na het inwinnen van de nodige adviezen zal de Vlaamse Regering, waarschijnlijk in september of oktober, een definitieve beslissing nemen en kunt u opnieuw een aanvraag indienen.

De hoofdlijnen zijn intussen wel bekend. Meer informatie kunt u terugvinden op onze website https://www.wonenvlaanderen.be/nieuws/de-vernieuwde-vlaamse-renovatiepremie (uit de mail van Wonen Vlaanderen)

Dus ik moet 12500€ in elke categorie investeren om er het maximum (4 x 20% van 12500 = 10000€) uit te halen. 

Stel ik laat een dakwerker komen die me een offerte geeft van 6000. Ik heb dus recht op 20% premie zijnde 1200€. In totaal zou dat dak mij dan 4800€ kosten. Een exacte prijsvergelijking heb ik nog niet gemaakt, maar ik vraag mij af wat het voordeligst is in dit geval. Zelf doen of laten doen. 

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
10787 berichten
Rapporteer

Zelf doen zal het voordeligste zijn. Je betaalt dan wel 21% op de materialen, maar meestal zijn ze dan nog goedkoper dan via dakwerker. Je betaalt geen werkuren en je trekt 20% terug via de renovatiepremie. Let op, isolatie komt niet in aanmerking voor de premie !!

afbeelding van flipkos
Lid vanaf: 11/08/2011
76 berichten
Rapporteer

Trek je op de aankoop van materialen ook renovatiepremie? Dat wist ik niet. Als dat zo is dan ben ik er inderdaad snel uit :). Ik dacht dat men enkel premie gaf op werken uitgevoerd door een aannemer.

afbeelding van Maaike Maai
Lid vanaf: 14/05/2013
1794 berichten
Rapporteer

Flipkos,
sommige dingen moeten inderdaad door een aannemer gedaan worden om ingegeven te kunnen worden. (VB vloerisolatie) Andere zaken dan weer niet en daarvoor kan je dus facturen (geen rekeningskes) van de materialen binnengeven.

afbeelding van valerrrie89
Lid vanaf: 12/03/2014
19 berichten
Rapporteer

Op welk aanslagjaar wordt het inkomen nu berekend voor de premie? Vroeger was het 3 jaar terug, maar ik heb ergens gelezen dat het nu 2 jaar is geworden.. Hierdoor zouden wij dus niet meer in aanmerking komen, aangezien wij in 2013 boven de grens zaten.. Zou echt balen zijn :/ Maar ik kan er niet veel over vinden.