• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

hypothecaire lening - 1450 euro/maand haalbaar?

Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Wij hebben onlangs een compromis getekend bij de aankoop van een stuk bouwgrond met als opschortende voorwaarde het bekomen van een lening voor 80% van de waarde van de grond.



Onze lening zou ongeveer 1450 euro per maand bedragen (op 30 jaar met vaste rentevoet). Volgens de banken waar we bij langsgeweest zijn was dit op het eerste zicht geen probleem alhoewel ik mij toch nie op mijn gemak voel. De regel die ik vooral hoor is dat je max. 1/3 kan afbetalen aan een lening.



Ons totaal netto-inkomen bedraagt momenteel 3200 euro (we zijn beide 30 jaar). Wij hebben 2 kinderen (ongeveer 300 euro kindergeld) die niet meer naar de creche gaan, 240 euro maaltijdcheques samen, 1 gsm, 1 laptop, 1 firmawagen met tankkaart, internet terugbetaald, "gratis" hospitalisatieverzekering via 't werk, 2 keer 13de maand, vakantiegeld, winstdeelname. We hebben beide al 9 jaar vast werk.



Hoe groot schatten jullie de kans dat er een bank onze lening goedkeurt?



Thanks!
Freddy
 
Lid geworden
13 jan 2008
Berichten
714
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mij lijkt dit nogal veel. De bedenking die ik me maak is dat dit enkel een lening is voor de grond (of vergis ik me). En, als jullie er nog een huis op willen zetten, dat is er geen geld meer voor de lening voor het huis. Tenzij je natuurlijk voor het toekomstige huis andere financieringsmogelijkheden hebt. In dat geval heb ik gezwegen
 
Lid geworden
22 feb 2008
Berichten
986
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat je zelf je antwoord hebt gegeven. Als je je zelf er niet goed bijvoelt, dan doe je het niet he...
 
Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit is voor huis en grond samen. We gaan onze huidige woning verkopen en hebben ons gebaseerd op de waarde bij gedwongen verkoop. Alles bij elkaar gerekend komen we dan uit op een bedrag van ongeveer 1450 euro/maand dat we zouden afbetalen (na verkoop huis, betaling kosten en rechten, enz...)
 
Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi Delphine,



't is geen kwestie van mij er niet goed bij voelen maar een kwestie dat ik bang ben dat de bank het zal afkeuren. We betalen momenteel 775 euro/maand af, maar sinds kort zijn er een aantal kosten weggevallen en inkomsten bijgekomen (poetsvrouw, creche, loonsopslag,...) die ervoor zorgen dat we maar 150 euro meer zouden moeten afbetalen dan we nu doen, en sparen doen we niet echt. Ik heb een aantal maand alles opgeschreven wat we uitgeven (nog voor al die extra kosten en zo), en ik zag dat we 500 euro per maand konden opzij zetten.



Thx!
 
Lid geworden
19 jul 2007
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Naargelang je levensstandaard is dit haalbaar, doch veel luxe kan je je dan niet veroorloven.



Van de bank, dat is moeilijk te zeggen in deze tijden. Bij mij hebben ze (2 jaar geleden) een gelijkaardige lening zonder vragen goedgekeurd.
 
Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
maw. door wat zuiniger om te springen met ons geld zouden we nu volgens onszelf 1750 euro/maand moeten kunnen opzij zetten voor een lening.
 
Lid geworden
22 feb 2008
Berichten
986
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ha ok, dan heb ik het verkeerd begrepen :?



Hmm, tegenwoordig hanteren ze de 1/3 regel niet meer hoor...

Bij ons is het ook meer dan 1/3, en wij voorzien hier geen problemen mee.



Ik denk dat dit wel goedgekeurd wordt
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik denk niet dat de bank daar een probleem van zal maken, zeker als u nog wat van een kapitaalbuffer heeft na de verkoop van uw huidige woning.



Die 1/3 regel moet je vooral zien als een bescherming voor jezelf. Dat is zeker geen strikte regel bij de banken. Zij beoordelen vooral je dossier: als zij menen dat je genoeg waarborgen hebt, zullen ze je de lening normaal wel geven.



Voor de rest moet je zelf uitmaken hoever je wil gaan. Mits je genoeg afstand kan nemen en eerlijk genoeg bent voor jezelf, kan niemand beter de rekening maken dan jullie.
 
Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Teqsken ja daar heb je gelijk in, in 't begin zal 't wat krap worden. Maar als het slecht gaat kunnen we daar een mouw aan aanpassen (mijn vrouw wordt echt slecht betaald en is al jaren aan 't overwegen om van werk te veranderen), en er is altijd nog ons geld dat we terugkrijgen van de belastingen ieder jaar (dit jaar 5000 euro).



Ik herinner me dat we 5 jaar geleden, toen we begonnen afbetalen, ook dachten dat het moeilijk zou zijn, maar na een tijdje wordt je dat gewoon en je gaat sowieso (ik toch) meer verdienen.
 
Lid geworden
22 dec 2008
Berichten
425
Waarderingsscore
0
Punten
0
de bank zal het wel goedkeuren , das is het probleem niet



maar 1450€/maand met een inkomen van 3200 vind ik krap

(maar doenbaar)
 
Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kijk ik ga eens heel eerlijk zijn he, mijn vrouw verdient 1200 euro bruto per maand voor 32 u/week. In die 9 jaar heeft ze in totaal een paar honderd euro bijgekregen door indexering, en ze heeft veel werk en verantwoordelijkheid, is (vind ik toch) heel intelligent, mondig en sociaal. Vinden jullie da normaal? Toen ze begon te werken zou ze meer verdiend hebben moest ze gaan stempelen zijn maar ze heeft haar trots...
 
Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mayx da's exactly wat ik haar ook altijd zeg, minder dan dat kunt ge volgens mij moeilijk verdienen...
 
Lid geworden
28 nov 2008
Berichten
243
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je al twijfels hebt, waarom doe je het dan. Iedereen gaat van de positieve situatie uit. Wat indien iemand zijn werk verliest? Degene met he thoogste inkomen en misschien ook nog een bedrijfswagen had. Als je morgen je werk verliest , zal je niet degene zijn die eisen kan stellen. Opzegvergoeding kan deels helpen maar ook maar voor even. Zelf vind ik het te veel met dat inkomen. Als het meezit, zal je kunnen afbetalen en van de rest wat leven. Vet zal het niet zijn als je maar 500 euro opzij zet. Als het tegen zit, ben je dik de pineut met eventuele gevolgen naar de afbetaling. JE zal zelf uiteindelijk de beslissing moeten nemen. Wat betreft de bank, gewoon vragen.
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
hb er ook lang over negedacht, maar bedenk wel



als je uw werk verliest zit je sowieso in de penarie, betaal je 1000 of 1500 af, 0 inkomen is 0 inkomen he.... die 500 verschil maakt het dan niet meer.



ik heb zoiets toch iets positief blijven denken in uw leven. (uiteraard moet leefbaar zijn he)
 
Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sven,





is het niet normaal dat je twijfelt en denkt als je een nieuwe lening aangaat? En zoals ik zei, ik twijfel vooral over het feit of de lening al dan niet zal goedgekeurd worden en niet zozeer of we het financieel kunnen bolwerken. We kunnen inderdaad allebei ons werk verliezen zoals iedereen maar 1) wat is de kans dat mijn vrouw minder zal verdienen dan nu 2) ik krijg genoeg werkaanbiedingen, al jaren, van bedrijven die me meer willen betalen dan nu. Ik ben er zeker van dat als ik vandaag m'n onstlag geef ik meteen ergens anders kan beginnen voor minstens hetzelfde loon met firmawagen (IT sector). 3) ja we kunnen zwaar ziek worden of een ongeval hebben, maar als iedereen zo zou denken dat moet 90% van de bevolking geen lening meer aangaan. Een lening aangaan is altijd een berekend risico. Langs de andere kant, als je de lening hebt, en ik kom te overlijden, dan is het huis van mijn vrouw en moet ze niks meer afbetalen. Ik zie lenen voor een huis als een vorm van sparen. Maar ik begrijp voor een deel wel wat je bedoelt en je hebt voor een stuk gelijk
 
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
6.447
Waarderingsscore
2
Punten
0
woutDR wrote:
de bank zal het wel goedkeuren , das is het probleem niet



maar 1450€/maand met een inkomen van 3200 vind ik krap

(maar doenbaar)



Inderdaad, vind het ook wel erg krap. Zeker als je alle kosten erbij telt (KI, energie, winkel, kinderen, vakantie...). Zorg gewoon dat je er goed over nagedacht hebt dat er later geen ergernissen zijn!
 
Lid geworden
30 jan 2009
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
0
dus ons nettoinkomen = 3200 plus maaltijdcheques en kindergeld => is samen 3700 euro netto
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
dat mag geen probleem zijn, ik plan ongeveer zelfde te doen,



maar iedereen is anders en is andere "luxe" gewoon tja is toch een persoonlijke beslissing altijd hoor, je moet je goed voelen bij je beslissing.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan