EPB eisen 2018 bij grote verbouwing

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Tiele
Lid vanaf: 13/03/2006
2145 berichten

We gaan dit jaar een grote verbouwing uitvoeren waarbij er een deel van de huidige woning wordt afgebroken en een grote aanbouw wordt aangebouwd.
Totaal bebouwde oppervlakte is nu 116 m². Hiervan zouden we 46 m² afbreken en vervangen met een aanbouw van 190 m².
Totale bebouwde oppervlakte is dan nadien 260 m².

Nu is het mij (samen met zo goed als de architecten en de mensen van de gemeente die ik al heb gesproken) niet duidelijk aan welke EPB eisen ik exact moet voldoen.
Volgens EPB
http://www.energiesparen.be/sites/default/files/atoms/files/epbeisentabe...

nieuwbouw (of gelijkwaardig):

• thermische isolatie: maximaal S 31 (wooneenheid) en maximale U-waarden
  • energieprestatie: maximaal E 40

ingrijpende energetische renovatie:

• thermische isolatie: maximale U-waarden (voor nieuwe en na-geïsoleerde delen)
  • energieprestatie: maximaal E 90

Daarnaast lees ik
http://www.mijnepb.be/energetische-renovatie/
dat een ingrijpende energetische renovatie gelijkgesteld wordt aan nieuwbouw: De berekening van een energetische renovatie gebeurt volledig analoog aan de berekening bij nieuwbouw.

Het plaatsen van zonnepanelen (hernieuwbare energie) zou ik bij voorkeur nog even willen uitstellen.
Ik las ergens dat het gebruik van hernieuwbare energie geen vereiste is maar dat je dan aan nog strengere regels moet voldoen.

Kan iemand mij vertellen aan welke harde eisen ik nu écht moet voldoen?
Ik ben nog op zoek naar een EPB verslaggever om duidelijkheid te scheppen maar ik hoop dat het forum me al enige antwoorden zou kunnen bieden.

Reacties

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27025 berichten
Rapporteer

de vraag is niet "kunnen" maar "willen" :-O

afbeelding van Tiele
Lid vanaf: 13/03/2006
2145 berichten
Rapporteer

Willen, zeker en vast. Kunnen zal van het financiele plaatje afhangen Smile

Als ik nu alles bereken met die EPB simulatie met hoe ik het nu wil uitvoeren zou ik uitkomen op S26/E34. Maar dan enkel voor het nieuwe gedeelte, dus de 190m² onder het plat dak.

Hierbij houd ik ook geen rekening met de muur van het oude deel waar we tegen aanbouwen.

Ook heb ik hier thermische zonnepanelen bij voorzien. Zonder deze (zal afhangen van budget) stijg ik naar E39.

Als dit stuk dus als nieuwbouw aanzien wordt maak ik me weinig zorgen maar het oudere stuk wil ik graag nog enkele jaren zo laten (m.u.v het dak te isoleren).

Als ik dit oude stuk in de EPB simulatie ingeef kom ik op S57/E102.

afbeelding van stefvdc
Lid vanaf: 01/12/2014
249 berichten
Rapporteer

Het project kan fiscaal misschien als een nieuwbouw worden gezien maar dit betekent niet dat het voor de EPB dan ook een nieuwbouw is.

Bij EPB heb je 3 categoriën : nieuwbouw, renovatie en de IER
De voorwaarden kun je hier vinden :

http://www2.vlaanderen.be/economie/energiesparen/epb/doc/aardwerkenchron...

voor sommige dossiers is het dus wel rekenen ( met oppervlaktes en volumes ) om de categorie te kennen

afbeelding van Warande
Lid vanaf: 23/11/2009
430 berichten
Rapporteer

Ik heb een afspraak gemaakt met een milieu-adviseur om het eens te doorlopen. Geen idee wat er gaat uitkomen, maar ik ben alvast benieuwd!

In sommige regio's is het gratis, misschien ook voor jou?

https://www.milieuadvieswinkel.be/aanbod

afbeelding van rsteen0
Lid vanaf: 17/01/2018
1 berichten
Rapporteer

Beste

Mijn EPB deskundige heeft mijn ingebouwde elektrische rolluiken niet mee verrekend in mijn dossier.

Verder heeft hij ook niet opgenomen dat ik naast mijn buitenvoeler voor de verwarmingsketel ook                    domotica (NIKO)gestuurde thermostaten heb op elke kamer.

Zouden deze zaken een positieve invloed kunnen hebben op mijn e-peil.

Dank bij voorbaat

rsteen0

afbeelding van stefvdc
Lid vanaf: 01/12/2014
249 berichten
Rapporteer

je had beter een nieuw topic kunnen openen, dit gaat niet meer over de EPB eisen bij grote verbouwing.

In welke zin heeft hij de rolluiken niet meegerekend ?
​Niet ingerekend bij de bouwknopen : dan is dit in jouw voordeel
​Niet ingerekend als buitenzonnewering : dan in jouw nadeel
​Invloed op je E-peil afhankelijk van lengte en oppervlakte ramen + oriëntatie

Thermostatische kranen
In de EPB sofware kun je enkel ingeven of er al dan niet een regeling omgevingstermperatuur is per ruimte. Gestuurde thermostaatkranen hebben dus zelfde effect als gewone thermostaatkranen

afbeelding van bouwmaniac
Lid vanaf: 07/02/2018
1 berichten
Rapporteer

Wij hebben zelf heel wat moeten uitzoeken omdat we in soortgelijke miserie zitten.
Er zijn hier rond 2 “75%-regels”

Je technieken vernieuwen én meer dan 75% van je buitenschil op de één of andere manier aanpakken = Ingrijpend Energetische Renovatie (IER) i.p.v gewone renovatie

Wanneer val je onder nieuwbouw i.p.v IER?
Wel, het zit hem in de oppervlakte van de nieuwe buitenmuren.
Als je oppervlakte volledig nieuwe buitenmuren (dus niet degene die enkel geïsoleerd worden, maar die met nieuwe dragende structuur) ten opzichte van je totaal opp. buitenmuren (excl. aan buren grenzende muren, dus echt enkel de muren die aan de buitenlucht grenzen) meer dan 75% is, moet je aan de nieuwbouwvoorwaarden voldoen.

Overigens: met deze uitbreiding zal je niet meer op 6% btw kunnen rekenen omdat je de woonoppervlakte meer dan verdubbeld.

Pagina's