12.000 euro aanslag registratiebelasting klein beschrijf omwille van 16 dagen te laat

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Azulin
Lid vanaf: 17/05/2018
7 berichten

Hallo,

Ik zal het kort proberen houden.
Op 23/7/14 hebben wij een huis gekocht op klein beschrijf.
Op 09/08/17 zijn wij ingeschreven op dit adres.
Wij hebben deze week een boete gekregen omdat wij niet aan de regels hebben voldaan aan het klein beschrijf, namelijk binnen de 3 jaar daar wonen.
Wij hebben het huis vollédig zelf gerenoveerd, van de vloeren uitbreken, elektriciteit, waterleiding vernieuwen tot nieuwe garagepoort, keuken, living, badkamer, ... dus werkelijk alles.
Er zijn uiteraard enkele dingen uitgelopen omwille van budget en planningen met een oplichter van dakvernieuwingen, die ondertussen in de gevangenis zit.
We hebben tijdens de werken ook vochtproblemen ontdekt die onverwacht een grote hap uit ons budget hebben genomen.
Door deze aanhoudende vochtproblemen hebben wij de renovatie van ons sanitair toilet uitgesteld tot het allerlaatste want er was nog een controlebezoek gepland.
Doordat ze opnieuw moesten injecteren in het wc kamertje hebben wij dit uiteraard niet afgewerkt.
Dit is er pas van gekomen eind juli-begin augustus 2017.
Ik heb facturen die dit kunnen bevestigen en ook dat wij wel degelijk tot juli, augustus alles in het werk hebben gesteld om rap te verhuizen, dit was echter een misschatting en ik had nu echt niet verwacht dat het op 2 weken zou komen.

Kunnen wij hier bezwaar op inroepen?
Is dit een geval van overmacht?
Wij kunnen na de zware verbouwingen écht niet 12.000 euro ophoesten ... dit zou zo jammer zijn door 16 dagen te laat te zijn.
Alvast bedankt,

Geers Tiana

Reacties

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
15041 berichten
Rapporteer

Bel ze op en probeer een afspraak te maken, wees wel lief, want wettelijk ben je gewoon niet in orde.

Hopelijk  hebben ze begrip voor de situatie.

Succes.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
9363 berichten
Rapporteer

Je zegt het zelf, je koopt iets met voorwaarden.
Je hebt je niet  aan de voorwaarden gehouden, dus moet je betalen.
Vroeger was het 2jaar. 
Zelf voorgehad om binnen de 2 jaar te verhuizen, maar controle door lokale polite was een maand later.

Ook aanmaning gehad.
Maar via bewijs van aanmelding, toch kunnen aantonen dat dit binnen de termijn was.
Jij bent te laat, ... waar trek je de grens?

Spijtig, maar m.i. terecht.

afbeelding van Azulin
7 berichten
Rapporteer

janus wago schreef:

Bel ze op en probeer een afspraak te maken, wees wel lief, want wettelijk ben je gewoon niet in orde.

Hopelijk  hebben ze begrip voor de situatie.

Succes.

Hallo,

Ik heb hen reeds de Vlaamse Belastingsdienst gecontacteerd via telefoon. De persoon aan de lijn zei dat het inderdaad om een kleine periode gaat t.o.v. de 3 jaar. Gevallen van 1 of 2 jaar na data zijn in zijn mening ernstiger. Hij zegt als ik kan aantonen dat het huis nog niet woonbaar was ten tijde dat het moest, ik hiervoor misschien niet voor moet boeten. Dit was wel werkelijk het geval want sanitair werkte niet, we hebben ook maar de waterpomp enz eind juli-begin augustus geplaatst.Vanaf dit werkte zijn we verhuisd.. Ook heb ik tal van bewijzen dat de werken vertraging hebben opgeleverd omwille van die oplichter van ons dak. Hierdoor hebben we al de werken uitgesteld (het regende binnen dus vernieuwen had geen zin zolang er geen nieuw dak was). een afspraak maken met hen zelf kan ik op het eerste zicht niet echt.. enkel telefonisch of mail..man hoe moet ik in godsnaam dat bedrag verkrijgen na al die werken te doen..

afbeelding van semo
Lid vanaf: 11/07/2011
1183 berichten
Rapporteer

Je gaat geen online reservatieformulier voor een afspraak maken denk ik.

Bel nog eens en vraag heel lief of je eens mag langskomen om de situatie uit te leggen. Zeg dat je dan alle documentatie (je dossier) meeneemt, dat je dan ook aan hen zal overhandigen - of stuur het op voorhand door.

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2535 berichten
Rapporteer

Vooral zeer proactief erachteraan gaan, niet verwachten dat ze zelf moeite gaan doen om hun geld niet te moeten krijgen. Keurig dossiertje samenstellen, en ter plekke duidelijk uitleggen.

En dan hopen dat je geen ambtenaar voor je krijgt voor wie het 100% volgens het boekje moet, of ene die slecht geslapen heeft en vandaag geen goesting heeft om zijn medemensen te helpen.

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7796 berichten
Rapporteer

Je had toch ook op voorhand contact met hen kunnen opnemen wanneer je zag dat de termijn ging overschrijden worden?

En is het nog wel klein beschrijf na al die verbouwingen? Dringend tijd dat ze het KI eens komen nakijken... good

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van Azulin
7 berichten
Rapporteer

Nu7s schreef:

Je had toch ook op voorhand contact met hen kunnen opnemen wanneer je zag dat de termijn ging overschrijden worden?

En is het nog wel klein beschrijf na al die verbouwingen? Dringend tijd dat ze het KI eens komen nakijken... good

Ja.. je hebt geen idee hoe kwaad ik ben op mezelf en hoe graag ik de tijd zou kunnen terugdraaien en dit vermelden.. jammer genoeg ben ik zo dom geweest om te denken'zal wel niet op een week komen..' ja ik had veel beter moeten weten.. maar dit bedrag is echt buiten proportie vind ik.

Zou het uitmaken moest dit geen klein beschrijf meer zijn? De registratiekosten zouden toch nog steeds 'niet meer tellen' dan toch?

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1543 berichten
Rapporteer

Nu7s schreef:

Wel, dat vind ik ook.

Wij moesten in 2013 ten laatste gedomocilieerd zijn. Door omstandigheden kon dat niet. Meer dan een jaar op voorhand contact met hen opgenomen en uitgelegd wat het probleem was. Zonder problemen heeft men toen die datum aangepast, eerst naar begin 2017 en nu begin 2019.

mvg,

WB

afbeelding van Azulin
7 berichten
Rapporteer

Meen je dit nu?
Als ik dat had geweten ... ik had écht niet verwacht dat het:
1. zo'n hoog bedrag zo zijn
2. zo zouden kijken op 2 weken meer of minder in een 3-jaartermijn ...
Ik ga toch trachten langs te gaan en hopen op begrip.
Er zit geen enkele slechte bedoeling achter.
Wij hebben braaf doorgegeven van zodra wij er konden wonen ... achteraf hadden wij natuurlijk begin Juli al kunnen domicilie veranderen ... het is gewoon te dom voor woorden.
Tijdens de laatste loodjes van die jaren werk gewoon wat uit het oog verloren zeker ... ik versta het niet!
Zo dom geweest ... mogen we dan nu bekopen met 12.000 euro boete ... nou mooi bedankje om zo hard 3 jaar te werken voor renovatie van oude woonst dan.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9448 berichten
Rapporteer

Als je op één of andere manier kan tonen dat je er eigenlijk al iets vroeger in zat? (bv. enkele dagen/weken voordat het domicilie feitelijk verlegd is - want die procedure neemt wel even tijd) dan heb je kans dat ze alsnog regulariseren.

Het kan iets simpel zijn: aansluiting internet, krantenabonnement op dat adres, of een instuiffeestje dat je georganiseerd hebt en daar foto's (met datum van plaatsing) van hebt op Facebook waar al duidelijk meubels en zo op te zien zijn, levering van slaapkamermeubels of rekening van een verhuisfirma, het hoeft niet veel te zijn, maar een bewijs van bewoning nog net binnen de tijd... geen garantie, maar je maakt meer kans.
Vertragingen en dergelijke zijn eigenlijk geen echt bruikbare redenen, want  eigenlijk kan die termijn wettelijk niet verlengd worden, vandaar dat ik het verhaal van Woubeir heel vreemd vind - of was het toen nog federale materie?

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1543 berichten
Rapporteer

Het was toen nog federaal (en voor een stuk nog), maar vorig jaar over datzelfde contact gehad met de Vlaamse Belastingdienst wegens ontvangen van een brief over domicilieverplichting en achterstallige registratierechten en met 2 mails was dat uitgeklaard zonder 1 cent te betalen.

Over die € 12.000 en of dat nu veel is of niet: kijk, als je iets koopt van € 240.000, komt daar in principe 10% = hier € 24.000 registratierechten bovenop.
Wegens klein beschrijf krijg je 5% korting, hier dus € 12.000, mits voldoen aan een aantal voorwaarden.
Hou je je daar niet aan, dan valt die korting weg en betaal je de achterstallige registratierechten alsof die op 10% lagen.
Hier is dat dus € 12.000.
Dat is heel veel, zeker als je dat niet verwacht, maar eigenlijk heb je +3 jaar uitstel gehad om een bedrag op te hoesten wat een ander direct moest betalen voor iets van € 240.000 en groot beschrijf.

mvg,

WB

afbeelding van Azulin
7 berichten
Rapporteer

Bedankt voor de tip ... net nagekeken internetaansluiting op 31/7/18. 
Dit duurde natuurlijk ook 3 weken tot ze langs komen.
Het bed kon ten vroegste 7 augustus geleverd worden ... dus ja ... weer niks zeker?
 We hebben waarschijnlijk wel al enkele keren post laten leveren op dat adres voor onze domicilie, maar ja ...

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
27025 berichten
Rapporteer

Zonder internet kan je ook leven.
Matras op de grond moet ook kunnen voor paar dagen, weken, sterf je niet van ...

afbeelding van Azulin
7 berichten
Rapporteer

stefan schreef:

Zonder internet kan je ook leven.
Matras op de grond moet ook kunnen voor paar dagen, weken, sterf je niet van ...

Ja, dat weet ik duidelijk ook wel, was een antwoord op vorige reply van D I Y.
Wat overigens wel met de intentie was om te helpen/informatie te geven.

afbeelding van tijl1979
Lid vanaf: 08/06/2009
328 berichten
Rapporteer

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb het ook voor gehad.
Abattement verloren omdat mijn renovatie te lang geduurd had en ik er dus niet binnen de termijn in woonde. Ik moest echter zowel de "korting" terugbetalen, als daar bovenop een boete t.w.v. 50% van de korting!
Moet jullie geen boete betalen?
Ik heb toen mijn situatie uitgelegd (omvang van de verbouwingen e.d.) en kreeg daarop een vriendelijke en behulpzame reactie maar uiteindelijk zonder positief resultaat.
Heb dus moeten betalen.

EDIT: Ik kreeg trouwens als feedback dat al mijn argumenten geen geval van overmacht inhielden, bij een verbouwing moet je onverwachte tegenslagen incalculeren.
'T zou eerlijker zijn als voor een verbouwing met bouwvergunning dezelfde termijn zou gelden als voor een nieuwbouw, voor het abattement dan toch, klein beschrijf is hier niet van toepassing.