Water infiltratie doorvoeren betonkelder

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van den amateur
Lid vanaf: 11/02/2013
28 berichten

Hallo,

Wij hebben voor onze nieuwbouw een betonnen kelder laten gieten. Nu het einde der werken in zicht zijn, komt er langs elke doorvoer in de kelder vocht naar binnen. (Bij sommige doorvoeren loopt het letterlijk druppelsgewijs naar beneden). Het zijn er zo een 7-tal. Langs alle kanten van de kelder, dus niet op 1 specifieke plek.

Ik heb de indruk dat het van tussen de ingestorte mof en de beton langs de binnenkant binnenloopt. Je ziet druppeltjes te voorschijn komen op het beton, net onder de mof tot een 4-tal cm lager. Ik zie geen vocht van tussen de PVC buis en de ingestorte mof lopen.

De kelder was omgeven door grond  waar het water niet goed in dringt. We hebben een tweetal weken geleden de bovenste graszoden afgestoken en langs het huis (dus boven elke doorvoer) gemalen beton geplaatst om later een pad langs het huis te kunnen leggen. Ik vermoed dat er nu meer waterdruk op die doorvoeren staat (gemalen beton zal het water wellicht beter doorgeven) en dat ze nu lekken. De grond hier laat heel moeilijk water door, het blijft er ergens op een laag volgens mij gewoon horizontaal opstaan en dringt maar heel zachtjes verder naar beneden.

De mof is langs de buitenkant niet ingesmeerd met iets. Ik heb de foto's bijgevoegd.

Ik heb de kelderman laten komen en die verstond er niets van. 

Hij stelde voor om langs de buitenkant de buis in te smeren met "pek". 

Graag had ik ook jullie raad eens gekregen. Ik heb al vanalles gelezen over speciale producten die kunnen toegepast worden om de buitenkant of de binnenkant. Ik wil de kelderman wel geloven maar heb een beetje schrik, als het probleem niet opgelost is met die pek, dat het weer moeilijker gaat zijn om achteraf een ander product te gaan gebruiken.

Ik wil eigenlijk gewoon zeker zijn, dat dit de beste manier van werken is en dat ik voor eens en altijd verlost ben van water in mijn nieuwe kelder.

Als ik daar nu wat meer werk of geld moet insteken is mij dat meer waard als elk jaar liggen prutsen met dweilen etc.

PS: De foto van de buitenkant is van een doorvoer die nog niet afgewerkt is. Het was enkel de beste foto die ik had om jullie de buitenkant te laten zien hoe de mof en de beton eruit zien.

Hartelijk dank  om me te helpen!

 

 

Reacties

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15406 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Doorvoeren die naar buiten lopen , wordt buiten een T- stuk geplaatst. Water kan dan niet rechtstreeks in de buis. Onderste deel van de T wordt in een grindbedding geplaatst. Rondom de aansluiting wordt een waterdichting uitgesmeerd. 

MAAR als het water niet infiltreerd in de bodem en er is een harde laag aanwezig dan kun je beter dit fenomeen aanpakken. Je laat die harde laag breken indien ze niet te dik is. ( Diepspitten kraan) om het infiltrerend vermogen te verbeteren zal je bodemverbeteringsstoffen zoals compost, gelegen stro, kortom veel organishc materiaal in moeten brengen. Deze grondverbetering wordt tot een diepte van cc 40-50 cm ingewerkt. In extremis kan dit nog dieper zijn. Reken op een 5-6 m³ organisch materiaal per 100 m² . 

Je zal ook de grondsoort en het terreinverloop even mee moeten nemen in je analyse. Als de grondsoort klei of leem is zal je NOG meer compost ( bv als bodemverbeteraar) moeten inbrengen dan bij zandleem / - klei gronden. Loopt het releif af naar de woning of niet is ook van belang om de waterdruk in de funderingssleuf eventueel te begrijpen. Een ringdrainage rondom de woning kan hiervoor toegepast worden ( opletten met de dieptebepaling van deze streng)

Oja die graszoden zijn die afgevoerd ? ondergewerkt en daarbij doorsneden ?

Is er grondaanvoer gebeurt? De uitgegraven keldergrond is afgevoerd? Gestockeerd ? Uitgespreid ? Ondergewerkt onder de bodem? 

afbeelding van den amateur
Lid vanaf: 11/02/2013
28 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dag Lukanar,

Allereerst hartelijk bedankt voor je antwoord.

Ik probeer op je vragen te antwoorden.

De doorvoeren zijn eigenlijk alle nutsaansluitingen alsook de aansluitingen op de waterput en de rioleringsput. Ik ben niet volledig mee met die T stukken. Bij ons loopt er een rioleringsbuis bijvoorbeeld van de toiletten naar beneden in de kelder, en langs de doorvoer in de kelder onder de grond naar de septische put. Er komt water binnen tussen de PVC buis en het beton volgens mij. 

De grond van de kelder is voor 3/4de afgevoerd. Er is zwarte grond bij aangevoerd en zo is de grond afhellend naar het straat aangelegd. Op een stuk aan de zijkant van het huis heeft de man met de kraan inderdaad een aantal putten dieper in de grond gemaakt met een soort van punt omdat ik hem gezegd had dat het water niet goed naar beneden ging. De kant waar de doorvoeren het meest lekken, ligt onder onze carport. Daar kan je met een kraan niet zo direct aan. Kan ik dat daar misschien manueel met iets doen?

Een meter langs het huis is de grond afgegraven tot -30 en daar is gemalen beton op uitgespreid om later een pad aan te leggen.

Er is inderdaad nog gepland om compost te mengen onder de grond om dan gras te zaaien. Nu staat er dus nog niets van begroeing op. Echter dag gras zal maar op 1 meter van het huis rondomrond aanwezig zijn.

We dachten de paden uit te voeren in kiezelsteentjes op van die matten.

Het is een verkaveling waar vroeger een boerderij stond. Die had ook een stukje kelder, dat huis is afgebroken door een gekende grondwerker (met alle voordelen en nadelen vandien) en daarna is het terrein gelijk getrokken. Met andere woorden, de zwarte grond was weg en wat er nu in de plaats ligt weet wellicht enkel de betrokken grondwerker. 

 

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
15406 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Sorry ben er van uitgegaan dat je de verluchting bedoelde .

Bij kabeldoorvoeren wordt de buis naar buiten toe steeds afwaterend naar buiten geplaats. sommige zetten de buis af tot tegen de fundering zodat het instrijken de gevel en de buis afdekt. Anderen laten de buis iets doorsteken. 

sowieso i s het aan te raden om de kabel die er doorkomt steeds DIEPER in de sleuf te leggen dan de diepte van de doorvoer. Je kabel moet dan omhoog komen. 

Je kan afkitten met bitumen, met lijmfolies of met zwelkit.

De grond van de kelder is voor 3/4de afgevoerd. Er is zwarte grond bij aangevoerd en zo is de grond afhellend naar het straat aangelegd. Op een stuk aan de zijkant van het huis heeft de man met de kraan inderdaad een aantal putten dieper in de grond gemaakt met een soort van punt omdat ik hem gezegd had dat het water niet goed naar beneden ging. De kant waar de doorvoeren het meest lekken, ligt onder onze carport. Daar kan je met een kraan niet zo direct aan. Kan ik dat daar misschien manueel met iets doen?

 

Grond afhellend naar de straat is niet zo belang De vraag is of de grond ook afhelt NAAR de woning toe??

Aantal putten dieper gemaakt ??? Echt waar ??? Dit is meest onzinnige werk dat ik ooit gehoord hebt. Je zit met infiltratieproblemen en de oplossing is dan om een aantal putten dieper te maken. Maw woorden in je verharde bodem heb je nu putten waar al het water in komt  en... daar blijft zitten want kan niet verder infiltreren . Je hebt dus kleine moerasjes gemaakt. DIepspitten wil dus zeggen dat je overal ( met laser) de grond breekt, omzet , losmaakt en verrijkt met bodemverbetering REKENING houdend met de bestaande grondlagen en relief. 

Carport, dak staat er op , dus geen rechtstreekse neerslag op de bodem. Water komt dus van hoger gelegen gronden die afstromen onder de carpot. Verzamelpunt, water kan niet verder afstromen door een of andere mechanische belemmering ( regenputten, bodemverdichting, bodemverontreinigingen van de bouw ik denk aan plaaster, beton, mortelresten) Funderingsleudf naast de woning verzamelt al dit water en drukt op de doorvoeren langs waar het water naar binnen wordt geperst. 

Er bestaan ' hand' kraantjes ( minikraantjes van 1.5 ton zonder kooi of deze van 800 kg . Geraak je mee door een deur.

Een meter langs het huis is de grond afgegraven tot -30 en daar is gemalen beton op uitgespreid om later een pad aan te leggen.

Er is inderdaad nog gepland om compost te mengen onder de grond om dan gras te zaaien. Nu staat er dus nog niets van begroeing op. Echter dag gras zal maar op 1 meter van het huis rondomrond aanwezig zijn. 

Maar wat is er gebeurt met de oorspronkelijke begroeiing en met het oorspronkelijk relief ?

We dachten de paden uit te voeren in kiezelsteentjes op van die matten.

Het is een verkaveling waar vroeger een boerderij stond. Die had ook een stukje kelder, dat huis is afgebroken door een gekende grondwerker (met alle voordelen en nadelen vandien) en daarna is het terrein gelijk getrokken. Met andere woorden, de zwarte grond was weg en wat er nu in de plaats ligt weet wellicht enkel de betrokken grondwerker. 

Tsja met een grondanalyse weet je dat op 5 minuten. 

Verleden week nog bij iemand geweest. Nieuwbouw, in een nat gebied. perceel is cc 80-100 cm opgehoogd en is zo drassig lijk een moeras. Je zakt er ook tot je knieen er in. Grond vanuit de kelder opengespreid over het terrein met kraan zonder enige voorbereidend spitwerk van de bestaande grond. Verder aangevuld met aangevoerde grond van onbekende oorsprong. Kruiden en hakhout, struwelen zijn afgeschraapt en uitgetrokken met een kraan. Grasveld is deels behouden en NIET verder bewerkt.

Waarneming.achter het perceel zag ik duidelijk het bestaand relief en de bestaande kruidlaag. Deze kruidlaag had een hoge concentratie van juncus ( russen in t vlaams) en laat dit nu net de indicator zijn voor zeer natte gronden met een slechte luchthuishouding , stagnerend water en een armtierige meststofbalans   Na ph meting van de opgevoerde grond en de bestaande bodem zat deze tot mijn verbazing zeer hoog. Ik mat in de zandgrond een  PH van 7.6 en meer. ( normaal tussen de 5.5-6 voor zandgrond)

Oplossing : afgraven en afvoeren van de huidige ophoging. Breken en diepspitten van de oorspronkelijke bodem. Inbrengen van scherpzand en veel organisch materiaal. AAnvoer en spreiden en diepspitten van goede en verrijkte zwarte tuingrond met zandtextuur en compost a rato van 5m³ per 100m². Niveleren van het terrein en mits geduld, inzaai met groenbemesting ( klaver, wikke, mosterzaad) voor herstel van de capilaire werking. Jaar later , machinaal inwerken van de groenbemesting en inzaai sterk sport gazon. Machines na de kraanwerken mogen nog slecht maximum 150PSI per cm² druk geven ( motoculteuren dus met dubbele banden ) 

Verbod op kalkgebruik , aan te raden om te werken met turf. 

Kostprijs analyse , incl verplaatsing, analyse ter plaatse van bodem, grondweerstandsmeeting , zuurtegraadmeting, bodemanalyse en hoogtemeting  + uitgewerkt verslag met handleiding 408,31€ incl btw. 

PS ; De nonkel had al een tuinier laten komen en die ging het oplossen met alles eens goed te freesen en dan na inzaai van de gazon chemische meststoffen smijten met veel kalk crazy erbij, dan kwam dat wel goed.   Ja dag jan. Naar de kloten . 

afbeelding van rdr2180
Lid vanaf: 18/03/2006
1792 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als de insijpelinng inderdaad tussen de buizen en het beton door komt, moet dat al vast aangepakt worden en dat gebeurt inderdaad best aan de buitenkant. Er zijn verschillende waterdichtingsproducten die daarvoor in aanmerking komen. Zelf ben ik er voorstander van om geen bitumeuze producten (zoals "pek") te gebruiken, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat de kelderman de verantwoordelijkheid behoudt en dus zelf bepaalt welk product hij gebruikt.

Op het eerste zicht lijkt de afsluiting in de mof ok, als daar toch water door zou komen, raad ik Tangit M3000 aan met een dichtingssok.

Vraag meteen even aan de kelderman om het blootliggend betonijzer van vocht te vrijwaren. Als dat zo blijft, gaat dat verder roesten en krijg je betonrot.

 

afbeelding van den amateur
Lid vanaf: 11/02/2013
28 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

rdr2180 schreef:

Als de insijpelinng inderdaad tussen de buizen en het beton door komt, moet dat al vast aangepakt worden en dat gebeurt inderdaad best aan de buitenkant. Er zijn verschillende waterdichtingsproducten die daarvoor in aanmerking komen. Zelf ben ik er voorstander van om geen bitumeuze producten (zoals "pek") te gebruiken, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat de kelderman de verantwoordelijkheid behoudt en dus zelf bepaalt welk product hij gebruikt.

Op het eerste zicht lijkt de afsluiting in de mof ok, als daar toch water door zou komen, raad ik Tangit M3000 aan met een dichtingssok.

Vraag meteen even aan de kelderman om het blootliggend betonijzer van vocht te vrijwaren. Als dat zo blijft, gaat dat verder roesten en krijg je betonrot.

 

Hallo,

Bedankt voor je reactie.

Wat mij het meest zorgen baart is dat het aan elke doorvoer lekt. Het is niet eentje waar we perongeluk pech hebben. En aan drie kanten van het huis. Ik hoop maar dat er niets structureels mis is met de beton. Buiten de doorvoeren lekt er nergens iets. Niet tussen de muren of vloerplaat/muur in elk geval. Op 1 stopje in de afstandshouders na. Daar komt wel wat doorslag door. 

Het is natuurlijk wel zo dat al die doorvoeren op min of meer dezelfde hoogte liggen. Het is ook enkel als het hevig of langdurig geregent heeft.

De doorvoeren van de kabels zijn uitgevoerd met een stuk PVC buis van 110 dat in de instortmof past. In die pvc-buis is er ofwel tangit gebruikt of pipe plug. Daar lig ik niet van wakker, dat is makkelijk op te lossen.

In verband met die "pek". Ik denk dat ik inderdaad best de kelderman nu laat doen. Er bestaat vanalles. De miserie of moeilijkheid ligt er volgens mij in, iets te vinden dat zowel op de gladde beton van de betonkelder kleeft en afdicht en op de gladde PVC buis die door de mof steekt. En dan nog liefst iets waar ik niet binnen X jaar opnieuw miserie heb.

In verband met het blootliggend betonijzer ... is dat wat je ziet op de foto? Dat zijn, geloof het of niet, nagels. Volgens mij gebruikt om de mof op zijn plaats te houden of iets dergelijks?

Ze zitten aan een aantal doorvoeren langs de buitenkant en ook langs de binnenkant. Het leek mij al niet te goed dat die daar nog zitten. Maar wat doe ik er best mee? Er trachten uit te halen? In te smeren met iets?

 

afbeelding van BM96
Lid vanaf: 08/03/2017
145 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

zoals ik op je foto van de buitenkant kan zien heb je de elektrische kabel gewoon door de mof gestoken.
Die instortmoffen hebben normaal 2 of meerdere rubberen dichtingen binnenin, ik zie er precies 1 op je foto van de buitenkant.
De bedoeling is dat jij een pvc of pp buis door deze instortmof steekt.
Die 2 of meerdere rubberen dichtingsringen zorgen dan voor de waterdichtheid.
En je pvc/pp buis is normaal nergens onderbroken dus kan niet lekken.

Indien je enkel kabels door te voeren hebt, dan steek je een pvc/pp buis tot 5cm voorbij de binnenkant van je keldermuur.
Hier kan je dan eventueel nog een waterdichtingsmiddel (ik heb Soudal WST gebruikt en afgewerkt met Soudal soudaplug ST) ronddoen.

Bekijk dus eerst even of er overal een rubberen dichting in de binnenkant van de moffen zit, of dat je kelderbouwer gewoon een gat door de beton heeft geboord. indien dat laatste ga je veel last krijgen met dat waterdicht af te werken..

afbeelding van den amateur
Lid vanaf: 11/02/2013
28 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hallo,

Het was gisteren eindelijk even wat droger en ik heb de boel langs buiten eens uitgegraven om een beter zicht te krijgen hoe dat is afgewerkt.

Inderdaad, in de instortmoffen zit er 1 rubber. Die rubber zit er overal in. maar het is er maar 1 dus. In die instortmof is er overal een PVC buis van 110 doorgestoken. Dat lekt op 1 plaats een heel klein beetje maar niet noemenswaardig. Dus tussen de pvc buis en de rubber van de instortmof.

Zoals je kan zien op de foto van de binnenkant zie ik rond de instortmof aan de binnenmuur van de kelder scheurtjes. Het water komt daar door. Je kan het mooi zien aan de vorm van de vochtafdruk en de scheurtjes die links en rechts in dit geval voorkomen. Ik zie aan practisch elke doorvoer ook zo'n scheurtjes tot aan de bovenkant van de gegoten betonmuur. (ongeveer 30 cm). Aan de buitenkant van de keldermuur zie ik die scheurtjes niet. De muren zijn 35cm gegoten beton.

Aan de buitenmuur van de kelder zie ik dat er XPS platen tegen de muur zijn bevestigd met van die geboorde pluggen.

Onder eerste gemetste betonsteen op de keldermuur is er een soort van "pek" of "bitumen" gesmeerd. Op foto's van tijdens de ruwbouw kan ik zien dat de welfsels op deze keldermuur zijn gelegd en dat er dan de druklaag is opgegoten. Ik kan nergens een foto vinden waar ik kan op zien of er effectief een kimplaat bovenaan is gebruikt. Wat ik wel zie is dat de onderste steen van de binnenmuur op de vloerplaat van gelijkvloers een ytong steen is en dat de gesmeerde zwarte pek of bitumen tot en met deze ytong steen gesmeerd is. Dus  van op de keldermuur tot in de voeg van de keldermuur met de vloerplaat en zo omhoog tot aan de ytong steen.

De voeg boven dat gesmeerd goedjelangs de buitenkant van de kelder  is een dag later, na het uitgraven, nog steeds nat. Het vocht loopt er min of meer uit. Ik laat het daar nog wat opdrogen.

Wat ik ook zie is dat rond elke doorvoer nagels tussen de betonwand en de instortmof uitsteken. Ik veronderstel dat ze zo die dingen op hun plaats gehouden hebben? Ik vind het maar wat raar. Volgens mij als die roesten (zoals ze nu dus doen) zet dat uit en kan dat dus lekkages veroorzaken. 

Maar ik ben maar een leek Smile Graag jullie input. Is dat volgens de regels van de kunst uitgevoerd? En hoe los ik best die lekkages rond de doorvoeren op. De rest van de kelderwand is overal droog.

Het water van rond de kelder houden zal volgens mij eerder de manier van werken van Lukanar worden Smile Maar die doorvoeren moeten toch dicht zijn, ook al staat er een greppel water voor.

Hartelijk dank !

afbeelding van w.g.b.
Lid vanaf: 28/10/2008
4129 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

De mantel van die buis is van PE en dat staat bekend als een materiaal waar maar weinig producten voor 100% echt aan hechten.  Ik zie een stukje betonijzer dicht tegen die buis. IJzer roest enz.