problemen met hoogrendementsketel

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van B.D.
Lid vanaf: 08/08/2019
3 berichten

Dag iedereen.
Wij kochten onze SOD-woning 3 jaar geleden. In het eerste jaar (net geen 2 jaar na oplevering: wij kochten de woning pas na bijna een jaar te koop te staan) meldden we een probleem met de ketel. Die verwarmt systematisch om de x aantal uur een minuut of 2 alle openstaande radiatoren op. Momenteel is dit om de 12 uur.
Dit zonder vraag van thermostaat (thermostaat ook meerdere malen afgekoppeld geweest)
Eerst de SOD-firma en doorgestuurd naar de instalateur die contact ging opnemen met de firma van de ketel.
Ik kreeg echter niets van reactie waarop ik zelf de firma contacteerde. (mei 2017)
Deze firma kwam al meer dan 8 maal ter plaatse, plaatste een sensor op de ketel, verving enkele onderdelen (driewegsklep meerder keren en andere onderdelen) en software, ...
Nu na 2 jaar en 5 maanden is er nog steeeds geen oplossing.
Ik blijf maandelijks mailen en bellen maar telkens hoor ik: het is een moeilijk proces...
Wat kan ik nog meer doen?

mvg

Reacties

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
14826 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als er na 2 jaar en 5 maanden nog geen oplossing is denk ik niet dat die er nog gaat komen van de installateur.

Denk dat je er beter mee kan leren leven of een andere ketel laat plaatsen.

Over welk merk en type ketel gaat het eigenlijk?

afbeelding van Tommie1
Lid vanaf: 15/04/2011
4579 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik denk dat er een foutje zit in de beschermingsfunctie van de pomp. 

Ik weet dat er in sommige ketels een functie zit die de circulatiepomp ook in de zomer elke dag een minuutje of zo laat draaien om te voorkomen dat die vastzit na de zomer als die 6 maand stil staat. 

Blijkbaar gaat in jouw ketel de brander dan mee aan, en dan worden je radiatoren warm. 

Ik zou de fabrikant aan spreken via telefoon, en vragen wie dat kan oplossen. Of dat onder garantie zal gebeuren is natuurlijk niet zeker. 

Daarvoor een nieuwe ketel hangen is wat overkill natuurlijk... 

 

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8748 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

fabrikant al eens gecontacteerd ? 

je staat natuurlijk niet sterk, je hebt weinigslagkracht om de SOD, want dat is uiteindelijk de enige die jij in gebreke kan stellen.  Maar de kost<-> de winst kan wel eens negatief uitdraaien.

Werkt de installatie goed wanneer het moet ?

Nee ? Onderhandelen, nieuwe ketel proberen te krijgen, en anders evetueel  een andere laten plaatsen.

Ja ? Kan je nog proberen een andere te krijgen, of je kan er eventueel mee leren leven......

afbeelding van B.D.
Lid vanaf: 08/08/2019
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

bedankt voor de hulp.

ik was niet echt duidelijk: momenteel al  2 jaar en een half aan het onderhandelen met fabrikant (acv).
nu schuiven zij echter weer door naar de softwaremaker ... en zo blijft het spelletje natuurlijk spelen.

instalatie werk wel op andere momenten.

de piste van beveiliging werd ook al gevolgd, deze afgelegd maar had geen effect.

alvast bedankt.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8748 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik weet dat je er weinig aan hebt, maar jij hebt bij de SOD gekocht. Ze hebben niet te wijzen, zij moeten de garantie regelen. 

Tevens heeft de fabrikant ook niet te wijzen, want zij verkopen dit geheel (incl software) 

Niet dat je er veel aan hebt natuurlijk. 

Heb je alles op mail/papier ? Hen in gebreke gesteld ? 

Mailtje naar de CEO kan soms ook wonderen doen. Met een beetje googlen vind je zijn mail wel.  Eddy Coppieters

afbeelding van Lammy
Lid vanaf: 20/03/2010
1078 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Is het wel een regeling van ACV die erop die er op staat of is het regeling van andere fabrikant ? Dan heeft ACV er niets mee te maken indien dit externe regeling is ...

afbeelding van w.g.b.
Lid vanaf: 28/10/2008
3982 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

 

Wil je reclame maken plaats op het forum een foto van jouw ketel. Een vraag met foto wordt meer gelezen. Waarom, een beetje firma zet een mannetje op het internet om de boel in de gaten te houden. 

 

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
26701 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Waarom stoor jij je aan 2 min stoken?

wat is nadeel?

afbeelding van Tom DV
Lid vanaf: 29/08/2009
1181 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

stefan schreef:

Waarom stoor jij je aan 2 min stoken?

wat is nadeel?

Het zal uiteraard wel beperkt zijn maar wat dacht je van onnodig energieverbruik en onnodige opwarming?  Bijkomend elke keer 2 minuten aanslaan daar zal de ketel ook niet beter van worden. 

afbeelding van B.D.
Lid vanaf: 08/08/2019
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

stefan schreef:

Waarom stoor jij je aan 2 min stoken?

wat is nadeel?

 

bij 40 graden het huis proberen af te koelen en dan weten dat de verwarming toch nog zal aanslaan.

 

heb hen nog niet in gebreke gesteld. (ik heb daar geen kennis van)
De software is inderdaad van een andere fabrikant. 
Het spijtige is dat ik sinds dag 1 al zeg dat het waarschijnlijk aan de software ligt aangezien het zo stipt om de x aantal uren is....
Pas na 2 jaar hebben ze hun bevindingen doorgegeven aan de de fabrikant van de software.
Als ik nu vraag om een definitieve oplossing (en inderdaad via mail) krijg ik telkens het antwoord:

mijn laatste mail:

Beste, 
Ik wacht opnieuw bijna een maand.
opnieuw een hittegolf meegemaakt waar wij ons huis proberen koel te houden terwijl onze radiatoren opwarmen.
Dit is echt niet aangenaam.
Nu meer dan 2 jaar en 5 maand na de eerste melding van het probleem is er nog steeds geen oplossing...
Hoever staat men met de bevindingen

Kan er aub een definitieve oplossing komen? Of in de vorm van een financiële compensatie?

 

het antwoord:

Dag Ben,

 

Een definitieve oplossing komt er sowieso.

Het dossier ligt momenteel bij Honeywell en hopelijk komen ze zo snel mogelijk met een oplossing.

 

 

Bien à vous – Best regards – Met vriendelijke groeten

 

afbeelding van Tommie1
Lid vanaf: 15/04/2011
4579 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik zou beginnen met een aangetekende ingebrekestelling. 

Ik begrijp dat je dat nog niet gedaan hebt. 

Daarin geef je ze 2 weken tijd, en indien ze niet met een oplossing komen, vraag je terugbetaling van de gehele installatie van een ketel van een ander merk. 

Kijk dan maar hoe ze reageren. In elk geval is dat een stap die je moet nemen voor je ze voor de rechtbank kan dagen. En dan is je eis ook een andere ketel op hun kosten die dit probleem niet heeft. 

 

afbeelding van c00kie
Lid vanaf: 22/03/2006
10907 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

langs de ene kant begrijp ik je tommie, maar langs de andere kant... Als je een kat in het nauw duwt...  Nu heeft hij nog contact, nu wordt er nog gereageerd, nu wordt er af en toe nog eens iets geprobeerd. Eens je aan een rechtszaak begint, dan ben je wel verder van huis.  Kans is dan vrij groot dat zoektocht wordt gestaakt... Dat er geen oplossing komt is héél jammer, maar door boel te maken geraak je alleen maar verder weg van een eventuele oplossing in mijn ogen.  

Hallo kroket, een koekje voor de dorst stilt je honger niet!

afbeelding van stefand2e
Lid vanaf: 05/04/2006
164 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

c00kie schreef:

langs de ene kant begrijp ik je tommie, maar langs de andere kant... Als je een kat in het nauw duwt...  Nu heeft hij nog contact, nu wordt er nog gereageerd, nu wordt er af en toe nog eens iets geprobeerd. Eens je aan een rechtszaak begint, dan ben je wel verder van huis.  Kans is dan vrij groot dat zoektocht wordt gestaakt... Dat er geen oplossing komt is héél jammer, maar door boel te maken geraak je alleen maar verder weg van een eventuele oplossing in mijn ogen.  

 

 

Sorry, maar als er na 2,5 jaar nog geen oplossing is zou ik er niet meer op wachten en verder gaan. Met beleefd zijn gaat het nog lang duren ...

afbeelding van w.g.b.
Lid vanaf: 28/10/2008
3982 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Tom DV schreef:

stefan schreef:

Waarom stoor jij je aan 2 min stoken?

wat is nadeel?

Het zal uiteraard wel beperkt zijn maar wat dacht je van onnodig energieverbruik en onnodige opwarming?  Bijkomend elke keer 2 minuten aanslaan daar zal de ketel ook niet beter van worden. 

Hoe zou de ketel dan ingesteld moeten worden om het verlies aan warmte  aan te vullen. Langer wachten tot het verschil zo groot is dat het onaangenaam wordt. 

afbeelding van Tom DV
Lid vanaf: 29/08/2009
1181 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

w.g.b. schreef:

Tom DV schreef:
stefan schreef:

Waarom stoor jij je aan 2 min stoken?

wat is nadeel?

Het zal uiteraard wel beperkt zijn maar wat dacht je van onnodig energieverbruik en onnodige opwarming?  Bijkomend elke keer 2 minuten aanslaan daar zal de ketel ook niet beter van worden. 

Hoe zou de ketel dan ingesteld moeten worden om het verlies aan warmte  aan te vullen. Langer wachten tot het verschil zo groot is dat het onaangenaam wordt. 

??? Het gaat hier over een verwarming die aanslaat in de zomer wanneer er helemaal geen vraag is naar warmte, integendeel zelfs.   

 

Om dan toch op je vraag te antwoorden, wanneer je ketel slechts 2 minuten aanslaat om aan de warmtevraag te voldoen heeft die ketel een veel te hoge ondergrens. Als ik het hier lees een veel gemaakte fout tegenwoordig. Dat heeft dan volgens mij te maken met het feit dat iedereen denkt dat een doorstromer zuiniger is, en de meeste doorstromers hebben een zeer hoge ondergrens. Ik ben, zoals nog enkelen hier, te vinden voor een goed geïsoleerde opslagboiler gecombineerd met een kleinere ketel met een heel lage ondergrens.  

Maar al dat laatste heeft de TS niets aan. Mvg