Wat gaat mijn huis kosten?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van c00kie
Lid vanaf: 22/03/2006
10945 berichten

Wat gaat mijn huis kosten?

Waar willen we naartoe met dit topic?

Alle vragen : Wat gaat mijn huis kosten, kan ik een huis zetten voor XXX €, is mijn budget toereikend, ... zullen worden gebundeld in dit topic. Kwestie van het voor iedereen een beetje overzichtelijk te houden, en niet altijd opnieuw hetzelfde te moeten typen.

Gelieve dit topic een beetje te respecteren. Grondprijzen komen hier niet aan bod, dus huizen excl. grond aub.

Heb je een vraag, stel ze gerust hier, waarschijnlijk zal er wel iemand een schatting durven maken, maar pin die persoon daar niet op vast, want niks is zo moeilijk als een schatting van een huis maken.

Waar hangt de prijs vanaf?

1. Oppervlakte

2. gebruikte materialen

3. gekozen aannemer

4. veel zelf doen of niks zelf doen

5. Locatie

6. Graad van afwerking

Hoeveel mag/moet ik nu rekenen?

Reken een gemiddelde prijs tussen de 500 €/m² en 2500 €/m² excl. btw en dan denk ik dat we niemand uitsluiten.. Inderdaad, zo groot kan het verschil zijn, exclusief alle andere kosten zoals architect, epb, vc, stabiliteitsingenieur, ...

Als je rekening houdt met 1000€/m², zul je een betere schatting hebben in geval van een 'normale' woning. Het kan iets minder, het kan ook iets meer zijn natuurlijk, maar reken dat je hier een goeie schatting meek unt maken.

Misschien kun je ook nog rekening houden met het verschil tss garage/bergruimte & leefgedeelte aangezien de afwerking in een garage een pak lager is dan in het woongedeelte.

Wil je echt een gedetailleerde en correcte prijs kennen, dan ga je op basis van lastenboeken prijzen moeten gaan aanvragen, want er is niemand die dit exact voor u kan zeggen.

Velen willen natuurlijk niet veel geld uitgeven aan hun huisje. Hiervoor is er het boek over woningen onder de 150.000€. Hierover is op dit forum ook al 't één en 't ander geschreven, dus daarvoor verwijs ik naar de links hier onderaan dit topic. Daar staat een linkje naar dat topic.

Links

Hier vind je links naar enkele usefull topics.

Huis bouwen met 135.000 (exclusief grond)

1000 euro/m excl btw, is dit de prijs van vandaag?

totale kostprijs nieuwbouw

Bouwgrond aangekocht, en nu budget opstellen ...

woningen 150.000 euro?

huis van 200.000 euro? Hoe doe je dat?

bouwproject - budget 250.000‚¬

Ha ja, er is ook nog de zoekfunctie natuurlijk... Zoek op kostprijs huis en je gaat nog vééééél leesplezier hebben ;).
Greetz,

The mod team

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
9123 berichten
Rapporteer

Radu_D schreef:

Dag Iedereen

Ik heb ook een vraagje ivm de kost van de afwerking. Hopelijk kan iemand mij hier wat meer informatie over geven :).

We bouwen een nieuwe woning met een Bruto oppervlakte van 220 m² (open bebouwing). BEN woning. Volledig onderkelderd.

Wij gaan zoveel mogelijk zelf doen zodra de ruwbouw winddicht is. Momenteel heb ik een offerte van de ruwbouw, de kelder en de ramen. Dus winddicht zou het incl BTW +- 230.000 euro kosten. 

Ons budget is helaas redelijke beperkt en we zullen na de winddichte ruwbouw nog iets van een 80.000 euro overhouden. Hiermee willen we de woning verder afwerken zodat we er op zijn minst kunnen intrekken. Daarna  kunnen we rustig de woning verder afwerken. Bv nog geen deuren, basic vloerafwerking, slaapkamers boven niet afgewerkt etc..., maar wel bepleisterd en gebruik kunnen maken van elec, water enzovoort, je weet wel bewoonbaar :D 

Nu in mijn hoofd lijkt me dit moeilijk haalbaar en ik begin stil aan te panikeren dat het niet haalbaar is .Alles komt duurder uit dan verwacht en we zouden starten in februari dus de woning kleiner maken is niet echt een optie. :S  Iemand een idee of ik de woning bewoonbaar kan maken met dat budget ?

- ventilatie D (zelf doen)

- sanitair en elec (zelf doen )

- chape en bepleiseren (laten doen)

-badkamer (basic) (zelf plaatsen)

-vloeren (tijdelijk, zelf plaatsen)

Ik weet ook niet goed wat ik  prioriteit moet geven en wat  ik later nog kan afwerken .

Alle tips zijn zeker welkom. 

Erg bedankt 

Groetjes 

heel veel zelf doen !!

prioriteit : alles waar je nadien niet meer makkelijk aankan : isolatie, alle aan-en afvoerleidingen, verwarmingsinstallatie (vvw), electriciteit, ventilatie, chape, vloeren, bezetting, aansluiten nutsvoorzieningen(administratief) 

verder is de vraag of de bedragen die je noemt incl of excl kost architect ? regenwaterput reeds in budget ruwbouw ? Is de afvoer van het uitgegraven gedeelte mee in budget ruwbouw inbegrepen ? 

Heb je zonnepanelen voorzien om E-peil te bereiken ? 

je kan tijdelijk besparen door 2dehands keuken te kopen. nog geen bad insalleren, enkel douche, 

weet ook dat een tuin, oprit, omhening, ook nog een hele kost is...

Maar zoals de leningen momenteel staan, kan je beter nu iets extra lenen en afbetalen dan te sparen en achteraf dingen te plaatsen (als er nog ruimte is). want een tijdelijke keuken, of andere dingen die je doet om te overbruggen, zijn eigenlijk een extra kost.

afbeelding van Radu_D
Lid vanaf: 12/12/2019
4 berichten
Rapporteer

Bedankt voor het antwoord. 

Ik ben zelf de architect Smile dus dat spaar ik al uit. Ik heb mijn stage afgerond waardoor ik alle bouwplannen heb kunnen tekenen van VO tot UITV, maar naar uitvoering toe heb ik (helaas) bijna tot geen (werf)ervaring.  

Ik heb ook mijn woning door gebrek aan ervaring met het bepalen van bduget iets duurder ontworpen vrees ik.  BA is nu wel ingediend en we gaan het gewoon proberen door inderdaad na de ruwbouw zoveel mogelijk zelf te doen.

- Regenwaterput zit nog niet bij in de ruwbouwofferte vrees ik. Afvoer van grond zit hier wel in.

- Zonnepanelen wil ik zeker leggen voor de E-peil te halen (BEN), maar mag dit ook later gebeuren?

- Enkel douche en geen bad zijn we zeker van plan en ook niet meteen de zotste keuken

Ik hoop alleen dat ik er kan intrekken ongeacht dat niet alles voltooid is. Zou de kost van chape, bepleisteren, ventilatie, sanitaire, elec. etc... binnen die 80.000 euro passen ? Daar krijg ik geen vat op. Ik ben mijn best aan het doen om offertes aan te vragen, maar aangezien we pas starten in februari 2020 hebben ze geen haast bij het opstellen van dergelijke offertes :).

Bijlenen is inderdaad een optie, maar zou ik graag als optie B beschouwen :s. 

Bedankt voor de hulp 

Groetjes

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
9123 berichten
Rapporteer

sommig eprijzen heb je direct, even de mannen opbellen en die geven prijzen per m² en cm zoals pur spuiten, chape. Dit komt vrijwel goedkoper uit dan zelf doen.

Tegels, daar kan je perfect de prijs/m² van jou keuze bepalen in de winkel, reken daar dan het aantal zakken lijm en voegsel bij dat je nodig hebt.

Bezetten, als je muren mooi recht zijn, kan je ook berekenen hoeveel zakken gips je ongeveer nodig hebt. 

bepaal al het aantal stopcontacten , schakelaars, internet-aansluitingen, coax aansluitingen, kan je direct online zien hoeveel die jou gaan kosten. De bekabeling is dan een beetje uitrekenen hoeveel metes je van ieders nodig hebt. Ga je voor domotica of klassiek ? Je kan in ieder geval steeds alle bekabeling doortrekken naar de technische ruimte, dan heb je nog wat opties naar de toekomst toe.

Aantal m² isolatie en andere materialen om dak te isoleren kan je ook al berekenen. 

prijs van een bad, douche, lavabo,....kan je ook perfect al bekijken. 

alles hangt af van de keuzes die je maakt, je zal snel zien dat de prijzen van afwerking sterk kunnen schillen.

afbeelding van Patrico
Lid vanaf: 07/10/2019
461 berichten
Rapporteer

Hoeveel m2 is je huis netto?

afbeelding van Radu_D
4 berichten
Rapporteer

Netto zonder buitenmuren is de gelijkvloers : 103 m² en de 1ste verdieping = 83 m2 => totaal  = 186m².

Alvast bedankt voor de tips Smile

Groetjes

afbeelding van Patrico
461 berichten
Rapporteer

Radu_D schreef:

Netto zonder buitenmuren is de gelijkvloers : 103 m² en de 1ste verdieping = 83 m2 => totaal  = 186m².

Alvast bedankt voor de tips Smile

Groetjes

Zou moeten lukken mits je niet te gek gaat doen met afwerkingsmaterialen, goed prijzen vergelijken en wat dingen zelf doen.

afbeelding van stefand2e
Lid vanaf: 05/04/2006
191 berichten
Rapporteer

80000eur voor alles na de ruwbouw is volgens mij onmogelijk.  Ruwbouw winddicht zat bij ons op minder dan de helft van de uiteindelijke totaalprijs.

afbeelding van DNV
Lid vanaf: 14/01/2018
94 berichten
Rapporteer

Zal heel erg krap worden maar haalbaar mits keuzes maken.. En dan is het maar hopen dat je achteraf geen spijt gaat krijgen van die keuzes..  Nu als architect zijnde zou je toch creatief moeten kunnen omgaan met alles om er iets moois van te maken.. 

Ik mis ook nog een aantal dingen in het lijstje zoals verwarming, vloerisolatie, rioleringswerken?, nutsvoorzieningen,  keuken, zonnepanelen of boiler?, ..

Er vanuit gaande dat je 
- pleisterwerken : 10-12K
- elektriciteitswerken : 5,5K
- ventilatie 5K
- sanitair + toestellen: 3K +7K
- vloeren 8K    >je kan vloeren vinden voor 15€/m2 maar ook van 100€ en meer..  
- chape 3K
- vloer isolatie 7K
- nutsvoorzieningen 3,5K
- riolering en putten 3K 
- keuken 15K  
- zonnepanelen 5,5K
- verwarming > warmtepomp? Gas?   8K
- binnendeuren > invisivle doors, blokkader, standaard verfdeuren, .. 

... Eenvoudig zal het niet worden en je gaat vaak moeten vloeken als het om straks om keuzes van materialen gaat.. 

afbeelding van Patrico
461 berichten
Rapporteer

stefand2e schreef:

80000eur voor alles na de ruwbouw is volgens mij onmogelijk.  Ruwbouw winddicht zat bij ons op minder dan de helft van de uiteindelijke totaalprijs.

Jij zit dan met een verhouding 50/50 wat in veel gevallen wel kan kloppen. De prijs van zijn ruwbouw ligt wel vrij hoog.

Denk dat Radu_D nog wel wat kan uitsparen op zijn ruwbouw door wat meer offertes op te vragen en dat zijn budget daarmee ook nog een stuk gaat verhogen. Een hoog budget voor ruwbouw (bv. omdat je heel veel investeert in je bouwschil) wil niet zeggen dat de kost van de afwerking even duur gaat zijn. Bij doorgedreven geisoleerde woningen ligt het budget voor de ruwbouw op 75%.

Bij een budget afwerking ga je naar verhoudingen van 60 tot 65% voor ruwbouw en 35 tot 40 % voor afwerking.  Hij heeft ook aangehaald dat voor 80.000 euro alles moet afgewerkt zijn. Hij zal natuurlijk goed moeten oppassen maar dat besef is er wel, gezien zijn vraag.

afbeelding van Radu_D
4 berichten
Rapporteer

Ja de ruwbouw winddicht had ik ook nooit zo duur verwacht eigenlijk. We zitten wel met een volledige onderkeldering (noodzaak door ondergrond) ​​​​en met de huidige S peil eis waardoor we driedubbel glas moeten steken zijn onze ramen ook wel heel duur uitgevallen , maar toch.

De ruwbouwwerken zelf kosten iets van een 150.000 euro en dit was toch een van de goedkopere aannemers bij het vergelijken. Dus de ruwbouw niet winddicht is al iets minder als de helft van het budget :s. 

Als architect heb ik voornamelijk ervaring in het ontwerpen en uittekenen van woningen, maar nog teweinig ervaring ivm de uitvoering en met hoeveel alles tegenwoordig kost. Aangezien de ruwbouw offertes al zo hoog waren was ik wat ongerust aan het worden. :) 

Maar heel erg bedankt voor al jullie inbreng , hier kan ik al iets beter van slapen :D