Wat gaat mijn huis kosten?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van c00kie
Lid vanaf: 22/03/2006
10632 berichten

Wat gaat mijn huis kosten?

Waar willen we naartoe met dit topic?

Alle vragen : Wat gaat mijn huis kosten, kan ik een huis zetten voor XXX €, is mijn budget toereikend, ... zullen worden gebundeld in dit topic. Kwestie van het voor iedereen een beetje overzichtelijk te houden, en niet altijd opnieuw hetzelfde te moeten typen.

Gelieve dit topic een beetje te respecteren. Grondprijzen komen hier niet aan bod, dus huizen excl. grond aub.

Heb je een vraag, stel ze gerust hier, waarschijnlijk zal er wel iemand een schatting durven maken, maar pin die persoon daar niet op vast, want niks is zo moeilijk als een schatting van een huis maken.

Waar hangt de prijs vanaf?

1. Oppervlakte

2. gebruikte materialen

3. gekozen aannemer

4. veel zelf doen of niks zelf doen

5. Locatie

6. Graad van afwerking

Hoeveel mag/moet ik nu rekenen?

Reken een gemiddelde prijs tussen de 500 €/m² en 2500 €/m² excl. btw en dan denk ik dat we niemand uitsluiten.. Inderdaad, zo groot kan het verschil zijn, exclusief alle andere kosten zoals architect, epb, vc, stabiliteitsingenieur, ...

Als je rekening houdt met 1000€/m², zul je een betere schatting hebben in geval van een 'normale' woning. Het kan iets minder, het kan ook iets meer zijn natuurlijk, maar reken dat je hier een goeie schatting meek unt maken.

Misschien kun je ook nog rekening houden met het verschil tss garage/bergruimte & leefgedeelte aangezien de afwerking in een garage een pak lager is dan in het woongedeelte.

Wil je echt een gedetailleerde en correcte prijs kennen, dan ga je op basis van lastenboeken prijzen moeten gaan aanvragen, want er is niemand die dit exact voor u kan zeggen.

Velen willen natuurlijk niet veel geld uitgeven aan hun huisje. Hiervoor is er het boek over woningen onder de 150.000€. Hierover is op dit forum ook al 't één en 't ander geschreven, dus daarvoor verwijs ik naar de links hier onderaan dit topic. Daar staat een linkje naar dat topic.

Links

Hier vind je links naar enkele usefull topics.

Huis bouwen met 135.000 (exclusief grond)

1000 euro/m excl btw, is dit de prijs van vandaag?

totale kostprijs nieuwbouw

Bouwgrond aangekocht, en nu budget opstellen ...

woningen 150.000 euro?

huis van 200.000 euro? Hoe doe je dat?

bouwproject - budget 250.000‚¬

Ha ja, er is ook nog de zoekfunctie natuurlijk... Zoek op kostprijs huis en je gaat nog vééééél leesplezier hebben ;).
Greetz,

The mod team

Reacties

afbeelding van Wesley De Mey
Lid vanaf: 25/12/2017
6 berichten
Rapporteer

Bedankt ik zou er niet om liegen waar een wil is een weg, maar wat betreft 'vals beeld scheppen' ik ben van opleiding schrijnwerker maar van elektriciteit en verwarming had ik ook geen boter gegeten.
Ik wil alleen maar aanhalen dat als je wilt het wel mogelijk is met of zonder kennis. Vooraf goed plannen en opzoekwerk doen en u laten bijstaan door een goede architect.
Als je vragen hebt vuur maar af.

De Mey Wesley
afbeelding van Warez
Lid vanaf: 27/07/2018
3 berichten
Rapporteer

Wij zouden een huis kopen van rond de 300k euro CASCO (winddicht);

Bewoonbare Opp; 280 m2 (250 m2 zonder zolder)

We vragen ons af wat de afwerkingskosten zouden zijn als we het gros laten doen en meehelpen waar mogelijk. 

We willen niet het allergoedkoopste en streven naar prijs kwaliteit. We zijn zo op een afwerkings prijs van rond de 125k-135k incl. BTW (met 10% extra marge) gekomen door heel wat opzoekingswerk. Lijkt dit jullie realistisch?

Onze berekening; 

Elektriciteit 5000 euro(alle bekabeling ligt er al -> 2 zekeringskasten overkopen, schakelaars, plaketjes laten zetten , keuring , ..)

Verlichting 5000 euro: Spotjes en andere verlichting (inc plaatsing)

Vals Plafond met Gyproc in leefruimte (Metalen constructie + gyproc (incl. plaatsing) 7200 euro

Verwarming en Ventilatie (totaal rond de 19000-2000 euro):

CV – boiler (condensatie aardgas) 5500 euro

Vloerverwarming (enkel beneden 120 m2) 5000 euro

Radiatoren (4 voor boven aan 600 euro incl plaatsing) 2400 euro

Werkuren (extra marge) 2000 euro

VentilatieSysteem C+ (incl. plaatsing kanalen en pijpen) 3500 euro

Plakkerij 15000 (600 m2 aan 25 euro per m2)

*Schilderwerk 5000 euro

Chape 5000  euro (250 m2 aan 20 euro per m2 gemiddeld)

Trap naar boven 8000 euro

Vloeren Beneden 8000 (incl plaatsing – 150 m2 met tegel van 40/m2) - overkopen reeds gekocht vloer;

Vloeren Boven 2500 (incl plaatsing – 100 m2 met laminaat van 25/m2)

Aansluitkosten Gas Elec en Riool 2500 euro

Sanitair 9000 euro (7000 voor badkamer en 2000 voor beneden wc)

Keuken 12500 euro (incl alles)

Deuren - 8 deuren (incl klinken) + ander schrijnwerk - 5000 euro

Gordijnen - 3000 euro

10000-15000 euro extra marge voor de rest (10%)

PS; de zolder zouden we laten voor wat het is voorlopig;

Wat denken jullie?

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
7789 berichten
Rapporteer

Warez schreef:

Elektriciteit 5000 euro(alle bekabeling ligt er al -> 2 zekeringskasten overkopen, schakelaars, plaketjes laten zetten , keuring , ..)

Verlichting 5000 euro: Spotjes en andere verlichting (inc plaatsing)

Vals Plafond met Gyproc in leefruimte (Metalen constructie + gyproc (incl. plaatsing) 7200 euro

Waarom vals plafond  ? Je kan nu nog met alles weg.

Verwarming en Ventilatie (totaal rond de 19000-2000 euro):

CV – boiler (condensatie aardgas) 5500 euro

Vloerverwarming (enkel beneden 120 m2) 5000 euro

Radiatoren (4 voor boven aan 600 euro incl plaatsing) 2400 euro

Werkuren (extra marge) 2000 euro

VentilatieSysteem C+ (incl. plaatsing kanalen en pijpen) 3500 euro

ik zou absoluut geen radiatoren nemen voor boven.

Ventilatie  D

Plakkerij 15000 (600 m2 aan 25 euro per m2)

*Schilderwerk 5000 euro

Chape 5000  euro (250 m2 aan 20 euro per m2 gemiddeld)

Trap naar boven 8000 euro

Vloeren Beneden 8000 (incl plaatsing – 150 m2 met tegel van 40/m2) - overkopen reeds gekocht vloer;

2000€  om 150m²  volledig te tegelen, plinten, voegen....dat zou neer komen op  13€/m² ....... vergeet ook niet dat deze niet vanzelf kleeft

Vloeren Boven 2500 (incl plaatsing – 100 m2 met laminaat van 25/m2)

100m² vloer van 25€ is reeds 2500€, dan is hij niet geplaatst ! vergeet ook geen plinten etc..

ik zie geen vloerisolatie ?

Aansluitkosten Gas Elec en Riool 2500 euro

Sanitair 9000 euro (7000 voor badkamer en 2000 voor beneden wc)

Keuken 12500 euro (incl alles)

Voor zulk een woning, mag er een mooie keuken staan. Deftige apparatuur,  zal krap zijn.

vergeet ook niet dat er meer dan enkel  douche bad wc lavabo in een badkamer is, ook wanden afwerken, etc..

Deuren - 8 deuren (incl klinken) + ander schrijnwerk - 5000 euro

Gordijnen - 3000 euro

10000-15000 euro extra marge voor de rest (10%)

PS; de zolder zouden we laten voor wat het is voorlopig;

Wat denken jullie?

zolder kan je laten, maar als de mannen 1maal bezig zijn is het veeel goedkoper en makkelijker om alles in 1 keer door te doen. Chape-elec-bezetten-

Verder is er nog een tuin/oprit....

deftige en kwalitatieve afwerking, dan denk ik dat je toch nog je budget moet opkrikken.

afbeelding van Warez
3 berichten
Rapporteer

Mario, bedankt voor uw reactie. 

Waarom vals plafond  ? Je kan nu nog met alles weg.

Er is reeds een lichtstudie gemaakt en de plafond is er ietswat voor voorzien. De plafond is enorm hoog en tevens zijn er geen rechtstreekse aansluiting  vanuit het echte plafond voor zover ik zag.

ik zou absoluut geen radiatoren nemen voor boven.

Ventilatie  D

Dus ipv C+ een D nemen en radiatoren laten wegvallen. Check. Een idee van de meerprijs van zoiets (incl plaatsing)?

2000€  om 150m²  volledig te tegelen, plinten, voegen....dat zou neer komen op  13€/m² ....... vergeet ook niet dat deze niet vanzelf kleeft

Ik had 8000 euro gerekend voor de beneden te tegelen (6000 voor de tegels en 2000 voor het werk en materiaal).

Voor de boven had ik dan wel slechts 2000 gerekend.. dit misschien optrekken tot 3000-4000 dan.

ik zie geen vloerisolatie ?

Waarom zou je dit aanraden? Ik zie vaak voorbijkomen dat dit niet echt nodig is. Zou je dit zowel op gelijksvloers als op verdieping doen?

Keuken: Voor zulk een woning, mag er een mooie keuken staan. Deftige apparatuur,  zal krap zijn.

Keuken budget zullen we optrekken naar 17000 euro.. daarmee zouden we er moeten komen voor keuken met eiland?

Sanitair: vergeet ook niet dat er meer dan enkel  douche bad wc lavabo in een badkamer is, ook wanden afwerken, etc..

Budget van badkamer naar 10000 ipv 7000.

zolder kan je laten, maar als de mannen 1maal bezig zijn is het veeel goedkoper en makkelijker om alles in 1 keer door te doen. Chape-elec-bezetten-

Klopt. Te bekijken mbt tot beschikbaar budget.

Verder is er nog een tuin/oprit....

Deze zou ik zelf doen;

Bopcatje huren, alles plat, grasperk voorlopig; 

Oprit met franse dolomiet betrekken of iets dergelijks.

Klinkt goed. 

ps; Dient er budget uitgetrokken te worden voor aanlsuiting regenwaterput?

Nogmaal bedankt. Top

afbeelding van Mario_
7789 berichten
Rapporteer

vloerisolatie is een stuk van uw isolatieschil. tussen verdiepen die binnen die schil liggen is niet nodig.
Maar beneden een must. Weet niet waar je gelezen hebt dat dit niet nodig is. anders verwarm je mee de (kruip)kelder of fundering......

Ik denk nog steeds dat je er nog wel wat naast zit. bv in het leggen van de vloer.
Ook vloer overkopen aan 40€/m.... dat is goed, maar inclusief levering ? Welke tegels ? Want misschien wel ontkoppelingsmat nodig.
regenput zal zichzelf niet aansluiten.
Bobcat ....kraantje kost ook geld, gras ook. Dolomiet idem.

afbeelding van Warez
3 berichten
Rapporteer

Mario_ schreef: vloerisolatie is een stuk van uw isolatieschil. tussen verdiepen die binnen die schil liggen is niet nodig. Maar beneden een must. Weet niet waar je gelezen hebt dat dit niet nodig is. anders verwarm je mee de (kruip)kelder of fundering...... Ik denk nog steeds dat je er nog wel wat naast zit. bv in het leggen van de vloer. Ook vloer overkopen aan 40€/m.... dat is goed, maar inclusief levering ? Welke tegels ? Want misschien wel ontkoppelingsmat nodig. regenput zal zichzelf niet aansluiten. Bobcat ....kraantje kost ook geld, gras ook. Dolomiet idem.

Heel nuttige info. Thanks. 

De tegels werden reeds aangekocht voor het pand door de vorige eigenaar, maar ze zijn nooit gelegd geweest. De vorige eignaar is zelf ook vloerder en wilt ze voor ons wel leggen zo heb ik verstaan :-).

afbeelding van info12345
Lid vanaf: 28/05/2014
12 berichten
Rapporteer

Mr. Bouwinfo schreef:

Via een aantal architecten zijn we aan volgende prijzen geraakt LET OP!!! : prijzen EXCLUSIEF: btw, erelonen architecthypothecaire leningepbverslaggeverventilatieverslaggever, kortom hier zitten geen erelonen in, badkamer en keuken. 

Voor vrij normale woningen zonder zotte dingen.

• kelder: 440€/m²
  • gelijkvloers: 880€/m² (buitenomtrek)
  • garage + berging: - 440€/m² (- binnenomtrek ruimten)
  • verdiep: 440€/m²
  • vides: 220€/m²
  • dakoversteken: 55€/m²
  •  

Kan er iemand updaten met nieuwe prijzen voor deze posten?

Prijzen verdubbelen zou dit genoeg zijn voor een vrij normale woning en + 30% voor een hogere afwerking.

afbeelding van Mario_
7789 berichten
Rapporteer

als je zo goed als heel het topic hebt doornomen, zou je toch een beetje voor jezelf een beeld moeten kunnen vormen over jou project........
Telkens opnieuw wordt alles zowat herhaald....

afbeelding van Tom DV
Lid vanaf: 29/08/2009
828 berichten
Rapporteer

Mario_ schreef: als je zo goed als heel het topic hebt doornomen, zou je toch een beetje voor jezelf een beeld moeten kunnen vormen over jou project........ Telkens opnieuw wordt alles zowat herhaald....

Hij zal het beu geweest zijn hé, 197 pagina's. smiley

afbeelding van Bany
Lid vanaf: 22/12/2018
2 berichten
Rapporteer

Goedenavond allen!

Na 30 pagina’s te hebben gelezen te hebben ga ik toch maar de bekende vraag stellen: wat gaat ons huis kosten?

We willen graag bouwen met Concrete House, we wonen zelf in (Zuid) Nederland maar ik kan geen vergelijkbare bedrijven vinden hier. Bovendien zijn(leef)kelders niet zo populair.

Het zou een 1 laagse woning moeten worden met plat dak en een leefkelder. Totale oppervlakte 228m2, dus 2 keer 114m2 voor de duidelijkheid. In de kelder willen we een garage maar ook 2 slaapkamers, technische ruimte, wasruimte, WC. Daglicht door een kelder patio.

We houden rekening met 275.000 (compleet afgewerkt), zou dit realistisch zijn?  Ik kan het niet zo goed vinden, ik  heb ook alle topics over Concrete House al gelezen en het meest relevante dat ik kon vinden was 1100 per m2 voor een winddichte ruwbouw maar dat was kelder plus twee Verdiepingen.

Wellicht relevant:

we maken geen kosten voor een architect, mijn vriend is bouwkundige en maakt alle tekeningen zelf. 

In januari hebben we een bezoek gepland aan Concrete House voor de details betreffende de tekeningen.

afbeelding van rdr2180
Lid vanaf: 18/03/2006
1624 berichten
Rapporteer

Bany schreef:

Goedenavond allen!

Na 30 pagina’s te hebben gelezen te hebben ga ik toch maar de bekende vraag stellen: wat gaat ons huis kosten?

We willen graag bouwen met Concrete House, we wonen zelf in (Zuid) Nederland maar ik kan geen vergelijkbare bedrijven vinden hier.

CH heeft intussen veel ervaring opgebouwd met prefab betonbouw en ze hebben werknemers die hun vak heel goed kennen. 

Zijn de technische en administratieve regels in Nederland voldoende vergelijkbaar met die in België zodat Belgische bouwbedrijven zonder meer in Nederland kunnen bouwen ?

Het zou een 1 laagse woning moeten worden met plat dak en een leefkelder. Totale oppervlakte 228m2, dus 2 keer 114m2 voor de duidelijkheid. In de kelder willen we een garage maar ook 2 slaapkamers, technische ruimte, wasruimte, WC. Daglicht door een kelder patio.

We houden rekening met 275.000 (compleet afgewerkt), zou dit realistisch zijn? 

Dus een goeie 1200 €/m² - incl BTW ?

Dat zal vooral afhangen van welke afwerking je kiest, wat je zelf kan en wat je wil uitbesteden. Gebaseerd op onze prijs bij CH (offerte 2014, uitgevoerd tussen 2015 en 2017/2018), zou dat haalbaar moeten zijn als je CH hun basisconcept laat uitvoeren (gegoten kelder, welfsels, prefab betonmuren, predallen, dan ramen, dakafwerking en gevel door hen in onderaanneming gegeven; graafwerken en bouwput terug aanvullen ook door hen in onderaanneming - totaal een goeie 750 €/m²) en je doet al de rest zelf (werf opruimen, binnenmuren plaatsen, binnenschrijnwerk, elektriciteit, water & sanitair, verwaring, vloeren ... - totaal een goeie 350 €/m²).

Kelder is doorgaans goedkoper dan ruimte boven de grond omdat buitenschrijnwerk en gevelafwerking de prijs behoorlijk optrekken.

Ik kan het niet zo goed vinden, ik  heb ook alle topics over Concrete House al gelezen en het meest relevante dat ik kon vinden was 1100 per m2 voor een winddichte ruwbouw maar dat was kelder plus twee Verdiepingen.

Hou er rekening mee dat een grotere woning gemakkelijk een lagere prijs per m² haalt en ook dat onze richtprijzen intussen een viertal jaar oud zijn. Door onze posts op bouwinfo zijn we intussen al met heel wat koppels in contact geweest over Concrete House en we horen regelmatig dat de gemiddelde prijs per m² in nieuwe offertes beetje bij beetje hoger wordt - ik kan niet beoordelen of dat een algemeen marktgegeven is of dat het voor CH specifiek is.

Wellicht relevant:

we maken geen kosten voor een architect, mijn vriend is bouwkundige en maakt alle tekeningen zelf. 

In januari hebben we een bezoek gepland aan Concrete House voor de details betreffende de tekeningen.

Wij kregen voor ons plan heel snel een offerte van CH die achteraf ook correct aangehouden is (enkel graaf- en aanvulwerken en een paar kleine meerwerken die we zelf gevraagd hebben zijn er bij gekomen), dat lijkt me ook de gemakkelijkste en juistste manier om zicht te krijgen op wat de kosten gaan worden.

Wel zorg je best zelf dat de werken (vooral die van de onderaannemers) heel nauwgezet opgevolgd worden en laat je fouten tijdig corrigeren, anders is het achteraf behoorlijk lastig en duurt het flink lang om die nog aangepast te krijgen.

afbeelding van Bany
Lid vanaf: 22/12/2018
2 berichten
Rapporteer

Heel erg bedankt voor je reactie!

Concrete House is ivm de feestdagen 2 weken gesloten, vandaar dat we online ons toevlucht zoeken om alvast zoveel mogelijk informatie in te winnen. De binnentekeningen zijn inmiddels af, nu is het wachten tot na de feestdagen voordat we de details van Concrete House zelf kunnen krijgen. Zoals bijvoorbeeld de verschillen in de NL en BE richtlijnen en wetgeving voor het bouwen zelf.

Het plan is om de begane grond direct volledige af te werken en de kelder pas veel later, met uitzondering van technische ruimte, garage en washok. We hebben (nog) geen kinderen dus kunnen voorlopig met twee slaapkamers prima uit de voeten. We willen de gevel en ook de binnenmuren in de betonlook laten.

Dingen zoals binnenmuren plaatsen, binnenschrijnwerk, elektriciteit, water & sanitair, verwarming, vloeren willen we idd zoveel mogelijk zelf doen. Gelukkig hebben we een familie vol electriciens, timmermannen en metselaars. Dat scheelt wel. 

Ik verwacht dat de kosten voor enkel Concrete House concept op zo'n 180k- 190k zullen komen. Dan houden we 80 tot 100k euro over voor de verdere afwerking van de begane grond plus gedeeltelijk de kelder. Zou toch moeten lukken verwacht ik zelf.

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
3013 berichten
Rapporteer

Zonder concrete ( pun intended Biggrin ) details te kennen, kunnen mensen hier enkel heel generiek rekenen. Met het huidige prijspeil, dat in de afgelopen 4 jaar serieus gestegen is, denk ik dat je zelfs wanneer je veel van de werken zelf gaat uitvoeren, voor een grove raming best rekening houdt met minimaal 1500€/m2. En dan heb je het naar afwerking toe nog over een minimale afwerking. 

Best om je vooraf niet te rijk te rekenen. Het is vervelender als je tijdens het project er achter komt dat je het eigenlijk niet kan betalen.

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

afbeelding van JensGe
Lid vanaf: 02/09/2018
2 berichten
Rapporteer

Beste forumleden doe het zelvers,

Mijn vriendin en ik starten weldra met de bouw van onze woning. We kijken er heel erg naar uit en zijn dankzij dit forum ook al heel wat goede tips tegengekomen. Echter blijven de grootste vragen nog steeds hangen rond het budget vandaar deze post.

We hebben een bouwbudget van 320.000 euro incl. btw. Belangrijk om te weten is dat we genieten van 6% BTW. Buiten ruwbouw, buitenschrijnwerk, plakwerk en vloeren(chape) doen we alles zelf. We hebben in de familie handige mensen die zelf ook stielen beoefenen en kunnen zowel voor sanitair als elektriciteit ook bijna de inkoopprijzen bekomen. De woning heeft ongeveer 210m2 bewoonbaar opp en zal basis tot budgettair afgewerkt zijn.

De woning zelf kunnen jullie zien via onderstaande URL. We verkregen via de architecte reeds een kostenraming maar zouden graag eens op dit forum lezen wat jullie als ervaren bouwers zouden inschatten.

Wat we graag te weten komen:

- Een realistische prijsinschatting voor ruwbouw + fundering (grond is voldoende draagkrachtig, geen kelder)

- Een realistische prijsinschatting voor daktimmerwerken

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7325 berichten
Rapporteer

JensGe schreef:

Beste forumleden doe het zelvers,

Mijn vriendin en ik starten weldra met de bouw van onze woning. We kijken er heel erg naar uit en zijn dankzij dit forum ook al heel wat goede tips tegengekomen. Echter blijven de grootste vragen nog steeds hangen rond het budget vandaar deze post.

We hebben een bouwbudget van 320.000 euro incl. btw. Belangrijk om te weten is dat we genieten van 6% BTW. Buiten ruwbouw, buitenschrijnwerk, plakwerk en vloeren(chape) doen we alles zelf. We hebben in de familie handige mensen die zelf ook stielen beoefenen en kunnen zowel voor sanitair als elektriciteit ook bijna de inkoopprijzen bekomen. De woning heeft ongeveer 210m2 bewoonbaar opp en zal basis tot budgettair afgewerkt zijn.

De woning zelf kunnen jullie zien via onderstaande URL. We verkregen via de architecte reeds een kostenraming maar zouden graag eens op dit forum lezen wat jullie als ervaren bouwers zouden inschatten.

Wat we graag te weten komen:

- Een realistische prijsinschatting voor ruwbouw + fundering (grond is voldoende draagkrachtig, geen kelder)

- Een realistische prijsinschatting voor daktimmerwerken

Mijn inschatting: wat de architect zei + 15%

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum