Wat gaat mijn huis kosten?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van c00kie
Lid vanaf: 22/03/2006
10487 berichten

Wat gaat mijn huis kosten?

Waar willen we naartoe met dit topic?

Alle vragen : Wat gaat mijn huis kosten, kan ik een huis zetten voor XXX €, is mijn budget toereikend, ... zullen worden gebundeld in dit topic. Kwestie van het voor iedereen een beetje overzichtelijk te houden, en niet altijd opnieuw hetzelfde te moeten typen.

Gelieve dit topic een beetje te respecteren. Grondprijzen komen hier niet aan bod, dus huizen excl. grond aub.

Heb je een vraag, stel ze gerust hier, waarschijnlijk zal er wel iemand een schatting durven maken, maar pin die persoon daar niet op vast, want niks is zo moeilijk als een schatting van een huis maken.

Waar hangt de prijs vanaf?

1. Oppervlakte

2. gebruikte materialen

3. gekozen aannemer

4. veel zelf doen of niks zelf doen

5. Locatie

6. Graad van afwerking

Hoeveel mag/moet ik nu rekenen?

Reken een gemiddelde prijs tussen de 500 €/m² en 2500 €/m² excl. btw en dan denk ik dat we niemand uitsluiten.. Inderdaad, zo groot kan het verschil zijn, exclusief alle andere kosten zoals architect, epb, vc, stabiliteitsingenieur, ...

Als je rekening houdt met 1000€/m², zul je een betere schatting hebben in geval van een 'normale' woning. Het kan iets minder, het kan ook iets meer zijn natuurlijk, maar reken dat je hier een goeie schatting meek unt maken.

Misschien kun je ook nog rekening houden met het verschil tss garage/bergruimte & leefgedeelte aangezien de afwerking in een garage een pak lager is dan in het woongedeelte.

Wil je echt een gedetailleerde en correcte prijs kennen, dan ga je op basis van lastenboeken prijzen moeten gaan aanvragen, want er is niemand die dit exact voor u kan zeggen.

Velen willen natuurlijk niet veel geld uitgeven aan hun huisje. Hiervoor is er het boek over woningen onder de 150.000€. Hierover is op dit forum ook al 't één en 't ander geschreven, dus daarvoor verwijs ik naar de links hier onderaan dit topic. Daar staat een linkje naar dat topic.

Links

Hier vind je links naar enkele usefull topics.

Huis bouwen met 135.000 (exclusief grond)

1000 euro/m excl btw, is dit de prijs van vandaag?

totale kostprijs nieuwbouw

Bouwgrond aangekocht, en nu budget opstellen ...

woningen 150.000 euro?

huis van 200.000 euro? Hoe doe je dat?

bouwproject - budget 250.000‚¬

Ha ja, er is ook nog de zoekfunctie natuurlijk... Zoek op kostprijs huis en je gaat nog vééééél leesplezier hebben ;).
Greetz,

The mod team

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
5999 berichten
Rapporteer

Je mag je meetstaat ook hier posten hoor....
En 20 maanden voor en na ?

afbeelding van TBTB111
Lid vanaf: 14/01/2018
2 berichten
Rapporteer

In hoeverre zien jullie onderstaande als haalbaar;

moderne woning, plat dak, 2 verdiepingen. Beide 12 x 9 m (± 220 m²). Glaspartij conform normale moderne woning. Buitenkant geïsoleerd + gestuct. Afwerking normaal. We doen zelf de vloeren, schilderwerk, gedeelte elektra.

Wat ramen jullie als kosten, excl. bouwgrond en keuken, incl. architectkosten en bouwleges, voor een dergelijke bouw? Is 300.000 realistisch?

afbeelding van Mario_
5999 berichten
Rapporteer

Lees het topic eens door, dan vorm je vanzelf een beeld van wat op jou situatie van toepassing is. Waarom je de keuken eruit laat ...? En ik vermoed dag je 1 verdiep bedoelt? Wat is normale raampartij? Ik zie er met bijna volledige glazen wanden en ik zie er met kleine ramen. 300k incl. of excl. btw? Voldoen aan de norm of passiefwoning? ...

afbeelding van TBTB111
Lid vanaf: 14/01/2018
2 berichten
Rapporteer

-Ik bedoel inderdaad 1 verdiep.
-Keuken kan ik via familie (eigen zaak) ver onder de reguliere prijs krijgen, daarom neem ik deze niet mee.
-Raampartijen; 1 grote schuifpartij van 5 bij 2,50. Verder niet heel veel bijzonders.
-Voldoen aan norm
-Verder zou ik het huis casco op willen laten leveren door een aannemer, techniek, afwerking etc in eigen beheer.

-Budget is incl BTW. Ik wil maximaal 300-310k spenderen aan de bouw. Ik zou er ook geen  moeite met hebben als enkele ruimtes (slaapkamers, gangen etc nog niet volledig afgewerkt kunnen worden).
-Aantal m2 staat ook niet vast, maar min 200.

Ik lees op veel fora dat 1300-1500 per m2 een richtprijs is. Hiermee zou ik met 200 m2 op 300k uitkomen. Vergeet ik hier iets?

Verder ben ik benieuwd welke bouwmethode in het algemeen het voordeligste is; Houtskelet, betonbouw, Prefab, of meer traditoneel?

Dank voor jullie reacties!

afbeelding van Mario_
5999 berichten
Rapporteer

Doorlees het topic eens... je zal je een goed beeld kunnen vormen.
Slaapkamers en gangen zijn nu wel net mee de goedkoopste kamers. En wat ga je dan niet afwerken ?
1300-1500 met de EPB eisen van 2018.. ik zou 1500+ BtW nemen.
Met het S-peil ga je wat meer voordeel doen in traditioneel, maar andere kunnen ook. Prijs zit meestal dicht bij elkaar. Er zijn wel verschillen in snelheid van zetten en afwerken.
Vergeet ook niet kosten architect, aansluitingen nutsvoorzieningen. Ook de tuin, oprit, omheining....
Welk verwarmingssysteem, ventilatie. Oog voor luchtdichtheid.
....

afbeelding van AB
Lid vanaf: 08/12/2007
184 berichten
Rapporteer

Wat ik me nu altijd afvroeg, je ziet prijzen van bvb 1400 per m2.

Maar geldt dit over de grond oppervlakte of doe je dat maal 2 vanwege gelijkvloers en verdieping?

Dus stel, je wil in theorie een huis bouwen van 6m op 10m, om de totale kost te berekenen:

- Doe je dan gewoon 6*10*1400

of

- Doe je 6*10*1400*2 => vanwege gelijkvloers én eerste verdieping?

Dank!

afbeelding van hannelore2
Lid vanaf: 18/08/2013
172 berichten
Rapporteer

Dat is de prijs voor de vloeroppervlakte en niet de bebouwbare oppervlakte die op het perceel aangegeven wordt. Dus inderdaad: als je 2 gelijkwaardige verdiepingen hebt, dan is dat maal twee. 

Maar 1400 €/m² is echt wel zeer minimaal geteld, zeker tegenwoordig met de energienormen erbij... Afhankelijk van hoeveel je ook zelf wilt doen en de afwerkingsgraad, zal dit toch gauw oplopen tot 1900 à 2300 €/m², dan wel incl. BTW en andere kosten zoals de architect. Zonder bouwgrond natuurlijk Biggrin

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
5599 berichten
Rapporteer

Goed artikel over de kosten bij een nieuwbouwwoning op vrtnws:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/21/zoveel-betaal-je-vandaag-voor-ee...

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van EvertVdB
Lid vanaf: 25/06/2012
8 berichten
Rapporteer

36.000 euro voor de architect

Ik mag hopen dat dit niet het gemiddelde is smiley

afbeelding van levud
Lid vanaf: 13/08/2015
381 berichten
Rapporteer

EvertVdB schreef:

Dan hebben wij een zeer goede deal kunnen doen wink.

Bij nieuwbouw zijn courante percentages trouwens eerder 7 à 8%, maar ik zou sowieso aanraden een architect te zoeken die niet met percentages werkt maar met een vaste kostenstructuur, tenminste duidelijk van in het begin.

afbeelding van Tamara Garsbeke
Lid vanaf: 23/02/2016
66 berichten
Rapporteer

EvertVdB schreef:

Hier 25.000 euro voor de architect. Een serieus bedrag....

afbeelding van VandeveldeM
Lid vanaf: 24/07/2017
13 berichten
Rapporteer

Ik lees hier onvoorstelbare bedragen voor de Architect. 36.000 euro, 25.000 euro, 7a8% van de totale nieuwbouwkost. Toen wij na verschillende architecten te bezoeken, een vaste prijs met logische kostenstructuur van ongeveer 10.000 euro kregen vonden we dit veel geld. Nu ik dit allemaal lees voel ik mij een gelukkig man Smile

Ik heb zelfs weet van mensen die de architect per uur betalen, helemaal crazy gewoon crazy

afbeelding van Mario_
5999 berichten
Rapporteer

Hangt er Allemaal vanaf wat je ervoor in de.plaats krijgt . Zo kan iemand die 15000 betaalt er beter mee zijn dan iemand die 10.000 betaalt

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
5599 berichten
Rapporteer

Wesley De Mey schreef: Yep, geen 100.000 btw incl. Eigenlijk nog minder maar ik heb wat machines moeten kopen. Geef me je privé mail en ik stuur u de detailmeetstaat. Kijk eens naar de link op you tube. https://m.youtube.com/watch?list=PLNCXZvL9Dl-jo5d-L_8NhJgEQscjLFsP9&t=2s...

aartwessels schreef:

Best geen vals beeld hier schetsen voor mensen Wesley. Ik snap dat je fier bent, maar er zijn geen anderen die dat ook kunnen. 

Beter laat dan nooit: Ik heb toen de meetstaat van Wesley gekregen en als zijn cijfers kloppen (en gezijn het detail geloof ik er wel in) dan klopt het 100% wat hij zegt. Er is in elk geval veel tijd geïnvesteerd om de materiaalkost te drukken zonder in te boeten op kwaliteit en zoveel mogelijk zelf te doen wat de prijs enorm drukt. Hij mag terecht trots op het resultaat zijn.

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van Mario_
5999 berichten
Rapporteer

Maar ook aartwessels zijn reactie klopt. Dit is niet echt representatief voor de de meesten.
De factor tijd en eigen werk moeten ook mee opgenomen worden om er 2 te noemen.