! Uw rentevoet! : Deel II

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van c00kie
Lid vanaf: 22/03/2006
10528 berichten

Aangezien het vorige topic eigenlijk compleet kapot is, starten we hier opnieuw.

Omdat er veel mensen op zoek zijn naar een lening, nodig ik jullie uit om jullie rentevoet (bank, vast, variabel, duur, ssv, kosten, quotiteit etc) hier te posten, als je net een lening hebt aangegaan of nog op zoek bent.

Post het verloop van je onderhandelingen, hoe je het aangepakt hebt, wat je uiteindelijk beslist hebt hier, zodat andere 'leningshoppers' nog iets kunnen bijleren.

Zij die meer info willen over een hypothecarie lening 

Ik hoop dat jullie massaal belangstelling hebben!

Groetjes

c00kie

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
6325 berichten
Rapporteer

Er zijn zoveel mogelijkheden. Wat bedoel je met 2 X 10jaar ?

Je kan ook bv 3 jaar afbetalen en dan herzien naar een lening op 15j.

Dan betaal je plots nog maar de helft  van wat je in het begin betaalt. Met dat geld kan je leuke dingen doen. Of geeft wat financiele ruimte om het bv  een periode wat rustiger aan te doen qua werk.

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1123 berichten
Rapporteer

Ik denk dat met 2X10 bedoelt wordt: nu lenen voor 10 jaar vast, 10 jaar afbetalen, opnieuw lenen voor 10 jaar en opnieuw afbetalen voor 10 jaar.

Nu, ik hou ook niet van schulden, maar of dit de goedkoopste manier is ? Niet alleen stond de rente op 10 jaar zo'n 4 jaar terug nog eerder rond 2,5%, ook de kosten aan de lening verbonden betaal je 2x.

afbeelding van freshke1
Lid vanaf: 10/02/2010
16 berichten
Rapporteer

Woubeir schreef:

Ik denk dat met 2X10 bedoelt wordt: nu lenen voor 10 jaar vast, 10 jaar afbetalen, opnieuw lenen voor 10 jaar en opnieuw afbetalen voor 10 jaar.

Nu, ik hou ook niet van schulden, maar of dit de goedkoopste manier is ? Niet alleen stond de rente op 10 jaar zo'n 4 jaar terug nog eerder rond 2,5%, ook de kosten aan de lening verbonden betaal je 2x.

we hebben inderdaad de oefening die je aangeeft gedaan. We vergeleken wat een lening ons kost op 20 jaar (totaalpakket, dus lening met interestvoest en geassocieerde SSV etc) en dat tov van nu voor 10 jaar lenen en dan over 10 jaar het hypothecair gedeelte bijvoorbeeld terug opnemen.

Als we die van 20 jaar namen, viel de SSV veel hoger uit (niet maal 2 of zo maar x3 tot 4) en dat in combinatie met die rentevoet, leverde ons op dat zelfs met fiscaal af te trekken we nog een pak betalen erboven op. Als ik nu 10 jaar leen, maak ik pure winst doordat we fiscaal meer kunnen aftrekken als de lening ons in totaal kost. Als ik dan terug over 10 jaar leen met dezelfde hypothecaire inschrijving, dan mocht de rentevoet al wat hoger staan en dan maak ik nog altijd break even.

Ik begrijp uw redenering zeer zeker, maar korte pijn vinden we beter. Als we na 10 jaar opnieuw lenen, dan gaat dat wsl toch iets milieu achtig zijn dat je kan aftrekken of een extra eigendom.

Voor zover ik het nu zie, maak ik met deze (misschien kortzichtige strategie), winst met de huidige parameters en dat kan tegenvallen later als:

- rente explodeert

- over 10 jaar onze gulle regering (sarcastisch) geen fiscale aftrek meer biedt of pak lager als nu.

De opmerking van Mario om paar jaar te betalen en dan herzien naar 15 jaar is misschien wel eens een interessant verhaal als de rentevoeten dan nog gelijkaardig staan.

afbeelding van Mario_
6325 berichten
Rapporteer

Het is niet direct naar de rentevoeten toe i interessant, maar wel naar financiële vrijheid en dingen kunnen doen die je graag doet. 850€ afbetalen of 1700€ is toch een groot verschil.

afbeelding van Woubeir
1123 berichten
Rapporteer

Jullie zouden nu 200.000 € lenen, niet ? Omdat jullie die 200.000 nu nodig hebben voor je nieuwbouw veronderstel ik. Waarom zouden jullie dan over 10 jaar opnieuw een lening aangaan ?

afbeelding van freshke1
16 berichten
Rapporteer

Mario_ schreef: Het is niet direct naar de rentevoeten toe i interessant, maar wel naar financiële vrijheid en dingen kunnen doen die je graag doet. 850€ afbetalen of 1700€ is toch een groot verschil.

Zeer goed punt. Laat ons zeggen dat we in de gelukkige situatie zitten dat 1700€ ons nog steeds toelaat om te ademen, maar dat kon je natuurlijk niet ruiken.

afbeelding van freshke1
16 berichten
Rapporteer

Woubeir schreef:

Jullie zouden nu 200.000 € lenen, niet ? Omdat jullie die 200.000 nu nodig hebben voor je nieuwbouw veronderstel ik. Waarom zouden jullie dan over 10 jaar opnieuw een lening aangaan ?

Gaat dom klinken, maar over 10 jaar lenen we dan terug om die fiscale korf te vullen (als ze nog bestaat).

Iets wat me vannacht binnenschoot waarom op 10 jaar ook niet slecht is... je zit minder lang vast met bijvoorbeeld je brandverzekering en kan switchen (of is dat niet verplicht om te blijven als dat onderdeel is bij het huidige aflsuiten van een lening?)

afbeelding van Woubeir
1123 berichten
Rapporteer

freshke1 schreef:

Woubeir schreef:

Gaat dom klinken, maar over 10 jaar lenen we dan terug om die fiscale korf te vullen (als ze nog bestaat).

Iets wat me vannacht binnenschoot waarom op 10 jaar ook niet slecht is... je zit minder lang vast met bijvoorbeeld je brandverzekering en kan switchen (of is dat niet verplicht om te blijven als dat onderdeel is bij het huidige aflsuiten van een lening?)

Ja, OK, maar waarom lenen ? Lenen om te lenen is ook maar raar. En je moet opnieuw een SSV nemen en vergeet niet dat jullie dan 10 jaar ouder zijn. En alle administratieve kosten verbonden aan de lening.

Als een brandverzekering een voorwaarde is voor de huidige lening, dan zit je daar inderdaad aan vast.

Maar er zijn ook banken die het toestaan of zelf nooit geëist hebben om bij hen een brandverzekering, en zelfs een SSV, te nemen.

Over de terugbetalingscapaciteit: die van ons zou makkelijk ook een heel pak hoger kunnen liggen, maar wij hebben er voor gekozen om die te nemen op een niveau dat we die beide nog alleen kunnen afbetalen als de andere zijn/haar deel niet meer kan doen. En het leuke is dat we op het einde van de rit meer gaan terugkrijgen dan dat we gaan betalen aan rente + reserveringspremie + dossierkosten + ...

afbeelding van Mario_
6325 berichten
Rapporteer

Hier gekozen om te herzien en looptijd terug te verlengen. Afbetalen kan makkelijk, maar qua eindsom kwam het ongeveer op hetzelfde neer. Betalen nu wel 450€ minder per maand .

Geeft gewoon veel meer vrijheid om extra's te doen, of om gewoon even part-time te gaan werken. Extra opzij om eender wat op te vangen. Toffe reizen. Allemaal dingen die ik nu wil doen en niet eventueel later.

Opnieuw lenen, dan terug hypothecaire inschrijving ? Ook niet goedkoop .

afbeelding van Woubeir
1123 berichten
Rapporteer

Mario_ schreef:

Het dient fiscaal te kunnen worden ingebracht dus ja zeker ?

afbeelding van freshke1
16 berichten
Rapporteer

Woubeir schreef:

Mario_ schreef:

Het dient fiscaal te kunnen worden ingebracht dus ja zeker ?

Je moet dacht ik niet opnieuw inschrijven, maar opnieuw opnemen op dat moment op die inschrijving die al bestaatop dat pand.

over de vraag, maar waarom dan lenen... antwoord = fiscaal.

afbeelding van Woubeir
1123 berichten
Rapporteer

freshke1 schreef:

over de vraag, maar waarom dan lenen... antwoord = fiscaal.

maar je gaat toch niet enkel lenen om het fiscaal te kunnen inbrengen ? Want zelf na die aftrek ga je er in principe nog bij  inschieten.

En lenen betekent in schuld staan. En dat is iets waar je niet van houdt.

afbeelding van Babsie
Lid vanaf: 14/08/2006
216 berichten
Rapporteer

Hier aan het kijken voor een herfinanciering. Huidige rentevoet is 2.888% vast. Quotiteit: 35%. Termijn 15 jaar.

KBC: 2.08% vast of 1.24% variabel 1/1/1 - dossierkost 500 euro

Crelan: 1.61% vast of 0.92% variabel 1/1/1 - dossierkost 350 euro

SSV wordt bij beiden herkoppeld. Dus geen nieuwe nodig.

afbeelding van Mario_
6325 berichten
Rapporteer

Vermoedelijk zit je bij KBC nu ? Hoeveel bedragen de kosten om over te stappen naar andere bank ?
Je kan steeds ook kijken om bv de looptijd te veranderen. Ipv 15, terug naar 20j. Fiscaal voordeel in acht genomen kan dat ook goed meevallen en je maandelijks bedrag gaat sterk dalen...

afbeelding van Babsie
Lid vanaf: 14/08/2006
216 berichten
Rapporteer

Nee, niet bij kbc. Wel bij belfius. Dit was kbc hun "beste " voorstel. Notaris kosten zijn ongeveer 5000 euro. Met deze er afgetrokken is het voorstel van crelan een winst van ongeveer 13000 euro .