Offerte werkuren in regie

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Shan
Lid vanaf: 08/08/2017
17 berichten

De prijsofferte van een loodgieter staat vermeld dat de werkuren in regie worden aangerekend. Hij voorziet 10 uren per dag te presteren gedurende 5 dagen.
Hij vertelde zelf bij de bespreking dat het moeilijk is om op voorhand uit te maken hoe lang hij bezig is.  Ik had hem meegedeeld om zo realistisch mogelijk prijsofferte te bezorgen als hij niet met een fix prijs werkt.
Nu is hij te weten gekomen via mijn huurders dat ik vraag om hoe laat hij komt en gedaan heeft elke dag.
Gezien ik daar niet woon, leek me verstandig om toch enigszins te weten hoe lang hij effectief bezig is.
Toen ik vandaag de tijd had om eens te gaan kijken, verwijt de aannemer dat ik hem niet vertrouw en dat ik controle wil hebben. Hij zei dat ik aan hem persoonlijk moet vragen.
Ik reageerde dat ik de volste recht hebt. Gezien ik hier niet woon. Wat heb je te verbergen, vroeg ik hem. Toen hij onbeschoft zei dat ik hem niet vertrouw, antwoorde ik dat ik je niet persoonlijk ken!
Hij verwijst me naar de vorige werken (plaatsen van verwarmingsketel) om aan te tonen dat hij afspraken nakomt. Maar dat was wel volgens fix prijs! Toen deelde hij ook letterlijk mee hoe lang ik bezig ben, is mijn probleem.
Terwijl nu zonder discussie nodig onder regie de werken worden uitgevoerd.
Nu dreigde hij mij om het volledige bedrag te betalen op de prijsofferte. Want hij haalde aan dat hij ook tijd ingestoken heeft voor de prijsofferte op te maken. Terwijl hij vandaag op dag 3 alles gedaan zou hebben.
Wat ik als een prijsofferte kreeg en toch met een andere loodgieter in zee ga, dan zou voor niets geweest zij?!

Hoe kan ik me zelf extra juridisch beschermen? Want hij laat zijn prestaties niet na afloop van de dag tekenen!
Vraag ik aan de huurders om een verklaring schriftelijk af te leggen dat de aannemer effectief slechts 3 dagen heeft gepresteerd  om de werken te realiseren en de werkuren ook te vermelden van elke dag?
Sowieso heeft hij letterlijk vermeld in de ondertekende prijsofferte dat werken in regie worden uitgevoerd!
Ik vind bijzonder triestig als hij liever meer wilde verdienen, moest de aannemer maar aan een totaal vast bedrag werken waarbij hij ruim kon doorrekenen om zich zelf in te dekken.
Thans komt het over dat hij toch vroeger gedaan heeft met werken, dan aanvankelijk eerst gedacht...

Alvast dank voor uw feedback!

Reacties

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
14235 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Kun je hem niet beter eens bellen en je verontschuldiging aanbieden?

In theorie heb jij gelijk maar ik zou daar geen rechzaak over beginnen.

afbeelding van Shan
Lid vanaf: 08/08/2017
17 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

janus wago schreef:

Kun je hem niet beter eens bellen en je verontschuldiging aanbieden?

In theorie heb jij gelijk maar ik zou daar geen rechzaak over beginnen.

Het zou vermoedelijk 5 dagen duren. Maandag was hij begonnen. Dinsdag laat hij me spontaan niet weten dat hij niet was afgekomen. 

Nu realiseert hij dat het toch minder lang gaat duren, wil hij de volle pot rekenen. Nee, dat is ook niet correct.

Ik had vertrouwen wel gegeven voor deze opdracht. Vertrouwen qua gepresteerde werkuren is toch normaal als ik daar niet woon, navraag aan de huurders. 

Als hij heel juist wil doen in regie werken, dan dient hij het beginuur en einduur te laten tekenen door de huurder en als de huurder niet thuis (meer) is, mij te contacteren ...

Rechtzaak is mijn idee ook niet. Ik zie wel wat hij na de werken factureert en de ondertekende prijsofferte is duidelijk daarover.

Enkel effectief gepresteerde werkuren is ander verhaal, als hij niet eerlijk wil zijn. Vandaar mijn vraag of de huurder simpelweg een schriftelijke verklaring kan afleggen ...

Ik heb mijn te rechte reden verteld en ik moet nog gaan verontschuldigen?! Omdat hij niet graag heeft dat ik te weten kan komen van de huurders hoe lang hij bezig was geweest.

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1164 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Inderdaad, wat is er erg aan dat je controleert hoe lang iemand ter plaatse is? OK, laat hem er dan nog een uurtje bijrekenen om de offerte op te stellen en 2 uur om uw materiaal te gaan halen en zo... zo lang dat maar te verantwoorden is. Ik zet bij mijn details van mijn regiewerken ook bijvoorbeeld "administratie" (= facturen opstellen, materiaal bestellen, telefoontjes naar klant/architect ... - dat zijn ook werkuren al denken sommigen dat een zelfstandige dat als hobby moet beschouwen Blum 3 - natuurlijk hou ik dit niet tot op de minuut bij).

Vraag bij uw afrekening in regie een detail, dat is uw volste recht.

Offerte is goedgekeurd in regie, aannemer heeft daar niks meer aan te veranderen, en als hij pakken meer rekent dan de gepresteerde uren dan protesteer jij aangetekend de factuur, betaal je wat volgens jou "billijk" is als teken van goede wil, en dan ligt de bal weer in zijn kamp.

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw

afbeelding van DNV
Lid vanaf: 14/01/2018
78 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Met een overzicht van de gepresteerde uren volgens de andere huurders ben je niets.. 
Wacht de factuur af en ga gewoon een eerlijk en open gesprek aan met de loodgieter.. 

Dat is het nadeel van in regie werken.. En al zeker met onbekende. Wil je die miserie niet vraag je een 'fixed- price'. Hoe ga je de man zijn uren rekenen dat hij thuis dingen voorbereid? Bestellingen plaatst, afhalingen doet, ..? Of denk je dat die uren uren 'gratis' zijn? 

afbeelding van Shan
Lid vanaf: 08/08/2017
17 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Stefaan Van Slycken schreef:

Inderdaad, wat is er erg aan dat je controleert hoe lang iemand ter plaatse is? OK, laat hem er dan nog een uurtje bijrekenen om de offerte op te stellen en 2 uur om uw materiaal te gaan halen en zo... zo lang dat maar te verantwoorden is. Ik zet bij mijn details van mijn regiewerken ook bijvoorbeeld "administratie" (= facturen opstellen, materiaal bestellen, telefoontjes naar klant/architect ... - dat zijn ook werkuren al denken sommigen dat een zelfstandige dat als hobby moet beschouwen Blum 3 - natuurlijk hou ik dit niet tot op de minuut bij).

Vraag bij uw afrekening in regie een detail, dat is uw volste recht.

Offerte is goedgekeurd in regie, aannemer heeft daar niks meer aan te veranderen, en als hij pakken meer rekent dan de gepresteerde uren dan protesteer jij aangetekend de factuur, betaal je wat volgens jou "billijk" is als teken van goede wil, en dan ligt de bal weer in zijn kamp.

Voila, u vermeldt tenminste volledigheidshalve wat er nog bij komt bij kijken buiten de prestaties op de werf zelf. Zo weten beide partijen hoe ver ze mee staan met een eventuele samenwerking. Om volledig correct te zijn, zou de loodgieter in kwestie ook de algemene voorwaarden moeten bijsteken, die ontbreekt! Dan geldt enkel wat er vermeld staat op de ondertekende prijsofferte. Hier wordt ook niets over gemeld dat ik automatisch akkoord mee ga.

Ik kijk als klant niet op de minuut of seconde. Ik ben ook redelijk en weet dat een benadering moet zijn. Maar mag niet gigantisch groot verschil zijn met de werkuren die hij uiteindelijk gaat facturen in tegenstelling tot wat de huurders meedelen. 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1214 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

als ik goed begrijp heeft hij nog geen factuur gegeven met zijn totaal aantal uren?
je bent er alleen van uit gegaan dat hij zoals gezegd elke dag 10u bij jou zou komen?
dus al aan het reclameren en je weet nog van niks?
je kan altijd vragen bij werken in regie een lijst op te stellen met de gepresteerde uren van de aannemer op.

 

afbeelding van Shan
Lid vanaf: 08/08/2017
17 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

DNV schreef:

Met een overzicht van de gepresteerde uren volgens de andere huurders ben je niets.. 
Wacht de factuur af en ga gewoon een eerlijk en open gesprek aan met de loodgieter.. 

Dat is het nadeel van in regie werken.. En al zeker met onbekende. Wil je die miserie niet vraag je een 'fixed- price'. Hoe ga je de man zijn uren rekenen dat hij thuis dingen voorbereid? Bestellingen plaatst, afhalingen doet, ..? Of denk je dat die uren uren 'gratis' zijn? 

Ik neem een afwachtende houding wat betreft nog te ontvangen factuur.

Er wordt veel van aannemers uit gezegd dat in regie werken het voordeligst is voor de klant. Het is het eerlijkst. Maar dat moet je wel een aannemer hebben die zijn vak kent en realistisch kan weergeven hoe lang hij bezig gaat zijn om niet bedrogen uit te komen.  Als ie iemand heeft die de kostprijs juist laag houdt om de opdracht binnen te halen of juist iemand die profiteert om trager dan anders voort te doen met het werk, dan kan je het zuur opbrekenn naar je budget toe. Want geld groeit niet op mijn rug.

Vraag je naar een totaal vast prijs, ongeacht het aantal werkuren, dan wordt veel gereageerd dat men moeilijk kan inschatten hoe lang men zal bezig zijn voor de opdracht. Maar dan heb je  het voordeel als klant dat je niet meer moet achter kijken of zijn uren wel juist kloppen. Nadeel is natuurlijk dat hij meer marge rekent om zich zelf in te dekken. 

Nochtans gevraagd voor een fixed prijs! Maar hij wilde niet.

Ik weet uiteraard dat niets gratis is, maar dan vind ik dat een aannemer transparent in moet zijn. Dit doe je door dergelijke kosten op voorhand te communiceren en op te nemen in de prijsofferte.  Hoe moet een klant daar op controleren wat hij thuis allemaal aan het doen is voor jou?!

afbeelding van Shan
Lid vanaf: 08/08/2017
17 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan 007 schreef:

als ik goed begrijp heeft hij nog geen factuur gegeven met zijn totaal aantal uren?

je bent er alleen van uit gegaan dat hij zoals gezegd elke dag 10u bij jou zou komen?

dus al aan het reclameren en je weet nog van niks?

je kan altijd vragen bij werken in regie een lijst op te stellen met de gepresteerde uren van de aannemer op

 

Om de situatie nog een keer duidelijk te stellen, maakt de loodgieter vandaag een drama dat ik beroep doe op mijn huurders om te vragen wanneer hij begint en wanneer hij gedaan heeft de voorbije dagen. 

Want ik heb al ervaringen mee gehad wanneer een aannemer weet dat je niet komt. Hij zomaar uren goed doorrekent. Het is toch niet controleerbaar. Op deze manier kan ik beetje het heft in handen nemen om te controleren zodat ik niet voor verassing staat. Elke bouwheer kan moeilijk elke dag, laat staan op zijn vingers staan kijken wat hij allemaal aan het doen is en hoe lang hij precies mee bezig is...

Misschien zou het toch aangewezen zijn om bij volgende opdrachten in regie bij eenderd welke aannemer de lijst met gepresteerde uren vermeld aan mij over te maken.

afbeelding van Regis07
Lid vanaf: 03/02/2011
1130 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Van al uw veronderstellingen en uw denkpisten, heb je nog geen enkel bewijs geleverd dat de loodgieter u oneerlijk gaat facturen of behandeld.
U hebt met hem een overeenkomst gezien u de werken door hem laat uitvoeren.
Hij heeft een marge calculatie gedaan in zijn werkuren en gelukkig voor beide partijen is er voordeel!
Hij is vroeger van u achterdochtig gedrag vanaf en ji weet dat de werken qua werkuren voordelig gaan uitvallen.
Dat hij  geschrokken is over uw manier van handelen ander zijne rug om en via uw huurder, die met gans deze affaire gene bal te maken hebben, als je dat niet verstaat dan is het erg met u gesteld.
Zijn offerte is een raming en heeft hij daar meer uren voorzien of dat hij effectief heeft uitgevoerd, de factuur zal klaarheid brengen.
Maar nu ben je een vakman die tegen betaling voor u een taak uitvoert door het slijk aan het halen.
Ja, meer dan zeker zijn uw overontschuldigingen naar hem op zijn plaats.
Niet iedere vakman is een oplichter.
Ik hoop dat jij zo eerlijk bent tegenover uw werkgever!

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
1214 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ja , mee eens

zeg tegen de aannemer dat u er door slechte ervaringen geen vertrouwen hebt in aannemers en dat u ten onrechte dacht dat hij u ook zou benadelen.

geef de man een biertje en een klopje op zijn schouder, 

afbeelding van Shan
Lid vanaf: 08/08/2017
17 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Regis07 schreef:

Van al uw veronderstellingen en uw denkpisten, heb je nog geen enkel bewijs geleverd dat de loodgieter u oneerlijk gaat facturen of behandeld.
U hebt met hem een overeenkomst gezien u de werken door hem laat uitvoeren.
Dat hij  geschrokken is over uw manier van handelen ander zijne rug om en via uw huurder, die met gans deze affaire gene bal te maken hebben, als je dat niet verstaat dan is het erg met u gesteld.
Zijn offerte is een raming en heeft hij daar meer uren voorzien of dat hij effectief heeft uitgevoerd, de factuur zal klaarheid brengen.
Maar nu ben je een vakman die tegen betaling voor u een taak uitvoert door het slijk aan het halen.
Ja, meer dan zeker zijn uw overontschuldigingen naar hem op zijn plaats.
Niet iedere vakman is een oplichter.

Het gaat hem juist om waarom ik zijn uren niet mag weten. Hoe kan achteraf een klant weten of het juist is, blindelings vertrouwen of vanuitgaan doe ik niet meer. Stel dat bij mijn thuis de werken gebeurt, dan kan je goed inschatten, maar elders is iets moeilijker. 

Ik wil absoluut niet zo overkomen. Maar ik heb eerder al slechte ervaringen meegemaakt.Ergens ben ik voor reden vatbaar. Maar stel in de plaats van de klant, aub.

Ik zal wel zien en zoals jullie zeggen ga ik tegen dan met hem een dialoog aangaan, moest het niet juist kloppen!

Dank u om van gedacht te wisselen.

afbeelding van Shan
Lid vanaf: 08/08/2017
17 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

jan 007 schreef:

ja , mee eens

zeg tegen de aannemer dat u er door slechte ervaringen geen vertrouwen hebt in aannemers en dat u ten onrechte dacht dat hij u ook zou benadelen.

geef de man een biertje en een klopje op zijn schouder, 

Ik heb dit meegedeeld bij mijn plaatsbezoek en duidelijk deze reden opgegeven. 

Ik weet dat gevoelig ligt naar aannemers die effectief correct zijn. Uiteraard mag ik niet iedereen over dezelfde kam scheren. 

 

afbeelding van Regis07
Lid vanaf: 03/02/2011
1130 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Shan schreef: ...

Om de situatie nog een keer duidelijk te stellen, maakt de loodgieter vandaag een drama dat ik beroep doe op mijn huurders om te vragen wanneer hij begint en wanneer hij gedaan heeft de voorbije dagen. 

...

Het drama is dat uw andere mensen gebruikt om uw achterdochtig gedrag te voeden en hier komt kijken of uw gedrag verantwoord is.
Ik vind het zeker correct dat de huurders de loodgieter hebben ingelicht over het klikken die jij van hen verlangt zonder dat zij een betrokkenne partij zijn.
U heeft op geen enkel moment de vraag aan de loodgieter gericht of u over een gedetailleerde werkurenlijst kan of kon beschikken na uitvoering der werken. 
U heeft het trouwens niet besproken voor de uitvoering der werken dat u een dagprestatieverslag wou of wenste.

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1397 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Op welke basis heb je die loodgieter gekozen ?

mvg,

WB

afbeelding van Stefaan Van Slycken
Lid vanaf: 13/05/2017
1164 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ik ben aannemer en ik versta niet goed dat jullie partij trekken voor die loodgieter. Wat maakt dat nu uit dat je klant je uren controleert? Is dat "achterdochtig"? Ik vind dat een klant dat recht heeft.

Idealiter moet je als aannemer zelfs werkbons laten aftekenen door de klant als je discussie wil vermijden (maar ik ken niemand die dat doet).

Uiteraard worden er meer uren gepresteerd dan enkel die op de werf, dat is ook te verantwoorden en ik merk dat Shan daar geen problemen mee heeft.

Die loodgieter denkt blijkbaar dat "regie" betekent: sowieso betaal je mijn geschatte uren en als het meerwerk is betaal je bij... Die wil 2 dagen betaald op café gaan zitten denk ik. Een vriend van mij heeft ook voorgehad dat de aannemer die zijn bijgebouw zette elke dag opschreef vanaf 7h maar telkens maar om 9h toekwam. Die aannemer woonde 10 minuten van de werf. "Jamaar ik moest gerief gaan laden" was de uitleg. Met 3 man, 2 uur, gedurende 5 dagen? Gelukkig heeft die vriend van mij camerabewaking. 1 dag hebben ze inderdaad nogal wat gerief moeten lossen, de andere dagen was het toekomen en beginnen, niks "gerief gaan laden". Mijn kameraad zou niet gediscussieerd hebben over die eerste dag laden en lossen of over een kwartier of een half uur, maar zoiets mag je gewoon niet aanvaarden.

Wat vraagt die loodgieter per uur?

Mijn bouwblog: een BEN-houtskelet: https://stefaan56.wixsite.com/bouw