Nieuwbouw 100.000 euro mogelijk?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van StanSt
Lid vanaf: 23/01/2016
0 berichten

Hallo,

wij hebben een heel mooi stuk grond op het oog gekregen en waren door reclame van PopUp House ( http://www.popup-house.com/) beginnen dromen.
Daar werd gesproken van 38.000 euro, dit bleken dan alleen de kosten van het materiaal te zijn (1/5 van de uiteindelijke kost).  
Nu is dit financieel voor ons alleen haalbaar als we het huis kunnen zetten voor 100.000 euro.
We hebben geen speciale eisen, het moet niet groot zijn, we wonen nu al 2 jaar op 35 m².
Zelf bouwen is geen optie, ik zit niet in de sector, heb de tijd niet en ben niet de handigste.

Denken jullie dat dit mogelijk is?
En hoe?
Alle mogelijkheden zijn te overwegen, enige voorwaarde is dat het huis over 40-50 jaar nog in orde is.
Een stacaravan of tweedehands chalet is niet wat we zoeken.

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9446 berichten
Rapporteer

Dat is mogelijk als het klein mag zijn, in houtskelet met bvb strobalen, je heel veel geluk hebt met de draagkracht van de ondergrond en je zo goed als alles zelf doet. De technische verplichtingen in ons land naar isolatie, ventilatie, hemelwaterrecuperatie, gescheiden riolering, enz. en de bijhorende coördinatoren en verslaggevers kosten al handenvol geld, nog voor je een dak boven je hoofd hebt. Ook aansluitkosten voor gas, elektra en riolen en het voorzien van de nodige verbindingen en bijhorende graafwerken tot aan straat, en dan ook nog eens de kost van bvb een architect.

Aanleg van opritten, terrassen en tuin, en misschien een tuinhuisje om het materiaal om die te onderhouden in te bewaren moet je er dan nog bij doen.

Je hebt eigenlijk al waanzinnig veel geld nodig zonder dat er een steen gelegd is.

Ga eens bij een architect langs, en vraag wat er mogelijk is voor dat geld. Als die hard begint te lachen of huilen dan weet je meteen hoe het zit. 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van Wexx
Lid vanaf: 14/01/2007
1308 berichten
Rapporteer

100.000 is echt weinig, je bent al snel 10000 euro kwijt aan een architect, EPB, VC en Rioolkeuring, aansluiting elec, gas, water, riolering, notaris voor hypotheek. (en dan ben ik echt niet aan het overdrijven).

maar het kan. Ik weet niet van waar je bent maar ik weet dat in de provincie vlaams brabant een project loopt ivm kleinschalig wonen, blader eens door die catalogus, het zijn allemaal huizen onder en rond de 100.000 eurootjes, misschien kan je daar wat ideetjes opdoen.

http://www.vlaamsbrabant.be/wonen-milieu/wonen-en-ruimtelijke-ordening/architecten-lokale-besturen/kleinschalig-wonen/index.jsp

wat ook helpt, veel zelf doen, ook al heb je weinig tijd is dit de manier om veel te besparen. ik heb vrienden met 2 linkerhanden die eens strobaalwoning grotendeels zelf afgewerkt hebben (houtskeletbouw wel door firma)

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
3047 berichten
Rapporteer

Als je gaat voor een huisje van 50-60m2, en je veel zelf gaat doen moet het kunnen. Maar alles moet dan wel mee zitten. 

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
9354 berichten
Rapporteer

nee, ik zou dit niet doen. Zelf niets doen staat toch duidelijk in TS zijn topic.  Een opgewaardeerde garage, maar dat noem ik geen woning. Reken maar eens architect, epb, aansluitingen van water/gas/elec daarbij eventueel regenwaterput, dan is er al een heel deel budget weg zonder dat er nog maar een muur gezetis.

Ben je dan niet beter af met een bestaande woning voor dat budget (100k+prijs grond)

afbeelding van Wexx
Lid vanaf: 14/01/2007
1308 berichten
Rapporteer

ach, bij het tekenen van de plannen hadden we ook het gedacht veel uit te besteden aan aannemers. Met elke dag die vorderde in het telprocess besef je dat door veel zelf te doen het meeste bespaard kan worden.

Het komt er op neer dat ik ruwbouwgewijs met mijn vader alles ga zelf doen (thnx dad) , elke 1000 euro die je bespaard is gewonnen.

wat ik wil zeggen is, ook al denk je vandaag dat je niets kan en wil doen dat je morgen niet van gedacht kan veranderen, waar een wil is, is een weg! handigheid kan je leren. (wss na de bouw Biggrin )

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9446 berichten
Rapporteer

Nog eens wat opgezocht.

Op een concurrerende website gevonden dat strobalenbouw kan voor ongeveer 750 eur/m2 bewoonbaar oppervlak, daar waar dat voor traditioneelbouw rond 1200 tot 1500 eur is.
Natuurlijk, hoe kleiner de woning, hoe hoger de m2-prijs omdat alle randkosten zwaarder gaan doorwegen.

Wanneer we 100.000 delen door 1500, dan komen we op een woning van 66m2 bewoonbaar.
Voor strobalenbouw kan je dus op het dubbele rekenen.

Dat is nog altijd heel klein (mijn living+keuken+hal is al zoveel) maar het is toch een woning van 6x10m op twee verdiepingen.

Voor die prijs zal je uiteraard zelf de handen uit de mouwen moeten steken wanneer het aan komt op het plaatsen van de strobalen, het opspannen en plaatsen van de liggers, scheren van de balen en dies meer, maar de rest van het werk (dragende skeletconstructie, dak, bepleisteren binnen/buiten, elektr, riolering, sanitair en verwarming,...) kan je laten uitvoeren.
Het is ook droogbouw, dus het gaat heel snel vooruit.
En je begint met 4 peilers en een dak, dus je zit altijd droog tijdens de bouw.

De muren hebben een R-waarde van ongeveer 6, dat komt overeen met 15 tot 20cm PUR of  30 tot 40cm cellulosevlokken, en het heeft massa en zeer goede vertragende eigenschappen.
Het heeft wel een aantal gevoeligheden naar vocht en condensatie, dus je moet wel met een ervaren firma aan de slag.

Dat betekent dus een heel laag E-peil, en dus nog wat steun van de overheid op uw belastingaangifte voor de komende jaren.
Dat brengt de totaalkost wel naar beneden.

Misschien toch een idee om eens te onderzoeken?

Eén van de anciens hier op het forum heeft een handtekening waarin iets staat als 'al dan niet zelf iets kunnen in de bouw is een keuze die je zelf maakt, elke dag'.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van fiekesof
Lid vanaf: 14/07/2007
227 berichten
Rapporteer

Het kan bijna zeker niet.

Wijzelf zijn niet buitensporig geweest en zitten aan meer dan 3 keer het bedrag dat jij noemt als budget.

Die popup huizen,ik heb er mijn twijfels over,dat kan toch niet stevig zijn?

Is een bestaand huis kopen geen optie?

afbeelding van aartwessels
Lid vanaf: 13/03/2014
3047 berichten
Rapporteer

Naja, ik zit aan 2x dat budget, dat zou volgens die filosofie ook niet mogelijk zijn. 300.000€ is echt veel geld voor een huis. 

Ik denk dat het moeilijk is, maar met goed plannen en budget management mogelijk is. Ik zou de uitdaging voor zo'n project niet uit de weg gaan in ieder geval. 

Volg ons bouwblog!

http://onsnieuwehuis.be

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2533 berichten
Rapporteer

Ik zou dan eerder denken aan creatieve oplossingen zoals een huis opgebouwd uit afgedankte containers (google maar eens op containerwoning) of andere gelijkaardige creatieve woonalternatieven. Heb wel geen enkel idee hoeveel zoiets zal kosten, maar het is een piste die te bekijken is.

Zelf de handen uit de mouwen steken lijkt me toch echt nodig bij zo'n laag budget. Bouwmaterialen vallen meestal heel goed mee qua prijs, maar werkuren zijn vreselijk duur. Daar bespaar je dus het meeste mee. Ook al zeg je nu: ik zit niet in de sector, ik kan dat niet... ik zit ook niet in de sector (software engineer) en tot een 5 jaar geleden had ik ook 0 ervaring met alles wat met bouw te maken had. Ondertussen slaag ik er zelfs in hier nuttige bijdragen te doen voor andere mensen met bouwvragen Smile

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1543 berichten
Rapporteer

Ik heb een tijdje terug een VRT-uitzending gezien waarin een koppel  ongeveer 100.000€ kon uitgeven aan een nieuwbouw en ik dacht dat ze uiteindelijk voor iets rond de 120.000€ à 125,000€ hebben kunnen zetten. Het was in het VK dus qua klimaat vrij gelijkaardig met ons.

Dus het kan, maar is verre van eenvoudig en vraagt vaak een creatieve aanpak.

mvg,

WB

afbeelding van TomBossuyt
Lid vanaf: 23/02/2012
101 berichten
Rapporteer

Amai,

dat is echt heel ambitieus. Ik zou denken:

* Oppervlakte heel klein houden.

* Compact bouwen

* Standaardtegels binnen

* Goedkope gevelstenen

* Minimum isolatie + ventilatie C

* Veel vaste ramen, geen opendraaiers of schuiframen.

* Wachten met keuken, eerst koken op fornuis?

Kom zeker eens kijken op http://papaverbouwt.blogspot.com. Voor iedereen die graag eens een verbouwing stap voor stap van dichtbij volgt.

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
7794 berichten
Rapporteer

Ik betwijfel dat het kan met alle verplichtingen die van kracht zijn. En zeker al niet zonder zelf in actie te schieten.

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1971 berichten
Rapporteer

Als je alles zelf doet (dus ook ruwbouw), niet groot bouwt, niet veel glas, geen speciale dingen,... dan moet dat lukken. Maar dan moet je echt niet onozel doen. Ruwbouw is echt niet duur (als je het zelf doet). De afwerking daar kruip mijn inziens meer geld in.

Veel verplichte zaken pietsen inderdaad wel al een deel van uw budget af...

En die 100K is dat al met BTW bij of niet?

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van chingon
Lid vanaf: 19/11/2006
440 berichten
Rapporteer

Als je niets zelf wil doen: neen, kan je bijna alles zelf doen en kleinschalig bouwen (onder 100m2 ofzo): misschien met basic materialen, recuperatie, etc..  Toch niet simpel volgens mij, zoals al aangehaald zit je met bepaalde vaste kosten en de EPB regelgeving die het niet makkelijk maakt...