Ki van 5000 euro te hoog?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Moxx21
Lid vanaf: 09/02/2019
2 berichten

Hallo,

Ik heb een vraag i.v.m. een woning die we van plan zijn om te kopen deze woning heeft een 575 m2 bewoonbare oppervlakte en bestaat uit 5 verdiepingen + 1 commerciele gedeelte, in totaal gaat het huis ons 700.000 euro kosten (we gaan lening aanvragen via de bank) maar dit huis heeft een Kadastrale Inkomen van 5000 euro nu ik vind dat zeer hoog ...
Wweten jullie hoeveel belastingen ik moet betalen? 

Reacties

afbeelding van Moxx21
2 berichten
Rapporteer

En heeft maandelijk inkomen van 4700 euro*

Bedankt,
Mo

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
6914 berichten
Rapporteer

Voor een dergelijk goed (met handelsruimte) is dat niet zo veel hoor.

Hoeveel je moet betalen hangt af van waar het goed gelegen is.

Naast de (kleine) belasting die de regio (bvb Vlaanderen of Brussel of Wallonië) op het goed heft, komt ook de provincie nog eens langs met een aantal opcentiemen. Maar daarna passeert ook de gemeente nog eens met opcentiemen.

Je moet dus opzoeken wat de opcentiemen op onroerende voorheffing zijn voor die 3 overheden en dan werkt het als volgt:

• de regio heft x% belastingen op de waarde van het KI. Als dat bvb 10% is dan komt dat op 500€ voor jou.
  • de provincie heft opcentiemen. Als dat er bvb 200 zijn, dan moet je 200% van 500€ extra betalen, dus dan zou dat 1000€ extra zijn.
  • de gemeente heft opcentiemen. Als dat er bvb 800 zijn, dan betaal je 800% van die 500€ extra, dat zou dan 4000€ zijn

het totaal zou dan 500+1000+4000 = 5500€ te betalen.

In mijn gemeente wordt bvb ruim 1100 opcentiemen gerekend.

Voor het Vlaams Gewest was de onroerende voorheffing in 2018 iets van 3,97%, dus de basis voor de opcentiemenis niet zo hoog (veel lager dan de 10% voor het gemak van rekenen in het vb)

Er is ook nog een indexatiefactor van toepassing, dus afhankelijk van of die 5000 al dan niet geïndexeerd KI is.

Je kan ev ook genieten van verminderingen (kinderen,...)

hier een volledig uitgewerkt voorbeeld. Je moet dan enkel nog opzoeken wat de waarden voor dit jaar voor jouw loc atie zijn.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1304 berichten
Rapporteer

mvg,

WB

afbeelding van Moxx21
2 berichten
Rapporteer

Heel erg bedankt Smile Ik dacht dat het hoger dan 10.000 euro zou zijn Smile bedankt voor de reactie 

Bedankt,
Mo