Huis laten bouwen voor 160.000 € haalbaar?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Evy V
Lid vanaf: 09/10/2019
2 berichten

Hallo,

Ik ben eens aan het bekijken wat mijn mogelijkheden zijn koop ik een bouwgrond en laat ik er een niet al te grote halfopen bebouwing op plaatsen die leefbaar is maar natuurlijk niet helemaal af. Ik zou mischien een grond kunnen aankopen aan ongeveer 80.000 € kosten in via de gemeente de juiste grote is nog niet geweten maar zal ergens tussen de 4,5  en 5,5 are zijn. Dan zou ik dus nog een 160.000 € over hebben om alles verder mee te doen ook architect. Ik ben alleenstaande en er heb geen papa die me kan komen helpen dus alles laten doen. Is dat al dan niet haalbaar?

Ik zou graag een halfopen bebouwing van 8 m breed op 9 meter diep (binnenmaten dus denk ongeveer 9 m op 10 m buitenmaat) hebben, zie schets in bijlage. Twee verdiepingen hoog. De zolder zou ik zeker niet afwerken wel zou ik voorzien dat er een vaste trap naar zolder kan geplaatst worden. Boven is het ook voldoende dat er een goedkope laminaat komt schilderwerken en eventueel een deur kan later of ik plaats een zeer goedkope verfdeur. In de badkamer zou ik de muur van de douche laten metselen en deze laten betegelen. Verder geen tegels tegen de muur in de badkamer en het bad zou ik ook niet onmiddelijk plaatsen wel voorzieningen leggen. Natuurlijk moet er wel een keuken in zodat ik verder kan maar ook dit moet niet onmiddelijk de duurste zijn. Toch twijfel ik zelf heel sterk dat dit haalbaar is voor dit budget aangezien ik zelf niks kan en er toch vanaf 2020 weer strengere regels zijn ivm nieuwbouw en energie (hier ben ik al helemaal niet in thuis). Wat denken jullie beter plannen opbergen en iets kopen of bestaat er nog een kans dat dit haalbaar is? Qua steen zie ik graag een recupreratie oude Beerse, liefst een houten deur (maar indien nodig pvc) en ramen best pvc denk ik aluminium zal waarschijnlijk stuk duurder zijn. Ik zou het liefst voor zwarte ramen en deur gaan indien mogelijk zelfs rolluiken maar ook dat is weer een meerkost en kan ik indien zonder wel mogelijk laten wegvallen.

Momenteel huur ik iets dus ook daar moet ik rekening mee houden en is de vraag indien het met dit budget al kan ga je dan voor allemaal aparte aannemer of voor sleutel op de deur maar dan bv. afwerking qua vloer, badkamerinrichting en keuken zelf. Dit zal waarschijnlijk stuk sneller gaan dan allemaal aparte aannemers.

plan.docx

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
9690 berichten
Rapporteer

Met dat budget kan je wellicht de benedenverdieping laten zetten in een erg basic afwerking. Inclusief btw en architect zal je misschien enkele zaken nog moeten uitstellen.

De benedenverdieping is de duurste, want daar zit ook de fundering, riolering, regenwaterput, nutsaansluitingen, keuken, buitendeuren en grote ramen, enz... in.

Als ik reken met een gemiddelde van 1600€/m2 inclusief btw, dan kom ik op 100m2. Maar dat m2-bedrag is eigenlijk zonder architect en een gemiddelde voor erg basic als er ook een zadeldak op komt (dat geeft erg goedkope m2 ivglm een benedenverdieping). Wil je een volwaardige tweede verdiep, dan mag je daar 1000€/m2 bij doen (dus nog eens 100.000 )

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
3018 berichten
Rapporteer

aiai evy weet niet uit welke streek je komt maar 500m² voor 80k€ is er hier ver naast 

hier ca 250€/m²  * 500m² = 125 000

je wil 9x10m = 90m² per verdiep  dus 2x 90 = 180m² woonopp

sod firma's reken ca 1500€/m² = 180 x 1500 = 270k€

en dit alles zonder btw en notaris kosten ens....

vrees een beetje dat je te veel wil met te weinig geld 

kijkeens naar linken (en komen nog heel wat extra kosten bovenop)

https://www.teamconstruct.be/nl/onze-woningen

https://www.woningencompere.be/ontdek-onze-modellen-voor-investeerders-p...

afbeelding van REF10554
Lid vanaf: 26/09/2018
31 berichten
Rapporteer

Lijkt mij ook een erg krap budget hoor.... Wij liggen al aan 162.000 EUR alleen voor de grond zonder notaris en registratiekosten. En het is maar 520m². Ons huis zal  10,5m op 11,5m zijn en we zijn nu net begonnen met bouwen. We zitten nu al aan een raming van 580.000 EUR (grond+huis) , zonder terras, tuin, afsluiting, oprit enz enz.......... Uw budget lijkt mij toch echt niet haalbaar. 

afbeelding van jan 007
Lid vanaf: 16/11/2018
3018 berichten
Rapporteer

sod prijzen (voor kleinere woningen dat wat je wil) en komen nog wat extr akosten boven op !!

ook fundering kan wel eens voor pittige meerpijs zorgen als je slechte ondergrond hebt

https://www.woningencompere.be/ontdek-onze-modellen-voor-investeerders-p...

https://www.teamconstruct.be/nl/onze-woningen

afbeelding van D I Y
9690 berichten
Rapporteer

Het huis dat je voorstelt, dus 2 verdieping + zolder en 240m² bewoonbaar zal al snel richting 300.000 euro gaan. weliswaar all-in, maar erg basic afwerking. (geen grond inbegrepen natuurlijk)

Je wil een enorm huis (240m² is echt gigantisch op vandaag) zonder middelen.

afbeelding van Evy V
2 berichten
Rapporteer

Oke das dus ook wat ik dacht dat je voor 160000€ niks kan laten zetten. Wij hebben in 2012 nog woning gezet zonder grond  175000€ meer dan 300 vierkantemeter en echte leien op het dak maar wel alles zelf gedaan das het verschil als je nog getrouwd bent. Dus idd ik dacht zelf al dat ik wat teveel wil maar beter alles tegoei nakijken dan achteraf spijt te hebben dat je iets niet hebt nagekeken. En ja hier koop je dus nog wel een grond voor 73000€ via de gemeente van tussen de 4,5 à 5 are + notariskosten  en - de meeneembaarheid die ik nog heb zou dat dus wel lukken voor 80000€ maar je bent niks met ne grond als je er niks kan opzetten he. Prive was er ook nog een mogelijkheid voor een grond van kosten in 90000€ ook wel maar 4 are. Dus kwa grondprijzen zitten we hier nog goed. 

Merci voor de hulp en dan zal ik eens zoeken wat er te koop staat voor 240000€ kosten in.

afbeelding van tehfnz
Lid vanaf: 06/01/2017
43 berichten
Rapporteer

Mij lijkt het onhaalbaar.

Kan zolder niet weg (=kamer meteen onder da)? Kan de oppervlakte niet kleiner?

Volg de vorderingen van ons project op www.hs26e.be

afbeelding van D I Y
9690 berichten
Rapporteer

Evy V schreef:

Wij hebben in 2012 nog woning gezet zonder grond  175000€ meer dan 300 vierkantemeter en echte leien op het dak maar wel alles zelf gedaan

Dan moet je toch ook zelf gemetst hebben, want dat kan anders echt niet, ook 10j geleden niet.

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1566 berichten
Rapporteer

Evy V schreef:

En ja hier koop je dus nog wel een grond voor 73000€ via de gemeente van tussen de 4,5 à 5 are + notariskosten 

Een sociale kavel dus ?

mvg,

WB

afbeelding van Evy V
2 berichten
Rapporteer

Ja zelf gemets da zeg ik ook he alles zelf gedaan kwa ruwbouw, electricitiet, water en afwerking. Dak, ramen, chap, pur en plakker laten doen idd 8 jaar geleden en er zijn nu veel meer eisen dan toen  dat ik idd nu niet alles zelf kan doen.

En dat van die 90000€ geen sociaal kavel nieuwe verkaveling provincie Antwerpen op de grens Limburg. Maar ik heb voldoende info ontvangen. Merci allemaal