Factuur 254 EUR voor offerte zonder akkoord

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van NewbieBouwen
Lid vanaf: 27/04/2017
21 berichten

Dag iedereen, 

We hebben offertes opgevraagd bij verschillende vloerders en krijgen nu een factuur van 254 EUR in de bus van **** voor 5u "begeleiding tegelkeuze, uitrekenen plannen en snijafval, verplaatsingskosten" terwijl er nooit aangegeven werd dat er kosten gepaard gingen met de offerte. Daarnaast gingen we bij zijn leverancier voor de tegelkeuze zonder enige begeleiding, werden de maten voor het gelijkvloers en 1e verdiep doorgegeven via e-mail (enkel het plan van de zolder werd bij hem binnen gestoken op zijn vraag) en woont hij op een paar straten van ons ...

Ik stuur deze week een aangetekend schrijven en kopie per post om de factuur en algemene voorwaarden te protesteren met als reden dat er geen akkoord of overeenkomst gesloten werd, noch schriftelijk, noch mondeling en met vermelding dat we de zaak als afgesloten beschouwen als we geen schriftelijke reactie ontvangen binnen de 7 werkdagen. Is dit afdoende of moeten er nog zaken toegevoegd worden? Kan de vloerder ons dwingen om de factuur te betalen? Alvast bedankt!

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8609 berichten
Rapporteer

Nu7s schreef:

Maar voor €254 gaat niemand zich daarmee bezig houden. 2 brieven tussen advocaten en je zit al over dat bedrag en laat net dit het idee zijn de aannemer. 

Aannemer zijn idee ?  Hij is degene die een procedure zal moeten starten, maar of hij daar aan zal beginnen ....

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
14765 berichten
Rapporteer

Bestaan toch logs van ? 

Alle bij mijne site toch.

Als ik daar in verander dan wordt de datum genoteerd.

Dat zijn maar tekst estanden die je zelf ook gemakkelijk kan aanpassen, de wayback machine bestaat inderdaad maar of dat als bewijs in een rechtszaak kan dienen?

afbeelding van Tommie1
Lid vanaf: 15/04/2011
4579 berichten
Rapporteer

Klopt allemaal volgens de letter van de wet. 

Maar als ik aannemer was, en ik zou een procedure willen invoeren dat een offerte geld kost, dan zou ik dat toch zeer expliciet vermelden, anders weet je dat het leidt tot: 

- een hoop ontevreden (potentiele) klanten

- negatieve reviews en een hoop zever op het web 

- geen rechtszekerheid omdat een rechter nog altijd kan oordelen dat het niet duidelijk was, en anders oordeelt

Enfin... hoe duidelijker hoe beter voor alle partijen! 

Niemand (behalve advokaten) hebben belang bij dergelijke conflicten. 

Bij mijn tandarts hangt er duidelijk uit dat een afspraak die niet geannuleerd wordt 24h op voorhand zal leiden tot een factuur van 25€ per ingepland half uur. Mensen vinden dat redelijk als ze het weten. 

En er staat bij dat je geen nieuwe afspraak krijgt tot dat bedrag betaald is ... 

Rechtszaken zullen daar niet van komen, maar ik vermoed wel dat de discipline tot het nakomen van afspraken beter zal zijn. 

Ik kan me de frustratie van Luk zeker inbeelden als er gratis (en vooral dan!) afspraken worden afgezegd. 

Elke aannemer moet zelf bepalen hoe daar mee om te gaan, maar ik denk dat het zeker aanvaardbaar is om te werken met een systeem dat een plaatsbezoek 50€ kost, en in mindering komt van de uiteindelijke factuur. 50€ is dan nog weinig voor een verplaatsing en een gesprek van al rap een uur of 2 denk ik. 

Maar ook zou ik niet in de kleine letterkes verstoppen, maar duidelijk vermelden op de site, en ook aan de telefoon als de afspraak gemaakt wordt. 

afbeelding van lukanar
Lid vanaf: 27/03/2007
14089 berichten
Rapporteer

K wee nie
moa zen we na nie erg aan t afdwalen?

Het gaat niet over annulatiekosten aanrekenen voor een geanuleerde afspraak , maar over het feit dat er kosten terecht worden aangerekend voor het opstellen / uitrekenen van een offerte en of dit vooraf

kenbaar was gemaakt aan topic starter.

Waar we weinig meer van horen

21 berichten
Rapporteer

Aangetekend schrijven werd vandaag door hem ontvangen en al reactie.. 

De uitgevoerde werken/diensten door xxx  zijn duidelijk te bewijzen door het mailverkeer en de aangevraagde offertes door ons met uw werf als referentie.

U klacht vervalt bij deze, bewezen diensten moeten betaald worden.

Het stadium van verkennende gesprekken en opmaken offerte lag reeds achter ons.

Opmaken offerte wordt trouwens ook niet aangerekend.

Laat me duidelijk zijn dat bij uitblijven van betaling er na de vervaldatum extra kosten worden aangerekend voor wanbetaling.

Blijft de betaling uit dan ben ik genoodzaakt om u per direct te laten dagvaarden door onze advocaat.

PS. Uw enige betrachting was om mij al het vuile werk te laten opknappen, nadien de tegels zelf aan te kopen (liefst nog aan mijn voorwaarden) en de tegels “in het zwart” te laten plaatsen”

Hij heeft maw geen bewijs dat de kosten gevommuniceerd en aanvaard zijn en spreekt zichzelf tegen want vermeldt uitrekenen plannen en snijafval op de factuur, als dat geen onderdeel van de offerte opmaken is weet ik het ook niet.

Een bevriend jurist raadt aan om de boodschap gewoon te herhalen via e-mail maar je hoort al dat hij dit niet zomaar gaat laten gaan en dat we vertrokken zijn voor een aantal maand..

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8720 berichten
Rapporteer

Als uw AS duidelijk vermeldt dat u de factuur protesteert of niet aanvaardt, dan kan er enkel nog langs gerechtelijke weg geïnd worden.

Als jullie echter bijkomende vragen gesteld hebben, bvb zoals snijverliezen berekenen, of legrichting bepalen of soort tegel te gebruiken, dan is er inderdaad geen sprake meer van offerte, maar van advies... bekijkheel goed wat jullie precies gevraagd hebben. Zijn er meerdere e-mails met vragen gestuurd?

Bekijk ook heel goed wat jullie geprotesteerd hebben, want als jullie aanvoeren dat de offerte niet als betalend was afgesproken, maar hij helemaal geen offerte heeft gefactureerd, dan hebben jullie alsnog een probleem.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

21 berichten
Rapporteer

We hebben als reden vermeld dat er nooit melding gemaakt werd van enige kosten verbonden aan het opmaken van de offerte of alle daarmee verbonden inspanningen. We hadden specifiek een offerte incl snijverlies gevraagd maar dat is altijd zo.

Als ik de mails herlees: we hebben geen vragen gesteld of verder advies ontvangen behalve de prijs voor een vloermatkader en badomkasting en een antwoord op zijn vragen ivm lengte keuken ivm plinten en maten laminaat 2e verdiep. Allemaal verbonden aan de offerte. Dus hij kan extra begeleiding op geen enkele manier staven tenzij zijn leverancier een factuur stuur voor onze tijd in diens openbare showroom.

Op de factuur staat vermeld "begeleiding tegelkeuze, uitrekenen plannen en snijafval en verplaatsingkosten" terwijl de tegel bij de leverancier bekeken is, de maten doorgegeven zijn en hij een paar straten verder woont.. zelfs als dit naar het gerecht gaat, kan hij geen 5u staven daarmee.

afbeelding van Mario_
8609 berichten
Rapporteer

De gehele waarheid kennen enkel jullie beiden. 
Voor de info die gegeven is, zie ik ook geen prestaties. Snijverlies is iets dat eigenlijk niet gevraagd dient te worden. Dat zou automatisch erin moeten zitten. 
Hij spreekt over volgend stap reeds genomen ...?
Betichtingen van zwartwerk ... (zou ik persoonlijk niet op prijs stellen).
Jij aankopen aan "zijn" voorwaarden?
Ik krijg dan het gevoel dat hij denkt het werk niet binnen te halen en dan maar een factuur stuurt ...

afbeelding van tegel
Lid vanaf: 20/06/2019
1 berichten
Rapporteer

Beste allen,

Ik ben de vloerder die de factuur gestuurd heeft voor 254 euro.

Ik wil toch van de gelegenheid gebruik maken om te schetsen waarom ik dit deed.

Na een offerteaanvraag te hebben ontvangen via mail heb ik de potentiële klant gecontacteerd om alles tijdens een persoonlijk onderhoud alles eens te bespreken. 
Op een avond meer dan 2 uur bij de klant gezeten om alles uit te leggen,...
Om een offerte te kunnen opstellen moest ik nog diverse afmetingen hebben die niet in de oorspronkelijke mail vermeld stonden. In plaats van dat de klant ze zelf nameet en door stuurt, wordt mij gevraagd om het plan uit te rekenen.
Ondertussen maakt de klant ook een tegelkeuze bij één van mijn vaste partners.

Wij rekenen plan uit (plan zolder niet aangebracht door de klant.) stellen een offerte op voor leveren en plaatsen vloertegels, plinten, wandtegels, laminaat, plinten laminaat,... (prijzen met kortingen op materialen, snijafval,...)
offerte wordt doorgemaild samen met nog enkele raadgevingen en bedenkingen. Het plan ben ik zelf in de klant zijn brievenbus gaan steken.

Na enkele mails staat de klant bij mij aan de deur met het plan van de zolder (zelf uit rekenen zie de klant blijkbaar niet zitten)

Offerte wordt volledig aangepast (zolder + nog diverse aanpassingen), weer doe ik het plan terug naar de klant.

Hiervoor zijn meer dan 20 mails verstuur en ontvangen.

Het enige wat ik altijd vraag aan elke potentiële klant is feedback over mijn offerte (de offerte wordt goedgekeurd of niet me al dan niet een vermelde reden), dit omdat wij ook de nodige tijd in de offerte,... steken.

Omdat de uitvoering op zeer korte termijn is, stuur ik nog één mail naar de klant met de vermelding: als de werf volgens de gevraagde planning moet uitgevoerd worden, moet de offerte tijdig worden goedgekeurd, dit zodat we tijdig de materialen kunnen bestellen. hierop reageert de klant niet meer.

Daags na deze mail krijg ik telefoon van de tegelwinkel dat de klant nog eens is langs geweest met een verzoek: De klant zou graag de materialen (offerte van tegelwinkel op onze zaak met klant als werf) zelf aankopen en dit aan onze aannemingskorting en de plaatsing zou gebeuren door iemand "in het zwart".
Wij krijgen geen feedback van de klant meer, laat staan een bedankje. 

Kortom zijn wij enkel goed om alles uit te rekenen, de klant professioneel advies te geven,...

Het is door dergelijke klanten dat steeds meer zelfstandigen offertes enkel nog betalend aanbieden.
Stilaan beginnen wij hier ook sterk over na te denken zeker als je beseft hoeveel uren, telefoons en e-mails er soms nodig zijn om een volgens de klant "simpel offerteke" op te stellen. 
Wij voelen ons bedrogen en opgelicht door 2 profiteurs.

Om hen eens een koekje van eigen deeg te geven hebben wij dus een factuur gestuurd.
Nu voelt de klant ook eens hoe het is om misbruikt te worden.

Langs deze weg laat ik weten dat we niet uit zijn op het geld en dat de klant de factuur niet hoeft te betalen.

mvg.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
14100 berichten
Rapporteer

Beste vloerder,

Ik kan uw frustratie zeer goed begrijpen.  Ik kan ook zeer goed begrijpen dat je je misbruikt en niet gerespecteerd voelt terwijl je heel de tijd het idee had dat er een samenwerking zou komen, dat men jou echt als vloerder wilde. Dat dan de opdracht waarvoor jij de voorbereidingen al had genomen uiteindelijk wordt toegewezen aan iemand die 'in het zwart' zou werken voelt wellicht als olie op het vuur. 

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet het recht hebt op een vergoeding voor het vele werk dat je in deze offerte hebt gestoken.

Maar ik begrijp dat je dat zelf ook al wel wist, dat je enkel met de factuur je frustratie kwijt wou. Zoals je zegt: een koekje van eigen deeg bezorgen.

In die zin heb ik dan ook respect voor uw reactie hier.

Even slikken en de zaak verder vergeten zou ik zeggen. Er zullen genoeg klanten zijn die jou beter respecteren.

afbeelding van NicoP
Lid vanaf: 17/02/2008
1589 berichten
Rapporteer

Dit is nu eens mooi schoolvoorbeeld, dat we beiden partijen mogen aanhoren.

Er zijn blijkbaar door TS toch enkele "nuances" vergeten.

De waarheid zal zoals in ieder dispuut in het midden liggen.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8720 berichten
Rapporteer

De ‘waarheid’ blijft onverminderd dat er zonder voorafgaandelijk akkoord over een prijs, geen factuur gestuurd kan worden.

Dat de factuur misschien wel terecht is, dat is een andere discussie, maar het is uit het verhaal van de aannemer wel duidelijk dat hij ook weet dat het niet kan en de onkiese klanten eens een koekje van eigen deeg wou geven met enkele slapeloze nachten zodat ze volgende keer wat beter nadenken vooraleer een hardwerkende kleine zelfstandige aan het lijntje te houden.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum
Regio: Roeselare-Kortrijk

afbeelding van Mario_
8609 berichten
Rapporteer

Begrijpelijke frustraties. 

Maar waarom .....? 

Zonder tussenpersoon krijg je als zelfplaatser betere kortingen dan via ....

En dat een plaatser int zwart minder gaat zijn dan iemand die correct handelt, ook te voorspellen. 

En opp berekenen kan iedereen, tegelwinkels zullen zeker meewerken , en de man in het zwart ook....

Kijk uit naar TS zijn reactie

@ Tegel,. De factuur had niet gemogen. 

Maar ik ben er zeker van dat menig echte klant wel degelijk respect heeft voor iemand die tijd steekt in een gedetailleerde offerte. Ik zou dat toch doen.

afbeelding van Tommie1
Lid vanaf: 15/04/2011
4579 berichten
Rapporteer

Alle begrip voor je frustratie. 

En ik begrijp ook dat je niet het werk wil doen waar iemand anders de vruchten van plukt. 

Ik kan je alleen maar aanraden om te werken met een stappenplan zoals vele architecten, keukenbouwers, tuinaannemers etc doen. 

Zeg gewoon wat je gratis doet, en vanaf wanneer er een factuur gaat volgen. Als je vakwerk levert hebben de mensen daar geen probleem mee. 

Vb: eerste plaatsbezoek en ruwe opmeting gratis

Begeleiding bij kiezen van tegel, en gedetailleerd uitwerken van legplan = x € en deze prijs wordt afgetrokken van de aanneming bij het gunnen van het werk. 

Bij een architect is een eerste gesprek ook meestal gratis, en legt die uit wat de rest gaat kosten. 

Het bouwproces is zo al complex genoeg, en overal lees je dat mensen zitten met onverwachte supplementen (zoek de post maar eens van de dakwerker die achteraf een paar k€ vroeg om de stelling te huren en zetten... ), dus je kan je ook wel voorstellen dat de argwaan groot is. Elke aanzet van duidelijke communicatie en duidelijk vermelden wat inbegrepen is en wat niet gaat je kansen verhogen om offertes binnen te halen. En  dan steekt het niet op de laatste euro, als de prijs maar aanzien wordt als fair en correct. 

afbeelding van NicoP
Lid vanaf: 17/02/2008
1589 berichten
Rapporteer

Als, en ik zeg als, het klopt dat TS met de offerte van de vloerder naar de tegelwinkel is gegaan waar de vloerder mee samenwerkt en daar de offerte van die vloerder onder de neus van de verkoper duwt en dan nog eens de tegels wil aankopen aan de prijs van de vloerder...  dan noem ik dat zeer onrespectvol.  Ge moet maar durven: foei, foei, foei... dan zeg ik: "ge moest u schamen".