Factuur 254 EUR voor offerte zonder akkoord

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van NewbieBouwen
Lid vanaf: 27/04/2017
21 berichten

Dag iedereen, 

We hebben offertes opgevraagd bij verschillende vloerders en krijgen nu een factuur van 254 EUR in de bus van **** voor 5u "begeleiding tegelkeuze, uitrekenen plannen en snijafval, verplaatsingskosten" terwijl er nooit aangegeven werd dat er kosten gepaard gingen met de offerte. Daarnaast gingen we bij zijn leverancier voor de tegelkeuze zonder enige begeleiding, werden de maten voor het gelijkvloers en 1e verdiep doorgegeven via e-mail (enkel het plan van de zolder werd bij hem binnen gestoken op zijn vraag) en woont hij op een paar straten van ons ...

Ik stuur deze week een aangetekend schrijven en kopie per post om de factuur en algemene voorwaarden te protesteren met als reden dat er geen akkoord of overeenkomst gesloten werd, noch schriftelijk, noch mondeling en met vermelding dat we de zaak als afgesloten beschouwen als we geen schriftelijke reactie ontvangen binnen de 7 werkdagen. Is dit afdoende of moeten er nog zaken toegevoegd worden? Kan de vloerder ons dwingen om de factuur te betalen? Alvast bedankt!

Reacties

afbeelding van Regis07
Lid vanaf: 03/02/2011
1235 berichten
Rapporteer

U heeft meegewerkt voor zijn prestatie en dus zal u moeten betalen.
Er is geen wet die zegt dat hij jullie moet begeleiden in het ganse verloop.
Jullie zijn naar zijn leverancier geweest voor de tegelkeuze en ter plaatse/ter plekke zijn jullie geholpen geweest door iemand waar hij mee samenwerkt.
Jullie hebben alle gegevens + zolderplan geleverd voor zijn prijsberekening, het e-mailverkeer is een geldig bewijs.

afbeelding van Qacino
Lid vanaf: 11/01/2019
201 berichten
Rapporteer

Ik persoonlijk zou er ook niet akkoord mee zijn ...
Als ik eender welke winkel begeleid wordt door een verkoopster zou ik een factuur krijgen?
Of als ik naar de groothandel gz voor iets en ik krijg daar wat uitleg hetzelfde? 

Puur qua regelgeving durf ik het niet zeggen maar zo word men toch slapend rijk?

21 berichten
Rapporteer

Mijn vriend zei deze ochtend dat er mondeling gezegd is dat de offerte gratis zou zijn, dit mag zomaar teruggedraaid worden dan?

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
8118 berichten
Rapporteer

Je hebt een offerte gevraagd? Daar is op geen enkel moment een prijs voor geformuleerd? Dan is er geen verkoopsovereenkomst, dus niet betalen.

Het communiceren van de prijs van een product of dienst is een cruciaal onderdeel van een verkoopsovereenkomst.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van D I Y
8118 berichten
Rapporteer

NewbieBouwen schreef:

Mijn vriend zei deze ochtend dat er mondeling gezegd is dat de offerte gratis zou zijn, dit mag zomaar teruggedraaid worden dan?

Je moet dan wel een creditnota krijgen, want eens een factuur opgemaakt is ze opgemaakt! En als ze opgemaakt is, dan moet ze betaald worden (of gecompenseerd door credit) of geprotesteerd worden. Als die twee dingen niet gebeurd zijn, dan is ze opeisbaar. En zonder protest binnende geldende termijn kom je voor de rechter nergens meer.

De communicatie moet schriftelijk gebeuren (e-mail is tegenwoordig ook goed)! Telefoons tellen niet.

21 berichten
Rapporteer

D I Y schreef:

NewbieBouwen schreef:

Je moet dan wel een creditnota krijgen, want eens een factuur opgemaakt is ze opgemaakt! En als ze opgemaakt is, dan moet ze betaald worden (of gecompenseerd door credit) of geprotesteerd worden. Als die twee dingen niet gebeurd zijn, dan is ze opeisbaar. En zonder protest binnende geldende termijn kom je voor de rechter nergens meer.

De communicatie moet schriftelijk gebeuren (email is tegenwoordig ook goed)! Telefoons tellen niet.

Ik ga inderdaad de factuur en algemene voorwaarden in hun totaliteit protesteren via e-mail met als reden dat er mondeling overeengekomen is dat de offerte gratis zou zijn, dat er geen akkoord of overeenkomst gesloten is en de melding dat we de zaak als afgesloten beschouwen als we geen reactie ontvangen binnen de 7 werkdagen, dit is voldoende?

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8273 berichten
Rapporteer

Regis07 schreef:

U heeft meegewerkt voor zijn prestatie en dus zal u moeten betalen.
Er is geen wet die zegt dat hij jullie moet begeleiden in het ganse verloop.
Jullie zijn naar zijn leverancier geweest voor de tegelkeuze en ter plaatse/ter plekke zijn jullie geholpen geweest door iemand waar hij mee samenwerkt.
Jullie hebben alle gegevens + zolderplan geleverd voor zijn prijsberekening, het e-mailverkeer is een geldig bewijs.

Beetje kort door de bocht he. 
Als je de bakker binnen stapt en vraagt wat er in bepaalde broden zit, zou jij dus 5€ bijbetalen voor de prestaties? 
Als er vooraf kenbaar is gemaakt dat een offerte opmaken geld kost, dan is dat al iets anders. Maar hier niet het geval.

De geleverde prestatie ... elke uitbater van tegels zal klanten begeleiden om keuzes te maken, dat is nl  deel van handel drijven. Hij zal dan ook geen factuur opmaken aan de tegelplaatser voor die prestatie, net andersom, de tegelplaatser zal eerder korting ontvangen op de gekozen tegels ....

meewerken aan zijn prestaties ... doorgeven aantal m²  is het allerminste wat je moet doen om een offerte te verkrijgen ...

Dus zonder voorafgaand akkoord dat een offerte opmaken geld kost, dan zou ik ook niet betalen.

Dat communicatie best schriftelijk gebeurd is idd waar, maar geldt aan 2 kanten, want tegelplaatser kan ook niet aantonen dat hij een akkoord had ivm een betalende offerte.

afbeelding van semo
Lid vanaf: 11/07/2011
1039 berichten
Rapporteer

NewbieBouwen schreef:

Ik ga inderdaad de factuur en algemene voorwaarden in hun totaliteit protesteren via e-mail met als reden dat er mondeling overeengekomen is dat de offerte gratis zou zijn, dat er geen akkoord of overeenkomst gesloten is en de melding dat we de zaak als afgesloten beschouwen als we geen reactie ontvangen binnen de 7 werkdagen, dit is voldoende?

Doe maar via aangetekend schrijven + zelfde brief per reguliere post (of eventueel e-mail).

afbeelding van D I Y
8118 berichten
Rapporteer

Gaat deze aannemer ook jullie tegels plaatsen?

In dat geval zou ik geen aangetekende brief meer sturen, maar een e-mail waarin je verwijst naar de factuur, het telefoongesprek van deze morgen waarin overeengekomen is dat de factuur gecrediteerd zal worden, en waarin je vraagt wanneer je de creditnota mag verwachten.

Als je hierop niet binnen de 7 dagen antwoord krijgt, dan stuur je alsnog die aangetekende brief waarin je verwijst naar de factuur; het telefoongesprek waarin je de factuur geprotesteerd hebt en nogmaals waarom, en waaruit overeengekomen is dat de factuur gecrediteerd zou worden; de e-mail waarin je naar die creditnota vraagt (telkens met datum) om jouw protest te formaliseren. En daarin vraag je nogmaals om eerstdaags de creditnota toegestuurd te krijgen, zoals afgesproken.

21 berichten
Rapporteer

We hadden nog niks getekend en twijfelden tussen deze en een andere aannemer maar na dit onacceptabel gedrag wordt het deze aannemer zeker niet! Dus dan is de factuur protesteren voldoende?

21 berichten
Rapporteer

Mochten er ooit mensen in dezelfde situatie zitten, zie

• dit artikel van FOD Economie : De ondernemer is  niet verplicht om een bestek gratis af te leveren. Hij kan  een prijs vragen voor de opmaak van het bestek. Hij moet u hierover duidelijk informeren vooraleer een bestek opgesteld wordt,
  • dit artikel van de ondernemingsbank: U heeft vooraf niets afgesproken ivm kosten voor het bestek

Verkeerde manier 1. Uw collega levert netjes een mooi bestek af en zet er de vermelding op “kos­ten bestek : € 150” en stuurt dit op naar de klant in spe. Moet de klant die € 150 nu betalen ? Hele­maal niet.

Verkeerde manier 2. Wat ook niet kan is dat uw collega achteraf met een rekening voor het bestek komt aanzetten als hij er vooraf met de klant geen woord over gerept heeft.

Waarom verkeerd ? De klant heeft immers geen ak­koord gegeven voor de kosten van het bestek. En de aannemer heeft de mogelijke klant er op voor­hand niet van verwittigd dat hij kosten in re­ke­ning zal brengen.

afbeelding van Regis07
1235 berichten
Rapporteer

Het feit dat ik het zo geschreven heb is omdat ik zelf persoonlijk zo een ervaring heb geleden met een uitspraak eind feb 2019.
Dus niets van, dat ik kort door de bocht ga.
Het brood van de bakker is volledig een andere materie!

Als die aannemer doordrijft tot bij de rechtbank. Normaal zal het eerst bij de Vrederechter zijn van de klant of indien het vermeld staat in de Algemene Voorwaarden van de aannemer zal de zaak behandeld worden bij de Rechtbank(en) die zijn aangeduide/vermelde in zijn Algemene Voorwaarden). 

Maar door mijn eigen ervaring durf ik hier zeggen "de beste stuurlui staan aan wal".
De TS heeft geen enkel schriftelijk bewijs dat de aannemer het zou gezegd hebben tegen de vriend van de TS.
De aannemer heeft wel bewijzen van samenwerking. Zie hierboven mijn commentaar en de door de TS aangebrachte info van FOD Economie.
De TS kan ook op geen manier aantonen dat de aannemer haar/hem niet heeft gemeld dat de offerte een betalende opdracht is, die mogelijk in vermindering wordt gebracht bij het toekennen van de werken.
Ik hoop oprecht dat de discussie tussen de TS en de aannemer tot een goed einde komt door een gezond gesprek onderling voor dat er gezwaaid wordt met een aangetekend schrijven. Volwassen mensen kunnen praten en een compromis sluiten.

afbeelding van Jasberg
Lid vanaf: 04/02/2017
94 berichten
Rapporteer

Regis07 schreef:

...
De TS heeft geen enkel schriftelijk bewijs dat de aannemer het zou gezegd hebben tegen de vriend van de TS.
De aannemer heeft wel bewijzen van samenwerking. Zie hierboven mijn commentaar en de door de TS aangebrachte info van FOD Economie.
De TS kan ook op geen manier aantonen dat de aannemer haar/hem niet heeft gemeld dat de offerte een betalende opdracht is, die mogelijk in vermindering wordt gebracht bij het toekennen van de werken.
...

Regis, draai je stelling eens om: welk bewijs heeft de aannemer dat de TS deze kosten gecommuniceerd heeft? Omdat de TS een mail gestuurd heeft om maten en plannen door te geven?? Dat lijkt me wel het strikte minimum om een prijs te kunnen bepalen. Then again, als hier kosten aan verbonden waren, had hier duidelijk en ondubbelzinnig over gecommuniceerd te worden door de aannemer. 

@NewbieBouwen: Ik zou inderdaad de aannemer aangetekend aanschrijven zoals je in je beginpost stond. Laat aan de aannemer weten dat je nooit akkoord ging met zijn ‘kleine lettertjes’ en dat je de toepasselijkheid ervan betwist.  Stuur ASAP die aangetekende brief en laat de zaak niet aanslepen. Succes! 

afbeelding van Bouwadvocaat.be
Lid vanaf: 04/04/2019
2 berichten
Rapporteer

In de praktijk geven aannemers hun offertes meestal gratis. Dat blijkt overigens bij U ook voor alle overige aannemers het geval te zijn geweest. Kennelijk rekent de aannemer in kwestie toch kosten aan, zonder U daarvan voorafgaandelijk in kennis te hebben gesteld.

Dan zal, bij een eventueel dispuut, de rechtbank geneigd zijn U als particulier in het gelijk te stellen. Het kwam de aannemer toe U hiervan op voorhand op de hoogte te stellen, zodat U had kunnen beslissen om dan niet aan hem maar enkel aan de andere aannemers een offerte te vragen.

De rechtbank oordeelde bvb. in een dossier dat aanbesteding niet buiten het gewone risico valt dat iedere ondernemer draagt wanneer hij een - zelfs uitvoerige - prijsofferte maakt die bijdraagt tot de kwaliteit en het belang van zijn eventuele prestaties en zijn kansen op een bestelling verhoogt (Brussel 8 maart 1993, JLMB 1993, 1308)

Let wel: als u niet alleen een offerte, maar bijvoorbeeld ook bouwadvies vraagt, dan kan de aannemer eventueel  wel een factuur opstellen voor het gevraagde advies. In Uw geval stel ik (enkel) vast dat er op dat vlak “begeleiding” wordt aangerekend bij tegelkeuze. Of dit nu als “advies” te aanzien is, is toch nog een andere kwestie.

U doet er dus m.i. inderdaad goed aan de factuur en de voorgehouden prestaties, te betwisten. Als U plannen heeft overgemaakt zou dit er wel op kunnen wijzen dat er sprake is van “advies”, maar anderzijds kan dit ook perfect kaderen in het berekenen van de prijs voor het uit te voeren werk. Het lijkt mij dan ook dat de aannemer U minstens aantoonbaar had moeten melden dat hij betalende prestaties ging verrichten.

Het lijkt ons dus, weliswaar zonder alle (eventueel schriftelijke?)  communicatie te hebben gezien, dat U een eventuele procedure met vertrouwen tegemoet kan zien.

Arnt Proost

https://www.bouwadvocaat.be    

afbeelding van Regis07
1235 berichten
Rapporteer

Dan zal, bij een eventueel dispuut, de rechtbank geneigd zijn U als particulier in het gelijk te stellen.

Dat dachten wij en onze advocaat ook, maar het vonnis was wel ... de deur op de neus.
Gelukkig was de schok niet te fel, want wij hielden in gedachten dat wanneer er iemand naar de Rechtbank stapt dat het vonnis mogelijk 50% voor en 50% tegen u kan zijn.