Zonneboiler subsidies : Wat gaat er veranderen in 2013 ?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Rattatosk
Lid vanaf: 21/08/2007
25 berichten

Hallo,

weet er iemand wat er juist gaat wijzigen aan de subsidies van zonneboilers?

Ik begrijp dat er een nieuw wetswijziging klaarligt.

En de vraag is een beetje, moet ik nu vlug nog bestellen of kan ik nog even wachten?

Ik begrijp dat de huidige subsidies wat misbruik mogelijk maakte, maar dat is niet mijn bedoeling :).

Ik wil gewoon weten of ik volgend jaar nog een zonneboiler rendabel kan plaatsen met hulp van subsidies.

Alvast thanks !

Arnout

Reacties

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
15347 berichten
Rapporteer

Mijn glazenbol werkt momenteel niet, maar als je toch van plan bent om er 1 aan te schaffen, waarop dan wachten?

afbeelding van janus wago
Lid vanaf: 05/12/2009
15347 berichten
Rapporteer

Mijn glazenbol werkt momenteel niet, maar als je toch van plan bent om er 1 aan te schaffen, waarop dan wachten?

afbeelding van YoniM
Lid vanaf: 08/08/2012
156 berichten
Rapporteer

Ik denk dat als je nu nog vlug wilt bestellen je al te laat bent. Er zijn veel mensen die ditzelfde gedacht hebben en de leveranciers kunnen niet meer aan de vraag voldoen.

Je moet ook niet vergeten dat de zonneboiler dit jaar aangekocht, geplaatst en betaald moet zijn om voor de premie in aanmerking te komen! En wat ga je dan doen moest het beginnen sneeuwen en vriezen? Ik denk niet dat er dan veel mensen graag op een dak kruipen Blum 3

Zelf hebben we er ook aan gedacht om een zonneboiler te plaatsen en toen het nieuws kwam van de wegvallende/wijzigende premies zijn we ook snel gaan informeren bij een installateur. Hier waren we ook al te laat voor en de levering kon ten vroegste pas 18 dec zijn. Een weekje later is het kerst dus dit was ons te krap. We hebben toen beslist om af te wachten wat 2013 gaf. En gezien het overzicht van tcbelgium1 ziet het er nog goed uit als die 550€/m² zou blijven.

afbeelding van archiklusser
Lid vanaf: 20/09/2007
9693 berichten
Rapporteer

Er zijn ook veel mensen die nog snel PV aangeschaft hebben omdat de GSC's steeds minder opleveren. De prijs van PV is echter zodanig ingezakt dat ze beter even gewacht hadden.

Vraag in ieder geval een vergelijkbare zonneboiler aan in NL zodat je weet:

- hoeveel je precies teveel betaald in België (mijn glazen bol zegt: subsidiebedrag)

- wie het subsidiebedrag opstrijkt...

afbeelding van archiklusser
Lid vanaf: 20/09/2007
9693 berichten
Rapporteer

Er zijn ook veel mensen die nog snel PV aangeschaft hebben omdat de GSC's steeds minder opleveren. De prijs van PV is echter zodanig ingezakt dat ze beter even gewacht hadden.

Vraag in ieder geval een vergelijkbare zonneboiler aan in NL zodat je weet:

- hoeveel je precies teveel betaald in België (mijn glazen bol zegt: subsidiebedrag)

- wie het subsidiebedrag opstrijkt...

afbeelding van Floris_
Lid vanaf: 19/12/2009
86 berichten
Rapporteer

YoniM;1788020 wrote:
Ik denk dat als je nu nog vlug wilt bestellen je al te laat bent. Er zijn veel mensen die ditzelfde gedacht hebben en de leveranciers kunnen niet meer aan de vraag voldoen.

Je moet ook niet vergeten dat de zonneboiler dit jaar aangekocht, geplaatst en betaald moet zijn om voor de premie in aanmerking te komen! En wat ga je dan doen moest het beginnen sneeuwen en vriezen? Ik denk niet dat er dan veel mensen graag op een dak kruipen Blum 3

Zelf hebben we er ook aan gedacht om een zonneboiler te plaatsen en toen het nieuws kwam van de wegvallende/wijzigende premies zijn we ook snel gaan informeren bij een installateur. Hier waren we ook al te laat voor en de levering kon ten vroegste pas 18 dec zijn. Een weekje later is het kerst dus dit was ons te krap. We hebben toen beslist om af te wachten wat 2013 gaf. En gezien het overzicht van tcbelgium1 ziet het er nog goed uit als die 550€/m² zou blijven.

Klopt dit wel? Om te kijken of je voor regeling 2012 of 2013 in aanmerking komt, kijkt men toch enkel naar de facturatie-datum?

Ivm 2013: 550euro blijft per m2, maar het bedrag zou maximum 50% van de factuur bedragen. En dat zou wel een hele hoop schelen natuurlijk.

Al vind ik nergens officiële bevestiging dat het nu effectief 50% is geworden.

afbeelding van YoniM
Lid vanaf: 08/08/2012
156 berichten
Rapporteer

Mij is gezegd dat de factuur in 2012 moest zijn, alsook de inwerkingstelling en attesten die ze erbij leveren om de premie te kunnen aanvragen. Aangezien ze pas na 18 dec konden leveren zou de inwerkstelling niet meer in 2012 geweest zijn en de factuur zou dan ook pas daarna komen.

Nu zijn er natuurlijk ook installateurs die in januari komen plaatsen en u een factuur van 2012 geven al mag dit wettelijk gezien natuurlijk niet ;-).

Het laatste wat ik over deze premie gehoord heb is dat indien de offerte in 2012 getekend is en uw installatie geplaatst is voor eind februari 2013 (factuur tot en met februari 2013) dit nog valt onder de subsidieregeling van 2012.

Officiele bevestiging:

http://www.infrax.be/~/media/Website/Files/premies/2013/huishoudelijk/energie/zonneboiler.ashx

Stukje tekst uit de voorwaarden:

"De premie is enkel geldig voor facturen vanaf

01/01/2013. Voor een zonneboiler die reeds in

2012 werd besteld (ondertekende offerte of voorschotfactuur van 2012), en waarvan de eindfactuur (2013) betaald wordt uiterlijk op 28 februari

2013, geldt een overgangsregeling: het maximum

premiebedrag van 2012 (4 125 euro) blijft behouden en er geldt geen maximum percentage van de

factuur. De zonneboiler moet wel voldoen aan de

voorwaarden van 2013."