Isoleren slaapkamers onder hellend dak

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Dustar
Lid vanaf: 27/05/2011
3 berichten

Hoi allemaal,

ik heb een tweetal jaar geleden een woning uit 1960 gekocht en wil nu het dak ( heeft wel geen onderdak ) gaan isoleren.

Het dak is een standaard zadeldak, maar het begint al halverwege het verdiep, dus de bovenste kamers bevinden zich deels onder het dak.

Bedoeling is om op de zoldervloer 20 cm glaswol te leggen, zodat ik aan een R waarde van 5 kom. Probleem is echter dus het gedeelte van het dak dat in de slaapkamers uitkomt. Momenteel is er gewoon een gipsplaat tegen de kepers geschroefd.

Kan ik tegen deze gipsplaat isolatieplaten ( dacht aan +/- 10 cm ) bevestigen of is dat niet goed inzake vochtafvoer?

Maw, het zou iets gaan worden in de trant van: dakpannen - oude gipsplaat op kepers - isolatieplaat - dampscherm ( hangt meestal al aan de isolatieplaat ) - afwerking ( weer gipsplaat of iets dergelijks ).

Alvast bedankt,

Dirk

Reacties

afbeelding van costello
Lid vanaf: 22/05/2011
24 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

als je terug wil afwerken met gipsplaats waarom breek je je huidige gipsplaat niet af en isoleer je dan niet tussen de kepers gevolgd met een dampscherm en dan een nieuwe propere gipsplaat er tegen?

als je gaat isolere op je huidige gipsplaats dan gaat dat volgens mij tegenvallen je gaat inmiddels niet zien waar je kepers zitten voor je isolatieplaat vast te vijzen.

of begrijp ik het nu verkeerd.. ?

oh ja je hebt geen onderdak..

afbeelding van chime
Lid vanaf: 10/04/2007
11588 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Reden te meer om de gipsplaat eraf te vijzen en iets van onderdak te gaan voorzien (al is het er maar eentje dat je langs onder aanbrengt)

afbeelding van nayy
Lid vanaf: 29/10/2010
158 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

om goed te isoleren zal je toch een onderdak moeten voorzien, en om dat goed te doen moet eigenlijk je volledige dak eraf. Is natuurlijk niet iets dat je zomaar gaat doen.

naast eventuele waterlekken door de pannen heen, zorgt je onderdak ervoor dat je huis winddicht wordt afgewerkt. Het is essentieel dat je bij gebruik van rotswol een winddicht onderdak hebt, anders verliest je rotswol enorm veel isolerende waarden. (de wind blaast tussen de pannen door in je isolatie, ze hebben we wijsgemaakt dat de isolerende waarde op die manier gehalveerd wordt...)

afbeelding van dirkp
Lid vanaf: 01/03/2008
214 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hoi

Ik had hier het zelfde aan de hand.

Ik heb ook de zoldervloer voorzien van 35 cm glaswol en de schuine kanten op de slaapkamers heb ik 10 cm pur tegen geschroefd.

Moet het nu nog wel verder afwerken dat is weer eens blijven liggen .

afbeelding van robindemey
Lid vanaf: 17/08/2010
83 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Kies alstublieft geen zo'n lichte isolatiematerialen voor uw hellend/plat dak.

Kies eerder voor cellulose (papiervlokken, houtwolplaten...) waat meer massa in zit. Neem je dezelfde isolatiewaarde, dan slaap je in de zomer toch snel 4 graden frisser. Liever 23° in mijn slaapkamer dan 27-28° hé (ja zelfs met isolatie is dit makkelijk zo warm).

Reden: uw dak krijgt heet (makkelijk 70-80°).

Die warmt dringt door de isolatie (sowieso). Echter hoe meer warmte de isolatie in zich kan opnemen, hoe langer dit duurt. Rotswol/glaswol/pur... zijn zeer licht en nemen heel weinig warmte op, waardoor de warmte na een 4-6 uur al begint binnen te komen (zelfs bij hoge isolatiewaardes). Resultaat: tegen 15-16u begint de warmte al binnen te komen.

Cellulose neemt veel meer warmte in zich op. Tegen dat de warmte door bv. de houtwolplaten zou komen, is het al weer avond/nacht en koelen de platen terug af. Resultaat: de warte komt niet binnen.

Laat mij duidelijk zijn: we spreken hier over dezelfde isolatiewaarde (R), maar een verschil in warmteopslagcapaciteit (buffer).

Ter vergelijking: een betonplaat van bv. 40 cm zal een R-waarde hebben van max. 0,3. Toch zal het heel lang duren vooraleer de warmte binnenkomt. Dit omwille van de wartmeopslagcapaciteit. Niemand haalt het in zijn hoofd om te isoleren met slechts R=0,3.

afbeelding van Dustar
Lid vanaf: 27/05/2011
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het dak ligt er ondertussen alweer 50 jaar op en ik merk nergens iets van waterschade. We hebben enkele pannen weggenomen om de andere kant van de gipsplaten te kunnen bekijken en de kepers zijn niet aangetast, dus ik vermoed dat alles wel vrij waterdicht is. Ook heeft het dak een vrij steile hellingshoek ( 45 graden schat ik ), dus de kans dat er regen onderin waait is al wat kleiner.

De reden dat ik de bestaande gipsplaten gewoon zou willen laten zitten is eigenlijk een beetje gemakzucht. Een beetje het "baat het niet, dan schaadt het niet" principe. Maar dan wil ik ook zeker zijn dat het niet schadelijk is. En die gipsplaat kan dan een beetje als een soort onderdak dienen ( zoals chime al schrijft ).

Tegen de gipsplaat zou ik dan een 10cm PUR plaat of iets dergelijks willen schroeven. Een beetje zoals dirkp hierboven.

Wat betreft de zoldervloer; hier heeft nayy wel gelijk, maar om nu meteen het heel dak nieuw te leggen is inderdaad iets wat niet op 1-2-3 kan gedaan worden. Misschien kan ik wel de glaswol afdekken met dunne houten platen of iets vergelijkbaars? Dan heeft de wind toch al minder vat op de isolatie.

afbeelding van chime
Lid vanaf: 10/04/2007
11588 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Ehm gipsplaat kan zeker niet als onderdak dienen.

Ik weet dat je die vraag uit gemakzucht stelt.

Maar bedenk wat je gaat doen.

Je gaat isolatie + dampscherm voorzien.

Dat gaat ervoor zorgen dat vocht niet meer langs binnen weg kan.

Nu, gaat vocht via de gipsplaten verdampen naar binnen toe + naar buiten omdat daar niks zit.

Door dat dampscherm gaat het vocht nu nog maar 1 kant opkunnen, kans op vochtschade neemt toe.

Ook is nu niet zo een interessante periode om te zien of alles goed droog is => het is al maanden heel droog, dus de kans dat je vocht zou zien zou me sterk verbazen.

Er zijn manieren om langs binnen een dampscherm te voorzien, het is wel niet ideaal, maar beter dan niks.

afbeelding van dirkp
Lid vanaf: 01/03/2008
214 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

ik zou hier kiezen voor een intelegente damprem zoals intello.

Deze heb ik ook gebruikt.

afbeelding van Dustar
Lid vanaf: 27/05/2011
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

uiteindelijk veranderd er weliswaar niet veel aan het buitendeel van het dak. Waar het nu pannen-keper-gipsplaat is wordt het pannen-keper-gipsplaat-isolatie+dampscherm-afwerking.

Het vocht van binnen wordt door het dampscherm tegengehouden; eventueel regenwater dat onder de pannen geraakt loopt af op de bestaande gipsplaat, net zoals het reeds de voorbije 50 jaar deed. Om eerlijk te zijn verwonderd het me ook wel dat de kepers tussen pannen en gipsplaat er nog zo goed uitzien.

Laat gipsplaat vocht eigenlijk door? Want dan had ik in geval van vochtproblemen al lang vlekken op de plaat moeten zien, niet?

afbeelding van koflach
Lid vanaf: 12/06/2011
8 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Beste,

Hetgeen je wil doen is een halfslachtige oplossing. Het enige deftige advies dat ik hier heb gelezen is dat van Robin Demey. Wat jij in gedachten hebt zal er misschien wel mooi uitzien (de eerste jaren) maar het zal alleen geisoleerd zijn in theorie. Ik kan je nu al garanderen dat je kamers in de zomer bakovens zullen zijn. Dan komt de aircoinstallatie en als de dan weet dat lucht koelen drie keer meer energie vraagt dan lucht verwarmen is dit ideaal voor de portomonee van electrabel.

Neem aub je afwerking weg, neem de pannen weg, leg een celit 4D onderdak, dik je kepers uit tot minimaal 18cm, plaats een luchtdichtingsfolie/damprem DB+ van Pro clima en laat je dak isoleren met isofloc. Als je een beetje handig bent en geen last hebt van hoogtevrees kan je alles zelf, uitgezonders het inblazen van de isofloc.

Het voordeel van deze opbouw zal je al vlug als bijzonder aangenaam ervaren op de moment dat je dan uiteindelijk start met je afwerking (het zal ni puffen en blazen zijn van de hitte en in de winter zal het er aangenaam warm zijn.)

Laat die 20 cm glaswol maar gerust achterwege in de vloer., dan gaat de warmte naar je slaapkamers in de winter, maar niet door je dak, aangezien alles dan deftig is geisoleerd en luchtdicht is afgewerkt.

afbeelding van Geert Bellens
Lid vanaf: 26/12/2007
260 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

koflach wrote:
Beste,

Hetgeen je wil doen is een halfslachtige oplossing. Het enige deftige advies dat ik hier heb gelezen is dat van Robin Demey. Wat jij in gedachten hebt zal er misschien wel mooi uitzien (de eerste jaren) maar het zal alleen geisoleerd zijn in theorie. Ik kan je nu al garanderen dat je kamers in de zomer bakovens zullen zijn. Dan komt de aircoinstallatie en als de dan weet dat lucht koelen drie keer meer energie vraagt dan lucht verwarmen is dit ideaal voor de portomonee van electrabel.

Neem aub je afwerking weg, neem de pannen weg, leg een celit 4D onderdak, dik je kepers uit tot minimaal 18cm, plaats een luchtdichtingsfolie/damprem DB+ van Pro clima en laat je dak isoleren met isofloc. Als je een beetje handig bent en geen last hebt van hoogtevrees kan je alles zelf, uitgezonders het inblazen van de isofloc.

Het voordeel van deze opbouw zal je al vlug als bijzonder aangenaam ervaren op de moment dat je dan uiteindelijk start met je afwerking (het zal ni puffen en blazen zijn van de hitte en in de winter zal het er aangenaam warm zijn.)

Laat die 20 cm glaswol maar gerust achterwege in de vloer., dan gaat de warmte naar je slaapkamers in de winter, maar niet door je dak, aangezien alles dan deftig is geisoleerd en luchtdicht is afgewerkt.

Dirk,

De ideale oplossing staat hierboven door Robin beschreven, maar ik gok dat dit op dit moment niet je plan is, laat staan je budget.

Als budgetalternatief zou ik die oude gipsplaat al zeker wegnemen. Je kan dan zien in welke staat je dak zich bevindt.

Werken zonder onderdak is iets dat je zelf moet beslissen. Weet dat dakpannen op zich geen voldoende bescherming beiden tegen water en sneeuw. Als een onderdak plaatsen je project te groot (duur) maakt, kan je misschien bekijken of dat stukje boven de slaapkamers je zelf een soort onderdak (folie, Celit,...) kan bricoleren zodat je isolatie beschermd is.

Als ik goed lees, gaat het eigenlijk over een deel van je slaapkamer dat onder dak ligt. Je moet je niet panikeren over het gebruikte isolatiemateriaal. Er wordt hier vaak overdreven over de effecten van isoaltiematerialen met een grotere dichtheid.

Als je massieve muren hebt in je slaapkamer, tellen die vooral mee qua bufferende massa, en een venster die zon binnenlaat, zal grotendeels de warmte bepalen, zeker als je slaapkamer maar deels onder dak zit en die zoldervloer ook nog eens geisoleerd is.

Probeer dan wel de spanten onder de oude gipsplaat ook op te vullen, dan heb je extra dikte.

Geert

afbeelding van koflach
Lid vanaf: 12/06/2011
8 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Sorry Dirk,

Wat betreft het waterdicht zijn van je dak, is het idd mogelijk dat dit klopt als dit recente pannen zijn (dubbele klik). Maar als we spreken over winddichting is een pannendak zeker niet voldoende, wanneer je dan isolatie aanbrengt rechtstreeks tegen de pannnen is dit enerzijds niet gezond voor de isolatie en als zeker niet voor de pannen. Een dakpan moet onderaan kunnen ventileren om een lange levensduur te kunnen garanderen. Dat is ook de reden waarom geert zijn pannen er momenteel na 50 jaar nog zo goed uitzien. Wanneer hij nu tot tegen de pannen gaat isoleren zou het wellen eens kunnen dat ze in ijltempo hun kwaliteit verliezen. Als je dan ook weet dat isoleren zonder onderdak de isolatiewaarde van de eerste 4 à 5cm van de isolatie teniet doiet omwille van de ontbrekende winddichting, dan is en blijft dit weggesmeten geld. Daarom dat ik zei in vorig bericht dat het dak enkel in theorie zal geisoleerd zijn.

Ik kan Geert maar één goeie raad geven, herbekijk je budget (eventueel groene lening? kijk eens wat je via subsidies allemaal terugkrijgt en dan zal je zien dat een iets duurdere investering snel is terugverdient omwille van zijn degelijkheid

afbeelding van Dustar
Lid vanaf: 27/05/2011
3 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hmmm... misschien kan ik dan toch eens wat dakwerkers laten komen om te zien wat het zou kosten om het dak zelf te vernieuwen.

Ik denk dan aan pannen wegnemen, onderdak plaatsen en nieuwe pannen leggen. Het bestaande houtwerk kan dan blijven, enkel een occasionele "slechte" keper zou ik dan moeten vervangen.

In dit geval ( nu is er dus wel een onderdak) kan ik dan wel de vloer isoleren met glaswol en de schuine daken in de slaapkamers met bijvoorbeeld rockwool isolatieplaten isoleren.

Wat dat in de zomer geeft ( vergeleken met isofloc ) weet ik wel niet.

Uiteraard zal dit een kostenplaatje met zich meebrengen, maar ik vermoed dat, aangezien ik het huidige houtgebinte laat staan, dat toch wel zal meevallen. Dakpannen zijn meestal toch op een dag of twee, drie gelegd, niet? Het dak hier is ongeveer 120-130 m² .

Heeft iemand trouwens ervaring met Rockfit 431 ADAPT ? Dit zou aangeraden worden bij het isoleren van daken zonder onderdak.

Groeten,

Dirk

afbeelding van koflach
Lid vanaf: 12/06/2011
8 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Je dak laten vervangen is inderdaad de beste keuze en als ik je een goeie raad mag geven, kies voor een celit 4D onderdak. Verschil tussen rotswol en isofloc is dat isofloc enerzijds naar geluid beter isoleerd, maar ook veel beter beschermt tegen hittedoorslag in de zomer. Naar winterisolatie toe zijn ze gelijkwaardig.

De tijd en de energie die je wou steken in het zelf plaatsen van je dakisolatie, steek die tijd en energie in het zelf plaatsen van de luchtdichting. Isolatie kan nooit werken zonder een goeie luchtdichting. Laat isoleren met isofloc, dit gaat zeer snel en is de beste en achteraf bekeken werkelijk de goedkoopste oplossing.

afbeelding van tjay
Lid vanaf: 21/06/2011
10977 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Hoi Dirk,

Als tijdelijke oplossing kan je ook een ersatz-onderdak overwegen, waarbij je de luchtdichting langs binnenuit plaatst (ik denk dat Chime hier al naar verwees)... zie de WTCB publicatie:

http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?c ... 23&art=338

Bemerk dat dit slechts een tijdelijke oplossing kan zijn en zeker geen permanente. Voor de verbouwing van het huis van m'n ouders ga ik deze methode toepassen om het dak (oude hoevewoning jaren '20) te isoleren.

Ik heb geen ervaring met het gebruik van de Rockfit 431 Adapt platen, maar zo ver ik het begrepen heb zijn dit zeer dichte rotswolplaten? Hoe dan ook, van zodra dat er wind door je (mineraalwol) isolatie kan waaien, verlies je de opgeslagen warmte zodat het effect van de isolatie verloren gaat. Dit effect zal misschien minder zijn bij vastere rotswolplaten (de wind kan er misschien wat minder op inwerken), maar een onderdak zal denk ik dus nodig blijven. Maar nogmaals, ik heb er zelf geen ervaring mee.

Mvg,

Tim