• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ervaring PUR spuitisolatie zoldervloer - Fabrikant: Bayer?

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo iedereen,



Vandaag is iemand langsgeweest met het advies om onze zoldervloer te isoleren met PUR van Bayer. Dit gebeurt vanuit de kamers en zal gespoten worden tussen de kepers. Voor dit materiaal zou geen dampscherm nodig zijn.



De tussenafstand van mijn kepers varieëren tussen de 20 en 50 centimeter. Rollen isolatie zal dus helaas niet gaan.



Ik heb al heel wat verdeelde meningen gelezen alvorens hier te posten maar over de zogenaamde PUR van Bayer vind ik niets terug. Vraag me ook af of dit materiaal de beste keuze is voor onze isolatie. We hebben ook al wat informatie gelezen over spuitisolatie op deze pagina: http://www.isolatie-info.be/isoleren/spuitisolatie.html. Klopt dit allemaal? We dachten om een 14-tal centimeter dik te gaan.



Misschien belangrijk om vermelden is dat ons dak vrij lawaaierig is (zink). Zal PUR isolatie dit voor een deel stoppen?



Ik kijk uit naar jullie waardevolle input!
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Sorry niet goed gelezen.
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
De hellingsgraad van het dak is iets scherper dan een gewoon dak en ligt inderdaad op houten latten. De zink is van binnenuit niet zichtbaar.



Door de beperkte ruimte zouden we de zolder niet gebruiken als slaapkamer, enkel als berging voor de kerstboom en dergelijke. Vandaar dat we het dak ongemoeid zouden laten en enkel de zoldervloer isoleren. Mocht het dak dan ooit aan vernieuwing toe zijn hoeven we de isolatie niet uit te breken. Het is natuurlijk ook zonde om het dak te isoleren want dan gaat er heel wat warmte verloren in deze nutteloze ruimte.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
PUR verliest na verloop van tijd zijn isolatiewaarde tot deze van mineraalwol, indien de gespoten PUR niet luchtdicht afgedicht wordt (bv. chappe erover zoals in vloeren); vooral gespoten PUR is daar zeer gevoelig aan en verliest na enkele jaren reeds z'n betere isolatiewaarde. Zie vele posts hierrond op dit forum, dit is toch (samen met gebrekkige UV bestendigheid) de belangrijkste reden waarom PUR spuiten in zolder/dakisolatiewerken eigenlijk toch niet meer gedaan wordt/zou mogen worden. Bovendien is de isolatiewaarde van gespoten PUR niet vergelijkbaar met die van de platen (groot verschil theoretische waarden en praktijkwaarden, maar dat is typisch bij niet vormvaste isolatie, zie je ook bij cellulose inspuiten wel eens). Voor het dak/zolder ga je dus snel met het equivalent van 14 cm rotswol (niet bepaald denderend) zitten tegen een veel duurdere prijs...



Als je absoluut voor een petrochemische isolatie wenst te gaan, kies dan voor plaatmateriaal dat goed afgedicht is (naden/hoeken). Beter voor het dak is... eender welk alternatief isolatiemateriaal eigenlijk: praktische elke andere isolatie in het dak is meer warmtebufferend, meer akoestisch isolerend en goedkoper dan PUR/PIR. Indien plaatsingsvorm een aandachtspunt is, overweeg dan cellulose (ingeblazen papiervlokken). Goedkoop, vocht en warmtebufferend, en makkelijk zelf te doen (ofwel alles op het inblazen na... of koop je een paar zakken en kap het uit op een dampscherm).
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
De reden waarom ik voor Pur zou kiezen is omdat de isolatie dan zelfsteunend is op de onderkant van mijn osb-platen en tussen de spanten.



Verder ook omdat de afstand tussen de kepers ongelijkmatig is waardoor rollen isolatie uitgesloten zijn. Bij PUR zou er ook geen dampscherm nodig zijn.



Door alle forumposts hier te lezen twijfel ik dan wel weer over de keuze van dit materiaal.



isolatieplaten

Als ik isolatieplaten gebruik zou ik bovenop de spanten moeten isoleren waardoor ik weer wat meer plaats verlies op zolder en dan moet ik de vloer nog afwerken om op te kunnen stappen.



cellulose

Deze kan ik eventueel laten rusten op het oude gyproc plafond en daarna osb platen over zetten. Dan zou ik op de oude gyproc een dampscherm moeten plakken/lijmen. De gyproc op zich is erg stevig vastgemaakt dus daar maak ik me niet echt zorgen om. De nieuwe plafond komt dan 8 cm lager.





Concusie

Het gaat ook om een aanzienlijk oppervlak want het is een bungalow woning (135m2). Met PUR zijn de werken op één dag gedaan door een firma en hoeft er geen dampscherm aangebracht te worden. Cellulose laten zetten zal wat meer werk zijn aangezien er een dampscherm moet aangebracht worden in 7 ruimtes. Via de zolder opvullen zal ook wat moeilijker zijn omdat de hellingshoek van het dak vrij scherp is. Zo is er de laatste 3 meter niet veel ruimte meer over en moet je al gaan kruipen. Ik heb ook nog geen plaatser gevonden van cellulosevlokken die betrouwbaar overkwam.



Volgens jou (Tjay) zou ik ook bij cellulose waarden kunnen verliezen omdat het geen vormvaste isolatie is.



Ik neem aan dat de belangrijkste motivatie voor cellulose het milieuvriendelijk karakter is? Wil dit zeker overwegen maar de vraag is of het prijs/kwaliteit/isolatiewaarde het extra werk waard is. Verder heb ik ook gelezen dat cellulose iets beter geluidsisolerend is dus dat is al een pluspunt.
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken ben ik juist teweten gekomen dat het ventilatiesysteem moet opgenomen worden binnen de isolatieschil.



Zal dus een extra cabine moeten maken op zolder om het ventilatiesysteem in te plaatsen...
 
Lid geworden
2 apr 2013
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben ons dak ook laten isoleren met PUR (Bayer)

Zelf beschikken wij ook over een dak in zink en het geluid is door de PUR toch wel gedaald.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
Waarom zou je in hemelsnaam niet tussen je kepers met minerale wol kunnen isoleren:confused:?

Koop rollen of platen ZONDER dampscherm. Die steek je horizontaal tussen je kepers, dus allemaal op maat, al was het nu 20, 53 of 76cm.... Daarover doe je een apart dampscherm. Klaar, goedkoop, gezond én op termijn minstens even isolerend.

Vergeet niet dat gespoten PUR tussen je balken onderhevig is aan krimp en uitzetten van die balken, hierdoor heb je scheurvorming tussen balk en pur. En daarna de andere negatieve eigenschappen.

Voor de prijs van de PUR kan je ook ineens je zoldervloer (+dak) waarschijnlijk mee isoleren. In de vloer met dan wel geen dampscherm.
 

Makita

Lid
Lid geworden
12 apr 2011
Berichten
476
Waarderingsscore
0
Punten
16
Het lijkt ons tijdrovend wat het kostenplaatje de hoogte in zal drijven. Zelf hebben we nog een pak ander werk en met de subsidies laten we het beter doen.



Het probleem is ook om een goede plaatser te vinden. Alle isolatiebedrijven die ik vind werken met cellulose of PUR. Ik zou het aan een schrijnwerker kunnen vragen maar met onvoldoende kennis over isoleren kan dat ook goed fout aflopen. Het lijkt me dus veiliger met die cellulose of pur.



Dat van die uitzetting is nieuw voor mij, bedankt voor die info.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Met subsidies laat je het beter doen, dus ga je voor de duurste isolatievariant? Ik zou toch eens prijs laten opmaken voor een ander materiaal, en dan pas oordelen of het nu effectief meer werk is... assumptions, assumptions... :). Zoals Jan zegt, het voorbereiden is echt niet meer dan een folie LEGGEN over je vloer, daar doen ze heus geen dag extra over hoor...



Als het gaat over cellulose inblazen, is het wel aan te raden na te gaan of de huidige plafond het gewicht kan dragen, alternatief is dampscherm onder een OSB vloer ofzo, daarop dan de cellulose laten inblazen en daarbovenop een dampopen vloer. Dat is wel al wat meer werk dus dan ben ik wel meer geneigd Jan z'n advies te volgen en een stevige rotswolplaat te klemmen tussen de vloerbalken (eerst een folie langs de bovenkant tussen de vloerbalken, dan daarin de mineraalwolplaten gesneden klemmen en daarbovenop dan eventueel een juist type afwerking).



Nu sowieso omdat je spreekt over "ik moet de vloer nog afwerken om erop te kunnen lopen": wel goed te bekijken wat je er bovenop legt... als je OSB bovenop mineraalwol legt, dan ga je deze opsluiten tussen twee redelijk dampdichte lagen en dat is niet goed. Sowieso moet de vloer als je deze met een natuurlijk materiaal isoleert dampopen opgebouwd zijn (of je moet aan de onderkant, aan de plafondzijde van de ruimter eronder, een damprem steken).



Makita;1835485 wrote:
Volgens jou (Tjay) zou ik ook bij cellulose waarden kunnen verliezen omdat het geen vormvaste isolatie is.



Neen, wat ik bedoelde is dat bij ingeblazen/gespoten isolatie de techniek & ervaring van de plaatser ook belangrijk is om een egale zetting te hebben; bij PUR ontsnappen de ingesloten gassen (die net voor de extra isolerende waarde zorgen) en worden vervangen door gewone lucht, waardoor je het effect van de klassieke isolatie krijgt (mineraalwol, cellulose, ... die lucht vasthouden als isolerende eigenschap hebben).



Makita;1835485 wrote:
Ik neem aan dat de belangrijkste motivatie voor cellulose het milieuvriendelijk karakter is? Wil dit zeker overwegen maar de vraag is of het prijs/kwaliteit/isolatiewaarde het extra werk waard is. Verder heb ik ook gelezen dat cellulose iets beter geluidsisolerend is dus dat is al een pluspunt.



Voor mij persoonlijk (twee woningen met cellulose dit jaar) is het ecologische niet het belangrijkste... totaal niet eigenlijk. Het is goedkoop (leuk), het isoleert even praktisch even goed als mineraalwol (lambda 0,038 ), het is sterk warmtebufferend (drie keer meer dan mineraalwol, c = 2100 J/kgK versus 800 J/kgK met mineraalwol/PUR/... + de dichtheid is een pak hoger, typisch 50 kg/m3 wat dus een factor 6-7 warmtebuffering als verschil heeft), en het is vochtbufferend (het kan tegen een stootje, een druppelke water maakt de isolatie niet kapot maar droogt gewoon uit... mineraalwol klit samen en verliest daar zijn isolerende eigenschappen).
 

w.g.b.

Gewaardeerd lid
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
3.611
Waarderingsscore
133
Punten
63
Een zinkendak in een bestaande situatie isoleren is nogal afwijkend. Toen ik nog werkte genoeg gezien met daarbij de info die op het internet te vinden is. Ventileren aan de onderzijde van het zink.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan