• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Energienormen zullen verstrengen vanaf 2010: E80: UPDATE

Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Het "energieprestatiepeil" of de mate waarin een woning energiezuinig moet zijn, is in Vlaanderen veel lakser dan in onze buurlanden. Concreet is de energienorm van een huis in Nederland 36 procent, in Duitsland 25 procent en in Frankrijk 22 procent strenger dan in Vlaanderen, zo blijkt uit een onderzoek van het Wetenschappelijk en Technisch Centrum voor het Bouwbedrijf (WTCB). De energienorm voor appartementsbouw presteert nog slechter.



Vlaams minister van Energie Hilde Crevits (CD&V) zal de studie gebruiken om de huidige energienorm te evalueren. Ze heeft al een voorstel klaar om de norm strenger te maken, dat ze binnenkort aan de regering zal voorleggen.



Vlaanderen blijkt overigens de energienormen voor nieuwbouw goed te controleren. Wie zich er niet aan houdt, krijgt sinds kort strenge administratieve boetes. In Nederland en Duitsland zijn de controles veel minder scherp. In Frankrijk is er geen enkele controle. (belga/tdb)
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
6.938
Waarderingsscore
3
Punten
0
m pieter wrote:
Vlaanderen blijkt overigens de energienormen voor nieuwbouw goed te controleren. Wie zich er niet aan houdt, krijgt sinds kort strenge administratieve boetes. In Nederland en Duitsland zijn de controles veel minder scherp. In Frankrijk is er geen enkele controle. (belga/tdb)



ze hebben dan ook geld nodig hé :roll:



op zich geen slecht idee, het maakt het initieel bouwen op zich altijd maar duurder.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
kidcool wrote:
m pieter wrote:
Vlaanderen blijkt overigens de energienormen voor nieuwbouw goed te controleren. Wie zich er niet aan houdt, krijgt sinds kort strenge administratieve boetes. In Nederland en Duitsland zijn de controles veel minder scherp. In Frankrijk is er geen enkele controle. (belga/tdb)
ze hebben dan ook geld nodig hé :roll:

.
Ik denk dat de boetes nog heel goed meevallen in vergelijking met wat ze mogen beboeten.

En ze hebben geen geld nodig. T zijn Vlaamse boetes, en Vlaanderen heeft ruim begrotingsoverschot.



Duurder? Niet noodzakelijk. Tenzij men een K20 zou eisen, zou t voor mij geen impact hebben. :wink:



BTW, voor mij moet t geen K25 worden hoor :roll: . Maar een K35 lijkt mij een realistisch minimum. Dit kun je nog perfect halen zonder driedubbel glas of andere zware investeringen.
 
Lid geworden
16 mrt 2007
Berichten
561
Waarderingsscore
1
Punten
0
Misschien kunnen ze ook de plafonds voor de aftrek van de energiezuinige maatrgelen in de personenbelasting ook wat verhogen?



Maar ja dat is (nu nog) een federale materie.
 

DigitalOverdose

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.713
Waarderingsscore
16
Punten
38
Mischien geen slecht idee als ze er ook een deftige campagne rond zouden voeren op TV als ze de regels (terecht) strenger maken. Hopelijk kunnen ze de mensen dan beter het nut ervan laten inzien want anders gaat ge weer ne storm van protest krijgen.



Goei idee voor een spotje: een gezin dat hard gewerkt heeft met bouwplannen dat denkt aan ne mooien blauwe steen rond hun huisje, koperen dakgoten, mooie regendouche enzovoort maar in een volgend fragment enkele jaren later in hun gefantaseerde huisje met dikke truien aan boterhammen met confituur zit te eten bij kaarslicht om de energierekening te kunne betalen.



Waarmee da'k ni wil zeggen da'k iets tegen wa luxe heb zolang ge genoeg aan energiebesparing denkt.



Afgelopen zondag op een familiefeestje van een paar familieleden die enkele jaren geleden nog gebouwd hebben gehoord hoeveel ze dit jaar moeten bij betalen voor hunnen energie en 'k viel bena achterover...
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
SenT wrote:
Misschien kunnen ze ook de plafonds voor de aftrek van de energiezuinige maatrgelen in de personenbelasting ook wat verhogen?
Inderdaad. Voor mijn part schaffen ze de fotovoltaïsche premies af, en zetten ze 6% BTW op alle isolatie.



(en nu spreek ik tegen mijn portemonnee want isolatie is al aangekocht)
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
DigitalOverdose wrote:
Afgelopen zondag op een familiefeestje van een paar familieleden die enkele jaren geleden nog gebouwd hebben gehoord hoeveel ze dit jaar moeten bij betalen voor hunnen energie en 'k viel bena achterover...
Zeg eens, ben benieuwd :wink: .
 
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
1.106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allemaal goed en wel, maar wat met bestaande woningen? Ik heb een huis uit de jaren '50. Ik heb nu vloerisolatie en 1.1-glas. Het dak wordt volgend jaar geïsoleerd. De muren zijn niet geïsoleerd en ik ga echt geen nieuwe gevel laten zetten, want op den duur kost mijn huis 30.000 euro meer dan een nieuwbouw.



Ik vind het allemaal mooi, maar ipv altijd maar over bouwen bezig te zijn, zou men beter wat meer mensen richting bestaande woningen sturen, want zo zijn er momenteel al meer dan genoeg. Ecologisch misschien minder verantwoorde woningen omdat ze minder energiezuinig zijn... Ik geef dan als tegenargument dat het volbouwen van open, groene ruimte zoals nu schandalig veel gebeurt even slecht is voor het milieu, om nog maar te zwijgen van praktische problemen als overstromingen die in mijn ogen alleen maar frequenter zullen worden.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Mr. B wrote:
Allemaal goed en wel, maar wat met bestaande woningen? Ik heb een huis uit de jaren '50. Ik heb nu vloerisolatie en 1.1-glas. Het dak wordt volgend jaar geïsoleerd. De muren zijn niet geïsoleerd en ik ga echt geen nieuwe gevel laten zetten, want op den duur kost mijn huis 30.000 euro meer dan een nieuwbouw.



Ik vind het allemaal mooi, maar ipv altijd maar over bouwen bezig te zijn, zou men beter wat meer mensen richting bestaande woningen sturen, want zo zijn er momenteel al meer dan genoeg. Ecologisch misschien minder verantwoorde woningen omdat ze minder energiezuinig zijn... Ik geef dan als tegenargument dat het volbouwen van open, groene ruimte zoals nu schandalig veel gebeurt even slecht is voor het milieu, om nog maar te zwijgen van praktische problemen als overstromingen die in mijn ogen alleen maar frequenter zullen worden.



Huizen renoveren wordt enorm hard gesubsidieerd in de vorm van 6% BTW ipv 21% BTW. Werken die je laat uitvoeren worden zo op slag 12.5% goedkoper. Daarnaast zijn er nog een bende subsidies te vangen bij EANDIS.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mr. B wrote:
Allemaal goed en wel, maar wat met bestaande woningen? Ik heb een huis uit de jaren '50. Ik heb nu vloerisolatie en 1.1-glas. Het dak wordt volgend jaar geïsoleerd. De muren zijn niet geïsoleerd en ik ga echt geen nieuwe gevel laten zetten, want op den duur kost mijn huis 30.000 euro meer dan een nieuwbouw.

EPB stelt nauwelijks eisen voor renovatie (soms tot grote schande).



Ik heb nu renovatieproject, waarbij enkel & alleen de gevelsteen blijft staan. Binnenmuren, tussenvloeren, daken, ...: allemaal nieuw. Ze hebben spouw van 10cm. Maar je moet niet denken dat ze daar isolatie insteken (want het MOET niet :roll: ).
 
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
1.106
Waarderingsscore
0
Punten
0
Idd, daar gaat het mij niet om. Nuja, die "pak" subsidies bij Eandis zijn maar peanuts en kan een nieuwbouwer vaak ook krijgen. En andere premies hanteren vaak strenge vereisten: iemand met een gemiddeld loon valt al gauw uit de boot. Ik kan nu nog genieten van de Vlaamse Renovatiepremie, gewoon omdat het 3 jaar teruggaat en mijn vrouw toen nog maar parttime werkte (en studeerde). Verpleegkundige en een bediende en als we drie jaar geleden beiden fulltime zouden gewerkt hebben vielen we al uit de boot.

6% ipv 21% is waar, maar daar worden in de nieuwbouw ook trucken voor toegepast, aangezien dat al na 5 jaar toegepast wordt. En men ijvert zelfs voor de 6% regel in de nieuwbouw ook. Voor mij zou de energieprijs wel aan 6% ipv 21% mogen belast worden.



Dus wat mij betreft mag bouwen duurder worden in die zin dat hun huis beter geïsoleerd moet zijn om zo de inname van open ruimte te compenseren.
 
Lid geworden
3 mrt 2008
Berichten
828
Waarderingsscore
0
Punten
0
En niet te vergeten de (algemene) renovatiepremie... Ik vind het dus ook wel dat renovatie al serieus aangemoedigd wordt. Trouwens renoveren doe je vooral voor jezelf, zo zal isolatie bij renovatie je gewoon geld opbrengen.



Isolatie aan 6% is geen slecht idee. Energie aan 6% is gewoon een heel slecht idee.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
m pieter wrote:
Mr. B":2gjg6nvw wrote:
Allemaal goed en wel, maar wat met bestaande woningen? Ik heb een huis uit de jaren '50. Ik heb nu vloerisolatie en 1.1-glas. Het dak wordt volgend jaar geïsoleerd. De muren zijn niet geïsoleerd en ik ga echt geen nieuwe gevel laten zetten, want op den duur kost mijn huis 30.000 euro meer dan een nieuwbouw.

EPB stelt nauwelijks eisen voor renovatie (soms tot grote schande).



Ik heb nu renovatieproject, waarbij enkel & alleen de gevelsteen blijft staan. Binnenmuren, tussenvloeren, daken, ...: allemaal nieuw. Ze hebben spouw van 10cm. Maar je moet niet denken dat ze daar isolatie insteken (want het MOET niet :roll: ).

Oe, ze moeten toch de max U waarde halen voor de muren waar ze aan raken?[/quote]
 
Lid geworden
21 sep 2007
Berichten
1.106
Waarderingsscore
0
Punten
0
m pieter wrote:
Ik heb nu renovatieproject, waarbij enkel & alleen de gevelsteen blijft staan. Binnenmuren, tussenvloeren, daken, ...: allemaal nieuw. Ze hebben spouw van 10cm. Maar je moet niet denken dat ze daar isolatie insteken (want het MOET niet :roll: ).



Daar zullen ze dan nog wel veel spijt van krijgen, en zoiets begrijp ik niet. Had ik de mogelijkheid en waren de huisprijzen een beetje lager, dan had ik het nog overwogen. Maar nu een nieuwe gevel laten zetten (want een gevel metsen ga ik echt zelf niet doen, 't zou proper zijn :lol: ) zou mijn huis na de renovatie die ik al heb uitgevoerd veel en veel te duur maken voor wat een huis maar is.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
hoow wrote:
Oe, ze moeten toch de max U waarde halen voor de muren waar ze aan raken?
Gevelsteen blijft volledig staan, er komt enkel een snelbouw achter (wel met ruime luchtspouw, dat isoleert toch ook? :roll: ).
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Mr. B wrote:
m pieter":10z3weoh wrote:
Ik heb nu renovatieproject, waarbij enkel & alleen de gevelsteen blijft staan. Binnenmuren, tussenvloeren, daken, ...: allemaal nieuw. Ze hebben spouw van 10cm. Maar je moet niet denken dat ze daar isolatie insteken (want het MOET niet :roll: ).

Daar zullen ze dan nog wel veel spijt van krijgen, en zoiets begrijp ik niet.
Vooral omdat ze het willen verkopen of verhuren. Dankuwel EPC :twisted: .[/quote]
 

Icecoldkillahh

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jul 2006
Berichten
8.192
Waarderingsscore
1
Punten
38
ik denk niet dat er veel mensen aandacht besteden aan het epb verslag hoor die een huis kopen of huren...
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
en toch denk ik dat je die Umax waarde moet halen als je nieuwe wanden zet (ook al zijn het voorzetwanden tegen een bestaande muur)

Alles waar je aan raakt tijdens een verbouwing moet voldoen aan de u max waarden.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
Icecoldkillahh wrote:
ik denk niet dat er veel mensen aandacht besteden aan het epb verslag hoor die een huis kopen of huren...

EPC is niet hetzelfde als EPB. EPC is wordt in november verplicht voor verhuur of verkoop.
 
Lid geworden
27 sep 2006
Berichten
11.646
Waarderingsscore
1
Punten
0
hoow wrote:
en toch denk ik dat je die Umax waarde moet halen als je nieuwe wanden zet (ook al zijn het voorzetwanden tegen een bestaande muur)

Alles waar je aan raakt tijdens een verbouwing moet voldoen aan de u max waarden.

Ik ken er verder het fijne niet van. Collega zei dat het niet moest.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan