Woning 1976 energie-efficiënt renoveren mogelijk?

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van JelleD89
Lid vanaf: 18/08/2019
1 berichten

Dag allen,

We zijn momenteel de opties aan het bekijken ivm de evt. renovatie van een huis dat te koop staat.

Het betreft een bungalow van 185m² (1976) op een goede fundering. 

Epc =316

De buitenmuren zijn een soort sandwichpanelen met pur van +-10cm met crepi tegen. Staalconstructie.

Het dak moet een nieuwe bedekking krijgen wegens asbest en zou ineens geïsoleerd moeten worden. (Skelet is nog goed) De vloer van de dakruimte is geisoleerd met 2 lagen rockwool.

De ramen zijn in 2012 vernieuwd naar dubbel glas.

Er is onder het gehele huis een kruipkelder, dus we zouden de vloer langs daar kunnen isoleren.

De elektriciteit is gekeurd.

Verwarming gebeurt op gas (2014 geïnstalleerd).

We zijn ons hart verloren aan dit huis, maar gezien de strenge energienormen die in de toekomst zullen gehanteerd worden weten we niet goed wat te doen.

Lijkt het in jullie ogen de moeite waard om dit huis te renoveren (dakisolatie, vloerisolatie, gevelisolatie, ..?) om aan de  toekomstige energienormen te zullen voldoen en vooral, zal dit huis over 30 jaar zijn waarde nog behouden/vergroten of scheuren we onze broek hier aan?

Het is de ligging en de indeling van de grond die redelijk uniek is in vergelijking met de bouwgronden die dezer dagen te koop staan en qua prijs is het al zeker geen slechte zaak gezien de super goede locatie.

Indien er nodige informatie ontbreekt, vul ik natuurlijk graag aan!

Alvast bedankt!

Jelle

Reacties

afbeelding van Tommie1
Lid vanaf: 15/04/2011
4575 berichten
Rapporteer

Als ik de mogelijkheden zo lees, dan zit je niet eens zo slecht. 

Het makkelijkst zal zijn om de vloer te isoleren. Vermits er al rockwool ligt zla het dak ook geen groot probleem zijn.  

Ramen uit 2012 zullen met wat geluk al 1.1 of 1.0 zijn, dus daar zou ik niet direct grote kosten aan doen. Als je de muren aan de buitenkant extra kan isoleren is dat meegenomen, maar 10cm pur is zeker niet slecht  

Nu... wat de waarde betreft binnen 30 jaar, dat kan niemand zeggen. Dat hangt ook af van hoe het interieur er uit ziet, en of de indeling wat aktueel is. 

afbeelding van JelleD89
Lid vanaf: 18/08/2019
1 berichten
Rapporteer

Hey Tommie1,

Dankjewel voor de snelle reactie!

Qua interieur is het de bedoeling sowieso om het allemaal op te frissen. Mijn schrik is vooral dat we over 30 jaar met een huis zitten dat 70 jaar oud is, bestaat uit pur panelen ipv baksteen en ondanks de renovaties toch niet zal voldoen aan de norm (e60? e30?)

Of denk je dat met een startwaarde van epc 316 we daar wel aan zouden kunnen komen?

In mijn nabije omgeving zijn er mensen die het afraden en me aanraden om gewoon nieuwbouw te zetten, maar dan zitten we nooit voor de prijs van dit huis op een stuk grond dat zo mooi is en ideaal ligt.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8385 berichten
Rapporteer

Wat iets waard gaat zijn, dat weet niemand. De ene prefereert een energiezuinige. Woning, de andere heeft liever een grotere woning. Ligging is ook iets persoonlijk, de ene wil rustig, de andere de drukte. 

Als ik het zo hoor, dan zal die woning niet veel meer kosten dan de grondprijs. 

afbeelding van stefand2e
Lid vanaf: 05/04/2006
144 berichten
Rapporteer

Volgens mij geen slechte basis, staalconstructie zal niet snel iets aankomen,  informeer misschien eens of deze stevig genoeg is om in de toekomst op te trekken (verdieping erop)

Hoe zit het met het geluid binnen? Want 10cm pur zal niet echt veel  dempen denk ik.

als de ligging super is zal een dergelijke oude woning misschien maar iets meer dan de waarde van de grond gaan, dit geeft je de mogelijkheid om stukje per stukje te renoveren aan 6% btw én je maakt aanspraak op een aantal subsidies die een ander niet krijgt.

als de basis ok is en de prijs binnen jullie budget zou ik er niet aan twijfelen.