Prosumententarief zonnepanelen berekenen 2020

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Bvc-1980
Lid vanaf: 04/02/2019
4 berichten

Hey,

ik probeer een klein beetje mijn weg te vinden in het verhaal van het prosumententarief voor zonnepanelen.  Ik heb al zonnepanelen liggen sinds 2018, dus ik veronderstel dat ik tot 2033 recht heb op een terugdraaiende teller mits betalen van dat prosumententarief? 

Nu wil ik eigenlijk vooral kunnen berekenen of het interessant is om toch zelf een digitale meter aan te vragen in plaats van een terugdraaiende teller.  

Het klopt toch dat het totale prosumententarief dat ik moet betalen per jaar, een bedrag is dat afhankelijk is van netbeheerder tot netbeheerder vermenigvuldigd met het vermogen van mijn omvormer? Dat bedrag moet ik betalen + mijn verbruik bovenop hetgeen mijn zonnepanelen opwekken gedurende een volledig jaar? Dat is een rekensommetje dat makkelijk te maken is.  

Maar bij een digitale of slimme meter is het toch een pak moeilijker om te berekenen wat uw eindkostprijs gaat zijn?  Iemand een idee hoe ik dat kan bereken?  Welke tools heb ik nodig om dit uberhaupt te kunnen, want eigenlijk zou ik toch moeten weten hoeveel ik van mijn eigen opgewekte energie zelf verbruik, en hoeveel ik terugsteek op het net?  En dan ben ik toch afhankelijk van de energieprijzen die geboden worden & betaald moeten worden?  

Is er iemand die hier ondertussen een klare kijk op heeft, en me dat eenvoudig kan uitleggen?

Thx,
Bert

Reacties

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
8886 berichten
Rapporteer

Is niet zo maar te berekenen. Iedereen verbruikt opnemen andere manier. Je zal ook je zonnepanelen anders moeten/kunnen oriënteren om de opbrengst te spreiden over de dag. Je zal je verbruik moeten afstemmen, dus zo veel mogelijk verbruiken bij opbrengst. 

Daarbij heb je nog als je verwarmd met een wp, je veel verbruikt wanneer er het minste opbrengst is. 

Voor airco is het dan weer beter, koelen wanneer er veel zon is....

Als ze een nieuwe meter komen plaatsen, kan je al eens na een jaar de balans opmaken

afbeelding van Kwakkel
Lid vanaf: 13/10/2011
153 berichten
Rapporteer

Mario_ schreef:

Daarbij heb je nog als je verwarmd met een wp, je veel verbruikt wanneer er het minste opbrengst is. 

Misschien interessant om na te kijken wat het verbruik van de WP is. Bij een goed geïsoleerde woning, valt dit wellicht mee. Dan kan het interessant worden om een thuisbatterij te voorzien puur om de WP 's nachts in gang te houden bvb? 

afbeelding van c00kie
Lid vanaf: 22/03/2006
10927 berichten
Rapporteer

ik ga eerlijk toegeven dat ik mij deze vraag ook al gesteld heb, maar niet goed weet wat ik moet doen.

De zonnepanelen liggen hier een deel oost een deel west, dus redelijke spreiding van "opbrengsten" over de dag, met ook dikwijls iemand thuis...  Probleem is vooral dat ik dus niet weet wat ik van de opbrengst direct gebruik...

Het prosumententarief is in 2020 gezakt, wat volgens mij het berekenen van het verschil lastiger maakt, of in ieder geval, het verschil gaat nog kleiner zijn...  Misschien mijne smappee nog eens opnieuw proberen installeren met de zonnepanelen ook aangesloten.

En eigenlijk wil ik dan nog een stapje verder gaan door eventueel ook nog eens batterijen te plaatsen, om het geen ik niet verbruik op te slagen, maar daar zie ik persoonlijk helemaal geen beginnen aan om dat op te zetten :). 

Hallo kroket, een koekje voor de dorst stilt je honger niet!

afbeelding van Donat
Lid vanaf: 27/08/2007
1098 berichten
Rapporteer

Kwakkel schreef:

Mario_ schreef:

Misschien interessant om na te kijken wat het verbruik van de WP is. Bij een goed geïsoleerde woning, valt dit wellicht mee. Dan kan het interessant worden om een thuisbatterij te voorzien puur om de WP 's nachts in gang te houden bvb? 

De wp heeft in de zomer enkel verbruik sanitair warm water, deze moet het meeste presteren in de winter, wanneer de zonnepanelen amper iets opbrengen. De thuisbatterijen kunnen niet al de energie nodig voor winter verwarming met wp opgewekt in de zomer opslaan voor gebruik in de winter..

Ze kunnen wel bv opgewekte energie overdag bufferen om s'avonds af te geven wanneer men thuis is van het werk en begint te wassen, koken enz..

afbeelding van Mario_
8886 berichten
Rapporteer

Idd, in de winter heb je zelfs niet genoeg opbrengst om je gewone verbruik te dekken.....laat staan je wp er bovenop

afbeelding van Bvc-1980
Lid vanaf: 04/02/2019
4 berichten
Rapporteer

Mario_ schreef:

Is niet zo maar te berekenen. Iedereen verbruikt opnemen andere manier. Je zal ook je zonnepanelen anders moeten/kunnen oriënteren om de opbrengst te spreiden over de dag. Je zal je verbruik moeten afstemmen, dus zo veel mogelijk verbruiken bij opbrengst. 

Is er een "eenvoudige" manier om dat te meten?  Hoeveel verbruik ik van mijn opgewekte energie?

geen wp hier, gas en in tussenseizoenen houtkachel

Voor airco is het dan weer beter, koelen wanneer er veel zon is....

geen airco, goed geïssoleerd, we kunnen ook alles dichthouden met rolluiken omdat er dikwijls iemand aanwezig is.  

Als ze een nieuwe meter komen plaatsen, kan je al eens na een jaar de balans opmaken

maar ook dan kan ik mijn terugdraaiende teller behouden?

afbeelding van SanderR
Lid vanaf: 19/06/2019
58 berichten
Rapporteer

Bvc-1980 schreef:

Mario_ schreef:

Is er een "eenvoudige" manier om dat te meten?  Hoeveel verbruik ik van mijn opgewekte energie?

Uiteraard, maar daarvoor ga je wel de energie moeten meten op meer dan 1 punt. Voorbeeld:
- Een kWh meter tussen de omvormer en de rest van je elektrisch systeem thuis
- Een kWh meter tussen je teller/hoofddifferentieel en de rest van je elektrisch systeem thuis

Opgewekte kWh op meter vergelijken met het verbruik op de andere meter en dan weet je perfect wat er niet terug naar het net is gegaan, maar juist  verbruikt is in je huis. Als beiden digitaal uitleesbaar zijn, dan kun je gemakkelijk in Excel of dergelijke vergelijken wanneer je meer opwekt en wanneer je meer verbruikt. Voor ons thuis heb ik zo'n toestel in bestelling, waarmee je in uw  geval (indien je een mono net hebt kun je tot 3 kringen uitlezen, indien niet heb je er 2 nodig) perfect kunt zien wat er allemaal aan de gang is:
https://shelly.cloud/shelly-3-phase-energy-meter-with-contactor-control-...

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2425 berichten
Rapporteer

Je moet inderdaad volgende zaken weten:

• hoeveel je van het net haalt
  • hoeveel je in het net injecteert
  • productie van je panelen

Dat kan op 101 verschillende manieren. Er zijn kant-en-klare toestellen, met bijhorende apps, om inzicht te krijgen in je productie en verbruik. Je kunt zelf aan de slag met data uit te lezen uit de digitale meter via de P1 poort en een extra kWh meter aan de omvormer, zelf de data consolideren en visualiseren. Of via de seriele/web/... interface van je omvormer de productiegegevens binnenhalen.

Als je de data met een zeer fijne granulariteit (1 minuut of minder) kunt verzamelen, kun je ook precieze simulaties draaien om te zien wat je zou besparen met een batterij en welke de ideale capaciteit van die batterij zou moeten zijn.

Op het forum van tweakers.net is er veel over dit onderwerp te vinden.

afbeelding van JokeVDH
Lid vanaf: 04/08/2012
356 berichten
Rapporteer

Deze simulatie al eens gedaan? https://simulatordigitalemeter.vreg.be/ 

afbeelding van Mario_
8886 berichten
Rapporteer

JokeVDH schreef:

Wat kan je daar nu met simuleren ?  Algemener dan dat kan bijna niet, en je moet net zo specifiek mogelijkheden jk alles weten. 

Het is simpel , in de zomer produceer je x keer je dagelijks verbruik, en dan nog verbruik je maar een klein deel rechtstreeks. In de winter produceer je niet voldoende voor 1 dag en verbruik je dat ook niet rechtstreeks. 

Met een (nu nog te dure) batterij ( mijn inziens het struikelblok van elec) kan je in de winter je geproduceerde stroom opslaan en geleidelijk gebruiken. Maar in de zomer heb je alle dagen 3 keer je verbruik  en je kan je accu maar 1 keer vullen....

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2425 berichten
Rapporteer

JokeVDH schreef:

We schatten uw zelfconsumptie in door een gemiddeld verbruiksprofiel te combineren met het productieprofiel van uw zonnepaneleninstallatie.

Bijna niemand heeft een 'gemiddeld verbruiksprofiel', elke situatie is anders. Wil je voor je eigen situatie een geinformeerde keuze maken, dan zal je je verbruik in detail moeten meten. 

Meer als een vage indicatie krijg je niet van deze 'simulatie'. Volgens mij overschatten ze ook bewust de zelfconsumptie om toch maar mensen te overtuigen niet voor het prosumententarief te kiezen na installatie van de digitale meter.

Het is trouwens nog steeds niet mogelijk Z-W orientatie te kiezen voor je PV-installatie.