Energiehuishouding en technieken

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van Bob1971
Lid vanaf: 20/02/2019
24 berichten

Hallo Iedereen,

We zijn volop bezig met de studie en ontwerp van onze woning, waarbij we nu vooral de technieken bekijken.

Onze woning is ZO georienteerd en bevat nogal grote glaspartijen en voorts 350m² groot, verdeeld over 3 bouwlagen.
We zullen overal vloerverwarming voorzien, gebruik maken van zonnepanelen en een ventilatiesysteem D voorzien.
Voorts ook even meegeven dat wij niet traditioneel bouwen, en gekozen hebben voor een houtskeletbouw.

Tot dusver alles goed, maar dan begint de lastige keuze van een aantal meer complexe en prijzige vraagstukken in de energiehuishouding.

- CV-ketel of warmtepomp en welk type dan?
- Dubbel- of 3-dubbel glas, met of zonder 4-seizoenscoating?
- Screens al dan niet?
- Hoeveel zonnepanelen precies?
- ...

We hebben zonet een EPB-studie laten uitvoeren en E20 is zeker haalbaar voor ons, al zeker indien we op bovenstaande allemaal JA antwoorden.
Echter buiten een E-peil is er ook nog zoiets als het comfort, of maw aangename temperatuur in winter EN zomer, en dit tegen de juiste prijs!
Als we de verkopers van al deze systemen mogen geloven, dan zijn ze allen onmisbaar in ons geval. Hoewel ik denk dat ze dit steevast aanraden bij elke klant.

Ik benieuwd naar het onafhankelijk advies van mensen die reeds een warmptepomp in gebruik hebben, screens plaatsten, 3D glas gekozen hebben, zeker indien dit eveveneens een houtskeletbouw (HSB) betreft.

- HSB is typisch zeer energiegunstig, dus moeten we nog wel investeren in een warmtepomp? Al zeker gezien we maar met ze'n 2-en zijn.
- Is een warmtepomp rendabel of wacht men beter nog enkele jaartjes tot het gas echt duur is en men alsnog de overschakeling kan doen?
- Is het koeleffect van een warmtepomp efficient genoeg om hete zomers een stukje aangenamer te maken, of toch maar voor een mobiele airco kiezen?
- Dezelfde vraag omtrent het gebruik van screens. Zijn screens voldoende om een substantieel verschil te maken naar aangenaam leefcomfort toe?
- Heeft 3D-glas niet meer nadelen dan voordelen, gezien de voordelen van externe warmte (winter en voorjaar) buitengehouden worden en de nadelen van interne warmte (zomer) moeilijker buiten te krijgen zijn? Is 4-seizoensglas een echte meerwaarde of een dure optie?

Ik hoop dat we met jullie feedback wat wijzer worden in deze lastige vraagstukken, en kan vermijden dat we investeren in dure technieken die vooral voor de verkopen een aanwinst zijn Wink Een woning duur maken is vaak geen grote moeite, maar zoals iedereen wensen wij evenwichtige beslissingen te nemen in ons project.

Groeten en bedankt voor jullie reacties!

 

Reacties

afbeelding van VdE
Lid vanaf: 16/09/2012
346 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

In de zomer moet je de zon buiten houden, anders ben je gezien of je moet energieverslindende maatregelen nemen.
De zon kan je buiten houden door bomen, screens, rolluiken,...
En de dit voor de oost, zuid en west gevels!

3 voudig glas kiezen met een zo laag mogelijke U-waarde.
Hoe beter je woning geïsoleerd, hoe beter de warmte buiten te houden is in de zomer.
In de zomer zorg je er voor dat de zon niet op het glas kan schijnen en in de winter zorg je er voor dat de zon wel binnen kan schijnen.

Onze woning wordt al een dikke week totaal niet meer verwarmd en het blijft hier 24u/24u ± 21 graden. De zon doet z'n werk...

Letten op goede luchtdichtheid van de woning!

Meer dan de norm isoleren! Welke diktes en materiaal werd er voorzie'?

afbeelding van thomas_dhaese
Lid vanaf: 18/06/2014
1846 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bij ons gaat het om een traditionele opbouw met spouwmuren. Hieronder mijn gedachtenwisseling in uw bericht 

Bob1971 schreef:

 

- HSB is typisch zeer energiegunstig, dus moeten we nog wel investeren in een warmtepomp? Al zeker gezien we maar met ze'n 2-en zijn.

Je moet al isoleren tot passiefniveau om geen verwarming nodig te hebben. En dan nog is er soms (beperkt) nog een beetje verwarming nodig in de winter als de zon een aantal dagen niet schijnt.

- Is een warmtepomp rendabel of wacht men beter nog enkele jaartjes tot het gas echt duur is en men alsnog de overschakeling kan doen?

Je kan later nog altijd overschakelen als je nu voor vloerverwarming gaat. Ik zou dan wel de nodige voorzieningen al nemen om bv. koelleidingen vlot binnen en buiten te krijgen, plaats voor een buitenunit voorzien (niet te ver van binnenunit liefst). Rendabel? Wat is rendabel? Zal nog allemaal moeten blijken wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.

- Is het koeleffect van een warmtepomp efficient genoeg om hete zomers een stukje aangenamer te maken, of toch maar voor een mobiele airco kiezen?

Hier heb ik geen ervaring mee. We hebben geen passieve koeleing of airco's geplaatst in ons huis.

- Dezelfde vraag omtrent het gebruik van screens. Zijn screens voldoende om een substantieel verschil te maken naar aangenaam leefcomfort toe?

Wij hebben  op het gelijkvloers drie ramen op het zuiden. twee op het oosten en eentje op het westen. Bovenverdieping: eentje op het oosten en eentje op het westen. 1 velux op zuidkant. We hebben overal screens. Het verschil met of zonder is effectief wel substantieel (om het met uw woord te herhalen). Zonder zou het niet uit te houden zijn. Deze zomer was het toch wel koekenbak van temperaturen buiten. Op het gelijkvloers is het nooit echt warmer geweest dan 25°C. Wel altijd goed verlucht als het buiten kouder werd dan binnen (deuren en ramen open). Op de verdieping (houtskelet zadeldak) hadden we iets meer last van de warmte (ondanks 22 mm celit 4D + 30 cm glas wol). Mogelijk zal dit voor een houtskelet versus bakstenen spouwmuren nog iets verschillen tenzij je bij houtskelet kiest voor veel isolatie en die bij voorkeur nog eens wat 'zwaarder' is dan glaswol (bv. cellulose).

- Heeft 3D-glas niet meer nadelen dan voordelen, gezien de voordelen van externe warmte (winter en voorjaar) buitengehouden worden en de nadelen van interne warmte (zomer) moeilijker buiten te krijgen zijn? Is 4-seizoensglas een echte meerwaarde of een dure optie?

Hier overal 3-voudig glas. Naar comfort toe is dit de max. Als onze screens niet naar beneden zijn in het najaar/winter/voorjaar wordt het binnen nog altijd warm hoor. Dit weekend bv. was het een bepaald moment 24-25°C... In de winter vind ik dat niet erg want dan moet ik weer een aantal dagen niet 'stoken'. Zoals het weer nu is, heeft onze installatie trouwens al een tijdje niet meer gedraaid. Dus stellen dat externe warmte wordt buitengehouden enkel door het 3-voudige glas is met een korrel zout te nemen. Ik zou persoonlijk niets anders meer willen.

Thomas
BLOG: 9070!

afbeelding van 11221
Lid vanaf: 06/09/2015
1040 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

HSB is goed, als je dik genoeg isoleert hierin, met zware isolatie materialen, en hou de constructie DAMPOPEN naar buiten toe.

Dus liefst een HSB met 0cm in muren en 40cm in dak, en qua isolatie dan houtwol of cellulose ingeblazen.

Heb je een massieve houtskelet, voorzie dan buitenkant houtvezelplaten van min.35mm om de koudebrug van je constructie weg te nemen.

Bijkomend kan je voor extra massa zorgen in je binnenmuren, vloer en plafondopbouw, trapconstructies, ...

Massa zorgt voor vertraging en constantere temperatuur, hetgeen je in voor en najaar wel merkt, en ook in de hete zomers.

DIK isoleren met ZWARE materialen

 

3V glas is een must, maar dan wel met een hoge ZTA (zontoetredingsfactor) zodat je in de winter, en voor-najaar kan profiteren van de zonnewinsten om je woning op te warmen.

Vergeet 4-seizoens glas, dat is onzin. Wil je de zon buiten houden, dan moet je dat buiten doen, met buitenzonwering, en dan komen we aan het volgende punt.

3V glas is vooral ook naar comfort super, omdat je geen koudegevoel meer hebt als je kort tegen het glas zit of staat, waardoor je ruimte eigenlijk completer te gebruiken wordt. Je hebt geen koudeval aan het raam, hetgeen je bij 2V glas wel hebt.

Dus 3V glas een must, 4-seizoensglas onzin.

 

Screens op O-Z-W op alle ramen, automatisch gestuurd.

Ofwel vaste zonweringen (oversteken, draaibare lamellen roosters, ...)

Let wel: oversteken werken goed op zuidgevel, omdat de zon daar hoog genoeg staat. Op oost en zeker op West werkt dit niet, en moet je effectief iets VOOR je glas hebben.

In plaats van screens kan je ook voor rolluiken kiezen, maar dan kan je niet meer naar buiten kijken, en de kast is veel groter om in te bouwen, wat dan weer niet ten goede komt aan je isolatiegraad.

Luiken kan ook.

Beplanting kan ook, door strategisch geplaatste bomen, klimplanten, ....

Maar: Zonwering is een MUST.

 

Luchtdichting van heel je constructie is minstens even belangrijk als isolatie.

Dus zorg voor een luchtdichting van <0,6

Luchtdichting helpt ook in de zomer, tegen het opwarmen van de woning, want ongecontroleerde insijpeling van lucht, brengt ook insijpeling van warmte met zich mee (of koude in de winter).

Dus GOEDE luchtdichting

 

Ventilatie D is een must, en zorgt voor een gecontroleerde, continue verluchting, met een minimum aan warmteverlies. Ook in de zomer zorgt het voor een beperking van de warmte, zeker als je dit zou combineren met een BWW (bodemwarmtewisselaar). Dit is geen airco, maar kan wel in de zomer net die paar graden verschil maken, die het "normaal" of warm maken.

 

Als je aan al de bovenstaande punten voldaan hebt, kan je beginnen nadenken over technieken. Een juiste warmteverliesberekening zegt je dan hoeveel verwarmingsvermogen benodigt is, en aan de hand daarvan ga je dan kijken wat er nodig is.

Maar bovenstaande punten verander je achteraf niet meer (of niet meer eenvoudig zonder grote kosten).

Technieken kan je altijd relatief makkelijk aanpassen, in functie van de ontwikkelingen in de nabije toekomst.

 

 

 

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
7683 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Passief is dan hetgene dat in mij opkomt.
3V glas .... Absoluut.
4seizoensglas is te verwaarlozen.
Ontwerp een woning waarbij je veel licht binnenkrijgt zonder de zon op je ramen te hebben.
Binnenklimaat zo goed mogelijk beschermen tegen het buitenklimaat....

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1344 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vergeet voorlopig dat E.peil en wat is je S-peil ?

mvg,

WB

afbeelding van Bob1971
Lid vanaf: 20/02/2019
24 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Woubeir schreef:

Vergeet voorlopig dat E.peil en wat is je S-peil ?

S-peil met 3V glas zit op 31, zonder komen we uit op 34 en daar hangt een boete van € 2400 aan vast ...

afbeelding van Bob1971
Lid vanaf: 20/02/2019
24 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mario_ schreef: Passief is dan hetgene dat in mij opkomt. 3V glas .... Absoluut. 4seizoensglas is te verwaarlozen. Ontwerp een woning waarbij je veel licht binnenkrijgt zonder de zon op je ramen te hebben. Binnenklimaat zo goed mogelijk beschermen tegen het buitenklimaat....

Mario, enig idee of 4S glas een invloed heeft op het S-peil?

afbeelding van Bob1971
Lid vanaf: 20/02/2019
24 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

VdE schreef: In de zomer moet je de zon buiten houden, anders ben je gezien of je moet energieverslindende maatregelen nemen. De zon kan je buiten houden door bomen, screens, rolluiken,... En de dit voor de oost, zuid en west gevels! 3 voudig glas kiezen met een zo laag mogelijke U-waarde. Hoe beter je woning geïsoleerd, hoe beter de warmte buiten te houden is in de zomer. In de zomer zorg je er voor dat de zon niet op het glas kan schijnen en in de winter zorg je er voor dat de zon wel binnen kan schijnen. Onze woning wordt al een dikke week totaal niet meer verwarmd en het blijft hier 24u/24u ± 21 graden. De zon doet z'n werk... Letten op goede luchtdichtheid van de woning! Meer dan de norm isoleren! Welke diktes en materiaal werd er voorzie'?

Voor de buitenmuren voorziet men 14cm Knauf Ecose Naturoll 035.

Voor de binnenmuren wordt dat 9cm en voor het dak wordt dat 22cm van hetzelfde materiaal.

Alles wordt aan beide kanten afgewerkt met OSB3 van 11mm en industriele gyprocplaat.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
7683 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Isoleren binnenmuren is niet van tel voor de isolatieschil.
22cm voor dak ? Zadeldak ?
4seizoens zal weinig invloed hebben...maar uw EPB man zal dat wel weten.
2400€ ... Daar betaal je je 3V glas mee

afbeelding van Bob1971
Lid vanaf: 20/02/2019
24 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

11221 schreef:

HSB is goed, als je dik genoeg isoleert hierin, met zware isolatie materialen, en hou de constructie DAMPOPEN naar buiten toe.

Dus liefst een HSB met 0cm in muren en 40cm in dak, en qua isolatie dan houtwol of cellulose ingeblazen.

Heb je een massieve houtskelet, voorzie dan buitenkant houtvezelplaten van min.35mm om de koudebrug van je constructie weg te nemen.

Bijkomend kan je voor extra massa zorgen in je binnenmuren, vloer en plafondopbouw, trapconstructies, ...

Massa zorgt voor vertraging en constantere temperatuur, hetgeen je in voor en najaar wel merkt, en ook in de hete zomers.

DIK isoleren met ZWARE materialen

 

3V glas is een must, maar dan wel met een hoge ZTA (zontoetredingsfactor) zodat je in de winter, en voor-najaar kan profiteren van de zonnewinsten om je woning op te warmen.

Vergeet 4-seizoens glas, dat is onzin. Wil je de zon buiten houden, dan moet je dat buiten doen, met buitenzonwering, en dan komen we aan het volgende punt.

3V glas is vooral ook naar comfort super, omdat je geen koudegevoel meer hebt als je kort tegen het glas zit of staat, waardoor je ruimte eigenlijk completer te gebruiken wordt. Je hebt geen koudeval aan het raam, hetgeen je bij 2V glas wel hebt.

Dus 3V glas een must, 4-seizoensglas onzin.

Ik neem aan dat je volgende factoren bedoelt?

ZONNEFACTOREN: Zonnefactor (g) 0,3504 Shading Coëfficiënt (SC) 0,4028

 

Screens op O-Z-W op alle ramen, automatisch gestuurd.

Ofwel vaste zonweringen (oversteken, draaibare lamellen roosters, ...)

Let wel: oversteken werken goed op zuidgevel, omdat de zon daar hoog genoeg staat. Op oost en zeker op West werkt dit niet, en moet je effectief iets VOOR je glas hebben.

In plaats van screens kan je ook voor rolluiken kiezen, maar dan kan je niet meer naar buiten kijken, en de kast is veel groter om in te bouwen, wat dan weer niet ten goede komt aan je isolatiegraad.

Luiken kan ook.

Beplanting kan ook, door strategisch geplaatste bomen, klimplanten, ....

Maar: Zonwering is een MUST.

Sta er evengoed van versteld dat ondanks 3V glas nog steeds screens als een absolute must voorop staan...

Luchtdichting van heel je constructie is minstens even belangrijk als isolatie.

Dus zorg voor een luchtdichting van <0,6

Luchtdichting helpt ook in de zomer, tegen het opwarmen van de woning, want ongecontroleerde insijpeling van lucht, brengt ook insijpeling van warmte met zich mee (of koude in de winter).

Dus GOEDE luchtdichting

 

Ventilatie D is een must, en zorgt voor een gecontroleerde, continue verluchting, met een minimum aan warmteverlies. Ook in de zomer zorgt het voor een beperking van de warmte, zeker als je dit zou combineren met een BWW (bodemwarmtewisselaar). Dit is geen airco, maar kan wel in de zomer net die paar graden verschil maken, die het "normaal" of warm maken.

Al afhankelijk wie je spreekt, heeft men het over 2 tot 7 graden temperatuurverschil die kunnen gehaald worden. Blijkbaar ook nog afhankelijk of het actieve of passieve koeling betreft. Enig idee wat in beide gevallen realistisch te noemen is? Is airco - eventueel mobiel - een alternatieve oplossing? Het e-peil wordt dan wel weer beinvloed of men moet een mobiele airco nemen...

 

Als je aan al de bovenstaande punten voldaan hebt, kan je beginnen nadenken over technieken. Een juiste warmteverliesberekening zegt je dan hoeveel verwarmingsvermogen benodigt is, en aan de hand daarvan ga je dan kijken wat er nodig is.

Maar bovenstaande punten verander je achteraf niet meer (of niet meer eenvoudig zonder grote kosten).

Technieken kan je altijd relatief makkelijk aanpassen, in functie van de ontwikkelingen in de nabije toekomst.

De warmteverliesberekening kwam uit op 11,3KW. Hiermee kunnen we alle kanten op, maar wat is raadzaam voor een nieuwbouw HSB? Is het gasverbruik igv condensatieketel niet danig laag dat het terugverdienen een probleem wordt? Uiteindelijk is dat ook van belang of men moet al heel groenen genen hebben Wink

 

 

 

afbeelding van Bob1971
Lid vanaf: 20/02/2019
24 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Mario_ schreef: Isoleren binnenmuren is niet van tel voor de isolatieschil. 22cm voor dak ? Zadeldak ? 4seizoens zal weinig invloed hebben...maar uw EPB man zal dat wel weten. 2400€ ... Daar betaal je je 3V glas mee

 

Is een daktip dus niet echt een zadeldak maar komt wel in de buurt.

Tja, gezien we heel veel glas hebben, gaat de opleg voor 3V glas iets duurder uitkomen, maar het is iig wel een overweging gezien je er een leven lang voordeel van hebt. Wel jammer dat men op die manier gaandeweg een stuk hoger uitkomt dan initieel gebudgetteerd. Zal wel bekend voorkomen voor de bouwers hier Wink

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
7100 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Te weinig isolatie.

Aan beide kanten OSB? Ben je dat zeker? Zit er geen dampopen houtvezelplaat op de buitenkant?

3V glas heeft niets te maken met de zon buiten houden, maar met warmte binnen en koude buiten of omgekeerd. De zon die binnenstraalt, die straalt binnen en warmt alles op wat de zonnestralen aanraken. Als je dat niet wil, dan zal je ook het licht moeten buitenhouden. Het 4S-glas is een fabeltje. Dat houdt X procent van de IR-straling buiten, maar dan nog is het pokkeheet achter dat glas. De zon straalt met 1000W/m². Als je maar liefst 50% van het licht zou kunnen tegenhouden, dan is dat nog altijd 500W/m² (en 4S glas doet maar enkele procenten via een coating). Vermenigvuldig dat eens met de hoeveelheid m² glas die je hebt, en je weet meteen hoe laat het is: evenveel warmte komt binnen als dat je nodig hebt om heel het huis op te warmen wanneer het buiten -8° vriest  (11kW in jouw geval). Als het dan buiten niet -8° vriest, dan kan je al raden wat er in huis gebeurt: snikheet.

Dus, uit ervaring: 4S-glas is onzin. Zonwering (aan de buitenkant) in eender welke vorm is een must, vooral in een goed geïsoleerd huis, want eens je de zonnewarmte hebt binnen gelaten raakt ze niet meer buiten.

Er is een groot verschil tussen warmtetransport verhinderen (bvb met isolatie en 3V glas) en zonneinstraling. Dat laatste kan je enkel stoppen door de zonnestralen niet binnen te laten.

 

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1344 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bob1971 schreef:

Woubeir schreef:

Vergeet voorlopig dat E.peil en wat is je S-peil ?

 

S-peil met 3V glas zit op 31, zonder komen we uit op 34 en daar hangt een boete van €2400 aan vast...

 

Zorg  eerst dat je een S-peil krijgt tussen pakweg 25 en 20. Er wordt door iedereen veel te snel gefocust op het E-peil.

mvg,

WB

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
25633 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bob1971 schreef:

VdE schreef: In de zomer moet je de zon buiten houden, anders ben je gezien of je moet energieverslindende maatregelen nemen. De zon kan je buiten houden door bomen, screens, rolluiken,... En de dit voor de oost, zuid en west gevels! 3 voudig glas kiezen met een zo laag mogelijke U-waarde. Hoe beter je woning geïsoleerd, hoe beter de warmte buiten te houden is in de zomer. In de zomer zorg je er voor dat de zon niet op het glas kan schijnen en in de winter zorg je er voor dat de zon wel binnen kan schijnen. Onze woning wordt al een dikke week totaal niet meer verwarmd en het blijft hier 24u/24u ± 21 graden. De zon doet z'n werk... Letten op goede luchtdichtheid van de woning! Meer dan de norm isoleren! Welke diktes en materiaal werd er voorzie'?

Voor de buitenmuren voorziet men 14cm Knauf Ecose Naturoll 035.

Voor de binnenmuren wordt dat 9cm en voor het dak wordt dat 22cm van hetzelfde materiaal.

Alles wordt aan beide kanten afgewerkt met OSB3 van 11mm en industriele gyprocplaat.

Zo weinig isolatie?

geen installatiespouw

dampopen, is dus GEEN OSB aan buitenzijde

...

afbeelding van Woubeir
Lid vanaf: 16/09/2008
1344 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Bob1971 schreef:

Ik neem aan dat je volgende factoren bedoelt?

ZONNEFACTOREN: Zonnefactor (g) 0,3504 Shading Coëfficiënt (SC) 0,4028

...

Sta er evengoed van versteld dat ondanks 3V glas nog steeds screens als een absolute must voorop staan

 

Bij 3V-glas is de g-factor standaard 0,5 of zo waardoor je in de koude perioden ook nog zonnewinsten hebt. Die 0,35 is dus al voor 4S-glas, maar de zonnewinsten zijn dus dan klein wanneer je die eigenlijk wel zou kunnen gebruiken.

mvg,

WB

Pagina's