Voorontwerp: Compacte OB 12,5x8m met Carport

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van RobH
Lid vanaf: 04/03/2010
744 berichten

Hallo,

Gelieve jullie mening/punten tot verbetering te geven op ons voorontwerp:

grondplannen

gelijkvloers:

1ste etage:

kelder:

Aanzichten

vooraanzicht:

Gevel links:

Gevel rechts:

achtergevel:

Inplanting (zuiden pal achteraan):

Eisen van onzelf:

We wilden een compacte/nuttige woning met een connectie naar buiten toe. Ons perceel is niet groot en vooral breed en niet diep.

Het uitzicht op de achterzijde is niet denderend. (achterburen zitten vrij kort).

Er wordt geleefd in de woonruimtes (zitruimte, eetkamer, keuken en buiten). Slaapkamers enz moeten niet groot zijn!

Voldoende opbergruimte omwille van een zelfstandige activiteit die stockruimte vraagt. Geen bureel om klanten te ontvangen.

Ruimte voor een gezin van 4.

Graag jullie mening!

Sterke punten

Grote glaspartijen naar de tuin

Vide met raam bovenaan (straatzijde), creëert ruimtelijk gevoel

lange muur rechts van het huis dat zorgt voor privacy en vergroot het breedtegevoel

Weinig ramen op de 1ste etage. via binnenraam van de masterbedroom toch connectie met buiten (en natuurlijk zonlicht). Dit in combinatie met de bureelruimte wordt de vide ook nuttig gebruikt.

bezorgdheden:

oververhitting in de zomer (maar architect is overtuigd dat zeer hoog isolerend glas dit opvangt).

Ruimte nuttig benutten voor de haard.

Eigen opmerkingen

- Toilet beneden staat een beetje raar. De ligging zorgt er nog wel net voor dat je vanuit de zitruimte de deur van de toilet niet ziet.

- Inkom is ook een beetje vreemd (maar het went wel :lol:). Idee dat we misschien zelf hebben is tuinberging achter de carport maken (om daar fietsen en grasmachine enz te plaatsen) en met de vrije ruimte daar de toilet en inkom plaatsen.

Reacties

Pagina's

afbeelding van Pattyns
Lid vanaf: 19/10/2014
1 berichten
Rapporteer

Is het mogelijk om uw grondplannen eens door te sturen aub?

Het ziet er echt een prachtige woning uit!!

afbeelding van dayenmaik
Lid vanaf: 26/08/2014
2 berichten
Rapporteer

ik zou ook graag eens de grondplannen via een mailtje krijgen, wat een mooie woning! Smile

afbeelding van sofwil
Lid vanaf: 01/08/2011
7 berichten
Rapporteer

Prachtige woning Rob!

Ongeveer wat wij ook in gedachten hebben, alleen zal het bij ons 7.5 x 12 zijn. Zou het mogelijk zijn de afmetingen van de keuken mee te geven? ben benieuwd hoe breed we moeten/kunnen voorzien...

bedankt!

afbeelding van laserq
Lid vanaf: 23/02/2014
582 berichten
Rapporteer

vind het een mooi huis, heb je misschien ook wat fotootjes van de afgewerkte binnenkant?

afbeelding van RobH
744 berichten
Rapporteer

Hallo,

Lang niet meer op het forum gepasseerd maar vorige week is de buitenschrijnwerker enkele foto's komen nemen en dacht even terug aan dit forum.
Je vind de foto's op hun FB-pagina: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.884888924866534.1073741845.587...

Zelf zijn we nu bezig met de aanleg van de tuin. Ik moet nu al zeggen dat ik het werk in een mooie afgewerkte tuin zwaar heb onderschat *shok*. Traag maar gestaag komt er vorm in *biggrin*

Eén van dees zal ik wat foto's van de werken ook wel online plaatsen.

afbeelding van F-B
Lid vanaf: 03/08/2006
5097 berichten
Rapporteer

Mooi!

Maar, hoe zit het met oververhitting & koudeval ?

afbeelding van De-Kempen
Lid vanaf: 30/09/2013
448 berichten
Rapporteer

Jawadde datte. Wat een glaspartijnen man *kwijl*

Je staat zelfs al op hun site onder referenties, zou ik er ook tussen plaatsen zalle Smile

afbeelding van RobH
744 berichten
Rapporteer

Koudeval: Dat valt goed mee. De verwarmingsbuizen liggen iets dichter aan het glas (1.0 ter info), maar als het vriest dat het kraakt, putje winter, dan voel je de koudeval in de vide aan de westzijde. Waar er geen vide is voelen we dat niet. Of het nu hard of zacht waait maakt ook niet uit (lichtdicht bouwen is echt wel belangrijk *lol*). We hebben daar 2 kleine zeteltjes staan en daar kan je het dan wel voelen (alé, mijn vrouw voelt dat harder als ik). Maar die koudeval is er dan wel.

Vide aan de noordzijde (daar waar de TV staat) voel je niets. Je kan er niet dicht genoeg bij staan plus de ventilatiepulsie doet ook wel wat vermoed ik.

Oververhitting: Wanneer de zomer zijn hittegolf heeft is het bij ons goed warm geweest *wink*. Ik denk maximaal 26-27 graden. Het glas dat bij ons is gebruikt is zonwerend glas (geen 4seizoenen glas). Het doet wel veel maar glas blijft glas natuurlijk. Het probleem waarmee we zaten was dat we, tijdens die warme dagen, geen schuifraam konden openzetten vanaf valavond omwille van de grote hoop muggen/vliegen die dan binnenkwamen. En vermits we geen airco hebben en de ventilatieunit niet genoeg debiet heeft kan je daarmee niet koelen.

Om dat probleem op te lossen gaan we op het schuifraam aan de zuidkant alsnog een vliegenraam plaatsen. Dit geeft ons dan wel de mogelijkheid om de woning te koelen. In de ramen boven zit een 'simpel' vliegenraampje en zo kan je "trek" creeren. Onze woning warmt niet overdreven snel op maar moeten net zoals iedereen in de nachtperiode de temperatuur terug met enkele graden omlaag krijgen.

Vermits de kelder in het geïsolleerde volume zit (en mee in de ventilatie zit), hebben we daar wel een grote buffer koelere ruimte die de oververhitting serieus vertraagd. Dat merk je eigenlijk wel.

afbeelding van JeankeVG
Lid vanaf: 26/08/2014
88 berichten
Rapporteer

Sorry voor het oprakelen van een oude topic. Maar zou je mij de plannen eventueel ook kunnen doorsturen? Echt sterk op zoek naar inspiratie en we gaan zowat hetzelfde bouwvolume hebben. 

Ook foto's van het afgewerkte huis zijn heel welkom!

alvadt bedankt.

janvangulck@hotmail.com

afbeelding van stijn9041
Lid vanaf: 24/04/2017
14 berichten
Rapporteer

Hallo, ook wij hebben interesse in de plannen en indien mogelijk foto's of zichten. Met de opmaak van een eerste ontwerp voor de boeg, kunnen we dit zeker gebruiken als inspiratie. Mail kan naar schrijfstijn@yahoo.com. Alvast bedankt!

Pagina's