• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Voorontwerp: Compacte OB 12,5x8m met Carport

Lid geworden
4 mrt 2010
Berichten
470
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Gelieve jullie mening/punten tot verbetering te geven op ons voorontwerp:

grondplannen

gelijkvloers:

gelijkvloers.jpg


1ste etage:

verdieping.jpg


kelder:

kelder.jpg


Aanzichten

vooraanzicht:

voorgevel.jpg


Gevel links:

zuigevellinks.jpg


Gevel rechts:

zijgevelrechts.jpg


achtergevel:

achtergevel.jpg


Inplanting (zuiden pal achteraan):

inplanting.jpg




Eisen van onzelf:

We wilden een compacte/nuttige woning met een connectie naar buiten toe. Ons perceel is niet groot en vooral breed en niet diep.

Het uitzicht op de achterzijde is niet denderend. (achterburen zitten vrij kort).



Er wordt geleefd in de woonruimtes (zitruimte, eetkamer, keuken en buiten). Slaapkamers enz moeten niet groot zijn!



Voldoende opbergruimte omwille van een zelfstandige activiteit die stockruimte vraagt. Geen bureel om klanten te ontvangen.



Ruimte voor een gezin van 4.



Graag jullie mening!



Sterke punten

Grote glaspartijen naar de tuin

Vide met raam bovenaan (straatzijde), creëert ruimtelijk gevoel

lange muur rechts van het huis dat zorgt voor privacy en vergroot het breedtegevoel

Weinig ramen op de 1ste etage. via binnenraam van de masterbedroom toch connectie met buiten (en natuurlijk zonlicht). Dit in combinatie met de bureelruimte wordt de vide ook nuttig gebruikt.



bezorgdheden:

oververhitting in de zomer (maar architect is overtuigd dat zeer hoog isolerend glas dit opvangt).

Ruimte nuttig benutten voor de haard.



Eigen opmerkingen

- Toilet beneden staat een beetje raar. De ligging zorgt er nog wel net voor dat je vanuit de zitruimte de deur van de toilet niet ziet.

- Inkom is ook een beetje vreemd (maar het went wel :lol:). Idee dat we misschien zelf hebben is tuinberging achter de carport maken (om daar fietsen en grasmachine enz te plaatsen) en met de vrije ruimte daar de toilet en inkom plaatsen.
 
Lid geworden
13 jun 2011
Berichten
276
Waarderingsscore
0
Punten
0
Halveer je vide en geef je kinderen een grotere slaapkamer. De mogelijkheden zijn er om de kamers groter te maken, dus dat zou ik al zeker doen...



Op de benedenverdieping ben ik geen voorstander van het toilet dat gewoon uitkomt in de buurt van de leefruimte. Op een paar meter er vandaan zitten dan anderen te eten, als ik jullie gast was, zou ik dat best gênant vinden.



Het plan kan me eigenlijk niet echt bekoren...
 
Lid geworden
26 mei 2008
Berichten
779
Waarderingsscore
1
Punten
0
Compact bouwen is prima (heb zelf OB in bijna dezelfde afmetingen) maar dan moet de ruimte wel efficient worden benut en dat gevoel krijg ik hier niet...



- geen mogelijkheid voor tuinberging achter in de tuin? Levert weer binnenruimte op.

- inkomhal is erg groot in verhouding tot de rest

- vide gaat idd ten koste van de kinderkamers, vide verkleinen of best afscheid ervan nemen

- als zelfstandige niet liever bureel beneden? Of komen er geen klanten over de vloer?
 
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
822
Waarderingsscore
0
Punten
0
noemt men dit ook al compact bouwen? die mega vide en inkom neemt zeer veel ruimte in. en die kinderkamers zouden toch wel min 3 op 3,5 moeten zijn.
 
Lid geworden
4 mrt 2010
Berichten
470
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alvast bedankt voor jullie feedback.



De kinderkamers mochten eventueel iets groter zijn (een half metertje breder), maar 9,8 m² is naar onze mening net groot genoeg. Er wordt op een kinderkamer geslapen. Als ze ouder zijn, studeren ze tijdens examenperiode enkel in hun kamer en in hun puberjaren ligt men op zijn bed te luisten naar muziek en zich te ergeren aan dieje ouwe (ik dus 8) )

Het is niet de bedoeling dat er gespeeld wordt, tv wordt gekeken enz.

Volgens ons gebeurd dat allemaal in de leefruimtes (eigen ervaring als we naar onszelf kijken). En ik weet het, de meningen verschillen daarover.



We hebben een webshop, dus een bureel is nodig voor paperassen, geen klanten die we moeten ontvangen. Dus enkel stockage kan je letterlijk nemen.



We vinden de vide leuk om ruimte en licht te creëren, We vinden de bovenverdieping op zich ook ruim genoeg.



We vinden de inkom en toilet inderdaad niet ideaal. Ik heb al zitten denken om toch de tuinberging te schrappen en een tuinhuis/fietsenstalling achter de carport te plaatsen. Met deze ruimte kunnen we dan de toilet verplaatsen en eventueel een kleine inkomhal maken.



Voor de haard komt wel een zeteltje te staan om een boekje te lezen. We zitten daar ook nog wat te prullen met de doorgang.



PS: De ontbijthoek maken we ook breder, maar de architect had eerder met de lijnen gespeeld.
 
Lid geworden
6 mrt 2011
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind dit een heel mooi ontwerp! Het enige waar ik voor zou opletten is voor het 'tunneleffect' in de keuken. Volgens mij wordt het luchtiger als het eiland stopt en niet doorloopt tot tegen de muur. Is de ontbijthoek nodig? Misschien kan je krukjes zetten aan één kant van het eiland, dan zit je wel met je rug naar de tuin maar je verkrijgt wel een mooie rechte lijn van aan de voordeur tot achteraan in de tuin.



Groetjes!
 
Lid geworden
6 mrt 2011
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind dit een heel mooi ontwerp! Het enige waar ik voor zou opletten is voor het 'tunneleffect' in de keuken. Volgens mij wordt het luchtiger als het eiland stopt en niet doorloopt tot tegen de muur. Is de ontbijthoek nodig? Misschien kan je krukjes zetten aan één kant van het eiland, dan zit je wel met je rug naar de tuin maar je verkrijgt wel een mooie rechte lijn van aan de voordeur tot achteraan in de tuin.



Groetjes!
 
Lid geworden
4 mrt 2010
Berichten
470
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hierbij ook wat 3D impressies (vond ik zelf handiger om het me visueel voor te kunnen stellen). Want ik lees niet elke dag plannen :wink:



Nu is het zwarte té zwart gerenderd en de glazen gaan in werkelijkheid harder reflecteren.



Voorzijde

voorzijde.jpg


voorzijde2.jpg


Achterzijde

achterkant.jpg


achterkant2.jpg


Rechterzijde

rechterzijde.jpg


Zitruimte/leefruimte

zitruimte.jpg


zitruimte2.jpg


Glazen wand op 1ste etage (met en zonder jaloezieën)

vide.jpg


Uitzicht vanuit ouder slaapkamer

slaapkamer.jpg
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Heel geslaagd, prachtig met die vide. Wij hadden ook schrik dat de kamers te klein gingen uitvallen door een vide en hebben het toen niet durven doen. Nu zitten we met een extra kamer waar we niets mee doen en kamers van 4,5m op 5m wat ik persoonlijk veel te groot vindt, laat het ontwerp maar zo zou ik zeggen. Maar dat tuinhok in je huis zou ik toch laten verdwijnen dan heb je een betere plaats om binnen te komen en voor je toilet.

Je ziet het groots, twee BMW's onder de carport :lol:
 
Lid geworden
5 jul 2010
Berichten
674
Waarderingsscore
0
Punten
0
RobH wrote:
Alvast bedankt voor jullie feedback.



De kinderkamers mochten eventueel iets groter zijn (een half metertje breder), maar 9,8 m² is naar onze mening net groot genoeg. Er wordt op een kinderkamer geslapen. Als ze ouder zijn, studeren ze tijdens examenperiode enkel in hun kamer en in hun puberjaren ligt men op zijn bed te luisten naar muziek en zich te ergeren aan dieje ouwe (ik dus 8) )

Het is niet de bedoeling dat er gespeeld wordt, tv wordt gekeken enz.

Volgens ons gebeurd dat allemaal in de leefruimtes (eigen ervaring als we naar onszelf kijken). En ik weet het, de meningen verschillen daarover.





Blijft het ook praktisch als de kinderen met vriendjes en vriendinnetjes gaan beginnen? Een 2 persoonsbed volgt dan snel, maar past dan nog?
 
Lid geworden
28 mrt 2008
Berichten
238
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind het ontwerp best geslaagd. Maar zou zelf ook kiezen voor iets grotere kinderkamers. Je schrijft dat kamers niet zijn om in te spelen, maar ik zie op het gelijkvloers eerlijk gezegd ook niet echt een plek waar plaats is voor de kinderen om te spelen. Waar zie jij dat dan gebeuren?



Als er er voor kiest om de tuinberging en fietsstalling apart te plaatsen (wat mij een goed idee lijkt), kan je het gelijkvloers misschien toch wat ruimer maken zodat er extra plaats voor speelgoed ed. vrijkomt?
 
Lid geworden
4 mrt 2010
Berichten
470
Waarderingsscore
0
Punten
0
@loraav: We dachten dat een ontbijthoek handig was om 's morgens snel iets te eten en 's middags. 's avond (bij de soep en de patatten) eten we (waarschijnlijk) aan de eettafel. Het is inderdaad mooier zonder ontbijthoek, maar wie weet kan daar de (keuken)architect nog iets op vinden :)



@iedereen: Waar we uit zijn: de grootte van de kinderkamers blijft. We kunnen volgens verkavelingsvergunning nog breder gaan (tot 14 meter ipv 12,5), maar dat wordt budgetair allemaal toch teveel. We wonen nu op een appartement en de kinderslaapkamer is daar 9,52m² (2,8 x 3,4) en is in feite ruim genoeg.

Mja een dubbelbed zal moeilijk worden. Maar we hebben een dochter, ik wil er niet aan denken dat daar iets bij kmt te liggen :twisted:. Maar een twijfelaar zal wel net passen (en de motivatie is ook hoog genoeg van de dochter...). Ik reken erop dat onze dochter pas geinteresseerd is in jongens na haar (universitaire?) studies :wink:.



@Roma We denken dat ze kunnen spelen bijv voor de gashaard (is toch een paar m²) of in de zitruimte. We storen ons niet snel aan rommel of spelende kinderen.

Misschien dat we van de voorraadkamer een speelruimte maken of van die gigantische oplsagruimte met een gyprocmuur wel iets kunnen doen.



De tuinberging uit het huis halen wordt vanavond en morgen serieus doorgeproken. Er zijn voor en tegenstanders. Maar misschien houden we het toch zo. een tuinberging zo dichtbij heeft ook voordelen.
 

invictus66

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jun 2011
Berichten
1.200
Waarderingsscore
13
Punten
38
Woumen wrote:
Je ziet het groots, twee BMW's onder de carport :lol:

Op de plannen is het zelfs een porsche en een BMW :D



Ik zou toch serieus overwegen om de tuinberging te verplaatsen. Momenteel zit ze waarschijnlijk in je beschermd volume, dat maakt het een dure tuinberging. Ik zou een aparte plaatsen achter je carport (nog dichter bij je tuin).



Ik zou je voordeur dan verplaatsen naar de zijgevel (vooraan onder de carport), altijd leuk bij weer zoals vandaag.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Lekker ontwerp, de vide is helemaal goed met de trap in de vide. Let wel: goede zonwering, 3V-glas en vloerverwarming zijn noodzakelijk.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik zou je tuinberging en berging wel isoleren, maar een stuk minder

de muur van keuken en inkom dan verdubbelen en ook isoleren



zou hou je de bergingen toch deels buiten het geisoleerde volume



voor de rest een heel mooi ontwerp



maar maar goed gebruik van die inkom, het is een ruimte die je heel weinig gebruikt en in jouw ontwerp

heeft die toch wat functionaliteit



grtz

Olaf
 
Lid geworden
5 nov 2010
Berichten
95
Waarderingsscore
0
Punten
0
De gevels vind ik heel geslaagd. Blijf je in het wit- zwart ?

Verder zal je wel, zoals archiklusser al schreef, moeten investeren in goeie isolerende profielen en glas.

En in een ramenwasser :wink:
 
Lid geworden
4 mrt 2010
Berichten
470
Waarderingsscore
0
Punten
0
@archiklusser: De architect heeft nu geen zonnewering voorzien. Hij is ervan overtuigd dat (deftig?) zonwerend glas ervoor zorgt dat er geen oververhitting mogelijk is. We zijn hier sceptisch over. Het jammeren is wel dat screens niet mogelijk zijn met de hoek glas op glas. Maar misschien iets met luifels? We hebben wel een raming ontvangen maar er de technische gegevens van het gekozen glas staat er niet bij. Daar moeten we zeker achter vragen. We maken ons wel een beetje zorgen ivm oververhitting in de zomer

Vloerverwarming op het volledige gelijkvloers excl berging & tuinberging is voorzien.



@allen: De tuinberging blijft voor discussie zorgen maar waarschijnlijk gaan we hem gewoon houden zoals op het plan(met de voor en nadelen eraan verbonden). Voor de haard komt 1 of 2 fauteuils om te lezen. Boven en rechts van de haard komen allemaal kasten van boven tot onder. Dit moet de ruimte nuttig moeten maken. We gebruiken de voordeur niet veel, daarom dat we er de tuinberging niet voor willen opofferen. Want een gemetste tuinberging achter de carport is toch ook niet goedkoop...

De auto's getekend door de architect: Was het maar waar :D. Na Dirupo1 staat er waarschijnlijk ne dacia logan ofzo :wink:



@caro&Co: Zwart-wit gaat zeker blijven. Vinden we mooi. Zwart gemoffeld aliminium schrijnwerk en vezelcementbeplating in het zwart.

Die ramenwasser was ook al aangehaald door de architect :)
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.596
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heel mooie woning !



Sta me toe vanuit mijn eigen ervaring enkele constructieve opmerkingen te geven.



- tenzij jullie tuin noordgericht is,, ga je zeker screens nodig hebben. Ik heb zelf 4Sglas van Saint-Gobain, in de zomer volstaat dit absoluut niet om de warmte buiten te houden. Ik vermoed ook dat de EPB-verslaggever dit zal opmerken.



- zoals jullie woning nu getekend is is onrealistisch. Glas draagt geen muren. Ik heb zelf een overspanning van 11 m, maar op jullie plan moet toch ergens een dikke stalen paal of een zuil van gewapend beton zijn om de bovenverdieping te dragen. Of zelfs meer dan 1.



NB ook heel mooie carport, slim geïntegreerd.
 
Lid geworden
4 mrt 2010
Berichten
470
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waarschijnlijk verklaart ge ons (of toch zeker de architect) zot, maar het zuiden staat pal op de achterkant. Het zou niet gaan over 4S glas maar zonwerend glas (zoals in kantoorgebouwen zeker), dus meer reflecterend.



Er zijn idd structuurelementen van gewapend beton en van staal. Er is door de architect een ingenieursbureau ingeschakeld geweest om dit correct te laten berekenen. Ik ga ervan uit dat het niet gaat instorten (stel u voor zeg :shock:)
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
1.596
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zal dan wel in orde zijnals het berekend is. Die mannen voorzien altijd genoeg staal.



charles ( woning met 24 ton staal)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan