Renovatie oude langgevelhoeve

Reageren
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van den_buffel
Lid vanaf: 23/04/2012
19 berichten

Wij hebben een mooie langgevelhoeve op het oog.
Bedoeling is om volledig te onderkappen.
Echter zitten we met een isolatiedilemma.
De buitengevel zouden we willen behouden.
Deze is rond de 30cm dikte.
Nu vroeg ik me af of het niet mogelijk is om de buitenmuur te behouden en binnen-in de woning een houtenconstructie te maken.
Zodoende we een spouwmuur krijgen en binnenin een nieuwe woning hebben.

Is dit al eerder gedaan door iemand?
Hoe zit het met eventuele vochtproblemen? 
Welke isolatie kan er best gebruikt worden?
Alvast bedankt, 

 

Reacties

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
6148 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Om zoiets te doen moet je een nieuwe doos binnen in de woning zetten.

Dat begint met het uitgraven van de vloeren (minstens 30cm).
Daarbij moet bijzondere aandacht geschonken worden aan de fundering van de hoeve. Vaak is deze nog op een gemetste fundering met hetr risico dat de muren inklappen wanneer er te diep of ondoordacht gegraven wordt.

Eens de bodem is uitgegraven begin je met een gewapende betonplaat (vaak is 10cm dikte voldoende voor houtskelet, maar soms zelfs voor snelbouw ook als er geen verdiepingen zijn)
Daarop wordt dan de muur opgebouwd, eerst met isolerende kimblokken, daarop verder met hsb of andere methode (ytong, snelbouw, ...)
De spouw die zo ontstaat wordt gevuld met isolatie. Afhankelijk van de soort isolatie en soort muur is dat meer of minder dik (12-16cm pur tot tientallen cm van een meer ecologisch product - wat wel aan te bevelen is als de ruimte er is)

Op de betonplaat wordt dan een laag isolatie aangebracht, vaak ook een 10-tal cm. meestal pur in platen of gespoten. In het geval van platen worden vaak eerst sanitaire waterleiding en elektriciteit gelegd, in een dunne uitvullingslaag, voor het gemak van werken (vlakke ondergrond voor de platen).

Daarop komt dan de nieuwe uitvulling (chape) en vloerbekleding, meestal samen ook 10cm.

Bij voorkeur vloerverwarming in die nieuwe chape leggen, als je dan toch bezig bent dan doe je het beter meteen goed.

bouwknopen zoals dorpels naar buiten, ramen en deuren hebben bijzondere aandacht nodig.

Ook de waterkeringen tussen buiten en binnenmuur hebben bijzondere aandacht nodig. (aansluiting met en doorvoer door de isolatie bvb, maar ook ter hoogte van deuropeningen)

Ander aandachtspunt; luchtdichting en ventilatie.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
6858 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dat is al heel veel gedaan....

Persoonlijk zou ik dan eeder gaan om enkel de buitenmuren te behoudern en erbinnenin een nieuwe bakstenen woning te plaatsen. Volledig ontkoppeld van de buitenmuren.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
6148 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Wat diktes van beton, nieuwe binnenmuren en dracht van de nieuwe roosteringen (verdiep) betreft werk je samen met een stabiliteitsingenieur.

En nog vergeten te zeggen: voor je beton giet leg je eerst nog alle afvoeren voor sanitair en zo.

Je hebt dan vanbinnen een gloednieuw huis dat voldoet aan alle moderne (en wettelijke) eisen, met een karaktervolle en authentieke buitenkant

Veel kans ook dat het dak er af en weer op moet, om een degelijk onderdak te kunnen plaatsen en goed te kunnen isoleren.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Mc Mudface
Lid vanaf: 16/10/2010
820 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Onderkappen is een werk dat goed te doen is, maar neem er uw tijd voor (1 maand). Langs binnen met metalstuds of hout werken gaat zeker. Persoonlijk zou ik dan werken met isolatie laten inblazen (cellulose). Ik heb hier mijn gans dak en mijn bijgebouw met glaswol volgestoken en vond dat zowat de meest vervelende taak van heel de bouw. Stevig dampscherm hangen en alles in 1 keer laten inblazen werkt dan wel een pak toffer. De aansluitingen met plafond en binnenmuren geven dan wel koudebruggen. Ook die kan je wegwerken, maar dan mag het geheel niet te complex zijn. Als je bvb. volledig stript en alle binnenmuren weghaalt is daar al geen probleem, maar dat moet je huis voorzien zijn van de juiste trekkers en dergelijke...

Isolatie laten aansluiten op de vloer/plafond en dakisolatie. Afwerken met OSB en Gyproc en je zit weer proper.

afbeelding van den_buffel
Lid vanaf: 23/04/2012
19 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@ DIY,

Bedoeling was om in volgende stappen te werken. 
1. Volledig onderkappen in 4 keer met stukken van 60 cm.
Alle binnenmuren eruit zwieren.
Zijn er momenteel maar 2.

2. Binnenin 30 cm uitgraven.
En alle leidingen trekken.
Dan uiteraard beton gieten.

3. Tussenverdieping eruit halen daar dit aangetast is door houtworm.

4. Binnenconstructie zetten.
Enige vraag is nog hoe?
Zou liefst een spouwmuurisolatie creëren.
Maar dan is de vraag hoe dit realiseerbaar is.  
Was aan het denken om houtenframes te maken.
Hier dampscherm op aan de buitenzijde en een XPS plaat van 6 cm en dan de balken opvullen met rotswol.

5. Tussenverdieping plaatsen op I-liggers

6. Dak eraf en constructie afbreken en terug opbouwen, ook aangetast.

Stap 6 kan ook na stap 3 gebeuren.

afbeelding van stefan
Lid vanaf: 10/03/2006
24844 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Dampscherm hoort aan de binnenzijde van de isolatie!
Waar ga je je stopcontacten, ... insteken?
Dus best tussen dampscherm en je afwerking een installatiespouw van 5 cm.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12410 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

In dit geval, enkel de buitenmuren die blijven bestaan, dak weg, zoldervloer weg, binnenmuren weg, zou ik het volgende overwegen.

Uitgraven, ondergrond verdichten en egaliseren, folie leggen, drukvaste isolatieplaten (minstens 14 cm) tot tegen de fundamenten .

Daarop een gewapende betonplaat die niet tot tegen de fundamenten wordt gegoten maar tot op een afstand ervan ter dikte van de latere spouwisolatie(bijvoorbeeld 12 cm).

Vervolgens een houtskelet bouwen op 12 cm van de buitenmuur. De zoldervloer laat je hierop steunen en vooral niet tot in de stenen buitenmuur. het houtskelet zelf vul je ook volledig op met isolatiemateriaal.

Op deze manier kan je volledig koudebrugvrij en zelfs volgens passiefnorm bouwen. De isolatieschil kan ononderbroken rondom de gehele woning worden aangebracht.

 

 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
6148 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

6 cm XPS? Dat zeg je toch om te lachen?
Dat brandt gelijk zot, met giftige rook en isoleert maar matig.

12 cm PIR, dat komt al wat meer in de buurt. Of als je houtskelet zet, 30 cm (ingeblazen) wol bv.

Aan de fundering kan je wel met XPS werken, 12cm omdat dit watervast is.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van den_buffel
Lid vanaf: 23/04/2012
19 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@ charel, 

Wat dan met de onderkapte en ondergoten buitenmuur? 
Daar ik me goed voorheb.
Is het noodzakelijk minstens 15 cm binnen en buiten beton te gieten voor de fundering.

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
12410 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Het onderkappen van de buitenmuur staat hier los van en is misschien dan zelfs niet nodig.
Het ondergieten van de buitenmuur?
Ik weet niet wat je daarmee bedoeld, waarom zou die moeten 'ondergoten' worden?
Het fundament van de buitenmuur blijft hetzelde, niet meer of niet minder.
Het fundament van het houtskelet is een plaatfundering die op drukvaste isolatie op een drukvaste ondergrond ligt.
Op die manier worden volledige woningen gefundeerd.

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
6148 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Als je een losstaande binnendoos hebt, dan is het onderkappen van de buitengevel misschien niet meer nodig. Dat hangt er van af hoe nat die nu is. Als die al heel oud is, maar nog altijd niet noemenswaardig beschadigd (bvb vorst op natte muur) dan is het mogelijks niet eens nodig. Langs de andere kant, als de muur niet meer opgewarmd wordt omdat er isolatie in de spouw zit, dan kan die heel wat dieper vervriezen.

Te bestuderen. Daarvoor heb je een architect en een stabiliteitsingenieur: om je bij te staan bij dergelijke beslissingen: is dit of dat nodig of niet...

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van Keon
Lid vanaf: 14/11/2015
1379 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

@ Buffel,

Hoe zijn de bestaande muren aan de buitenzijde afgewerkt?
Hebben de muren momenteel last van slagregen?
Ontvangen enkele muren nog zon in te winter?

afbeelding van den_buffel
Lid vanaf: 23/04/2012
19 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Muren zijn momenteel geschilderd, zoals de meerderheidvan de oude hoeves. 
Eén smalle zijkant krijgt slagregen. 
Zon kan er tijdens de winter op sommige gevels door komen. 

afbeelding van D I Y
Lid vanaf: 12/08/2013
6148 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

den_buffel schreef:

Zon kan er tijdens de winter op sommige gevels doorkomen. 

Met het soort stenen dat wij in onze contreien gebruiken valt daar niets aan te verdienen.

Keon heeft daar een zot theorietje rond, gebaseerd op een test in een regio met ongehinderde instraling en 3 keer zoveel winterzonuren als bij ons, in een speciaal soort stenen.

Aan bovenstaande uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.blum

afbeelding van den_buffel
Lid vanaf: 23/04/2012
19 berichten
Quote
Voeg een andere quoty toe of reply now
Rapporteer

Vandaag nog eens de hoeve gaan bezichtigen welke we zouden willen aankopen.
Ik vermoed dat we toch 1 binnenmuur zullen moeten behouden om het geheel samen te houden.
Op dit gedeelte zouden we dan het dak willen omhoog brengen zodoende we meer ruimte op het verdiep krijgen.
Hoe kan dit dan best voorzien worden?
We zouden ten allenkoste willen vermijden dat er buitenvocht binnenkomt. Evenals vinden we het enorm belangrijk om een goede isolatie te bekomen.

Een ander eventueel probleem dat zou kunnen opkomen is dat rondom de woning er ooit beton is gegoten
Dit lijkt me niet tot onder de fundering te gaan.
Echter zijn dergelijke zaken steeds moeilijk in te schatten daar je meestal geen schup in de grond mag steken alvorens er een aankoop is.
Dit zou onderkappen uiteraard bemoeilijken indien er geen goede fundering reeds aanwezig is.