Renovatie herenhuis ± 1870

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van kleine smurf
Lid vanaf: 21/10/2014
75 berichten

Tijdje geleden dit forum ontdekt. Jammer dat ik me hier niet vroeger geregistreerd heb, want ik zit ondertussen al halfweg ons project .... ik had al veel eerder goede raad kunnen gebruiken Wink
Na het zien van enkele geslaagde "projectjes" op dit forum, dacht ik ook maar eens wat fotootjes te delen.
We hebben een oud herenhuis gekocht dat al deels gerenoveerd was door een aannemer.
In "casco" staat dus.
Ik moet er geen tekeningetje bij maken dat veel zaken opnieuw moeten gedaan worden, of tijdelijk wel even mee kunnen maar op termijn aangepakt dienen te worden.
Maar goed ... we waren ons daar wel deels van bewust.
In ieder geval dit is ongeveer de staat waarin we het kochten (zie foto's).
Nu zijn we al een maand of 4 verder.
Binnenkort dus enkele fotootjes van de "tussenstand".

Reacties

Pagina's

75 berichten
Rapporteer

Hout valt wel mee.
Ziet er erger uit dan het is.
De fotos zijn zwart wit omdat je hier maar 2 MB kan posten.
Snelste manier om die foto's op m'n gsm kleiner te maken is ze in zwart wit zetten.
Dampscherm nodig? Het dak wordt ook geïsoleerd he. Dit is gewoon de vloer.

afbeelding van Nu7s
Lid vanaf: 19/08/2011
8024 berichten
Rapporteer

laugh

Heb je een algemene vraag? Stel ze via het forum, niet via privébericht!

75 berichten
Rapporteer

Biggrin

75 berichten
Rapporteer

Is al opgelost. Reciprozaag gekocht zodat ik hem kon afzagen zonder die bouten te lossen en te moeten schoren. En dan een balk onder geklopt. Steunt nu op 3 dwarse balken.

afbeelding van julien
Lid vanaf: 12/03/2006
6435 berichten
Rapporteer

Ons dak is ook geïsoleerd, maar de zolder is nog lang geen leefruimte.

Daarom hebben we de aannemer gevraagd de zoldervloer als volgt aan te pakken:

• Uitbreken waardeloze plankenvloer (dun, beschadigd,...)
  • Spannen van een dampscherm over de draagbalken
  • uitlatten van de vloer (hoogteverschil van +-7cm wergwerken)
  • 6cm isolatie leggen
  • OSB

Die isolatie is er omdat de zolder toch niet gebruikt is, dus vertraagt het warmteverlies wat en als de zolder een kamer wordt helpt het ook om het lawaai wat te dempen.

Dat dampscherm kost niet veel aangezien alles er toch uit moest en de zolder wordt nog jaren niet verwarmd, dus denk ik dat het zeker aan te raden is.

•  

Een AutoCAD probleem? www.cadsite.be

afbeelding van charel
Lid vanaf: 09/04/2010
15706 berichten
Rapporteer

Julien,

In mijn ogen zijn zowel dampscherm als die 6 cm isolatie verloren kosten en moeite. Je zou die 7 cm beter besteden om de vloer te verstevigen door planken zijdelings tegen de balken te bevestigen.

afbeelding van julien
Lid vanaf: 12/03/2006
6435 berichten
Rapporteer

charel schreef:

In mijn ogen zijn zowel dampscherm als die 6 cm isolatie verloren kosten en moeite. Je zou die 7 cm beter besteden om de vloer te verstevigen door planken zijdelings tegen de balken te bevestigen.

Die 7 cm zijn balkjes haaks op de huidige balken. Je voelt duidelijk dat het verstevigd is. Ook is er, doordat we een trapgat gemaakt hebben, een extra verstevigingsbalk gestoken halverwege, onder alle balken door.

Daarnaast voel je nu héél duidelijk een t° verschil tussen de onverwarmde kamer onder de zolder en de zolder, dus die isolatie zal zeker niet niets doen.

Zelfs al zou dat zogezegd niets doen thermisch, dan helpt het ook accoustisch.

De badkamer zit onder de zolder, dus een dampscherm lijkt me ook verre van overbodig.

Een AutoCAD probleem? www.cadsite.be

afbeelding van Minu
Lid vanaf: 21/05/2018
1 berichten
Rapporteer

Proficiat met jullie project,  Het ziet er echt prachtig uit.

Ik wil later heel graag ook  zo’n herenhuis kopen en 

renoveren zoals bij u.  Weet iemand 

hoeveel zo’n project ongeveer  kan kosten?  

Groetjes!

M.

afbeelding van Mario_
Lid vanaf: 19/12/2014
10138 berichten
Rapporteer

Moeilijk om te zeggen. Waar wil je bv zo'n woning kopen. Cogels-Osy lei in Berchem of een woning in klein dorpje ergens in Wallonië.... welke afwerkingsgraad en kwaliteit ? Laten doen of zelf doen.
Kan makkelijk 500k verschillen......

afbeelding van teaser
Lid vanaf: 08/04/2009
2625 berichten
Rapporteer

Om een voorbeeld te geven, ons project in herenhuis-stijl - een echt herenhuis zou ik het niet noemen met 5m gevelbreedte - in een district van Antwerpen. Aankoopprijs huis een kleine 10j geleden was een goeie 210.000 euro. Met alle werken over de jaren - dak vernieuwd, alle kamers vernieuwd, achterbouw volledig aangepakt en geïsoleerd, redelijk structurele ingrepen hier en daar... - hebben we daar nog eens een gelijkaardig bedrag tegen gesmeten. Daarbij redelijk wat zelf gedaan: kleinere afbraakwerken, alle technieken, afwerking... En ook niet voor de meest luxueuze materialen gegaan.

Pagina's