Renovatie herenhuis ± 1870

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van kleine smurf
Lid vanaf: 21/10/2014
75 berichten

Tijdje geleden dit forum ontdekt. Jammer dat ik me hier niet vroeger geregistreerd heb, want ik zit ondertussen al halfweg ons project .... ik had al veel eerder goede raad kunnen gebruiken Wink
Na het zien van enkele geslaagde "projectjes" op dit forum, dacht ik ook maar eens wat fotootjes te delen.
We hebben een oud herenhuis gekocht dat al deels gerenoveerd was door een aannemer.
In "casco" staat dus.
Ik moet er geen tekeningetje bij maken dat veel zaken opnieuw moeten gedaan worden, of tijdelijk wel even mee kunnen maar op termijn aangepakt dienen te worden.
Maar goed ... we waren ons daar wel deels van bewust.
In ieder geval dit is ongeveer de staat waarin we het kochten (zie foto's).
Nu zijn we al een maand of 4 verder.
Binnenkort dus enkele fotootjes van de "tussenstand".

Reacties

Pagina's

afbeelding van tilt!
Lid vanaf: 02/06/2006
6425 berichten
Rapporteer

Hola! Smile

Ook hier weer: niet echt mijn ding maar wel iets dat ik ten zeerste kan appreciëren! Hier is eer te halen indien correct uitgevoerd.

Congrats! Ferm project!

If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

afbeelding van Katriennepien
Lid vanaf: 14/02/2013
186 berichten
Rapporteer

Wat doet de vorige eigenaar nog op uwe zolder ?

wel een prachtig pand !!

afbeelding van fatefearfighter
Lid vanaf: 19/07/2012
69 berichten
Rapporteer

Sjiek die traphal amai!

Zo'n huis bestaat vaak uit kamertje na kamertje? Was dat bij jullie ook het geval? Veel structureel gedaan, of was dat reeds door de aannemer in de casco-fase gedaan?

75 berichten
Rapporteer

@regis07: Dat was eerst de bedoeling. Ik wou de trap zandstralen of gommen. Maar blijkt dat zowat alle spijlen moeten vervangen worden, en er hier en daar ook aan de trap zelf restauratie werk nodig is. Moeilijk om overal dezelfde kleur hout te krijgen dan. Dus hebben we beslist die na restauratie in 1 kleur te schilderen. Uiteindelijk gaat dat ook beter in het concept passen.

De plafond in de woonkamer en de gang heb ik ondertussen uitgeplamuurd. Sommige dagen tot put in de nacht met een spot op het plafond gericht op de stelling gestaan. (zie fotos)

@tilt: Ik moet toegeven dat het eigenlijk ook niet mijn stijl was. Ik was eigenlijk eerder van plan om een industriële bouw te zetten (staalbouw met veel glas). Maar hier zat zoveel potentieel in!

We gaan in ieder geval niet de cottage stijl uit. Het huis bestaat uit 2 delen (2 na elkaar gebouwde huizen). De voorste deel wordt zoveel mogelijk gerestaureerd met oude materialen (cement tegels, etc). Wel met moderne kleuren (plafond waren vroeger ingekleurd, maar die worden nu wit gespoten) Het achterste deel gaan we modern doen, en hier en daar lopen modern en oud over in elkaar.

@katriennepien: Je bedoelt die lamp met die jute zak rond? Das inderdaad nog een relikwie uit een ver verleden. Nu, ik moet toegeven dat ik me in het begin daar ook allesbehalve gemakkelijk voelde als ik daar om 12 u 's nachts nog op m'n eentje aan het werken was. Er zitten ook hier en daar gezichtjes in de moulures verwerkt (zie fotos).... spooky Wink

@fatefearfighter: Beneden is alles opengegooid. De woonruimte is ongeveer 80 vierkante meter. Er zit een groot schuifraam op het zuiden, ook veel licht binnen dus.

afbeelding van I.V.
Lid vanaf: 01/07/2011
1054 berichten
Rapporteer

Jawadde. Weer ene om te volgen, sjieke dinges!

'k Wordt er altijd blij van om te zien dat er toch mensen zijn die de schoonheid van zo'n gebouwen zien en zot genoeg zijn om er iets fantastisch van te maken en er niet gewoon de sloophamer door halen om er een nieuwbouw op zetten (of erger, een hoop appartementen).

afbeelding van m0117627
Lid vanaf: 25/04/2012
1020 berichten
Rapporteer

180° anders dan mijn stijl, maar ik vind het desalniettemin fantastisch. Benieuwd naar het vervolg...

afbeelding van wendynotsohandy
Lid vanaf: 20/08/2012
283 berichten
Rapporteer

100 % mijn stijl en lang op zoek geweest naar zoiets om uiteindelijk te eindigen in een expo 58 bungalow...

Op die tweede foto lijkt de plafond wel laag, hopelijk hebben jullie die niet verlaagd want dat zou ik zonde vinden

75 berichten
Rapporteer

De plafond hoogtes in het achterste huis zijn inderdaad lager. Vooraan zijn de hoogtes nog de originele hoogte. De vloeren van de bovenverdiepingen zitten in het achterste huis ook lager. Het is wat eigenaardig, maar uiteindelijk komt het ook goed uit voor ons. Zo kunnen we in het achterste huis wat strakker en moderner gaan.

Op deze foto's zou het wat duidelijker moeten zijn. Hier is de pur al gespoten en ligt de chappe er al in.

afbeelding van doddel
Lid vanaf: 05/04/2006
1068 berichten
Rapporteer

ziet er erg knap uit!!

mag ik vragen in welke stad dit ligt?

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12587 berichten
Rapporteer

2 dingen schieten me te binnen

d-e m-a-x

en

j-a-l-o-e-r-s

Smile

afbeelding van tilt!
Lid vanaf: 02/06/2006
6425 berichten
Rapporteer

kleine smurf;1975716 wrote:
Maar hier zat zoveel potentieel in!

Gij gelijk en zo herkenbaar!

Voor de rest zit ik met open mond te gapen naar de foto's...

If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.

afbeelding van Makita
Lid vanaf: 12/04/2011
592 berichten
Rapporteer

Wow fantastisch project! Ben benieuwd als het af is. Naar welke inrichting willen jullie uitgaan? Mochten jullie modern en klassiek willen combineren kan ik dit project trouwens aanraden:

http://www.interieurdesigner.be/projecten/detail/luxueus-herenhuis-in-het-hartje-van-antwerpen. Wij zijn hier vooral fan vanwege de gedurfde kleurkeuze in combinatie met de witte klassieke omgeving.

afbeelding van Enk
Lid vanaf: 23/03/2011
12587 berichten
Rapporteer

Regis07;1975916 wrote:
Misschien is het beter om deze kop te decaperen. Bepaalde elementen vervagen.

[ATTACH=CONFIG]14723[/ATTACH]

Indien mogelijk schilder de plafonds met een verfpistool (aircoat - airless systeem).

+1

Zo ne keer een lot van simpele fonte radiatoren uitgebroken.

Na zandstralen, bleek er een uniek motief onder de vele lagen verf verstopt te zitten.

Mijn gedacht is hier 't zelfde als dat van Regis07. Naar alle waarschijnlijkheid zit er meer detail in die moulures etc...

75 berichten
Rapporteer

Decaperen? Je bedoelt met een of ander bijtend product? Gaat dat ook op pleisterwerk? Ik dacht enkel voor toepassing op hout.

Nu, ben wel niet zeker of deze effectief plaaster is, heb al enkele details tegengekomen die hout bleken te zijn.

75 berichten
Rapporteer

En ja inderdaad, ga deze week de plafond in de woonkamer spuiten. In de hal heb ik de grondlaag al gespoten, en dat is mooi gelukt.

In de hal ontbraken hier en daar stukken van de moulures. Daar hebben we een rubberen mal voor gemaakt. Dagen bezig geweest met gips, een spateltje en polyfilla Wink

Pagina's