• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

OB - 7.80m x 14.80m

Lid geworden
5 mrt 2012
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allen,



Eindelijk zijn we ook zo ver om een presentabel voorontwerp te laten.

We zochten expliciet naar een sobere, niet te grote woning, doch vrijstaand, voor een gezin met 2 kinderen.

Openheid was vereiste, het beperken van volumes op het gelijkvloers ook.

Het perceel (15m x 55m) is niet ideaal georiënteerd, waarbij de tuin zich naar het noordoosten uitstrekt. De voortuin is dus gericht naar het zuidwesten. Het is dan ook de bedoeling geweest om de (enigzins beperktere) mogelijkheden van het bouwperceel te benutten. Het is een zeer rustige straat, de achterzijde van een perceel grenst aan een bos.

We hebben lang gedacht om de gevels uit te laten voeren in architectonisch beton, maar daar komen we stilaan op terug. De voorgestelde technieken zouden de woning blijkbaar gevoelig duurder maken en de gevelbreedte nam toe. Voorlopig gekozen voor een baksteen, maar in functie van het buitenschrijnwerk (onbehandelde padoek misschien?) kan de kleur nog veranderen (hoofdtoon wat meer rood/bordeaux).

Met name de invulling van de badkamer is nog niet naar wens.

Plannen zijn uiteraard in bijlage te vinden.
 

Bijlagen

  • Voorgevelf01.jpg
    Voorgevelf01.jpg
    20,9 KB · Weergaven: 2
  • Kelderf01.jpg
    Kelderf01.jpg
    19,2 KB · Weergaven: 3
  • Gelijkvloersf01.jpg
    Gelijkvloersf01.jpg
    21 KB · Weergaven: 4
  • Verdiepingf01.jpg
    Verdiepingf01.jpg
    21,5 KB · Weergaven: 3
Lid geworden
11 feb 2011
Berichten
347
Waarderingsscore
0
Punten
0
Spijtig dat de plannen zo klein zijn...
 
Lid geworden
5 mrt 2012
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hmm, inderdaad. Ik heb ze "geknipt" uit het plan dat de architect ons aangeleverd heeft in pdf-formaat. Daarna heb ik ze opgeslagen als .png-file. Iemand tips hoe het beter kan?
 

groendak

Nieuw Lid
Lid geworden
2 dec 2011
Berichten
54
Waarderingsscore
0
Punten
6
Niet veel beter... zoom sterk in en kopieer dan mwt selectie tool dan plakken in paint en opslaan



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Lid geworden
5 mrt 2012
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
3de poging.
 

Bijlagen

  • Kelderf01_0.jpg
    Kelderf01_0.jpg
    83,1 KB · Weergaven: 4
  • Gelijkvloersf01_1.jpg
    Gelijkvloersf01_1.jpg
    77,9 KB · Weergaven: 4
  • Verdiepingf01_0.jpg
    Verdiepingf01_0.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 4
  • Voorgevelf01_0.jpg
    Voorgevelf01_0.jpg
    38,7 KB · Weergaven: 3
Lid geworden
11 jan 2012
Berichten
362
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op het eerste zicht eigenlijk niet zo veel op aan te merken (misschien schiet mij later plots iets te binnen dat beter kan, maar op dit moment vind ik het heel goed) ik vind het heel geslaagd, zowel van indeling als van gevel.

Ik zie mij zo al wegdromen in deze woning en genieten van de lichtinval en het ruimtegevoel.

Ik wil dit project zeker verder volgen...

Heb je ook schetsen van de zij en achtergevel ?
 
Lid geworden
11 jan 2012
Berichten
362
Waarderingsscore
0
Punten
0
Maar ik heb eigenlijk wel een vraagje : net zoals bij jullie heb ik ook mijn keuken vooraan langst straatkant geplaatst met een grote glaspartij langs straatkant + terras. Ik moet nog nadenken over hoe ik privacy ga garanderen, ik denk daarbij aan struiken. Ik ben dan ook nieuwsgierig hoe jullie dat gaan oplossen.
 
Lid geworden
5 mrt 2012
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
minima;1889573 wrote:
Op het eerste zicht eigenlijk niet zo veel op aan te merken (misschien schiet mij later plots iets te binnen dat beter kan, maar op dit moment vind ik het heel goed) ik vind het heel geslaagd, zowel van indeling als van gevel.

Ik zie mij zo al wegdromen in deze woning en genieten van de lichtinval en het ruimtegevoel.

Ik wil dit project zeker verder volgen...

Heb je ook schetsen van de zij en achtergevel ?

Zie bijlagen.

Privacy is idd een punt aan de voorgevel. Door het overdekte terras is het grote raam van de eethoek al wat teruggetrokken en minder opvallend. Daarnaast is het echt een zeer rustige straat. Ik vermoed dat we er ons vanaf kunnen maken met een haag van 1.80m rond onze voortuin en het strategisch plaatsen van een boom.
 

Bijlagen

  • Gevelnoordf01.jpg
    Gevelnoordf01.jpg
    28,3 KB · Weergaven: 0
  • Geveloostf01.jpg
    Geveloostf01.jpg
    20,2 KB · Weergaven: 0
  • Gevelzuidf01.jpg
    Gevelzuidf01.jpg
    28,5 KB · Weergaven: 0

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Slimme indeling, ik zie dat alles goed doordacht is, vooral de benutting van de voorgevel voor de eetkamer en voortuin als terras maakt dat de woning veelzijdiger bruikbaar is dan de standaard alles-achter-indelingen. Ook de ruime nachthal/speelhoek is goed gekozen met die open verbinding naar de slaapkamer.



Enige minpuntje dat ik zo zie is de wc gelijkvloers met de deur op de korte gevel.
 
Lid geworden
9 jan 2007
Berichten
58
Waarderingsscore
0
Punten
0
De indeling lijkt me heel logisch en naturel. Het enige wat ik mis, is meer contact tussen de zitruimte en de eetruimte. Wat wel mooi naar boven komt in dit ontwerp is dat de keuken de centrale plaats in huis is. Wat ik echter niet kan opmaken uit de plannen, is of er al dan niet een (schuif)deur komt tussen de achterinkom en het salon? Als dit niet het geval is, lijkt me dit toch een storend element om een rustige sfeer in de zitruimte te creëren.
 
Lid geworden
5 mrt 2012
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat bedoel je net met die opmerking over het toilet, archiklusser? (btw, allen bedankt met het positieve commentaar, ik maak het over aan de architect ;-) )
 
Lid geworden
11 jan 2012
Berichten
362
Waarderingsscore
0
Punten
0
Serojt;1889916 wrote:
minima;1889573 wrote:
Op het eerste zicht eigenlijk niet zo veel op aan te merken (misschien schiet mij later plots iets te binnen dat beter kan, maar op dit moment vind ik het heel goed) ik vind het heel geslaagd, zowel van indeling als van gevel.

Ik zie mij zo al wegdromen in deze woning en genieten van de lichtinval en het ruimtegevoel.

Ik wil dit project zeker verder volgen...

Heb je ook schetsen van de zij en achtergevel ?

Zie bijlagen.

Privacy is idd een punt aan de voorgevel. Door het overdekte terras is het grote raam van de eethoek al wat teruggetrokken en minder opvallend. Daarnaast is het echt een zeer rustige straat. Ik vermoed dat we er ons vanaf kunnen maken met een haag van 1.80m rond onze voortuin en het strategisch plaatsen van een boom.



Een haag is ook het eerste waar ik aan denk, maar ik vraag mij af of er anternatieven zijn die ook in de winter voor de nodige privacy zorgen. Bestaan er geen siergrassen van 2 meter hoog die volledig dichtgroeien, of is minima weer hopeloos aan het dromen ?
 
Lid geworden
1 mrt 2011
Berichten
235
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij zaten een tijdje terug met dezelfde vraag voor wintergroene grassen.

Toevallig deze site tegengekomen met uitleg:

http://perkgroen.nl/Siergrassen.html



Er was denk ik maar 1 altijdgroene grassoort (Dwerg Pampasgas) die een hoogte had van +-1.8meter maar daar komen wel zo van die pluimen aan

https://www.google.be/search?q=Dwerg+Pampasgras&safe=off&hl=nl&rls=com.microsoft:nl-BE:IE-Address&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=UZqfUuHSEI2ThQe1toCQDw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1584&bih=716





Ook nog een interessante site om te vergelijken:

http://www.palmaverde.nl/
 
Lid geworden
5 aug 2011
Berichten
347
Waarderingsscore
0
Punten
0
minima;1890917 wrote:
Serojt;1889916 wrote:
minima;1889573 wrote:
Op het eerste zicht eigenlijk niet zo veel op aan te merken (misschien schiet mij later plots iets te binnen dat beter kan, maar op dit moment vind ik het heel goed) ik vind het heel geslaagd, zowel van indeling als van gevel.

Ik zie mij zo al wegdromen in deze woning en genieten van de lichtinval en het ruimtegevoel.

Ik wil dit project zeker verder volgen...

Heb je ook schetsen van de zij en achtergevel ?

Zie bijlagen.

Privacy is idd een punt aan de voorgevel. Door het overdekte terras is het grote raam van de eethoek al wat teruggetrokken en minder opvallend. Daarnaast is het echt een zeer rustige straat. Ik vermoed dat we er ons vanaf kunnen maken met een haag van 1.80m rond onze voortuin en het strategisch plaatsen van een boom.



Een haag is ook het eerste waar ik aan denk, maar ik vraag mij af of er anternatieven zijn die ook in de winter voor de nodige privacy zorgen. Bestaan er geen siergrassen van 2 meter hoog die volledig dichtgroeien, of is minima weer hopeloos aan het dromen ?



Ik denk eerder aan bamboe...
 
Lid geworden
11 jan 2012
Berichten
362
Waarderingsscore
0
Punten
0
attix;1890926 wrote:
Wij zaten een tijdje terug met dezelfde vraag voor wintergroene grassen.

Toevallig deze site tegengekomen met uitleg:

http://perkgroen.nl/Siergrassen.html



Er was denk ik maar 1 altijdgroene grassoort (Dwerg Pampasgas) die een hoogte had van +-1.8meter maar daar komen wel zo van die pluimen aan

https://www.google.be/search?q=Dwerg+Pampasgras&safe=off&hl=nl&rls=com.microsoft:nl-BE:IE-Address&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=UZqfUuHSEI2ThQe1toCQDw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1584&bih=716





Ook nog een interessante site om te vergelijken:

http://www.palmaverde.nl/

hey, bedankt voor de nuttige links, attix. Er hebben zeker een paar planten mijn aandacht getrokken, zal het eens uitzoeken in detail zie of het bast binnen mijn concept, maar op het eerste zicht zijner enkele sterke kandidaten......
 
Lid geworden
11 jan 2012
Berichten
362
Waarderingsscore
0
Punten
0
danna;1890931 wrote:
minima;1890917 wrote:
Serojt;1889916 wrote:
minima;1889573 wrote:
Op het eerste zicht eigenlijk niet zo veel op aan te merken (misschien schiet mij later plots iets te binnen dat beter kan, maar op dit moment vind ik het heel goed) ik vind het heel geslaagd, zowel van indeling als van gevel.

Ik zie mij zo al wegdromen in deze woning en genieten van de lichtinval en het ruimtegevoel.

Ik wil dit project zeker verder volgen...

Heb je ook schetsen van de zij en achtergevel ?

Zie bijlagen.

Privacy is idd een punt aan de voorgevel. Door het overdekte terras is het grote raam van de eethoek al wat teruggetrokken en minder opvallend. Daarnaast is het echt een zeer rustige straat. Ik vermoed dat we er ons vanaf kunnen maken met een haag van 1.80m rond onze voortuin en het strategisch plaatsen van een boom.



Een haag is ook het eerste waar ik aan denk, maar ik vraag mij af of er anternatieven zijn die ook in de winter voor de nodige privacy zorgen. Bestaan er geen siergrassen van 2 meter hoog die volledig dichtgroeien, of is minima weer hopeloos aan het dromen ?



Ik denk eerder aan bamboe...

Heb ik ook al aangedacht, maar men zegt dat je voorzichtig moet zijn met bamboo, het zou sterke wortels hebben die overal doorgroeien....
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Ik denk eerder aan miscanthus giganteus.
 
Lid geworden
5 mrt 2012
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allen,



zoals jullie kunnen zien op de plannen, voorzien we op het gelijkvloers een hoek in glas (rechtsboven). Ik begin me af te vragen of we budgetsgewijs de rechtse muur niet doortrekken tot op de hoek. Op deze manier kan deze fungeren als draagmuur en hoeven we niet te voorzien in een extra constructie die de betonwelfsels van het eerste verdiep zullen dragen. Ik heb tot nu toe nog geen idee of ik hiermee veel uitspaar, en dat het veel tekort zou doen aan onze woonkwaliteit. Wat denken jullie hiervan.



Gr. Serojt
 

vozzie

Lid
Lid geworden
19 sep 2011
Berichten
851
Waarderingsscore
0
Punten
16
Serojt;1891682 wrote:
Allen,



zoals jullie kunnen zien op de plannen, voorzien we op het gelijkvloers een hoek in glas (rechtsboven). Ik begin me af te vragen of we budgetsgewijs de rechtse muur niet doortrekken tot op de hoek. Op deze manier kan deze fungeren als draagmuur en hoeven we niet te voorzien in een extra constructie die de betonwelfsels van het eerste verdiep zullen dragen. Ik heb tot nu toe nog geen idee of ik hiermee veel uitspaar, en dat het veel tekort zou doen aan onze woonkwaliteit. Wat denken jullie hiervan.



Gr. Serojt



Tja, wij weten natuurlijk niet welk zicht je hebt vanuit dat raam. Veel zal je er volgens mij niet mee uitsparen. Het verschil tussen raam + poutrel en gemetste muur, isolatie en gevelsteen is volgens mij niet zo extreem groot.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan