Fotoverslag - Totale verbouwing GB +/- 1900 te Hasselt

Reageren
Voeg een andere quoty toe of reply now
Afdrukken
afbeelding van janaxis
Lid vanaf: 19/03/2011
309 berichten

Beste forumleden,

Na al meer dan een jaar bezig te zijn met mijn verbouwing, vind ik het toch eens tijd om eens een overzicht te geven. Ik volg hier op het forum met veel plezier de fotoverslagen van andere verbouwingen zoals TCO & HaerdenC (bedankt trouwens daarvoor, zeer leuk om te volgen!), dus het is tijd dat ik eens wat terugdoe voor het forum Wink

Even kort overzicht:

Het huis is het laatste huis gelegen in een kort doodlopend straatje van 50 meter lang in het centrum van Hasselt. Op het einde van de straat is een toegang tot een privé parking, waar 's avonds en in het weekend vrij geparkeerd mag worden, en waarlangs ook vrachtwagens & betonmixers de achterkant kunnen bereiken.

Eind december 2010 werd de akte verleden, en kon het avontuur officieel beginnen. De eerste helft van 2011 was vooral sloopwerken en voorbereiding, de tweede helft was al wat meer gefocust op opbouwen gelukkig. Alles wordt & werd zelf gedaan (met soms wat hulp van een handige vader gelukkig), op het vernieuwen van het dak, het metsen van de achterbouw, en de nieuwe ramen na. Ik heb dankzij mijn persoonlijke situatie de eerste helft van 2011 alle vrije tijd erin kunnen investeren, en heb de laatste vijf maanden bijna voltijds eraan kunnen doorwerken. Momenteel ben ik beperkt tot werken in de weekends en af en toe 's avonds, dus gaat het wat trager Wink

Ik zal mijn best doen om foto-gewijs stelselmatig te updaten tot huidige toestand, en dan regelmatig updates te voorzien hopelijk!

Hieronder alvast de plannen, de inrichting van de ruimtes zal nog veranderen, maar de structuur staat al uiteraard Wink

De vloeren in de bestaande hoofdbouw bestaan uit houten vloerbalken, en de wanden worden volledig langs binnen geïsoleerd, en dan wordt er met metalstuds een voorzetwand voor geplaatst (zie verder).

Reacties

afbeelding van janaxis
309 berichten
Rapporteer

Het huis leek bewoonbaar op het eerste zicht, maar de stroom was afgekeurd, verwarming met enkele individuele gaskachels, en isolatie onbestaand met enkel glas overal.

Origineel plan toen:

- achterbouwsels en koterijen slopen en nieuwe achterbouw voorzien

- nieuw dak op hoofdgebouw

- binnen mogelijkheid voor isolatie bekijken

- vloerbalken nakijken en eventueel vervangen

- Overal nieuwe technieken uiteraard.

Foto's van de originele toestand:

afbeelding van janaxis
309 berichten
Rapporteer

Het huis leek bewoonbaar op het eerste zicht, maar de stroom was afgekeurd, verwarming met enkele individuele gaskachels, en isolatie onbestaand met enkel glas overal.

Origineel plan toen:

- achterbouwsels en koterijen slopen en nieuwe achterbouw voorzien

- nieuw dak op hoofdgebouw

- binnen mogelijkheid voor isolatie bekijken

- vloerbalken nakijken en eventueel vervangen

- Overal nieuwe technieken uiteraard.

Foto's van de originele toestand:

afbeelding van Hein D.
Lid vanaf: 05/11/2011
200 berichten
Rapporteer

Dit zal ook een leuke zijn om te volgen, de plannen zien er op het eerste zicht toch goe uit...

Veel suc6 met uw verbouwing, zal regelmatig eens komen piepen hier Smile

afbeelding van Hein D.
Lid vanaf: 05/11/2011
200 berichten
Rapporteer

Dit zal ook een leuke zijn om te volgen, de plannen zien er op het eerste zicht toch goe uit...

Veel suc6 met uw verbouwing, zal regelmatig eens komen piepen hier Smile

afbeelding van janaxis
309 berichten
Rapporteer

De afbraakfase:

Gaandeweg bleek dat wat stevige, gemetste draagmuren leken, eigenlijk houten scheidingswanden waren met ertussen bakstenen gestapeld. Resultaat: alles verdween uit de bestaande hoofdbouw, op een aantal vloerbalken na...

Resultaat eind juli 2011:

- alles, maar dan ook alles, afgebroken binnenin & dus praktisch alle koudebruggen opgeruimd

- nieuw dak (geplaatst door dakwerker)

- nieuwe ramen

- nieuwe aansluiting water, gas, belgacom (met dank aan de mannen van de gas die de kabel overstaken), elektriciteitsmeter vernieuwd & verplaatst

- achterbouw volledig gesloopt en voorbereidingen voor de nieuwe achterbouw

- vloer gelijkvloers & kelder midden 2011 nog in originele staat

afbeelding van janaxis
309 berichten
Rapporteer

De afbraakfase:

Gaandeweg bleek dat wat stevige, gemetste draagmuren leken, eigenlijk houten scheidingswanden waren met ertussen bakstenen gestapeld. Resultaat: alles verdween uit de bestaande hoofdbouw, op een aantal vloerbalken na...

Resultaat eind juli 2011:

- alles, maar dan ook alles, afgebroken binnenin & dus praktisch alle koudebruggen opgeruimd

- nieuw dak (geplaatst door dakwerker)

- nieuwe ramen

- nieuwe aansluiting water, gas, belgacom (met dank aan de mannen van de gas die de kabel overstaken), elektriciteitsmeter vernieuwd & verplaatst

- achterbouw volledig gesloopt en voorbereidingen voor de nieuwe achterbouw

- vloer gelijkvloers & kelder midden 2011 nog in originele staat

afbeelding van Phoebe
Lid vanaf: 24/01/2011
486 berichten
Rapporteer

ziet er sjiek uit! Wat denken jullie dat het totale budget wordt van deze "kleine" verbouwing?

afbeelding van Phoebe
486 berichten
Rapporteer

ziet er sjiek uit! Wat denken jullie dat het totale budget wordt van deze "kleine" verbouwing?

afbeelding van janaxis
309 berichten
Rapporteer

Phoebe;1711409 wrote:

Zonder keuken hoop ik tussen de 75000 & 80000 euro uit te komen, wat normaal moet lukken.

afbeelding van janaxis
309 berichten
Rapporteer

Phoebe;1711409 wrote:

Zonder keuken hoop ik tussen de 75000 & 80000 euro uit te komen, wat normaal moet lukken.

afbeelding van VTSke
Lid vanaf: 01/02/2007
154 berichten
Rapporteer

Ziet er al goed uit hé! Hoe ziet dat met de lichtinval. Want de voorkant wordt toch half opgeslokt door de Schleiper Sad

afbeelding van djavv
Lid vanaf: 16/04/2009
3 berichten
Rapporteer

Hoe breed wordt de living? Kun je plan gelijkvloers eens groter posten?

Zit hier met gelijkaardig huis, maar ben van plan keuken vooraan te steken wegen maar 3.3m breed.

afbeelding van janaxis
309 berichten
Rapporteer

VTSke;1712165 wrote:
Ziet er al goed uit hé! Hoe ziet dat met de lichtinval. Want de voorkant wordt toch half opgeslokt door de Schleiper Sad

De lichtinval aan de voorkant is beperkt, ook door dat het raam grotendeels melkglas is & op het noorden staat. De Schleiper ligt gelukkig 15 meter verder, ik zit met de voorkant tegen de lage achterbouw van de overburen. De lichtinval zal vooral vanuit het zuiden komen, via het grote schuifraam aan de achterzijde. Niet ideaal, maar vond het belangrijker dat in de keuken en eetruimte veel licht was, in de tv-hoek/living is dat toch minder belangrijk. Het is en blijft een gesloten bebouwing in de stad.

djavv;1712217 wrote:

Zit hier met gelijkaardig huis, maar ben van plan keuken vooraan te steken wegen maar 3.3m breed.

Ik geloof 3,5 meter breed. Ik heb gekozen voor de keuken en de eethoek vanachter op het zuiden, aan het terras. Zo was de indeling veel logischer. Bij een verbouwing van een GB in de stad moet je altijd keuzes maken uiteraard, alles ideaal gaat niet jammer genoeg.

afbeelding van janaxis
309 berichten
Rapporteer

VTSke;1712165 wrote:

De lichtinval aan de voorkant is beperkt, ook door dat het raam grotendeels melkglas is & op het noorden staat. De Schleiper ligt gelukkig 15 meter verder, ik zit met de voorkant tegen de lage achterbouw van de overburen. De lichtinval zal vooral vanuit het zuiden komen, via het grote schuifraam aan de achterzijde. Niet ideaal, maar vond het belangrijker dat in de keuken en eetruimte veel licht was, in de tv-hoek/living is dat toch minder belangrijk. Het is en blijft een gesloten bebouwing in de stad.

djavv;1712217 wrote:

Ik geloof 3,5 meter breed. Ik heb gekozen voor de keuken en de eethoek vanachter op het zuiden, aan het terras. Zo was de indeling veel logischer. Bij een verbouwing van een GB in de stad moet je altijd keuzes maken uiteraard, alles ideaal gaat niet jammer genoeg.

afbeelding van Phoebe
486 berichten
Rapporteer

janaxis;1711584 wrote:
Phoebe;1711409 wrote:

Budget lijkt me inderdaad realistisch.

Hebben jullie tot nu toe alles zelf gedaan? Ziet er allemaal properkes uit. Alleen vind ik het raar dat die poutrel niet op een sloef ligt.